[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen

Med risk för att låta lite som ett arsle (som så ofta). Men är inte det där lite av en freakaccident. Det är givetvis jättetragiskt för killen som råkade ut för det, hans liv kommer aldrig att bli sig likt igen. Men jag har aldrig hört talas om något liknande någon gång tidigare och det lär ju krävas en hel del oflyt för att det där ska kunna hända. Jag kan tycka att det är lite överdrivet säkerhetstänkt. Man vill så klart minimera risken, men det enklaste sättet att göra det på att att köra på sätt sida om sin egen förmåga. Och alltid ta det extra försiktigt när förhållandena är sketchy. Det räddar nog fler liv än var man stoppar sin pump.

SalkinL skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SalkinL skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Är det inte dags att det definieras vad som
> > är
> > > en Enduro? Vilka parametrar skall uppfyllas?
> >
> > Jag har ett förslag. Man kör åtminstone en
> > endurotävling på den. Annars är det bara en
> > stigcykel ;-)
>
> Det öppnar ju upp för LVG cyklar, om någon
> dåre lyckas överleva och ta sig igenom på en
> sådan ;)

Har precis köpt en Trek CrossRip, funderade lite på vad det egänkligen är för typ av cykel jag köpt, inte lätt med alla benämningar. Såg denna tråden och ögnade igenom den lite snabbt. Nu skäms jag att jag överhuvudtaget tänkte tanken att det kanske kunde vara en endurocykel, förlåt.

Här är min nya leksak.

Bilagor

• DSC_0332.JPG
    DSC_0332.JPG
    107.1 KB · Besök: 122
Anders Lantz skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är min nya leksak.

Och till och med före prognosen.
Ser snabb ut, trots den saknar gaffelben ;-)

Förbaskat nöjd med stumpyn, komponentmässigt är det väl samma klass på denna och min gamla canyon nerve al+. En jävla skillnad på ramarna däremot, mycket rappare uppför och på platten.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67.1 KB · Besök: 126
Veckofärsk. Står vid fotänden och suktar mig som ligger sjuk i sängen... Hoppas på att köra ett gäng deltävlingar i #ESS nästa år.

Bilagor

• IMG_20151121_125717.jpg
    IMG_20151121_125717.jpg
    160.7 KB · Besök: 122
  • IMG_20151121_125727.jpg
    IMG_20151121_125727.jpg
    159.3 KB · Besök: 113
Senast ändrad:
Min nya Corratec Opiate förmodar jag platsar in här, planen är iaf att testa på den typen av cykling med den! :)

Bilagor

• IMG_04071.jpg
    IMG_04071.jpg
    90.4 KB · Besök: 122
  • IMG_04051.jpg
    IMG_04051.jpg
    56.5 KB · Besök: 121
Då jag inte törs köra enduro själv lägger jag ut grabbens...
Orange patriot / Hoperiggad!

Bilagor

• Cykel_1.jpg
    Cykel_1.jpg
    86.6 KB · Besök: 119
Kung Stalle sa:
Det var länge sen det postades nåt här...

Stalle

Jag tar också ansvar och bombar på med en till Bird Aeris. 150mm fram och 140/150 ställbar bak.

Pike, CC Inline, Spline E1700-hjul, Gx 11-delat, 35mm-stam, Sram Guide R-bromsar, Blackspire Tail-X chainguide osv.

Mycket trevlig hoj som kommer till liv på allvar först när man pressar på ordentligt. Och då känns den väldigt stabil.
Då man får konfigurera specen själv vid köp är det inget jag planerar byta. Hade gärna sett den något lättare, skulle tippa att den ligger strax under 14 nu, men det blir dyra hekton.

Bilagor

• 10372338_10153792275395610_2603044155448972755_n.jpg
    10372338_10153792275395610_2603044155448972755_n.jpg
    148.6 KB · Besök: 124
Jag har inte vägt min men jag skulle bli glatt överraskad om den väger mindre än 14,5 :-)
Enkilosdäcken gör sitt förstås. Ska på nåt mer lättrullat bak när vårkletet försvunnit.

Snygga Birdar (eller vad det nu blir i plural). Och Scotten var riktigt fräsig. Plusdäck?

Hetsjägar´n sa:
Hade gärna sett den något lättare, skulle tippa att den ligger strax under 14 nu, men det blir dyra hekton.

Jag kan packa med bagagevåg om vi ska köra nån gång om du vill. (Kalibrerad mot Veloteks proffsvåg :))

/Johan

JojjeM sa:
Hetsjägar´n sa:
Hade gärna sett den något lättare, skulle tippa att den ligger strax under 14 nu, men det blir dyra hekton.

Jag kan packa med bagagevåg om vi ska köra nån gång om du vill. (Kalibrerad mot Veloteks proffsvåg :))

/Johan

Hygglo! Men får försöka leta fram fiskevågarna. Som gammal specimenfiskare har man ju plöjt ner en och annan tusing på bra vågar genom åren.

JojjeM sa:
Snygga Birdar (eller vad det nu blir i plural). Och Scotten var riktigt fräsig. Plusdäck?

/Johan

Yes, plusdäck är ju det nya svarta så det gäller att vara först på bollen! ;)

Är riktigt nöjd med den, hunnit med två ordentliga rundor och den har käkat allt hittills!

2015 Specialized Enduro Expert 29"

Modifierad med:
35 mm styrstam
785 mm Race Face Sixc kolfiberstyre
Hans Dampf Pacestar 2.35 bak / Magic Mary Trailstar 2.35 fram

Alldeles för bra cykel för mig egentligen...

Bilagor

• 20150907_124358.jpg
    20150907_124358.jpg
    187.9 KB · Besök: 123
Kung Stalle sa:
Fredrik Z sa:
En Giant med div bytt.

Den hojjen kan ju faktiskt vara den mest endurovapniga i hela tråden. Trots att den ser ut som en julgran.

Stalle

Men den har ju inge Öhlins. Hur Prö är det?

Fast en teamhoj för enduroserien är förstås per definition #maximumenduro :)

EDIT: Ejenkligen har jag ingen koll utan såg mest min chans att skriva Prö. Bästa ordet ever.

/Johan

Senast ändrad:
Precis dekaltrimmat min Bronson V2 som jag byggde ihop i höstas.
DSC_0744.JPG

DSC_0754.JPG

frame: Santa Cruz Bronson V2 size L
rims: Light Bicycle carbon 38 mm
tires: Maxxis Shorty 3c setup tubeless
hubs: Hope Pro 2 Evo boost
groupset: SRAM GX 1x11 boost 32T
cassette: SRAM X01
brakes: Shimano XT m8000
seatpost: Rockshox Reverb 150mm
shock: Rockshox Monarch plus debonair bronson tune
fork: Rockshox Pike boost 150mm
headset: Canecreek 110
saddle: WTB Volt Pro
stem: Easton Havoc 35mm clamp 50mm
bar: Santa Cruz Carbon 35mm clamp, 760mm
grips: Santa Cruz
top cap: Niner YAWYD - You Are What You Drink
chainguide: MRP AmG
chain: SRAM XX1
pedals: Crankbrothers Mallet DH

Fast lite pinsamt att köra Mallet DH när Mallet E(nduro) finns är det väl allt?

/Sign. Inte alls avundsjuk

Senast ändrad:
Pedaler och sadel kommer från gamla cykeln och då fanns inte enduro-varianten. Blir ett par svarta eller blå sådana när det är dags att byta. Kan inte riktigt motivera 1600 spänn ens för mig själv bara för att det är fel färg ;-)

Kan hålla med om att det blev lite too much med dekalerna på fälgarna men kändes liksom trist med svarta fälgar och trist att försöka hitta på något kul med Light Bicycle-dekaler också. Nu sitter de där och det ger iaf lite färg vilket var syftet. Har även rosa dekaler till gaffeln men sket i dom då det blev för mycket. Det får vara som det är nu. Kanske gör en annan dekaltrimmning inför 2017 på turkost om jag har kvar cykeln då. Här är en bild innan dekaltrimmningen tillsammans med en Bronson V1. Anonym och tråkig.
DSC_0181.JPG

Kan för övrigt rekommendera NLDesign för dekaler efter att gått bet på svar från två andra aktörer så hade jag utkast klart på en timma efter kontakt och dekaler på posten inom en vecka. Ibland är det bra med riktade FB-annonser. Hade liksom gett upp att få tag på dekaler när den dök upp -http://nldesigns.eu/

Tillbaka
Topp