Energipåfyllning
Jag har via egna empiriska undersökningar förstått att det smart att fylla på med litet kolhydrater efter några timmar i sadeln.
Situationen är följande, motionscykling ca fem mil i makligt tempo (sist 17,6 km/h, har 20 km/h som målsättning) som dock ger en del ömma muskler dagen efter.
Vi brukar starta med en portion gröt och kaffe.
Upp på cykeln och första vattenstoppet efter drygt 1h.
Nästa stopp efter ytterligare 45 min då det brukar bli en banan och vatten.
Sista stoppet ca 30 min senare, även där banan och vatten.
Ca 2:50 efter avfärd når vi målet och käkar ganska omedelbart ordentlig mat, ordentlig i meningen rekordelig, inte på något vis GI-korrekt. ;)
Detta har fungerat hyffsat och ger bättre och bättre tider.
Frågan som uppstår är om vi skall få i oss mer energi under vägen eller om det ser vettigt ut som det gör. En gång bytte vi ut bananandet mot varsin gainomax med ca 1:15 kvar hem och det upplevde det som ett lyft.
Då vi cyklar delvis av fettförbränningsorsaker känns det ju rätt korkat att dra i sig lika mycket energi som vi gör av med så att säga.
Jag har kikat litet på Kung Stalles maktkakor och DIY:are som man är verkar det rätt kul.
Är de någon vits för vårt syfte?
Situationen är följande, motionscykling ca fem mil i makligt tempo (sist 17,6 km/h, har 20 km/h som målsättning) som dock ger en del ömma muskler dagen efter.
Vi brukar starta med en portion gröt och kaffe.
Upp på cykeln och första vattenstoppet efter drygt 1h.
Nästa stopp efter ytterligare 45 min då det brukar bli en banan och vatten.
Sista stoppet ca 30 min senare, även där banan och vatten.
Ca 2:50 efter avfärd når vi målet och käkar ganska omedelbart ordentlig mat, ordentlig i meningen rekordelig, inte på något vis GI-korrekt. ;)
Detta har fungerat hyffsat och ger bättre och bättre tider.
Frågan som uppstår är om vi skall få i oss mer energi under vägen eller om det ser vettigt ut som det gör. En gång bytte vi ut bananandet mot varsin gainomax med ca 1:15 kvar hem och det upplevde det som ett lyft.
Då vi cyklar delvis av fettförbränningsorsaker känns det ju rätt korkat att dra i sig lika mycket energi som vi gör av med så att säga.
Jag har kikat litet på Kung Stalles maktkakor och DIY:are som man är verkar det rätt kul.
Är de någon vits för vårt syfte?