Enduro - bygga eget eller köpa nytt?

Liho

Medlem
Hej!

Är ute efter lite råd gällande att köpa komplett cykel vs bygga ihop egen.

Efter garantistrul etc har jag möjlighet att köpa en ram (160 mm, enduro) av 2016 års modell med reverb sadelpost och ROCKSHOX MONARCH PLUS R DEBON AIR bakdämpare för 7000:-. Till detta tillkommer kostnad för i princip allt annat (framdämpare, kassett, bromsar, hjul etc) då jag i sådant fall kommer att sälja min nuvarande hoj komplett.

Jag har aldrig tidigare byggt ihop en egen cykel men tycker det skulle vara spännande och kommer även kunna få hjälp. Det jag undrar över är om det är någon som byggt eget och som har ett hum om vad priset för allt förutom ram/bakdämpare/sadelpost kan tänkas landa kring? Jag behöver inte ha toppkomponenter och kan absolut tänka mig att köpa en del begagnat. Är införstådd med att priset såklart beror på vilka komponenter jag vill ha, men som sagt, jag eftersträvar inte det absolut värsta.

Har som en jämförelse kollat lite på Canyon Strive 2016 och ser att 6.0-modellen säljs för 25 600 kr plus frakt. Finns det en möjlighet att komma under det priset?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Det blir i regel alltid dyrare att bygga eget om man inte låter det ta sin tid och finkammar nätet efter billiga priser, men det är ju så ofantligt mycket roligare med ett eget bygge än en massproducerad hoj.

Som jag ser det så de bästa sidorna med att bygga (komponera ihop) själv är att man 1, lär sig oerhört mkt under processens gång 2, man få själv bestämma vilka kompromisser man ska göra.

Sedan är känslan av tillfredställelse en helt annan att ta premiärturen på en hoj man har byggt ihop själv jämfört med en man har köpt färdigbyggd. Iaf för min del =)

Så de faktorer ovan gjorde det iaf värt, det ngt högre priset, för MIG att komponera och montera ihop själv.

Håller med, och så kan man välja billiga gamla delar som fortfarande funkar lika bra som nytt tills man vill uppgradera, tex vevpartier från shimano som är 12 år gamla. Hjul kan man ju ha billiga också ett tag för att spara pengar. Styren styrstammar och sadlare finna ju även i överflöd på K&S. Bygg själv! :)

Frågan är om det blir så mycket dyrare egentligen med tanke på att man ändå uppgraderar en komplett hoj också.

Dock så ska ju grundkomponenten, ramen, vara riktigt bra och inget billigt som man tröttnar på för då vill man bara byta ut allt ganska snabbt igen.

Det enda andra du behöver av kvalite är väl hjul+däck och framgaffel, resten kan man supersnika på utan att det påverkar så mycket. Såg manitou mattoc 160mm för kring 4000 på crc och Hopes egna pro4 endurohjul fås för strax över 4000kr. Det ger ca 10000 kr för resterande delar. styrdelar, pedaler, sadel och sånt är typ bara att gå in på valfri lagerjättes hemsida, sortera efter billigast och välja den som verkar passa dig bäst.

Håller med om att bygga eget är coolast, du får en unik cykel och känslan är nog svårslagen. Varför inte testa att "fantasibygga" en cykel nu på en gång? Släng upp ett excelark med alla delar som bygger upp en cykel och kör kolumner för pris, länk till sidan osv. Bara att summera ihop och se slutpriset. :)

Tillbaka
Topp