En dödsdömd och omodern cykel, här kommer mitt bidrag till kommande tider.
Förra säsongens cykel gav upp: obotliga sprickor i vevhuset och på kedjestagen. Ramen anmäldes för garanti strax efter midsommar och Lapierre var ganska snabba med att skicka en ersättare som kom i början av november! Jag hade då gått vilse i köptankar och vänt om hela internet för att hitta en ersättare: 26, 27,5 eller 29? alu eller kolfiber? vad ryms inom budgeten? vad är happykorrekt? helt vanliga frågor...
Sen visade det sig att ramen jag hade fått som ersättare var en modernare variant av min gamla Zesty och den hade kortare kedjestag, lägre BB, flackare gaffelvinkel, brantare sadelvinkel, mer progressiv LR, 142x12 mm bakaxel och direkt mount bakväxel. Allt var bättre! Mer åt alla, glass och ballonger!
Några uppgraderingar och finlir har det blivit sen dess, men det är fortfarande samma omoderna 26" hjul, samma bakväxel, reglage, styre, styrstam, pedaler som går in på sin 3e säsong nu...
Framför sitter nu en Van R 36 pga av sin låga vikt och långa serviceintervaller.
För att matcha inställningarna på gaffeln, inhandlades en Monarch Plus Debonair RC3: garanterat trendurokorrekt med piggyback! Bakdämparen är monterad med en offset bushing för att få ner vevpartiet lite grann. Monarchen håller sig så högt i slaget att det nästan behövs en till!
Jag gick all in på bromsfronten och skaffade Saint: nu behöver jag inte oroa mig längre.
Som sänkstolpe har jag en Spesch monterad och 2 LEV som reserv, bara i fall att...
Bakdäck är obestämt men fram blir det Ibex. Båda med omoderna slangar!
Inga angleset denna gången men med 64,5º HA tycker jag inte att det behövs!
En bit över 14kg landar kalaset för dom som undrar, helt ok med tanke på att många uppgraderingar var tyngre än vad jag hade förr.
Nån slags kedjestyrare ska också fixas för att inte lämna nåt åt slumpen.