Enduro Sweden Series 2017?

Luthman Photography sa:
C-dale sa:
Om det skall vara ett nöje behövs en hyfsad rutin på stökig nerförsåka.

Ja, så är det också så klart. Iaf i Åre och Gesunda. Men kanske främst åre där åken är så långa.
Jag tycker det gäller alla tävlingarna jag varit på, inte bara i Åre och Gesunda. Ta sig ner är en helt annan femma än ha roligt i mina ögon. Att kroppen inte dör av utmattning på ett kortare åk betyder inte att det blir kul för det om det är lite för svårt.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
C-dale sa:

Ja, så är det också så klart. Iaf i Åre och Gesunda. Men kanske främst åre där åken är så långa.
Jag tycker det gäller alla tävlingarna jag varit på, inte bara i Åre och Gesunda. Ta sig ner är en helt annan femma än ha roligt i mina ögon. Att kroppen inte dör av utmattning på ett kortare åk betyder inte att det blir kul för det om det är lite för svårt.

Visserligen, men jag tänker mig att om man har planerat att köra ESS så har man nog lite koll på vilken typ av cykling det gäller. Det jag tycker har varit största problemet är just längden i Åre, det är ju inte köttigare än i Gesunda, men längden gör att man storknar mot slutet. De två ggr jag rejsat i Åre tyckte jag inte på något sätt att det var roligt hela tiden. Vid ganska många tillfällen undrade jag vad fan jag höll på med, för att allt kändes skit. Men det beror mest på att jag är kass. Men det är roligt efteråt (innan man sett resultatlistan och så pass långt efteråt att man glömt resultatlistan) och folket är ju trevligt.

Luthman Photography sa:
C-dale sa:

Visst att åken i Åre är jobbiga p g a längd men tekniskt sätt tycker jag de är mildare/jämnare nivå vilket gör att det går att åka säkert på ett annat sätt än typ Gbg där det kan gå från mysstig till dödsdropp ner i bombhål från ingenstans.

Mendel sa:
Luthman Photography sa:
C-dale sa:

Visst att åken i Åre är jobbiga p g a längd men tekniskt sätt tycker jag de är mildare/jämnare nivå vilket gör att det går att åka säkert på ett annat sätt än typ Gbg där det kan gå från mysstig till dödsdropp ner i bombhål från ingenstans.

Det är nog personligt, jag har lättare att hantera plötsliga bombhål på sträckor som är någon eller några minuter långa. Att, för mig, dra ett helåk (eller bara halva fallhöjden) i Åre, med betydligt högre farter och mer armpump är mkt jobbigare och svårare att hantera. När man ska jävla sig nerför tjärnis efter ett helåk med pulsen i öronen och armar som spaghetti har iaf inte jag så väldans kul. Men det är ju som sagt individuellt. Jag är rätt ovan vid långa åk med mkt fallhöjd så mina armar dör rätt fort.

Nu har anmälan öppnat! Vallåsen blir min första cykeltävling någonsin, så jag hoppas på att inte göra bort mig fullständigt. Om någon mer ska ner från Göteborg och vill dela boende/resa är det bara att lägga ett PM.

Duktigt sugen på att testa köra tävlingen i gbg! Har nött en del på fjolårets bana i Änggården och klarar väl de flesta svårigheter.
Brukar sträckorna ändras mkt från år till år?

Hmm har tänkt, vara med i Gbg som motionär. Får bränna igenom förra årets sträckor och se hur många kroppsdelar som fortfarande sitter kvar efteråt :-)

Edit: När släpps sträckorna för Gbg?

Senast ändrad:
C-dale sa:
Någon som vet om sittliften kommer att vara tillgänglig även för icke-tävlande på lördagen eller söndagen?

Tveksamt, då backen inte öppnar helt förrän helgen efter. Men enklast är nog om du letar upp dem på fb och frågar. De är inte så aktiva här.

stenmark sa:

Kul, GBG är f-n bra skit! Garanterar ni lika bra väder som tidigare år? :-)

Men kan ni inte ta bort liftbegränsningen i Vallåsen? Vad fyller den för funktion? Åre & Gesunda kör ju fria antal liftåk under träning. Nä, öppna liften redan på fredagen & kräng lite liftkort istället! Om liften går för fullt nu i helgen & folk betar av 25-30 åk per dag så har ju alla locals & PRO's memorerat allt iaf. & sååå jefla kul är det ju inte & veva upp till toppen om alla sträckor ändå går i parken, enduro or not.

Henrik83 sa:
Men kan ni inte ta bort liftbegränsningen i Vallåsen? Vad fyller den för funktion? Åre & Gesunda kör ju fria antal liftåk under träning. Nä, öppna liften redan på fredagen & kräng lite liftkort istället! Om liften går för fullt nu i helgen & folk betar av 25-30 åk per dag så har ju alla locals & PRO's memorerat allt iaf. & sååå jefla kul är det ju inte & veva upp till toppen om alla sträckor ändå går i parken, enduro or not.

+1 så kan man ju även knäcka en bärs i liften på väg upp :)

Tillbaka
Topp