Enduro ram

Enduro ram
Astraboy sa:
En observation när jag läser din tabell och jämför med Airdrop Edit som då är 27,5.
Jag hade med Airdrop i tabellen för någon dag sedan, men fick inte ihop det. Såg sedan att måtten var angivna vid AC 552 mm (27,5" 160 mm) och först då fattade jag att det var något fel som var trasigt. Har nu lagt till den i tabellen ovan, med AC 562 mm / 170 mm slaglängd gaffel.

Om man betänker att det skiljer ca 5 cm i hjulbas och ca 4 cm i reach mellan minsta och största cykel i tabellen ovan.
Och att 4 cm skillnad i reach motsvarar 20 cm skillnad i kroppslängd, givet att personerna har exakt samma preferenser hur de vill sitta och har lika lång styrstam på alla cyklar. Så kan man börja ana att cyklarna faktiskt kommer att upplevas som rejält olika stora. Som om 184 cm och 204 cm långa cyklister byter cykel med varandra, utan att ändra några inställningar.

Senast ändrad:
Enduro ram
Sixten Fors sa:
Astraboy sa:
En observation när jag läser din tabell och jämför med Airdrop Edit som då är 27,5.
Jag hade med Airdrop i tabellen för någon dag sedan, men fick inte ihop det. Såg sedan att måtten var angivna vid AC 552 mm (27,5" 160 mm) och först då fattade jag att det var något fel som var trasigt. Har nu lagt till den i tabellen ovan, med AC 562 mm / 170 mm slaglängd gaffel.

Om man betänker att det skiljer ca 5 cm i hjulbas och ca 4 cm i reach mellan minsta och största cykel i tabellen ovan.
Och att 4 cm skillnad i reach motsvarar 20 cm skillnad i kroppslängd, givet att personerna har exakt samma preferenser hur de vill sitta och har lika lång styrstam på alla cyklar. Så kan man börja ana att cyklarna faktiskt kommer att upplevas som rejält olika stora. Som om 184 cm och 204 cm långa cyklister byter cykel med varandra, utan att ändra några inställningar.

Nu blir jag lite petig! Den är byggd för en gaffel med 160mm slaglängd, inte 170mm, så räkna på rätt AC. Är det inte bättre att utgå från verkligheten när man mäter, istället för att försöka få siffrorna att passa in i ett resonemang? Den minsta cykeln i tabellen blir hur du än mäter Commencal Meta 29, så Airdrop borde inte vara helt ointressant även med dina mått mätt.

Det finns helt andra argument för 29" över 27,5" och vice versa, som du helt har missat men som väger tyngre. Du kan ju gissa dig till vad jag syftar på, för du hittar det inte i en tabell.

Enduro ram
Astraboy sa:
Nu blir jag lite petig! Den är byggd för en gaffel med 160mm slaglängd, inte 170mm, så räkna på rätt AC. Är det inte bättre att utgå från verkligheten när man mäter, istället för att försöka få siffrorna att passa in i ett resonemang? Den minsta cykeln i tabellen blir hur du än mäter Commencal Meta 29, så Airdrop borde inte vara helt ointressant även med dina mått mätt.

Det finns helt andra argument för 29" över 27,5" och vice versa, som du helt har missat men som väger tyngre. Du kan ju gissa dig till vad jag syftar på, för du hittar det inte i en tabell.

Om du inte förstår att använda eller läsa tabellen, skit i att titta i den eller gör en egen tabell som ser ut som Du vill att den skall se ut.

TS hade för avsikt (rimligen) att bygga en cykel och kan då välja att sätta 160 mm eller 170 mm gaffel på valfri ram. Därför valde jag att likställa slaglängden i hopp att förenkla möjligheten att jämföra ramarna.

Byggd för? Meta AM 29 har en geotabell mätt med AC 571 mm (160 mm slag) men de kompletta cyklarna levereras med 170 mm slag.
Capra säljs färdig med 160 eller 170 mm (men samma ändring både bak och fram). Man kan visst växla mellan 160 och 170 på alla cyklarna ovan. I endurosammanhang är det väl inte speciellt ovanligt att cyklar med 160 i katalogen har 170 mm i terrängen.

Visst är Meta AM minst, vilket jag påtalade tidigt i tråden.
Visst har Airdrop rätt ramstorlek men fel hjulstorlek, vilket jag också påpekade tidigare i tråden.
Jag tror inte att det finns några fördelar för TS att använda små hjul.

Bilagor

• ark.png
    ark.png
    282.1 KB · Besök: 149
Enduro ram
Tjena!

Undrar vilken hjulstorlek segraren i EWS kör på?

Edit: Nu är han långt från 194 cm, men det finns andra åkare i toppen av serien som är långa som kör 27,5..

Senast ändrad:
Enduro ram
Sixten Fors sa:
Kneecap sa:
Har för mig att han körde 24" bak och 26" fram, men det var tydligen ingen big hit

Tjena!

Höhöhö.. Faller dock platt på att Sam Hill inte började köra Specialized förens 2009 och då på Demo8.

Martin Maes (185 cm har jag för mig) valde bort 29 och valde dessutom en kortare ram inför förra säsongen.

Lewis Buchanan valde HD4 för Ripmo, då körde han med 29" innan men tyckte 27,5" var roligare och han blev dessutom snabbare. Förövrigt så gick han även ner till 180mm skiva bak. ?

Enduro ram
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Kneecap sa:
Har för mig att han körde 24" bak och 26" fram, men det var tydligen ingen big hit

Tjena!

Höhöhö.. Faller dock platt på att Sam Hill inte började köra Specialized förens 2009 och då på Demo8.

Martin Maes (185 cm har jag för mig) valde bort 29 och valde dessutom en kortare ram inför förra säsongen.

Lewis Buchanan valde HD4 för Ripmo, då körde han med 29" innan men tyckte 27,5" var roligare och han blev dessutom snabbare. Förövrigt så gick han även ner till 180mm skiva bak. ?

För bra bromsar uppskattas sällan av klockan. Ser en del som har spaken enda in handtaget så det inte går att maxa.

Enduro ram
Sixten Fors sa:
Astraboy sa:
Luthman Photography sa:
Jag tror att det du egentligen borde säga är att du tycker att en Airdrop borde vara ointressant, för det finns ju det där med personliga preferenser som du gillar att bortse ifrån.
+1
Jättebra att du kommer med egna konstruktiva idéer, men sluta dumförklara oss andra. Lätt att framstå som en dryg besserwisser annars.
Ja må framstå som en dryg besserwisser, men det ändrar inte det faktum att alla 194 cm (och längre) enduråcyklister föredrar 29" (eller större) hjul, om det går att välja ;)

Jag är ju bara 193, är det därför jag föredrar 650B?

Enduro ram
Sixten Fors! Nu jävlar är fredagsgroggen sänkt och ett och annat ska yppas ;-)
Att 27,5” hjul skulle vara ”fel” hjulstorlek är ju endast din uppfattning och inget som stöds av varken tävlingsresultat, TS önskemål, eller dina hemmasnickrade tabeller! Det enda du visar är att det finns skillnader mellan 27,5” och 29”. Inte ens det lyckas du så jättebra med, då skillnaderna är försumbara och praktiskt taget obetydliga i sammanhanget.
Uppenbarligen och bevisligen finns det en lång rad elit- och motionsåkare som åker minst lika snabbt på ”små” hjul. Det finns, som sagt, andra variabler som spelar större roll.
Ha en go helg

Enduro ram
Vem f-b bryr sig om att några enstaka % av stig/am/enduro/DH cyklister >193 cm längd, med FS-cykel årsmodell 2018 eller nyare i prisklass >35K, med ramstorlek XL eller XXL, av misstag råkat köpa en cykel vars bakram inte klarar av att användas med 29x2,35" hjul.

En cykel med runt 500 mm reach som inte rymmer 29" hjul är värd ungefär hälften på begmarknaden.

Lura inte in TS i skiten för att du/ni just nu råkar tillhöra en extrem minoritet som har en svarte-petter-cykel i garaget.

Senast ändrad:
Enduro ram
Du försöker ju själv sälja in överbyggda monster-cyklar till en kille som antagligen mest kommer använda cykeln till att cykla stig. Om du vore seriös så skulle du åtminstone fråga TS om hans erfarenhet, hans hemmaskogar, tänkt användningsområde, körstil, exakta kroppsmått etc etc

Enduro ram
Astraboy sa:
Du försöker ju själv sälja in överbyggda monster-cyklar till en kille som antagligen mest kommer använda cykeln till att cykla stig. Om du vore seriös så skulle du åtminstone fråga TS om hans erfarenhet, hans hemmaskogar, tänkt användningsområde, körstil, exakta kroppsmått etc etc
TS är extremt dålig på att kommunicera/svara, men är bra på att starta nya trådar som slutar i tomma intet. Jag har läst allt TS har skrivit i alla inlägg och försökt bilda mig en uppfattning om vem han är och vad han egentligen söker. Personligen tror jag att TS skulle tjäna på att köpa en komplett cykel för sin 30-50 K budget, och kanske inte en 150-170 mm enduro utan en modern och kapabel stigcykel med 140-150 mm slaglängd. I rätt storlek med 29" hjul.

Tillbaka
Topp