Enduro med och utan motor

gnilrub

Aktiv medlem
Jag fastnade hårt för Enduro för ca 7 år sen. Då menar jag enduro på motorcykel. För några år sen köpte jag en begagnad AM trampcykel för att träna lite kompletterande konditionsträning på. MTB-cyklandet har blivit roligare och roligare på senaste tiden och nu har jag kikat lite på det här med cykel-enduro. Ser jäkligt kul ut. Är det någon som har erfarenhet från båda disciplinerna? Är det stora skillnader? För min del tycker jag det svåraste när jag cyklar är att jag inte kan gasa mig ur situationer. Att forcera en stock tex med motorcykel är inga problem, jag har tränat massor på sånt men med cykel är det helt omöjligt om jag inte har massor av fart.

Testa att cykla med andra skickligare cyklister och se hur de gör! Det är oftast det snabbaste sättet att lära sig.

Jag har kört ett par tävlingar på lek och skoj-nivå i båda sporterna. Tävlingsformaten är ju ganska olika, de flesta endurotävlingar (motorcykel) på motionsnivå är ju långlopp där man ska köra så många varv som möjligt under ett par timmar. En specialsträcka i en endurotävling (trampcykel) är ju över på ett par minuter.

Jag känner igen mig i det du skriver om att man saknar gasen. Efter snart fyra år på trampcykel har jag fortfarande svårt för att trampa i stök. Mycket enklare att bara flytta vikten lite bakåt och gasa sig genom det. Men en del har man nog med sig också, som vana att läsa av stigen, eller att köra nya banor "blint".

Man får planera inför tekniska partier på ett annat sätt tror jag utan någon som helst erfarenhet av motoriserad cykel. Försöka använda all uns av momentum man trampat upp. Svårt om hindren avlöser varandra utan möjlighet till vettiga tramptag, men då blir ju hastigheten därefter och "trialandet" ett faktum.

Macaskill o Co har rätt bra koll på det där. ;)

Nej jag har inte cyklat enduro men jag kan tänka mej att kravprofilen skiljer en hel del. Riktig enduro kräver en hel del styrka och uthållighet. En åkare som går över från enduro till enduro kan nog sluta träna överkroppen helt och endast hålla igång benen ett bra tag utan att bli för svag.

Tränar överkroppen för syns skull... Vet annars många som kör mc-enduro ganska framgångsrikt trots att de är riktiga tunnisar. Får nog leta upp något ställe där man kan prova helt enkelt. Bor i Nyköping. Var ska man vända sig om man vill testa på en typisk enduroled?

gnilrub sa:
Tränar överkroppen för syns skull... Vet annars många som kör mc-enduro ganska framgångsrikt trots att de är riktiga tunnisar. Får nog leta upp något ställe där man kan prova helt enkelt. Bor i Nyköping. Var ska man vända sig om man vill testa på en typisk enduroled?
Stora muskler är inte samma som uthålliga muskler.

Jag har tävlat i motocross sen jag var 11 år och när jag slutade med det, började jag köra enduro (MC) i 2,5 år innan jag tröttnar helt och sålde allt motoriserat och köpte en trampcykel (AM/enduro) mitten på sommarn 2016, 27 år gammal och kan säga att det är det bästa jag gjort !

Kan rada upp några anledningar till att cykla-enduro ist för mc-enduro ( enligt mig )
1. Billigare.
2. Kan cykla överallt.
3. Underhållet dras ner till max 30min efter träningspasset. Du hinner göra allt, tvätta noggrant, kolla ekrar, kedja, putsa, smörja, you name it!
4. Servat luftdämpare tar knappt 20min när man gjort det några ggr. ( har aldrig servat min framgaffel på mc på 20 min )

Allt är smidigare med cykel, trevligare på tävlingarna då man kan små snacka på transporterna mellan SS.
Trampa lär du dig, det är som med allt annat. Man måste göra det minst 1000 ggr innan man lär sig. ( pratar kanske bara för mig själv nu )

Jursla/ågelsjön har några leder/stigar, typ 7 st i samma område varierande svårighetsgrader, som ligger precis utanför Norrköping som jag med nöje skulle visa dig om du kan/vill ta dig hit. Skicka PM isåfall!

PvonB sa:
Jag har tävlat i motocross sen jag var 11 år och när jag slutade med det, började jag köra enduro (MC) i 2,5 år innan jag tröttnar helt och sålde allt motoriserat och köpte en trampcykel (AM/enduro) mitten på sommarn 2016, 27 år gammal och kan säga att det är det bästa jag gjort !

Kan rada upp några anledningar till att cykla-enduro ist för mc-enduro ( enligt mig )
1. Billigare.
2. Kan cykla överallt.
3. Underhållet dras ner till max 30min efter träningspasset. Du hinner göra allt, tvätta noggrant, kolla ekrar, kedja, putsa, smörja, you name it!
4. Servat luftdämpare tar knappt 20min när man gjort det några ggr. ( har aldrig servat min framgaffel på mc på 20 min )

Allt är smidigare med cykel, trevligare på tävlingarna då man kan små snacka på transporterna mellan SS.
Trampa lär du dig, det är som med allt annat. Man måste göra det minst 1000 ggr innan man lär sig. ( pratar kanske bara för mig själv nu )

Jursla/ågelsjön har några leder/stigar, typ 7 st i samma område varierande svårighetsgrader, som ligger precis utanför Norrköping som jag med nöje skulle visa dig om du kan/vill ta dig hit. Skicka PM isåfall!

Härligt! Jag antar att det är lite för mycket snö där fortfarande?

PvonB sa:

1. Billigare.
2. Kan cykla överallt.

Trampa 1000ggr för att lära sig? Med en kadens på 90 innebär det lite drygt 11 minuter ?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Nej jag har inte cyklat enduro men jag kan tänka mej att kravprofilen skiljer en hel del. Riktig enduro kräver en hel del styrka och uthållighet. En åkare som går över från enduro till enduro kan nog sluta träna överkroppen helt och endast hålla igång benen ett bra tag utan att bli för svag.
Ett tag möjligtvis men stark (men gärna då smal = lätt) överkropp är en märkbar fördel vid utförscykling.

Att köra mc-enduro är förvisso väldigt jobbigt men man kommer väldigt långt på körteknik och omvänt kommer man ingen vart utan teknik hur vältränad man än är. Jag har lite svårt att föreställa mig hur pass konditionskrävande cykel-enduro är i jämförelse.

Jag kan för övrigt rekommendera podcasten club mxstar avsnitt 74 där xc-cyklisten Emil Lindgren är med. Är ju en podcast med inriktning mot motocross och enduro. Eftersom Emil har börjat köra lite enduro (på mc) och dessutom tränar en del ihop med Sveriges endurokung Joakim Ljunggren så dras det många intressanta paralleller.

I Sverige så är det först när jag kommer upp till Åre och sträcktider på 10-15min som man börjar få liknande trötthet som i mc enduron. Dvs att man blir trött i överkroppen och att man står upp i aggressiv hukande körställning konstant.
För dig som är mer van på mc fortfarande kommer det vara benstyrkan(trampandet) som avgör mer än överkroppen helt klart. Det andra du behöver vänja dig med är att det kommer förmodligen vara mycket mycket brantare än nånting du nånsin kört med mc´n.

Perp sa:
I Sverige så är det först när jag kommer upp till Åre och sträcktider på 10-15min som man börjar få liknande trötthet som i mc enduron. Dvs att man blir trött i överkroppen och att man står upp i aggressiv hukande körställning konstant.
För dig som är mer van på mc fortfarande kommer det vara benstyrkan(trampandet) som avgör mer än överkroppen helt klart. Det andra du behöver vänja dig med är att det kommer förmodligen vara mycket mycket brantare än nånting du nånsin kört med mc´n.

Jag måste helt enkelt testa men det är nog som du säger trampandet som kommer bli det riktigt avgörande.
Jag tror faktiskt inte att det kommer bli brantare då jag kört en hel del extremenduro med 3 st Battle of Vikings och 2 resor till Rumänien. Inte lätt att veta vad det innebär om man inte är insatt. Men i Rumänien tex så var det vuxna karlar som hade gråten i halsen när de gav sig ut i branten. Dock så tycker jag det är betydligt tryggare att köra brant nerför med mc mot cykel men det är väl bara att träna bort antar jag.

Ok ja då är det ju mer liknande med hur brant det är. Har också testat en BoV men gillar mer att köra fort än att bära kom jag fram till ;)
Men då är väl istället skillnaden att på mc´n försöker de flesta bara ta sig ner på ett relativt säkert sätt och på cykeln går det faktiskt att stå på och hålla lite fart.
Har både cyklat och kört mc nedför på några ställen i BoV banan och det är stor skillnad på hur enkelt man tar sig ner på 13kg cykel vs 100+kg mc.
Har iof tävlat i dh/enduro så är mer van att köra utför med mtb än med mc.

PvonB sa:

1. Billigare.
2. Kan cykla överallt.

Ja där är en stor skillnad. Tiden man behöver lägga på underhåll, transporter osv är bra mycket mindre på en cykel. Vist, jag tyckte om att underhålla hojjen när jag körde motocross men med tre till fyra körningar per vecka plus något löp eller cykelpass och ett sömnbehov över medel så ville inte riktigt tiden räcka till. Kostar ju dessutom en hel del också så man fick ju försöka jobba mer än 100% för att det skulle rulla på. Själv slutade jag inte för att jag va less utan för att jag ansåg att skaderisken var för hög och ville inte hamna i en rullstol.
Trevligt eller inte under tävlingarna beror nog mera på vad man vill uppleva. Jag kan fortfarande sakna stämningen i depåerna på tävlingarna. Det kändes verkligen att det var tävling och det fanns mycket intressant att titta på. Speciellt när man var mindre och och föräldrarna var med. Någon polerade pojkens hoj till utställningsskick mellan heaten medans pojken gjorde armhävningar, KTMföräldrarna skröt om vem som hade haft värsta raset, skrotlyftaren drog åt ryggbältet och övade tyngdlyftning med pojkens suzuki och någon skällde ut sitt barn utav helvete bara för att denne bara kom trea. Ja det där sista är man ju glad över att det verkar förekomma något mindre i cykelsporten. Jag upplever också en stor skillnad på deltagandet i de olika sporterna. När jag körde cross fanns det sällan motionärer på banan och aldrig såg man någon på tävling. Enduro hade en klart bredare deltagarnivå och inom XC som jag cyklar idag är det en helt fantastisk bredd på deltagandet. Hur det är med cykelenduro vet jag inte men jag har fått för mej att det är klart smalare och bara det bättre segmentet ställer upp på tävlingar. Är det så?

inom XC som jag cyklar idag är det en helt fantastisk bredd på deltagandet. Hur det är med cykelenduro vet jag inte men jag har fått för mej att det är klart smalare och bara det bättre segmentet ställer upp på tävlingar. Är det så?

Jag har inte varit på någon cykelenduro tävling själv ännu men vad det verkar är det duktigt blandat på tävlingarna där också.

Jimel sa:
inom XC som jag cyklar idag är det en helt fantastisk bredd på deltagandet. Hur det är med cykelenduro vet jag inte men jag har fått för mej att det är klart smalare och bara det bättre segmentet ställer upp på tävlingar. Är det så?

Jag har inte varit på någon cykelenduro tävling själv ännu men vad det verkar är det duktigt blandat på tävlingarna där också.

Det är allt från såna som mig, till de som kommer topp tjugo i EWS. (eller ja, nu kör ju inte Wallner så många tävlingar i Sverige längre, men han gjorde tidigare).

Tillbaka
Topp