Enduro trails Europa under jul och nyår?

Hej,

Jag fyller snart xx-år och skulle gärna få till lite Trail/Enduro cykling några dagar under jul/nyår. Vädret ok med >10 grader (tar på mig kläder), kräver inga extrema leder men gärna mer än vad "södra Sverige" kan erbjuda (Skåne-Dalarna).
Har tänkt att bila från Malmö och sedan ner i Europa, eller finns andra tips om hur man kan resa? Tåg?
Vilket/vilka länder kan man fortfarande cykla i dec/jan?
Tar gärna emot tips från er som brukar cykla dessa tider, vart, boende, leder, klubbar som kör mm?

Stort tack på förhand!

Mvh Johan

Du skriver enduro.
Tänker du trampa upp själv, eller är det ett ställe med guide och uplift?

Jag tror man måste till Spanien.
I ainsa/zone zero går det att cykla på de mer låglånta lederna.
Kanske att finale ligure funkar också. Finns risk för snö på de högre ledarna dock.

Annars är väl klassiker malaga med omnejd.
Kolla medd roost eller switchbacks tex.

Udda platser kommer ställa stora krav på research om vad som är åkbart mitt i vintern.
Det kommer att vara mycket lättare att åka till något av de mer kända orterna med stigar byggda för cykling och tillhörande kartor.

Om du vill trampa själv tror jag nog ändå mycket på ainsa och zone zero

Om man ska tro denna sida verkar det lite tveksamt med Ainsa om kravet är >10 grader (givet att det är rätt ställe jag fått träff på; har ingen koll). Visserligen Huesca, men verkar ligga på ungefär samma höjd över havet och inte så långt därifrån. Sen är ju medelvärden vad de är. Har man tur kan det säkert vara helt OK, men om man vill ha god sannolikhet för över 10 grader undrar jag om man kanske inte skulle satsa på något mer kustnära, typ Malaga

1667685118827.png

Alltså, så fort man kommer upp på lite höjd så blir det kallt o jävligt fort. T o m Sierra Espuna som bara är dryga 1500 m ö h kan ju få snö på vintern trots att det ligger långt söder ut i Spanien. Håller man sig runt max 500 m upp så blir det nog bättre. Kanske ngt runt Malaga då som ngn sa men där har jag ingen koll.

Lite osäkert på lite höjd i inlandet i Spanien på vintern. Kan vara kalas. Eller snöstorm...

Gran Canaria är nog bättre.

Alltså, så fort man kommer upp på lite höjd så blir det kallt o jävligt fort. T o m Sierra Espuna som bara är dryga 1500 m ö h kan ju få snö på vintern trots att det ligger långt söder ut i Spanien. Håller man sig runt max 500 m upp så blir det nog bättre. Kanske ngt runt Malaga då som ngn sa men där har jag ingen koll.

Lite osäkert på lite höjd i inlandet i Spanien på vintern. Kan vara kalas. Eller snöstorm...

Gran Canaria är nog bättre.
GC blir dock lite jobbigt med bil från Malmö ...

Nu är jag totalt nollställd vad gäller MTB-terminologi och kategorisering, men kanske Sintra kan vara något (om inte avståndet avskräcker): https://happyride.se/forum/threads/rr-film-utfoerscykling-i-sintra-portugal.3499848/

Senast ändrad:
Jo, alltså någon hög höjdsåkning blir det ju inte mitt i vintern, någonstans pp fastlands Europa.
Åken lär bli max 500hm långa och begränsas till de lägre höjderna.

I ainsa är det runt 10 grader på dagen. Men det är torrt, oftast.
Sinatra ligger vid Atlanten kusten. Där kommer det vara ett mycket råare och fuktigare klimat. Jag tror Sinatra kommer kännas kallare och det kommer vara lerigt.

Malaga är ett säkert kort. Men kanske lite "tråkigare". Där slutar åken strax ovan havsnivå och det är torrt.

EDIT: Fel ort

Senast ändrad:
Jag hade kört till Kastrup och sen flyg till Madeira. Kanske någon nordlig park i Tyskland är öppen?
Tänkte också tipsa om Madeira, har inte cyklat där men det ser ju fint ut. Svårt att köra bil dit dock. I övrigt trevlig ö och behagligt klimat den årstiden, även om det kommer regna en del. Nyår är populärt där så kanske svårt att hitta boende/flyg.

Jo, alltså någon hög höjdsåkning blir det ju inte mitt i vintern, någonstans pp fastlands Europa.
Åken lär bli max 500hm långa och begränsas till de lägre höjderna.

I ainsa är det runt 10 grader på dagen. Men det är torrt, oftast.
Sinatra ligger vid Atlanten kusten. Där kommer det vara ett mycket råare och fuktigare klimat. Jag tror Sinatra kommer kännas kallare och det kommer vara lerigt.

Madagaskar är ett säkert kort. Men kanske lite "tråkigare". Där slutar åken strax ovan havsnivå och det är torrt.
Madagaskar? Autocorrect eller är jag bara okunnig?

Sintra ska funka även på vintern, kolla in weride.pt! Finns även på instagram, med senaste turerna upplagda ?

På grund av de galna prishöjningarna(inflation) så blev det tyvärr inget denna gång, men kommer bättre tider ?. Kanske redan i sommar ??, isf kan man cykla på samma platser på sommaren?

Jag funderar på något i septemeber augusti är kört iaf tror jag där nere, för mkt folk. Juni är nog bättre.

Tillbaka
Topp