[Enduuuro] Vilket bakdäck för rejs/hårdkörning

Westman

Aktiv medlem
Okej, jag var lite naiv och tänkte att Hans Dampf Evo Snakeskin med Tubelessgucka borde hålla för rejs, men bland Flottsbros spetsiga stenar fick jag min tes motbevisad. Det går bra så länge jag träffar alla mina linjer, men blir man lite sloppy och landar fel på stenskravlet blev det både uppskurna däck och genomslagspunka. Eftersom jag nu punkat på SS1 på lite för många rejs får jag ta och gå upp en nivå på utrustningen. HD blir kvar som stigdäck men behöver nåt värre för aggrokörning.

Så, vad ska jag ha? Kondenserar jag övriga AM-däcktrådar och filtrerar ut allt <800g återstår ungefär dessa kandidater.

Funktionskrav: 26", bra rull (gillar när det släpper bak först så kör gärna 60a), bra punkaskydd, ska gå att tubelessa.

1 High Roller 2 Exo. kört HR2 mycket i alper och bikeparks och gillar det. Finns i massa varianter, måste man ha dom som heter TR om det ska gå att gucka dom med Stans? Dom som heter TR är 26x2.30, jag hade hellre haft det som är 26x2.40. 835-920g.
http://www.maxxis.com/catalog/tire-466-121-high-roller-ii

2. Hans Dampf Super gravity. 1015g känns lite tungt.
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/hans-dampf.html

Sen kör jag mycket skrå och en hel del lera. Om jag inte låtsas om det utan blir lite mer extrem är väl dessa kandidater också, gissar att man offrar en del skrå- och bromsgrepp för bättre rull.

3 Schwalbe Rock Razor, 925g
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/rock-razor.html

4 Maxxis Ardent Exo 2.4, jag är dock inget fan av det stora glappet mellan mittrad och kantdobb, eller de senares form. Men det är lätt och rullar bra, 825g
http://www.maxxis.com/catalog/tire-294-121-ardent

Vad mer, Purgatory/Butcher GRID?

Nån som har erfarenheter eller tycker nåt om ovanstående? Ni som köttade men INTE punkade på SS1 i Flottsbro på vare sig träning/tävlingsåk får ju också gärna tipsa vad ni körde för däck och tryck..

Senast ändrad:
Personligen tycker jag du ska överväga wild rocker 2. Har ett bak som jag är nöjd med. Tyvärr har jag ingen rejsraport än. Kan fabbe köra en säsong i ews med detta borde det även fungera för vanliga dödliga tänkte iaf jag när det inhandlades. Tror även pb skrev en lovande resension/test av däcken i vintras.

jag hade nog kört Maxxis HR II, jag har aldrig varit besviken på Maxxisdäck. Jag kan väl inte påstå att jag tokköttade nerför SS1, men jag punkade inte. Körde med Onza Ibex DH 2,4 120tpi 55rc2 blahablaha med runt 1,8 bar. Mönstermässigt liknar de Highroller väldigt mycket och jag tycker att de gör bra ifrån sig. Så min röst faller alltså på HR II.

Om du vet med dig att du inte ska köra så mkt lera på ett tag kan ju Rock Razor vara lite kul att testa. Det verkar ju dock minimera bromsförmågan rätt bra på bakhjulet, så man får nog räkna med mer släpp än med typ HR II.

Jag kör Minion Exo (utan TR, dvs 2,5") med gucka och det funkar utmärkt, så min röst faller nog på HR2 Exo 2,4" i 60a puckgummi som bakdäck.

Det ska även komma ett nytt Conti Baron någon gång i sommar, det finns lite bilder här och där på internet men ingen säljer dem än. Jag är excited

Om man hårdkör och gör slarvsylta av HD är det väl dags att köra 2ply bak? Eftersom jag tjejkör är det inte mitt problem, men om jag vore tuffare och inte behövde pressa marginaler i rull för att kunna vinna hade jag valt att köra 2ply. Tråkigt att punka, roligt att kötta genom saker. Nästa gång jag reser till riktiga berg kan det nog bli 2ply för mig med.

Vågar man hoppas på Conti Baron i riktig 2,4" storlek tro? Det vore grymt, enda jag inte gillar med däcket.

Ardent EXO 2,4" tätar fantastiskt bra med stansgucka så om HR2 har samma casing borde det fungera precis lika bra slanglöst. Jag tycker för övrigt inte att Ardent är alls så läskigt som vissa fått det att låta, åtminstone inte så länge det inte är dyblött ute. Men i höst lär det åka av igen.

Att jag körde HT och inte punkade igår är nog bevis på att jag inte köttade men det kan också ha berott på min slanglösa Ardent Exo bak. Den enda gången jag saknade grepp var pga. dålig teknik som ledde framhjulssläpp (Baron fram) på ss5.

Jag kör Ardent, bra stigdäck. Men bröt/trendurodäck... nja.

RockRazor tycker jag ser intressant ut, även om blötgreppet känns tveksamt minst sagt.

Tack för input, då stryker vi Ardent ur listan. Hittills låter det som att HR2 är än mer favorit, samt att icke TR-versionen också verkar funka att stansa. HR2 Exo 2.4 60a är alltså favorit hittils.

Kör Minion DHF 2.5" Exo bak, slanglöst på Flow-fälg fungerar hur bra som helst utan TR-tillägget. Tror specad vikt är kring 850g, mina vägde 840g och 890g.

Bakdäcket börjar bli utslitet så det är dags för nytt, blir nog ett likadant alternativt High Roller II 2.4" Exo.

Punkade förövrigt Minion däcket på SS1 (inte under rejset) med genomslag i däcksmönstret som var för stort för att NoTubes-vätskan skulle täta, men det är första problemet på 3 år med den däck/fälg-kombinationen så det får anses ok.

Har ett WW du kan prova Westman. Borde klara kriterierna bra.
860g i Pacestar. Rullar bra. Driftigt kurvgrepp, men bra på skrå
Riktigt bra sidoväggar/konstruktion. Klart kralligare däck än vad jag väntat mig!

Senast ändrad:
Jag körde med mina favoriter Nobby Nic 2.4" Evo eller vad de heter. Inga punkteringar men däremot tyckte jag att greppet inte var helt perfekt. Hade gärna haft något greppigare och grövre eftersom det var så väldigt utförsbetonade specialsträckor.

Men jag gillar lätta däck :)

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man hårdkör och gör slarvsylta av HD är det
> väl dags att köra 2ply bak? Eftersom jag
> tjejkör är det inte mitt problem, men om jag
> vore tuffare och inte behövde pressa marginaler i
> rull för att kunna vinna hade jag valt att köra
> 2ply.

Jag hänger inte riktigt med, får inte tjejer punka, eller vad?

On Topic:

I övrigt är jag rätt imponerad av att du lyckades punka dina HD så hårt Westman. Jag antar att du har bra mycket mer brutal körstil än mig. Jag har flera gånger varit övertygad om att jag gjort slarvsylta av mina HD, men de har hittills inte svikit mig en enda gång :)

(Nu kommer jag givetvis punka så fort jag sätter mig på cykeln...)

Robert skrev:
> Eller köra med högre tryck i däcken. ;)

Hjälper inte Robert, jag (och flera andra) upptäckte det den hårda vägen på träningen, så jag körde pingponghårda bakdäck så man saknade grepp, just för att försöka klara den förrädiska SS1. Dessutom körde jag voullouz style med både lite gucka och slang. Såg iofs även Supergravity-däck punkade på den sträckan, men färre såna.

Det hörs att man verkligen missade något som inte åkte på det här rejset. Men det är kanske tur det med tanke på hur duktig jag är på att få punkteringar.

Jag körde Purgatory GRID bak på rejset, det är stor skillnad mot Control i både punkaskydd och stabilitet.

Jag skulle gärna testa Butcher Grid också men det verkar vara svårt att få tag på.

Hur högt tryck brukar du köra?

Men jag bara undrar kör ju HD 2,35 snakskin 29" blablabla & HT hade 2,2 när jag tränade kände att det var lite på gränsen & punkade 1 gång. Lagade & körde med 2.4 & vanlig slang funkade fint :)
Så jag är mest bara lite nyfiken hur lågt tryck folk kör med för de flesta har ju en meter bakdämpning med. Däremot var jag hundra på att jag punkade fram men det klarade sig blev en riktig smäll sån det bara sjöng om fälgen på...Så det pumpade jag upp till 2.0 från 1.8 sen så funkade det fint :)

cruxet skrev:
> Hur högt tryck brukar du köra?

Jag hade ingen manometer med mig, så kanske var mitt handestimat off. Men jag brukar köra ca 1.7 fram och 1.8-1.9 bak och nu pumpade jag upp till vad jag tyckte var en bit över 2 iaf. Kändes klart hårdare än jag brukar köra.

Westman skrev:
> cruxet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur högt tryck brukar du köra?
>
> Jag hade ingen manometer med mig, så kanske var
> mitt handestimat off. Men jag brukar köra ca 1.7
> fram och 1.8-1.9 bak och nu pumpade jag upp till
> vad jag tyckte var en bit över 2 iaf. Kändes
> klart hårdare än jag brukar köra.

Men Westman, hur ska vi kunna komma med råd när du inte vet vilket däckstryck du körde med?

Timothy skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > cruxet skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur högt tryck brukar du köra?
> >
> > Jag hade ingen manometer med mig, så kanske
> var
> > mitt handestimat off. Men jag brukar köra ca
> 1.7
> > fram och 1.8-1.9 bak och nu pumpade jag upp
> till
> > vad jag tyckte var en bit över 2 iaf. Kändes
> > klart hårdare än jag brukar köra.
>
>
> Men Westman, hur ska vi kunna komma med råd när
> du inte vet vilket däckstryck du körde med?

Herr Larsson kan inte reglementet! Nej det var en miss såklart, men jag kalibrerade mot andras hojar som visste vad de hade för tryck och det kändes kosher.

Men låt säga så här, nästa gång kommer jag vara pingpong-mannen feat puckgummi.

Crossmaxx + fulmichelin är det enda rätta. #enduro

35521914.jpg

Eric W skrev:
> Har ett WW du kan prova Westman. Borde klara
> kriterierna bra.
> 860g i Pacestar. Rullar bra. Driftigt kurvgrepp,
> men bra på skrå
> Riktigt bra sidoväggar/konstruktion. Klart
> kralligare däck än vad jag väntat mig!

Lånar dom gärna och provar en runda!

EricR skrev:
> Crossmaxx + fulmichelin är det enda rätta.
> #enduro
>
> https://www.thebikefactory.co.uk/img/pds2/35521914
> .jpg

Jag har faktiskt haft ett par såna där i varukorgen ett par gånger och nästan checkat ut.. men jag har ju redan ett set crossmax SX och det känns lite off att köpa ett par nästan likadana till. Skulle jag köpa såna är det nog om jag vill byta till 650.

Nån som provat däcken?

lundatok skrev:
> Fick inte fotpumpen plats i enduro-mobilen?

Den park tools-pump som följde med fungerade inte som den skulle, så jag fick gå ner på min Lezyne minipump och gå på känn. Visst, det kanske diffade någon tiondel, men det var hårdpumpat. Jag ville egentligen släppa ut lite mer så jag skulle få grepp och kunna köra fortare.

Grejen med biffigare däck och tubeless är ju att man kan köra lite lägre tryck och därmed hitta grepp, men ändå undvika punka. Så går jag upp lite i viktklass på däcket borde jag kunna köra kanske 2 hoppas jag. Lite beroende på bana och terräng.

I Åre kommer det ju ändå krävas nåt sånt här, så lika bra att börja labba nu.

Senast ändrad:
Jag körde Rock Razor EVO tubeless en vecka, så lång tid tog det att få genomslag och hål i däcket.
Då körde jag 1.7-1.9 bar i bakdäcket. Dock var detta inte SuperGravity versionen.

Rullar sjukt lätt och har bra grepp på torrt underlag men tyckte det släppte lite för lätt,
nu jämför jag dock med WW, HD, WTB Bronson samt Magic Mary.

Nu kör jag Magic Mary EVO både fram och bak och är riktigt nöjd, något sämre rull än WW
men greppet är sjukt bra.

/Anders

Det verkar som jag kan låna och prova både Wicked Will och Rock Razor ur bekantskapskretsen. Ska skaka loss ett HR2 också så får jag göra lite jämförande utvärderingar framöver helt enkelt.

Hanson: Magic Mary ser skitbra ut men jag vill inte ha så mycket grepp och så dåligt rull bak. Skulle kunna tänka mig det fram dock, särskilt på det leriga halvåret!

Senast ändrad:
Eftersom jag själv gått ifrån tyska sommardäck till amerikanska Bontrager (Trek) XR3 och är så pass nöjd med dom, så slänger jag in storesyskonet XR4 TeamIssue TLR som ett wildcard:
http://www.bontrager.com/model/11643
26" x 2.35 (TLR), 62a/60a, 120TPI och iof 760g
BontragerXR4TLR.jpg

Finns även som riktigt trendurådäck i form av SE4 TeamIssue TLR http://www.bontrager.com/model/11877
26" x 2.35 (TLR), 55a, 60TPI och iof 941g men hellre tungt o tåligt än att kapa några gram och riskera punka.
U should know ;)
Bontrager-SE4-Team-Issue2.jpg

Lite nät-trollning (har dock inte läst igenom dom allt...)
XR4:
http://www.vitalmtb.com/product/guide/Tires,48/Bontrager/XR4-Team-Issue,13503
http://www.mbaction.com/Main/News/Product-Test-Bontrager-XR4-Team-Issue-TLR-Tires-4968.aspx
SE4:
http://www.bikemag.com/gear/reviewed-tires/
http://nsmb.com/bontrager-se4-team-issue-tires/
http://singletrackworld.com/2013/06/new-hinged-se4-tyre-from-bontrager/

Bara mina fem öre...
// Larsa

larsaw skrev:
> 26" x 2.35 (TLR), 55a, 60TPI och iof 941g men
> hellre tungt o tåligt än att kapa några gram
> och riskera punka.
> U should know ;)

Du har fattat larsa!

Återkommer med resultat, men misstänker att det blir nåt sånt här:
49425372.jpg

Vill du ändå provat ett stansat Ardent och har 142mm bakaxel och 180mm bromsskiva så kan jag tänka mig att byta bakhjul en tur.

Rattnalle skrev:
> Vill du ändå provat ett stansat Ardent och har
> 142mm bakaxel och 180mm bromsskiva så kan jag
> tänka mig att byta bakhjul en tur.

Vill du verkligen låna ut ditt bakhjul till mig och se mig hoppa in i en stenkista full med spetsig sten? ;) Skämt åsido så behöver jag ju inte massakrera grejerna medvetet men för att testa gränsen måste jag nog köra rätt fort in och ta dålig linje bland tuffa stenar och se om det klarar sig. För det är ungefär vad som händer på rejs när man är trött men hornen är ute.

Tack för erbjudandet dock, om det kvarstår och det passar på någon rajd kan jag tänka mig att provrulla lite.

Bakhjulet har redan fått någon buckla, jag är ju människan som inte kan köra på ditt favoritdäck MKII efter att ha kvaddat två bakhjul med det. Men lite känsla för stabilitet borde du kunna få även utan att som du säger avsiktligt massakrera det ;)

theBrand skrev:

> Jag hänger inte riktigt med, får inte tjejer
> punka, eller vad?

Exakt så! Att vara tjej är det nya tubeless.

jofahjalm skrev:
>
> Exakt så! Att vara tjej är det nya tubeless.

Det är väl ingen nyhet att de kör schlanglöst?

Senast ändrad:
Tittar man på filmklippet så är du ju långt ifrån vad cruxet utsåg till punkastenen vid ungefär 1:41. Får nog helt enkelt syna den delen av sträckan igen. Mer eller mindre samtliga av banläggarna samt en handfull fler har fått punktering i just det området.

Själv körde jag Spec. Butcher Control med slang baktill. Vågade inte stansa kvällen innan efter att fått tag på ny tejp. Även om jag inte kör så snabbt brukar spårvalen inte vara helt skonsamma för däcken. Tror jag ligger på ca 1.6-1.8 bar tryck, men väger iofs kring 70kg fullt kittad också. När jag punkterade på samma ställe var det med ett slutkört Onza Ibex baktill.

Tillbaka
Topp