[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

Givetvis!

För övrigt, jag har för mig att Cube är ett av de team som kör Procore. Det verkar ju ha varit en fördel i helgens race då väldigt många punkade bort sig.

Ibis verkar ha gjort bra ifrån sig, men frågan är varför kör de inte på uppochnergaffeln? Ska inte den vara premiumdämparen från rst?

Lillgammal sa:
Paco sa:
Lillgammal sa:
Ibis verkar ha gjort bra ifrån sig, men frågan är varför kör de inte på uppochnergaffeln? Ska inte den vara premiumdämparen från rst?

Fast dom kör väl på X-fusion?

Ja precis, skrev fel märke. X fusion revel eller vad usd-gaffeln heter, varför används den inte?

De verkar köra med Metric som troligen är styvare. Enligt deras hemsida är den tänkt för DH och freeride, men ett fetare chassi lär ju vara trevligt när man bonkar på många av endurobanorna i EWS.

Om jag minns rätt så kör tvillingarna på Sweep och Gary och Robin på Metric.

Brian Lopes som också är sponsrad av X-fusion brukar även han bygga sina cyklar med Metric, även om de senaste byggena jag set har haft USD-gaffeln eller Sweep med nya dämparen.

Edit:
Verkar som om Lopes byggt årets trendurohoj med Metric också. Jag antar att han gjort nog med PR för rough cut dämparen i Sweep nu så att han får kör vad han vill igen ;)

http://www.pinkbike.com/photo/13348991/

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
C-dale sa:
Inga resultat för Robin på SS 2. Hoppas han är OK. Kangas Bros har åkt lite upp o ner i resultaten. David Axelsson har kört jämnast o ligger bäst till av svenskarna efter 4 SS på 54:e plats.

Vad hände? Punka som många andra och missad starttid?

Ja.

Bara för att förtydliga...

image.png

Specialized måste vara toknöjda med sina rekryteringar inför säsongen. Graves är i stort sett körd för titeln i EWS och har presterat rätt sopigt på de tre första tävlingarna och nu har Bruni pajat ett nyckelben och verkar bli borta från minst tre WC-tävlingar i DEHÅ. #detgårbranu

Tur att de har kvar "ambassadörerna" Keen o Barnes.
De placerar sig sällan bland de 20 i topp, men är väldigt trevliga:)

Luthman Photography sa:
Specialized måste vara toknöjda med sina rekryteringar inför säsongen. Graves är i stort sett körd för titeln i EWS och har presterat rätt sopigt på de tre första tävlingarna och nu har Bruni pajat ett nyckelben och verkar bli borta från minst tre WC-tävlingar i DEHÅ. #detgårbranu

Fyfan. Tråkigt med Bruni. Då hoppas jag Troy kan kliva fram och sätta Gwin ur spel resten av säsongen. A nej Graves verkar inte vara på topp. Man kan skylla på klotningar, punka och mechanicals men han har inte haft någon stage win i år hittills, utan som bäst två 3e platser. Den här sidan (som jag f ö inte visste fanns förrän precis nu) http://www.enduroworldseries.com/stage-wins/men säger en del om Rudes totala dominans hittills. Beror det på cykeln? Är det därför jag inte heller vinner något på min Enduro?? Måste vara så

durietz sa:
Beror det på cykeln? Är det därför jag inte heller vinner något på min Enduro?? Måste vara så

Toni Ferrerios sträckseger är väl ända en 29" mäktat med i år? Har Keene tävlat nån gång på 29" eller en Stumpjumper?

Henrik83 sa:
durietz sa:
Beror det på cykeln? Är det därför jag inte heller vinner något på min Enduro?? Måste vara så

Toni Ferrerios sträckseger är väl ända en 29" mäktat med i år? Har Keene tävlat nån gång på 29" eller en Stumpjumper?

Jag tror att han kört både E29 och stumpy(senaste versionen), men det var nog när hojarna var rätt nya och spetznaz ville promota dem.

Keene körde 29an tills 650b kom, sen bytte han till den. Sen dess har ingen race:at på en 29a. Inge ens Stumpy 29a vad jag vet. Ropelato körde 29a lite längre men även han bytte till 650b innan han blev av med sponsoravtalet. Ska bli spännande att se om någon plockar upp den igen när nya kommer och om Richie kommer köra sb5.5an någonting.

Klassiska specializedcursen lever vidare alltså, Graves är körd och Loic likaså nu. Andra som smakat på mobbarens förbannelse är Gwin, Sam Hill m.fl.

Hur var det med rulmotståndet med 29or?
Är det lägre pga större diameter eller högre pga högre roterande massa som ska accelereras och bromsas? ?

happymtb.fr sa:
Hur var det med rulmotståndet med 29or?
Är det lägre pga större diameter eller högre pga högre roterande massa som ska accelereras och bromsas? ?

Mja det beror väl på hur man definierar rullmotståndet. Men min egen erfarenhet är att min snittfart är högre med 29" än med 26". Med väldigt liknande cykel. Men visst den är tyngre att dra igång och bromsarna är lite slöare (verkar det som iaf, min intima date med ett träd i förrgår tyder på det).

larsaw sa:
Appapp Greg Callaghan vann ju Wicklow på en Cube 29'a http://m.pinkbike.com/news/cube-stereo-140-29-greg-callaghan-round-three-ireland.html
TM har väl för övrigt kört alla sina EWS-race på 29" och inom damklass gör väl rullmotståndet ännu större skillnad eftersom att dom "per biologi" inte kan lägga lika mycket kraft på pedalerna (duckar för mitt icke-PÅ påstående... ;)

jag tror att det var E29 som durietz syftade på. FBM kör ju en 29" också.

Apropå 29a-diskussionen så vann precis Rude Big Mountain Enduro i Santa Fe på en SB5.5c. Men det säger ju inte så mycket för startfältet inkluderade inte en enda topp 20 EWS-åkare, och jag vet inget om hur stigarna såg ut.

Är det upp till åkarna själva eller tillverkarna om de skall köra 29" ? Tänker försäljningsmässigt när ny hoj släppts å sådär

VKruger sa:
Är det upp till åkarna själva eller tillverkarna om de skall köra 29" ? Tänker försäljningsmässigt när ny hoj släppts å sådär

Sponsorerna får skriva sina kontrakt precis som dom vill antar jag, men har svårt att tro att dom skulle tvinga på en åkare att köra något mot sin vilja, men de pushar säkert för att de ska testa så får de välja själva sen. Åkarna tycker väl precis som vi att det är kul att testa nya grymma hojar iaf så länge det inte är i officiella serien.

VKruger sa:
Både Graves och Rude har ju tillgång till båda hjulstorlekarna på i princip samma hojar så till Ews är jag rätt säker på att dom väljer det som är snabbast för dagens bana.

Verkar som Graves skall köra stumpy 29a i helgen, skall bli intressant att se om det kan få honom tillbaks på pallen?

Känns inte klockrent upplägg dock att den körs pga att det var slut på Enduros, och sen har man försökt göra den till en Enduro med Lyrik gaffel och grejer. Sen känns ju inte heller La Thuile som bästa stället för trail-hoj, eller? Tror Rude som inte håller på och mixtrar kommer plocka hem den här enkelt igen.

Typiskt att Fabien B kör sönder något redan på första sträckan, bara för att jag chansade med honom på podiet på Enduromags. tippning.
Och Sam Hill tog 2:A plats på första sträckan. Inbillade mig att ett gäng jättelånga sträckor inte är hans tekopp, till skillnad från Irlands.
Dags för fransoserna att trampa plattan i mattan!

Kan dom inte bara ge bucklan till Rude redan nu? Dom andra grabbarna måste ju skämmas. Innan dagens race hade han vunnit 11 av 14 sträckor den här säsongen. Det tre missarna har bestått utav två andraplatser & en tredje.. Dagens tre sträckor vann han med 15, 5 resp. 33s.. Grymt imponerande!

Rude är ju i en egen klass helt klart, har förtjänat vingar på hjälmen nu kan man tycka.
Den stora överraskningen är ju Hill! Han ser ju ruggigt stabil ut till skillnad från DH cupen, man kan ju undra varför, han har ju aldrig varit för att trampa;)?

TK sa:
Rude är ju i en egen klass helt klart, har förtjänat vingar på hjälmen nu kan man tycka.
Den stora överraskningen är ju Hill! Han ser ju ruggigt stabil ut till skillnad från DH cupen, man kan ju undra varför, han har ju aldrig varit för att trampa;)?

Han har väl blitt farsa och tappat stinget utför? Då börjar man med källartejpkryss och annan späkning för att bli trampstark.

Luthman Photography sa:
TK sa:

Han har väl blitt farsa och tappat stinget utför? Då börjar man med källartejpkryss och annan späkning för att bli trampstark.

https://www.instagram.com/p/BH7VzxMgaE5/

Sam Hill har iaf inte några problem att lida i backarna.

Tillbaka
Topp