Enduropedaler och tillhörande skor

Chralle

Aktiv medlem
Tjena!

Jag vill höra mig för om vad ni här på forumet anser är dem bästa klickpedalerna samt skor för enduro!

Har kikat runt en del och fastnat främst för Crankbrothers Mallet E pedaler och eventuellt ett par five ten dojjor. Har dock läst att cleatsen från crankbrothers slits ut löjligt snabbt(typ tio åk) och dem är inte särskilt billiga att byta ut.. Har ni några erfarenheter av detta?

Det jag gillar med Mallet E är att dem har en stor yta att stödja foten på, även om man inte skulle vara iklickad.

Tacksam för all hjälp från er med erfarenhet av klickpedaler!

Antingen är man alltid iklickad och då är plattform ointressant eller så är man inte iklickad och så ska man ha plattisar istället. Att stå ovanpå en klickpedal utan att sitta fast är en bedrövlig kompromiss.

Rattnalle sa:
Antingen är man alltid iklickad och då är plattform ointressant eller så är man inte iklickad och så ska man ha plattisar istället. Att stå ovanpå en klickpedal utan att sitta fast är en bedrövlig kompromiss.

Det är sant, dock är kompromissen något mindre bedrövlig med plattform runt mekanismen.
Även Shimano har ett par modeller med SPD och ram runt, den med typ nylonram är både oväntat lätt och oväntat billig.

Ja absolut. Menar mer om man i all hast, tex i tävlingssammanhang, inte skulle få på foten på första försöket men ändå kan trampa iväg de första metrarna. :)

Kör med nukeproof horizon cl. Ihop med shimano am9 skor . Riktigt bra kombi för mig.
Fördelar enl mig :) mkt float , lättare att klicka i jämfört med shimano spd, inte lika känsliga för snö/lera.
På minus sidan är nog bara priset och möjligtvis vikten.

Senast ändrad:
CB cleatsen håller helt ok, men Five ten skor passar bäst till plattisar. Du behöver en stabilare sko för att kunna dra nytta av att sitta fast.

Bästa? Time atac MX something, beroende på budget. Jag har kört Shimano och CB men det finns inget som är i närheten av time. Bäst float, lättast i och urklick och bäst snö/lerrens.

Jag tycker Mallet DH-system är helt överlägset, eftersom man har ganska stor rörelse kvar i foten och man faktiskt står på pedalen går det inte att jämföra med spd. Det är en helt annan känsla som jag starkt gillar. Pedalerna kräver däremot konstant underhåller med infettning och bytning av bussningar. De äter också cleats. Jag tycker känslan är värd kostnaden. När jag försöker gå tillbaka till spd vrider jag bara ur fötterna ur pedalerna ofrivilligt eftersom jag har vant mig vid att jag kan vrida fötterna utan att klicka ur lite fort.

jofahjalm sa:
Jag tycker Mallet DH-system är helt överlägset, eftersom man har ganska stor rörelse kvar i foten och man faktiskt står på pedalen går det inte att jämföra med spd. Det är en helt annan känsla som jag starkt gillar. Pedalerna kräver däremot konstant underhåller med infettning och bytning av bussningar. De äter också cleats. Jag tycker känslan är värd kostnaden. När jag försöker gå tillbaka till spd vrider jag bara ur fötterna ur pedalerna ofrivilligt eftersom jag har vant mig vid att jag kan vrida fötterna utan att klicka ur lite fort.

Prova Nukeproofs 8graders kloss nästa gång till spd. Mitt ena knä gillade inte shimano klossen men med 8grader vart det super?

mikipedia_ sa:
Prova Nukeproofs 8graders kloss nästa gång till spd. Mitt ena knä gillade inte shimano klossen men med 8grader vart det super?

Äsch, jag är för gammal för att lära mig något nytt. Desstom är jag nöjd med Mallets trots alla dess brider. Det är också ganska stor skillnad mellan 8 grader och de 15 eller 20 som Mallets har.

Time verkar vara favoriten hos många annars. Rent sitta-fast-funktionellt alltså.

Plattformen är fortfarande rätt poänglös mer än kanske som skydd åt mekaniken.

Rattnalle sa:
Time verkar vara favoriten hos många annars. Rent sitta-fast-funktionellt alltså.

I teorin ja, I praktiken nej. En MTB-sko är oftast inte helt styv som en lvg-sko, så den extra supporten märks faktiskt. Sen är det en fördel att kunna trampa lite utan att vara iklickad om det kniper, och där är en "naken mekanik-pedal" helt värdelös.

Har testat ett gäng olika märken & modeller, bla följande pedaler listade ur ett morgontrött minne.
CB Mallet DH, CB Mallet E, CB Candy 3/7, Shimano M647, Shimano M540 och Time atac MX6

Av dessa klickade jag absolut sämst med just Time pedalerna och bäst med CB som idag sitter monterade på alla mina cyklar.

Vad vill jag då ha sagt med detta?
Jo att det inte finns en absolut sanning utan att man få testa sig fram till man hittar det som fungerar för en själv.

AX3L sa:
Rattnalle sa:

I teorin ja, I praktiken nej. En MTB-sko är oftast inte helt styv som en lvg-sko, så den extra supporten märks faktiskt. Sen är det en fördel att kunna trampa lite utan att vara iklickad om det kniper, och där är en "naken mekanik-pedal" helt värdelös.
Jag menar tvärt om att det låter bra i teorin att kunna trampa utan att vara iklickad men att det är kasst i praktiken.

Rattnalle sa:
AX3L sa:
Rattnalle sa:

Jag menar tvärt om att det låter bra i teorin att kunna trampa utan att vara iklickad men att det är kasst i praktiken.

Du har ju rätt i sak. Trampa utan att vara iklickad suger på båda alternativen. Det är bara det att det suger mycket mer utan plattform. Så det är inte ett strategiskt beslut, utan i nödfall för att starta i backe eller om man oavsiktligt klickar ur.

Ang Time-pedalerna (aka Mavic), så tycker jag funktionen är mycket bra MEN iom att chassiet är av plast och plattformsfunktionen sitter fast däri, så är dom lite känsliga för markkontakt. Slog i plattformens undersida vilket deformerade dess infästning i plastchassiet och glappade därefter utan möjlighet att justera (annat än den skruv jag drillade in i chassit för att sätta spänn på plattformen).
Svårförklarat, en bild hade beskrivit det bättre men hojen är ju tyvärr stulen :/

Tack för all respons!

CB mallets E ser ju rätt ut både till det estetiska och funktionellt(rejäl plattform). Men hänger upp mig på att cleatsen är gjorda av mässing och inte av stål.. Får se vart detta slutar!

larsaw sa:
Ang Time-pedalerna (aka Mavic), så tycker jag funktionen är mycket bra MEN iom att chassiet är av plast och plattformsfunktionen sitter fast däri, så är dom lite känsliga för markkontakt. Slog i plattformens undersida vilket deformerade dess infästning i plastchassiet och glappade därefter utan möjlighet att justera (annat än den skruv jag drillade in i chassit för att sätta spänn på plattformen).
Svårförklarat, en bild hade beskrivit det bättre men hojen är ju tyvärr stulen :/

Jag hade exakt samma problem, men det kom efter ett och ett halvt år av ganska hårt användande så det kändes fair enough på ett par pedaler för 300kr. Ytterligare en fördel är att det är ungefär samma mekanism på de billiga för 300kr som de dyrare, så man kan köpa dom och prova.

AX3L sa:
larsaw sa:

Jag hade exakt samma problem, men det kom efter ett och ett halvt år av ganska hårt användande så det kändes fair enough på ett par pedaler för 300kr. Ytterligare en fördel är att det är ungefär samma mekanism på de billiga för 300kr som de dyrare, så man kan köpa dom och prova.

För mig blir det ngt annat till nästkommande bygge, troligtvis något SPD-kompatibelt ex. Nukeproof Horizon eller Funn Ripper.

Gällande dojjor så kan denna artikel vara läsvärd: http://enduro-mtb.com/en/best-clipless-mtb-shoes/

Tja! Nu blev det ett par Nukeproof Horizon CL pedaler med ett par Shimano AM5 skor! Det ser ut att vara rejäla grejer! MEN.. Det glappar lite mellan ena sidan av höger pedal och höger sko när jag klickar i dem. Dem andra tre sidorna sitter perfekt utan glapp. Jag kan inte klura ut varför det glappar då pedalen ser identisk ut på båda sidorna.. Någon annan som känner igen detta problemet??

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp