[Enduuuro] Vilket bakdäck för rejs/hårdkörning

Det skiljer ju inte så fasansfullt mycket pengar egentligen. Det kanske kan vara värt att prova. Det enda jag är orolig för är att de blir små i jämförelse, mina HD är ~60mm över dobbarna och jag tycker jag har läst mig till att Highroller är mindre?

xdr skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skiljer ju inte så fasansfullt mycket pengar
> egentligen. Det kanske kan vara värt att prova.
> Det enda jag är orolig för är att de blir små
> i jämförelse, mina HD är ~60mm över dobbarna
> och jag tycker jag har läst mig till att
> Highroller är mindre?

2,4" borde vara samma casing som Ardent/CM. Jag uppfattar de senare som större än HD. Men jag har ganska breda fälgar också med 25mm inre bredd.

Rattnalle skrev:
> xdr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det skiljer ju inte så fasansfullt mycket
> pengar
> > egentligen. Det kanske kan vara värt att
> prova.
> > Det enda jag är orolig för är att de blir
> små
> > i jämförelse, mina HD är ~60mm över
> dobbarna
> > och jag tycker jag har läst mig till att
> > Highroller är mindre?
>
> 2,4" borde vara samma casing som Ardent/CM. Jag
> uppfattar de senare som större än HD. Men jag
> har ganska breda fälgar också med 25mm inre
> bredd.

Jag kör flow-fälgar vilka har en innerbredd.. (jag kommer inte ihåg i huvudet vilken den är.) men det bör vara något liknande.

Dom nya Maxxisdäcken är mycket större för sin angivna storlek jämfört med de äldre däcken. Både Ardent 2,4" och High Roller 2 2,4" (iallefall i 650b) mäter verklig storlek och är enorma däck.

Tillbaka till mig och mina problem. Jag börjar frukta den högalpina terrängen och nojar över vad jag ska köra. För mig är det viktigare att jag tar mig igenom CES än att jag har bra rull. Törs jag köra på ett High Roller 2 EXO singel ply i 60a som bakdäck? Borde jag gå på dual-ply? Med tanke på att jag kör på en 140 mm-hoj borde väl jag klara mig med singel ply? Det är fortfarande ett ordentligt köttigt däck.

Det beror på hur smutt du är och vart det lägger banorna. Ett skapligt hårdpumpat Exo är rätt stadigt, men ska det börja gå ordentligt fort på typ hjulingen eller något är ett triple ply nog rätt värt.

Mig veterligen finns inga Maxxis dual ply, det är single, exo eller triple som gäller

Triple ply, har Maxxis nåt feature-namn för det? För inga HRII jag hittar* har det med på spec:en.
Hittar dock dual ply....

*Med reservation för min däckspecdyslexi. :)

Schreddan skrev:
> Triple ply, har Maxxis nåt feature-namn för det?
> För inga HRII jag hittar* har det med på
> spec:en.
> Hittar dock dual ply....
>
> *Med reservation för min däckspecdyslexi. :)

Alltså du ska inte ha triple ply. Det är dh-casing. Du ska ha exo och gummiblandningen 3C ( tripple compound) fram och exo och 60a bak.

Luthman Photography skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Triple ply, har Maxxis nåt feature-namn för
> det?
> > För inga HRII jag hittar* har det med på
> > spec:en.
> > Hittar dock dual ply....
> >
> > *Med reservation för min däckspecdyslexi. :)
>
>
> Alltså du ska inte ha triple ply. Det är
> dh-casing. Du ska ha exo och gummiblandningen 3C (
> tripple compound) fram och exo och 60a bak.

Jag tycker inte att du har varit riktigt tydlig.

Jag slog till på ett vanligt singelply EXO a60 igår. Jag hoppas att jag inte får ångra detta bittert, men jag kör trots allt inte i DH-hastigheter och jag tycker redan det är helt fruktansvärt att trampa single ply HR2.

Nu när vi redan kukat ur och pratar däck i allmänhet: Hur skiljer sig Minion 2,3 och Highroller II 2,4 i rull? Om man tänker sig att båda är i 3C och med exo väggar?

Internetcykling har förklarat för mig att Minion rullar bättre jämfört med High Roller II, men sätter igen tidigare när det blir slafsigt. Jag tror också Minion i 2,3" kommer små för storleken och att du förmodligen vill ha ett större däck om det är den typen av däck du sneglar på.

Det är inte nödvändigtvis till mig utan till min 20kg lättare sambo. Vi kör i samma terräng men hon väger inte lika mkt och kör lite snällare. Men jag funderar på om ardent bak minion fram kan vara en bra kombo för henne för att få bra rull men ändå bra grepp och framförallt bra styrning och bromsgrepp. Hr II bak och minion fram tror jag blir för tungt (hon kör 27,5).

Jag ska kränga på Minion 2,3 fram med Ardent 2,4 EXO bak nu i veckan. Återstår att se hur det rullar. Men förmodligen något bättre än det gör nu med CM i klibbgummi fram.

Jag har HR 2.35 bak och HR II 2.4 fram och tycker att HR II ser lika bred ut som HR, dvs antagligen underdimensionerad som HR. Skall fan beställa HR 2.7 fram och 2.5 bak nästa gång, motsvarar nog egentligen 2.5/2.3.

Alltså, pratar vi stigcyklar eller DH-cyklar? Jag hänger inte med. Jag kör Highroller II 2.4" 60a på min DH-hoj. Enda skillnaden är att det är DH-casing i dem...

För Åre-enduro kan jag tänka mig något liknande i marginellt lättare utförande, men för stigcykling? Tveksamt. Om det inte blir nån magi i rull pga klenare sidoväggar.

H. skrev:
> Alltså, pratar vi stigcyklar eller DH-cyklar? Jag
> hänger inte med. Jag kör Highroller II 2.4" 60a
> på min DH-hoj. Enda skillnaden är att det är
> DH-casing i dem...
>
> För Åre-enduro kan jag tänka mig något
> liknande i marginellt lättare utförande, men
> för stigcykling? Tveksamt. Om det inte blir nån
> magi i rull pga klenare sidoväggar.

Skillnaden är att du kan cykla.

Men för sambons del tänkte jag mest att det kunde vara kul(för mig) med något annat än den butcher + purgatory-kombo hon kör nu.

Luthman Photography skrev:
> Men för sambons del tänkte jag mest att det
> kunde vara kul(för mig) med något annat än den
> butcher + purgatory-kombo hon kör nu.

Jag är bara orolig att det ska vara så trögrullat så hon måste trampa i nerförsbackarna... Fast visserligen hade ju Marie ett par gamla High Roller 2.1 i nån XC-casing på sin cykel förut och de rullade ju fort...

Nä, jag ska sluta blanda mig i, jag har ändå inget att tillföra.

Kom tillbaka när ni är överens om vad som är stigcyklingens motsvarighet till Minions 2.5" 42a fram och 60a bak.

Jag tycker att Maxxis EXO-gummin i single ply rullar helt OK på stig. Klart det inte är några XC-däck men det upplevs åtminstone inte som konstant motvind. För egen del har jag gått på tyngre och tyngre däck stegvis tills jag slutade kvadda fälgarna så lättare funkar inte :)

H. skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Men för sambons del tänkte jag mest att det
> > kunde vara kul(för mig) med något annat än
> den
> > butcher + purgatory-kombo hon kör nu.
>
> Jag är bara orolig att det ska vara så
> trögrullat så hon måste trampa i
> nerförsbackarna... Fast visserligen hade ju Marie
> ett par gamla High Roller 2.1 i nån XC-casing på
> sin cykel förut och de rullade ju fort...
>
> Nä, jag ska sluta blanda mig i, jag har ändå
> inget att tillföra.
>
> Kom tillbaka när ni är överens om vad som är
> stigcyklingens motsvarighet till Minions 2.5" 42a
> fram och 60a bak.

Jo, men alltså det är ju det som är grejen. Om minion rullar som butcher så är det ju som det hon har nu, fast nåt nytt. Butcher control är i 50a så då kanske hon ska ha 60a fram också. Ardent lär ju rulla ungefär som purgatory.

Så frågan är ju hur dåligt/bra minion rullar i jänförelse med butcher.

Kung Stalle skrev:
> Varför är det bara folk som fjantar runt med
> småhjulingar i den här tråden? Ahaaa... dom
> får punka, nu fattar jag.
>
> Stalle

Ja de inspirerar till sådan körning att det krävs lite mer punkaskydd.

Kung Stalle skrev:
> Varför är det bara folk som fjantar runt med
> småhjulingar i den här tråden? Ahaaa... dom
> får punka, nu fattar jag.

Det här är ju så öppet mål att jag inte ens bemödar mig med att slå in bollen.

Schreddan skrev:
> Baron 2.3 bak då? Ser ju ut att tåla en del
> stryk.
>
> Nån som kör det utan slang?

Men herregud, du är ju veligare än mig.

Schreddan skrev:
> Baron 2.3 bak då? Ser ju ut att tåla en del
> stryk.
>
> Nån som kör det utan slang?

Vad ska du köra fram om du kör Baron bak? Risk att det blir sjukt understyrt så fort marken är lite lös eller lerig.

Sidoväggarna på Baron sticker ut mycket utanför mönstret, och trots att de är väldigt biffiga så slits de hårt i stenig terräng. Men klämpunkaskyddet är riktigt bra.

Sen kommer det en ny Baron snart, det finns redan något ex ute här och därsom ska vara produktionsex, men de verkar inte lyckats få ut dem till butikerna än

H. skrev:
> Alltså, pratar vi stigcyklar eller DH-cyklar? Jag
> hänger inte med. Jag kör Highroller II 2.4" 60a
> på min DH-hoj. Enda skillnaden är att det är
> DH-casing i dem...
>
> För Åre-enduro kan jag tänka mig något
> liknande i marginellt lättare utförande, men
> för stigcykling? Tveksamt. Om det inte blir nån
> magi i rull pga klenare sidoväggar.

Det är inte för stigcykling, det är för enduro-tävling. För stigcykling behövs inga Exo-väggar men när man ska kötta kortslagig stigcykel nerför bitvis rätt steniga gamla DH-banor med max ett rekåk och hög puls, då är det lätt att komma lite ur sin tänkta linje och skära upp däcket eller få en genomslagspunka. Du som är ninjasmooth har förmodligen inte detta problem, men jag och många andra har det. Vet inte hur många punkor jag såg i Falun..

Jag har för övrigt inga punkaproblem med vanliga HD när jag inte tävlar (don't jinx it..).

Westman skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Alltså, pratar vi stigcyklar eller DH-cyklar?
> Jag
> > hänger inte med. Jag kör Highroller II 2.4"
> 60a
> > på min DH-hoj. Enda skillnaden är att det är
> > DH-casing i dem...
> >
> > För Åre-enduro kan jag tänka mig något
> > liknande i marginellt lättare utförande, men
> > för stigcykling? Tveksamt. Om det inte blir
> nån
> > magi i rull pga klenare sidoväggar.
>
> Det är inte för stigcykling, det är för
> enduro-tävling. För stigcykling behövs inga
> Exo-väggar men när man ska kötta kortslagig
> stigcykel nerför bitvis rätt steniga gamla
> DH-banor med max ett rekåk och hög puls, då är
> det lätt att komma lite ur sin tänkta linje och
> skära upp däcket eller få en genomslagspunka.
> Du som är ninjasmooth har förmodligen inte detta
> problem, men jag och många andra har det. Vet
> inte hur många punkor jag såg i Falun..
>
> Jag har för övrigt inga punkaproblem med vanliga
> HD när jag inte tävlar (don't jinx it..).

Du kan ju köra MKII i skogen utan att ha sönder nåt å andra sidan, det skulle jag kalla ninjasmooth :)

Jag slutade inte köra sönder däck/fälg i Delsjön förrän jag skaffade EXO-däck. Då är jag inte ens snabb.

Det är typ magi i rull på tunnare sidoväggar. DH-casing rullar helruttet, oavsett hur jäkla hårt puckgummi de än är gjorda i. När alla de där cordlagrena i casingen ska deformeras hela tiden blir det hur mycket friktion som helst. De däck jag testat i samma gummi och samma mönster (Minion Dhf och Dhr) men olika casing har skillnaden varit natt och dag, eller i alla fall nästan magisk.

Jag har också trott att det var caseingen som var viktigast, men Mavic Roam XL verkar rulla ganska bra trots att det är dual ply och a50 durometer på gummit. Hur funkar det? Däcket är iofs ganska lätt för ett dual ply, men det är fortfarane bra tungt jämfört med t.ex. Hans Dampf Evo i Trialstar som jag tror rullar rätt mycket sämre.

Om vi då ska gå tillbaka till att diskutera däck generellt, så skulle jag säga nej till att ha Baron bak. Varför så mycket grepp bak, det lär ju inte gå att trycka baken runt en kurva då? Fram däremot tror jag Baron eller Magic Mary gör sig utmärkt.

Det allra konstigaste i däckval jag sett på riktigt länge var dock Josh "Ratboy" Bryceland som vann världscuprejset i Leogang igår med ett Minion DHR som framdäck. Huh? Aldrig sett nåt liknande. Jag tycker knappt de har ett existensberättigande som bakdäck eftersom HR2 finns.

Det var väl ett DHR II? Det är tydligen fler som kör DHR II fram och bak. Det finns också något populärt klippmek till DHR II för ytterigare förbättra kurvgreppet. Det är mycket stor skillnad på däcken och jag tycker inte DHR II ser speciellt konstigt ut för att vara ett framdäck.

Japp, det var ett DHR II. Jag tycker det ser ut att vara väldigt glest och mer bromsgrepp än sidogrepp, påminner lite om magic mary, eller vice versa.

2010-11-20-20.34.24-e1347559552573-1024x652.jpg

Men i intervjun efter säger han att han trodde det skulle vara halt/lerigt efter en regnskur, så det kanske var därför han satsade på dom däcken? Hur som helst upptäckte han efter kurva två att banan var "pe(a)king, like a chinese duck" och flat outade resten. :)

Han är vän med orden :)

Jag vet inte om jag håller med om att det ser dåligt ut. Jag ser ingen större skillnad mellan mönstret på DHR II och High Roller II. Däremot ser första DHR helt efterblivet ut.

Jag har inte sagt att det ser dåligt ut, jag sa att "Jag tycker det ser ut att vara väldigt glest och mer bromsgrepp än sidogrepp". Vilket tyder på ett framdäck för intermediate-förhållanden eller löst underlag som dubbarna kan skära ner i. För hardpack föredrar jag personligen mittdobbar för kurvgrepp a la Minion/Butcher. Men många i WC kör ju den där typen av däck numera!

Jag körde själv med HR (inte 2) som framdäck en gång i tiden och tyckte det var rätt ok som allround, lite bättre lerrens än minion så det var bättre i väta. Och DHRII ser bättre ut än gamla HR så det är nog rätt bra.

Jo, jag tror att många vill ha den där helt öppna kanalen mellan mittdobbarna och kantdobbaran för att kantdobbarna ska kunna gräva ner ordentligt. Jag är rätt försiktigt med att dra slutsatser från mina egna erfarenheter eftersom jag tycks kunna krascha vad som helst, hur som helst. Men i min förvirrade erfarenhet så spolar jag ut Hans Dampf på löst underlag utan problem, vilket jag aldrig har lyckats med på ett High Roller II. Frågan är om inte DHR II har ännu större kanal mellan mittpartiet och kantdobbarna jämfört med High Roller II?

Vet inte vad jag drog igång men ev planer på Baronen bak är helt klart borta. :-)
Det låg ingen genomtänkt plan bakom det förslaget.

Slutvelat är det, det blir HRII i 2.4 exo bla bla. Tror att marran skrev det i trådens tredje inlägg eller nåt.

I Åre kommer jag pumpa hårt och hålla tummarna på att det håller. Om inte dyker jag väl in här igen i juli. :)

Tack för all info!

Schreddan skrev:
> Sulorna är nu beställda.

och testade, bakdäcket höll emot ca 1 timmes stigcykling sen uppkom det reva på ca 8 mm oförhappandes. :-)

Det är väl egentligen inte däckets fel, jag landade väl knasigt efter ett sjuukt stort hopp. Så en cykelkurs kanske är på sin plats.

Lär bli Gwin-stylee i Åre. :)

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Sulorna är nu beställda.
>
> och testade, bakdäcket höll emot ca 1 timmes
> stigcykling sen uppkom det reva på ca 8 mm
> oförhappandes. :-)
>
> Det är väl egentligen inte däckets fel, jag
> landade väl knasigt efter ett sjuukt stort hopp.
> Så en cykelkurs kanske är på sin plats.
>
> Lär bli Gwin-stylee i Åre. :)

Herrejävlar gosse, maken till däckschreddare! Är bara en tidsfråga innan någon av de stora däckfabrikanterna anställer dig som kvalitetkontrollant.

Tillbaka
Topp