Enduro-köp

cykelisa

Aktiv medlem
Enduro-köp
Hej!
Provade Downhill i söndags, blev frälst och ska nu köpa mig en enduro. Jag funderar på följande cyklar och skulle uppskatta några råd!

Jag är 162cm lång och har kört en hel del XC tidigare.

GT Sensor Comp
http://www.wiggle.se/gt-sensor-comp-mountainbike-2016/
Travel: 130/140mm 11500kr

Vitus Bikes Escarpe Suspension Bike 2016
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-escarpe-suspension-bike-2016/rp-prod135372
Travel: 135/140mm 15000kr

BERGAMONT Trailster 6.0 2016
http://www.sport-conrad.com/en/bike/bikes/mountainbikes/trailster-6-0-2016.html
Travel: 140/150 15000kr

BMC Speedfox SF03 TC XT SLX 2016
https://www.evanscycles.com/en-se/bmc-speedfox-sf03-tc-xt-slx-2016-mountain-bike-EV237554
Travel: 150/150mm 17000kr

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Enduro-köp
JH80 sa:
Men är du villig att lägga lite mer så köp en YT Capra för dryga 20 tusen. Lite roligare vinklar för DH

Tycker Speedfoxen har rätt bra vinklar för utförsåka och dessutom en Pike så den är stadig i fronten också. Enda minuset är väl att den känns rätt tung med 14,7 kg.

Jag cyklar lite dh med min Stumpjumper Evo 29 som är betydligt brantare i vinklarna och har lite mindre slag och det går bra även om jag gärna skulle ha en mer utförsorienterad cykel ibland. Dock är den en perfekt stigcykel och jag cyklar för lite dh för att prioritera de egenskaperna.

Edit: jag läste ett test på den där de skrev att HA är 65,9° men nu läser jag överallt annars att det är 68,5... Det är ju en viss skillnad och jag kanske måste revidera mitt inlägg.

Senast ändrad:
Enduro-köp
dnleriksson sa:
JH80 sa:
Men är du villig att lägga lite mer så köp en YT Capra för dryga 20 tusen. Lite roligare vinklar för DH

Tycker Speedfoxen har rätt bra vinklar för utförsåka och dessutom en Pike så den är stadig i fronten också. Enda minuset är väl att den känns rätt tung med 14,7 kg.

Jag cyklar lite dh med min Stumpjumper Evo 29 som är betydligt brantare i vinklarna och har lite mindre slag och det går bra även om jag gärna skulle ha en mer utförsorienterad cykel ibland. Dock är den en perfekt stigcykel och jag cyklar för lite dh för att prioritera de egenskaperna.

Edit: jag läste ett test på den där de skrev att HA är 65,9° men nu läser jag överallt annars att det är 68,5... Det är ju en viss skillnad och jag kanske måste revidera mitt inlägg.

Okej... 68,5 är för mycket??
Bergamonten är inget vidare eller?

Enduro-köp
Enduro-köp
lisamedbo sa:
dnleriksson sa:
JH80 sa:

Okej... 68,5 är för mycket??
Bergamonten är inget vidare eller?

Du har länkat till Trailcrew-varianten vilken är den lite flackare så den kommer funka utmärkt för dina ändamål :-) Sorry att jag rörde till det!

Enduro-köp
Bmc speedfox såklart, schweiziskt fräsarmärke och du får en grym ram med grym gaffel! Såg en in action i Åre och den killen smiskade svarta spåren som en chef, så cykeln blir inte någon flaskhals för downhill.

Enduro-köp
Enduro-köp
KTMmarcus sa:
lisamedbo sa:
KTMmarcus sa:
Ett tips är ju Canyon eller Radon. :)

https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-al-5-0.html till exempel!

Ett hett tips är o rådfråga Christoffer B (2an), han hjälper dig garanterat med att kolla geometri och komma med lättförståelig input!

Vem är han? Och hur får jag kontakt med honom? :)

Haha vad tydlig jag var... Sporttech 2an alltså!

//Marcus i 2an!

Jaha haha, men tjenare!! :) Världen är liten alltså.

Enduro-köp
Canyonens geometri skriker väl inte direkt modern endurocykel..

Om Speedfoxen har 65,nånting graders gaffelvinkel låter det som ett utmärkt val.

Bird Aeris som marr föreslog är schysst (och funkar bra för korta med låg ram) vet jag av egen erfarenhet men du får nog inte in en i din budget.

Enduro-köp
Rattnalle sa:

Om Speedfoxen har 65,nånting graders gaffelvinkel låter det som ett utmärkt val.

Bird Aeris som marr föreslog är schysst (och funkar bra för korta med låg ram) vet jag av egen erfarenhet men du får nog inte in en i din budget.

Den verkar ha 68,5...

Enduro-köp
lisamedbo sa:
Rattnalle sa:

Den verkar ha 68,5...

Om det är mitt inlägg du baserar det på så är det nog fel. Jag hittar lite olika uppgifter men Trailcrew som du länkar till har flackare vinkel!

Enduro-köp
Enduro-köp
dnleriksson sa:
ForesterGuy sa:
Lillgammal sa:
lisamedbo sa:

Endurocykel utan hisspinne är som paradise hotel utan vulgogrejer.

Nackdelen med dropper post är att man vill ha det på samtliga cyklar...

Nackdelen? :-)

Ja, det är den enda nackdel jag kan komma på iallafall. 50/50 mellan dropper post och bakdämpare om jag måste välja...

Enduro-köp
mikaeljc sa:
Lillgammal sa:
lisamedbo sa:

Fast om TS endast ska cykla utför så är det meningslöst

Jo men om TS ska ha en enduro så förutsätter man ju att han ska ha den till något mer än bara downhillpark, för annars hade väl downhillcyklar eller parkcyklar legat på önskelistan.

Enduro-köp
lisamedbo sa:
Lillgammal sa:
lisamedbo sa:

Har ju aldrig haft det så kanske klarar mig. Hur är den bortsett från det?

Den är totalt skräp, låt mig lista lite grejer

Rokshox sectorgaffel på en cykel för 24papp, 18 som reapris (MEGALOL)
X-fusions skräpdämp bak (ULTRALOL)
Skräpbromsar (inget du vill köra dh med)
Deore på allt (prisvärda delar, men ett skämt när det specas på en cykel med ursprungspris 24k)

Enduro-köp
mg25 sa:
Lillgammal sa:
mg25 sa:
Den här kanske vore nåt. Verkar vara i dina trakter också.

http://happyride.se/annonser/ad.php?id=13813

Kan ju lika gärna lägga till de där 2000kr och köpa helt ny så man får garanti.

Men om hon nu inte vill lägga mer än max 17000 så tycker jag detta är ett vettigt alternativ.

17500 för en kraschad second hand, fortfarande 500kr över maxbudget och pedaler tillkommer inte (så det är ca +500kr utöver).

Edit: ROFL ja den har dessutom körts i Åre, så dämparna är nog rätt trötta snart och ska servas för någon tusenlapp också.

För att summera den cykeln:
Säljaren har förmodligen kört ihjäl sig på den (bruten handled eller w/e), blir ett härke att gå igenom cykeln efter sprickor och skador.
Den har körts i Åre, sliter som fan på cykeln och dämparna är nog redo för en service (dold extrakostnad på över tusenlappen)
Ingen garanti som andrahandscykel och den har körts i hård miljö, se de två punkterna ovan.
Pissdåligt prisavdrag efter omständigheterna, 2000kr under nypris och varken nyservade dämpare eller pedaler tillkommer (vilket i sig blir ca 2000 dvs nypris via butik).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp