[Enduro bike check] Visa ditt endurovapen

Visa bilaga 540223
Blev väldigt sugen på att testa något med ordentligt med slaglängd.
Swoop Al ram med lite nytt, lite gammalt och lite utflackad gaffelvinkel, kört några stigrundor än bara och ser fram emot att testa den i Kisa och hemma i Yxbacken.
Någon som cyklat lite mer på modellen?
Hade en swoop al och måste säga att jag gillade den. Flackade också ut gaffelvinkeln men körde samtidigt cykeln i brantaste läget. Då var det en brant sadelrörsvinkel och flack gaffelvinkel som kändes riktigt bra. Kanske inte den mest trampeffektiva men funkade tillräckligt bra. Ibland kändes cykeln dock mjuk, som att bakänden flexade lite i kurvor. Dock är jag ganska tung så det kan ha bidragit. Kan idag sakna känslan av 170mm bakfjädring och dom lite längre kedjestagen, 445 mot nuvarande 435...

Hade en swoop al och måste säga att jag gillade den. Flackade också ut gaffelvinkeln men körde samtidigt cykeln i brantaste läget. Då var det en brant sadelrörsvinkel och flack gaffelvinkel som kändes riktigt bra. Kanske inte den mest trampeffektiva men funkade tillräckligt bra. Ibland kändes cykeln dock mjuk, som att bakänden flexade lite i kurvor. Dock är jag ganska tung så det kan ha bidragit. Kan idag sakna känslan av 170mm bakfjädring och dom lite längre kedjestagen, 445 mot nuvarande 435...
Av det lilla jag kört hittills på den så är jag med på vad du menar, inbillar mig att det här bygget kommer ha sin plats för min del men gissar att min Optic kommer fortsatt gå mest. Swoopen är redigt stor i jämförelse...

Byggde denna nu i vinter från en ram som jag köpte billigt då den hade fått ”klacken” som håller växelörat på plats delaminerad.

YT Capra 29 mullet 2019 i XL
Gaffel: Fox 36 factory 170mm 2019
Bakdämp: DHX2 2021(170mm)
Drivlina: SLX+Deore
Bromsar: XTR br-m9120
Hjul:DT370/XM481
Dropper: CB highline 3 170mm
CCD89444-C155-4693-8DDD-56A43F6D8431.jpeg
B55DE307-DCC3-4DAB-A743-48246681732F.jpeg
98ABDAF5-E400-4167-8F6F-AEB9634E4A64.jpeg
3BB232BB-B124-479E-A1F6-02D9D6DF4E92.jpeg

Visa bilaga 540223
Blev väldigt sugen på att testa något med ordentligt med slaglängd.
Swoop Al ram med lite nytt, lite gammalt och lite utflackad gaffelvinkel, kört några stigrundor än bara och ser fram emot att testa den i Kisa och hemma i Yxbacken.
Någon som cyklat lite mer på modellen?
Bra val av cykel ☺️ Min 2022 Radon Swoop AL 9.0 är jag väldigt nöjd med. 170mm fram/bak är trevligt.

Bilagor

• 20220913_180925.jpg
    20220913_180925.jpg
    1.6 MB · Besök: 97
Köpte en begagnad Slash 7 (hade sagt att jag aldrig skulle köpa beggat igen, men men 19 k för en 4 månader gammal cykel hur fel kan det bli)

Uppgraderingar som gjorts är:
SLX 4 kolvsbromsar med 200 skiva i bak
Charger 2.1 RC2 i gaffeln
Rockshox Super Delux coil
Assegai Maxxgrip i fram och DHR II Maxxterra i bak
Cannondale HollowGram SAVE kolfiberstyre
Ergon SM Pro Enduro sadel
77Dezigns Bashguard
Nukeproof Horizon pedaler (Blev skitfult med dessa hallonröda pedaler till de andra röda. Det är nog att Rckshox vindröda inte riktigt lirar med den mer orangearöda Trek-loggan men det var acceptabelt, men går ju inte att få tag på Nukeproof nu så de får köras i bitar innan de byts).

Är nog första och sista enduron jag köper och mycket mer cykel än jag behöver men det ska bli kul att köra. Coil är ju smutt, om det inte vore så tungt hade jag nog skaffat en till trailhojen.

DSC07864.jpg

DSC07866.jpg

DSC07871.jpg

Kommer säkert störa skiten ut folk, men det bjuder jag på.
Aliexpressram i kolfiber med 150mm slag (och Canyonklibbor jag hade över) via en Super Deluxe Ultimate.
Fram är det en Lyrik Ultimate 160mm med Buttercups
Hjulen är Raceface Arc 31 på Aliexpress nav och DT Comp ekrar
XTR bakväxel, kassett och reglage.
SLX vevar och bromsar
Raceface Transfer hisspinne (ska bytas mot någon som faktiskt fungerar som den ska när man vill).

Var tänkt som ett budgetbygge men spårade såklart ur rätt rejält. Som vanligt.

Bilagor

• PXL_20250725_151913881.webp
    PXL_20250725_151913881.webp
    1.2 MB · Besök: 123
Senast ändrad:
Kommer säkert störa skiten ut folk, men det bjuder jag på.
Aliexpressram i kolfiber med 150mm slag (och Canyonklibbor jag hade över) via en Super Deluxe Ultimate.
Fram är det en Lyrik Ultimate 160mm med Buttercups
Hjulen är Raceface Arc 31 på Aliexpress nav och DT Comp ekrar
XTR bakväxel, kassett och reglage.
SLX vevar och bromsar
Raceface Transfer hisspinne (ska bytas mot någon som faktiskt fungerar som den ska när man vill).

Var tänkt som ett budgetbygge men spårade såklart ur rätt rejält. Som vanligt.

Riktigt snygg färgkombo!

Efter att ha köpt @manneblask gamla ram så ser mitt vapen ut så här

Privateer 161 med Öhlins Rxf 36 och Rockshox Vivid Coil
Deemax mullet hjulset
Shimano XT/SLX drivlina
Shigura bromsar
Magura Vyron V.3 trådlös dropper
m.m.

Visa bilaga 798032
Snygg! Det är något med gula Mavic-hjul som tänder något i mig 😅

Här är mina nya cyklar för 2026. Den första är en Yeti sb150. Hittade ramen på K&S och tänkte att det var ett kul vinterprojekt (såld av @Obed ).
Har slängt på följande:
Fox 38 grip 2
Mullet Reserve kolfiber HD30 hjul
Diety kolfiber bar med Diety klämma
XT/XTR blandad drivlina med sram GX vevar(jag hade bara gx vevar i 165mm och eftersom jag är så kort så var det skillnaden mellan att kunna köra en 150mm och 125mm dropper)
XT bromsar
Messenger_creation_0809FFAA-88B9-4BD3-A549-DAE4F4607B94.webp

Ramen är egentligen tänkt för 29. Men jag kör en offset bushing bakochfram för att köra mullet och jag tycker att det har funkat bra.

Sen har vi cykeln jag skamset måste erkänna att jag använt mest iår.

Unno Mith Race
IMG_20260417_131452.webp

Denna är fullt stock. Den kom med kolfiberstyre och sadel, vilket var en trevlig överraskning😅

Senast ändrad:
Här är mina nya cyklar för 2026. Den första är en Yeti sb150. Hittade ramen på K&S och tänkte att det var ett kul vinterprojekt (såld av @Obed ).
Har slängt på följande:
Fox 38 grip 2
Mullet Reserve kolfiber HD30 hjul
Diety kolfiber bar med Diety klämma
XT/XTR blandad drivlina med sram GX vevar(jag hade bara gx vevar i 165mm och eftersom jag är så kort så var det skillnaden mellan att kunna köra en 150mm och 125mm dropper)
XT bromsar
Visa bilaga 827957

Ramen är egentligen tänkt för 29. Men jag kör en offset bushing bakochfram för att köra mullet och jag tycker att det har funkat bra.

Sen har vi cykeln jag skamset måste erkänna att jag använt mest iår.

Unno Mith Race
Visa bilaga 827959
Denna är fullt stock. Den kom med kolfiberstyre och sadel, vilket var en trevlig överraskning😅
Snyggt! Fox38 gör sig bra på SB150. Trevligt att du färgmatchade med bakdämpare. Se till att inte ha lågt sag. Den ramen är tillräckligt låg ändå. Perfekt med 165 vevar.
Den gillar inte heller ovalt drev eller clutch om du kör Shimano, var min erfarenhet. Deaktiverad clutch störde inte alls.
Tror faktisk den där blir snabbare med mullet på maskinbyggda banor.

Snyggt! Fox38 gör sig bra på SB150. Trevligt att du färgmatchade med bakdämpare. Se till att inte ha lågt sag. Den ramen är tillräckligt låg ändå. Perfekt med 165 vevar.
Den gillar inte heller ovalt drev eller clutch om du kör Shimano, var min erfarenhet. Deaktiverad clutch störde inte alls.
Tror faktisk den där blir snabbare med mullet på maskinbyggda banor.
Tack! Orange och turkos blev väldigt bra. Gaffeln är 180mm så fick upp BBn lite mer så det kändes bra.

Bra att veta👌

Tillbaka
Topp