Energipåfyllning

SpanCox

Medlem
Energipåfyllning
Jag har via egna empiriska undersökningar förstått att det smart att fylla på med litet kolhydrater efter några timmar i sadeln.

Situationen är följande, motionscykling ca fem mil i makligt tempo (sist 17,6 km/h, har 20 km/h som målsättning) som dock ger en del ömma muskler dagen efter.

Vi brukar starta med en portion gröt och kaffe.
Upp på cykeln och första vattenstoppet efter drygt 1h.
Nästa stopp efter ytterligare 45 min då det brukar bli en banan och vatten.
Sista stoppet ca 30 min senare, även där banan och vatten.
Ca 2:50 efter avfärd når vi målet och käkar ganska omedelbart ordentlig mat, ordentlig i meningen rekordelig, inte på något vis GI-korrekt. ;)

Detta har fungerat hyffsat och ger bättre och bättre tider.

Frågan som uppstår är om vi skall få i oss mer energi under vägen eller om det ser vettigt ut som det gör. En gång bytte vi ut bananandet mot varsin gainomax med ca 1:15 kvar hem och det upplevde det som ett lyft.

Då vi cyklar delvis av fettförbränningsorsaker känns det ju rätt korkat att dra i sig lika mycket energi som vi gör av med så att säga.

Jag har kikat litet på Kung Stalles maktkakor och DIY:are som man är verkar det rätt kul.
Är de någon vits för vårt syfte?

Energipåfyllning
Varför stanna för att dricka vatten? Kroppen behöver kontinuerligt vatten så det är bara att ta några klunkar då och då medan ni cyklar.
Som du säger så är syftet fettförbränning samt att ni verkar cykla i ganska 'behaglig' takt. Tror inte att ni behöver trycka i er så mycket mat mer under turen, ett par bananer verkar vettigt. Gainomax är rätt vettigt det också.

Maktkakorna är väl ruskigt energirika så det är nog inget att smaska på i fettförbränningssyfte?

Energipåfyllning
Har du dåligt med ork så är det inte kul att cykla. Då går det segt och långsamt och du gör av med mindre energi (pga lägre intensitet). Käkar du mer under turen så får du äta mindre efteråt.

Energipåfyllning
kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> Drick vatten medans ni cyklar, ät inget utan
> vänj kroppen vid ansträngningen om ni vill
> slimma!

Instämmer. för 2h50min cykling borde ni inte behöva äta något under tiden, speciellt om ni vill gå ner i vikt! Jag skulle också skippa gröten och käka mer proteinrikt istället (med risk för att starta en fett/kolhydrat krig i tråden!)

Energipåfyllning
Låter som om du ska sänka tempot lite och/eller korta ner sträckan. Du verkar behöva få igång muskulaturen. Den intensitet/träningslängd du ligger på nu är lite för ansträngande. Föreslår att du försöker hålla igång oftare men kortare.

Som det är nu tror jag inte att du förbränner mer än du stoppar i dig. Du kan ju heller inte cykla fem mil utan att äta något då kroppen behöver bränsle. Det du måste göra är att få din kropp att göra av med mer än du normalt stoppar i dig. Fett kan inte bränna fett utan det är ju en form av lagrad energi som kroppen ska använda i bl.a. musklerna. Är man illa tränad finns det inte så mycket muskler rent allmänt och de är heller inte riktigt i skick att kunna arbeta effektivt över en längre tid.

Känner vare sig till din träningshistorik eller om du har någon medicinsk historik som är relevant. Det jag säger är ett rent allmänt råd om att träna upp sig från en låg nivå. De allra flesta av oss ska börja på en fånigt låg nivå. Alltså en nivå som vi själva upplever som pinsamt låg för att ge kroppen en chans att hinna med vår hjärnas påhitt.

Energipåfyllning
Anledningen till att stanna för att dricka vatten är att mitt ressällskap känner sig obekväm vid att släppa styret och feppla med en vattenflaska. Det tror jag är något som kommer att ge sig efter fler timmar i sadeln.

Nja, att bara köra på helt utan energiintag var inte så bra, hjärnan gick ner på halvfart och det kändes litet olustigt att inte ha koll på trafik och annat då.

Veloce:
Hmm. Min cykeldator (med pulsband) anser att jag bränner typ 2000 Kcal på en runda. Måste vara riktiga energikanoner de där bananerna för att fylla ikapp det. ;)

Eller är det så att du talar om normalfallet och inte om cykelturerna, när jag läste din kommentar på nytt ser jag att det går att tolka det så med?

Jag har vilat mig i form de senaste 20 åren, enda motionen har varit surfande så att säga. ;)
Det är väl inte rikigt sant, jag promenerar mycket och då i en rasande fart typ 7-8km/h . Blir väl kanske 10h i veckan eller så.
Dock är det mitt ressällskap som vill ner i vikt, själv skulle jag gärna slänga på mig fem kilo, hon vattengympar tre pass i veckan och vi har styrt upp kosten riktigt vettigt. Hon tappar just nu ca 0,5Kg i veckan och den trenden håller i sig sedan i vintras.

Jag tror inte att vi kör för hårt, den största smärtan kommer än så länge från häcken, det är bara en behaglig trötthetskänsla i kroppen dagen efter.

Tack som tusan för alla svar, Happy rulez!

Energipåfyllning
Jag avsåg inte att kränka dig på något vis, är du så snarstucken?

//T

Veloce skrev:
> Känns det bra gör ni säkert rätt. Fortsätt
> så.

Energipåfyllning
Nä absolut inte. Det var helt ärligt menat. Eftersom det verkar gå bra så ska ni inte ändra på det ni gör. Din cykelpartner får till en viktminskning som är bra. Ni känner i musklerna att ni jobbat men har inte ont. Lite ömma i rumpan men mot det kan man prova olika sadlar om man har lust.

Om du vill bygga muskler ska du nog däremot satsa på proteiner och inte kolhydrater.

Energipåfyllning
Om Gainomax gav ett lyft så fortsätt in på det spåret. En energidryck som håller huvudet och benen någorlunda fräscha är lätt att göra själv, några tsk dextropur i vatten ev. med lite salt. En liten sipp var 15:e minut eller så håller kroppen alert. Efter ca 1½ timme kommer väggen om man inte fyller på med mer energi, främst är kolhydrater som behövs då.
2000 kcal låter väldigt mycket, skulle ta det med en stor nypa salt, särskilt som det är beräknat på pulsen (det är en tämligen inexakt mätmetod).

Energipåfyllning
Då missförstod jag dig, jag ber om ursäkt för det.

Tack för hjälpen, känns alltid bra att få veta om det man gör är käpprätt åt skogen eller inte.

Protein istället för kolhydrater ja... Jag har förstått det som att man undvika protein under ansträngning så att säga och sikta på att käka proteinrikt efter passet, stämmer det?
Hur är det då med att tex byta ut gröten mot en ägg och tonfisk-röra (jag chansar här med ägg och tonfisk är väl rätt okej som proteinkällor?)?

//Thomas

Veloce skrev:
> Nä absolut inte. Det var helt ärligt menat.
> Eftersom det verkar gå bra så ska ni inte ändra
> på det ni gör. Din cykelpartner får till en
> viktminskning som är bra. Ni känner i musklerna
> att ni jobbat men har inte ont. Lite ömma i
> rumpan men mot det kan man prova olika sadlar om
> man har lust.
>
> Om du vill bygga muskler ska du nog däremot satsa
> på proteiner och inte kolhydrater.

Energipåfyllning
Mmm, det får bli något försök till med Gainomax. Att pulsmätningen inte är exakt är jag med på, jag ser det mer som ett tecken på att jag faktiskt har rört på mig litet granna. ;)

//Thomas

quid skrev:
> Om Gainomax gav ett lyft så fortsätt in på det
> spåret. En energidryck som håller huvudet och
> benen någorlunda fräscha är lätt att göra
> själv, några tsk dextropur i vatten ev. med lite
> salt. En liten sipp var 15:e minut eller så
> håller kroppen alert. Efter ca 1½ timme kommer
> väggen om man inte fyller på med mer energi,
> främst är kolhydrater som behövs då.
> 2000 kcal låter väldigt mycket, skulle ta det
> med en stor nypa salt, särskilt som det är
> beräknat på pulsen (det är en tämligen inexakt
> mätmetod).

Energipåfyllning
Stanna inte, håll pulsen uppe. Jag vill inte låta otrevlig, men om man inte är bekväm med att släppa styret med åtminstone ena handen är det inte alldeles säkert att cykla i trafiken (handsignaler, etc).

Man skall dricka innan man blir törstig.

2 matpauser på fem mil låter lite mycket, jag skulle nöjt mig med 1 - gärna någonting sött som går rakt upp i huvudet. Man kan äta rullandes också utifall man inte hittat en särdeles trevlig picknickplats...

Som en bonus blir det lättare att planera in motionerandet utan en halvtimmes "dödtid" inbakad?

Energipåfyllning
Kolhydrater under passet, proteiner efteråt är rimligt. Eller ja, protein ska man ju försöka få i sig vid varje huvudmåltid. Varför inte ha ett par ägg i gröten, så får du både och? Att grunda med bara protein inför ett långpass känns inte som ett vinnande koncept.

Energipåfyllning
SpanCox skrev:

> Protein istället för kolhydrater ja... Jag har
> förstått det som att man undvika protein under
> ansträngning så att säga och sikta på att
> käka proteinrikt efter passet, stämmer det?
> Hur är det då med att tex byta ut gröten mot en
> ägg och tonfisk-röra (jag chansar här med ägg
> och tonfisk är väl rätt okej som
> proteinkällor?)?
>
> //Thomas

protein är jättebra under ansträngning, precis som att ladda med bara protein. protein efteråt är jättebra också. tummen upp för viktnedgång.

Tillbaka
Topp