Energitrampet

gram

Medlem
Energitrampet
På lördag är det energitrampet i Västerås. Jag funderar på att köra det som ett av mina första landsvägslopp :)
Vad har ni för erfarenheter? Alla släpps iväg i olika snabba grupper har jag förstått, hur snabb är snabbgruppen och mellangruppen? Går det riktigt fort från början eller kan man hänga med snabbgruppen de första milen och sedan falla tillbaka?

Energitrampet
Jag har inte riktigt bestämt mig, har ont i knät. Jag ska göra ett försök iaf, men då spar jag nog på knät hellre än försöker hänga på så länge som möjligt.

Energitrampet
Japp, det gick runt 40 då. Vroom! Tills ett hästsläp splittrade klungan, hamndade i den bakre delen som sänkte tempot och tur var nog det för mig. :p

Fartgrupperna är ju lite av ett skämt, folk ställer sig lite hur som. Alla startar väl samtidigt, förutom att det är tänkt att de snabbare ska vara först?

Helt klart ett trevligt lopp i alla fall.

Energitrampet
Enligt deras hemsida är starten delad:

Exakta starttider för Energitrampet är:
10:00 Stora trampet elitgrupp.
10:01 Stora trampet snabbgrupp
10:02 Stora trampet mellangrupp
10:03 Stora trampet lugn grupp

Hur sker urvalet mellan du olika grupperna?

Energitrampet
zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt deras hemsida är starten delad:
>
> Exakta starttider för Energitrampet är:
> 10:00 Stora trampet elitgrupp.
> 10:01 Stora trampet snabbgrupp
> 10:02 Stora trampet mellangrupp
> 10:03 Stora trampet lugn grupp
>
>
> Hur sker urvalet mellan du olika grupperna?

Med stor sannolikhet måste du ha elit tävlingslicens för att få starta i den första. Av de resterande tre grupperna avgör du säkert själv vilken som är lämpligast.

//Jens

Energitrampet
När man anmälde sig fick man välja startgrupp! Antingen är det den indelningen de använder sig av även nu vid starten. Eller så blir det som förra året där det var fritt fram. Då var det även fritt fram att ställa sig längst fram för den som ville och försöka haka på elitcyklisterna.

Energitrampet
OscarWilde skrev:
> Då var det
> även fritt fram att ställa sig längst fram för
> den som ville och försöka haka på
> elitcyklisterna.

Vilket var grymt svårt eftersom de släptes iväg 5 minuter före oss vanliga dödliga :-)

Energitrampet
I fjol så var hela svenska eliten där.
Tävlingen ingick nog i deras cup.
Startade som sagt en stund före motions loppet.

Men indelningen ovan gäller nog enbart motions loppet.
Elit grupp på den indelningen är nog inte svenska eliten
med tävlingslicens utan motions eliten.

PS! Glöm inte att printa ut ert startbevis och ta med till nummerlapps
utdelningen.

/Pilen

Energitrampet
Aha, eliten, inte svenska eliten utan happy eliten :-)

Jag har plats för en cykel i bilen om nån vill ha skjuts från Tokholm

PMa mig om du är intresserad.

/dag

EDIT: en plats kvar

Senast redigerad av en moderator:
Energitrampet
Kommer köra Energitrampet som första motionslopp.. Men tyvärr har jag haft en bråkig förkyning senaste veckorna så träningen har jag tappat helt. Jag hoppas bara på att jag hinner bli av med resterna av den här förkylningen annars får jag rulla runt i snigelfart.

/Dubmaster

Energitrampet
Blir skönt om det inte blåser. Loppet går ju mestadels på små landsvägar med åkrar omkring vilket inte erbjuder särskilt mycket till vindskydd..

Energitrampet
Det var det! Släppte snabbklungan efter 6 mil. körde solo sådär 2 mil och kämpade på bra tyckte jag när jag blev ikappkörd av ett gäng som åkte i diket. De körde också ifrån mig. Körde en stund med en trevlig kille med cervelo från topp till tå tills nästa gäng kom ikapp. Försökte köra ifrån dem ett par gånger, men förgäves. Körde med dem i mål, på 3.26, en kvart efter snabbgänget.

Det var några läskiga vurpor. Hörde av happys Baggy att en kille bröt lårbenet. Själv bröt han cykeln och loppet. Trist! Men han verkade glad ändå efteråt! Det var en en del incidenter med bilar. I kantvinden körde nästan hela klungan i motsatt körbana ett tag. Inte snyggt. Målrakan på cykelbanan var hemsk också. Trötta svetton bland hundägare och ungar. Pastasalladen ska vi inte snacka om. I övrigt ett ganska välordnat lopp på mest riktigt trevliga vägar!

Energitrampet
Cervelo från topp till tå! "Test team" kändes som ett måste när jag precis köpt en Cervelo :-) Cykelnörd som man är numera..

SuperApe: Tack för sällskapet. Jag släppte också huvudklungan vid 6 mil. Bestämde mig då för att vänta in klungan bakifrån. Fick cykla i 25km/h i 15km och sedan stanna o pissa. Då kom den gruppen som SuperApe nämner.. Åkte då med dem i ca 15km med snitt kring 40. Kom ifatt dig och fick då efter ett tag släppa igen. Kom sen ett nytt gäng och i spurten så drog jag enkelt ifrån de jag hade cyklat med. Spurt är min grej, synd att jg inte orkade hänga på huvudklungan. För tydligen hade det gått rätt långsamt ett tag precis efter att jag släppt...

Hade annars problem med min Kamelrygg, ventilen gick sönder och jag fick 1,5liter vitargo över benen. Aningen kladdigt och kletigt, speciellt i knävecken.. :-)

Landar på strax under 37 i snitt om loppet var 127km som utsatt!

Energitrampet
Tyvärr en hel del krascher, tror det var två närmöten med bilar och dessutom ett halvdussin omkullåkningar på egen hand. Själv klarade jag mig utan sådana äventyr. Tog det ganska lugnt och njöt av vädret, kom in på ca 3.30. Enligt cukeldatan var loppet 122 km.

Energitrampet
Trodde mitt liv skulle sluta i en kurva efter ca 47 km och farten var ca 40km, framför mig så kör man ihop och det ligger en kille mitt på vägen, jag har inget annnat val än att välja än att braka ner i diket.

Får en rejäl smäll över huvudet, hörde hur det knakade i nacken par tre gånger,skrapar mitt ena knä rätt rejält,(självklart det som är opererat), blöder från pannan osv.

Men det visades att det hela inte blev så allvarligt ändå, cyklen klarade sig med lite justering av styre och frambroms som fått sig en smäll.

Det var bara att bita ihop och sura en stund, men det var som att all kraft runnit ur en, det var segt att komma igång.

Så nu var första kraschen avklarad, hoppas att nästa dröjer ett tag

//Anders

Energitrampet
Första Energitrampet för mig avklarad. Flack bana med många "härliga" vägbulor, gällde att hålla i styret och vänta med att dricka tills den blev bättre asfalt. Otäckt med alla vurpor, ett tag började man fundera om man skulle överleva, måste ha varit det värsta jag varit med om under mina 10 år som cyklist. Håller med SuperApe om kantvindskörning bitvis inte snygg.

Sista km in till mål på cykelvägen var riktigt hårresande, tänk och fronta en "helgcyklist". Hoppas slippa det nästa gång då jag hörde att man hade målgång på stora vägen förra året. Ändock nöjd rullade som 17:e man. Bäste Happysub8 man blev visst RoadRunner med en 7:plac.

Mest nyfiken då jag inte hade hastighetsmätare och inte orkar räkna, men hur långt var det och vad blev det för snitt?

Vad hade man för snabbaste tid förra året på Energitrampet?

Hoven
HappySub8

Energitrampet
Starkt kört av många här!

Fettot skrev:
> Trodde mitt liv skulle sluta i en kurva efter ca
> 47 km och farten var ca 40km

Mycket läskigt! Skönt att det gick relativt bra ändå.

Energitrampet
Ja djäklar vilket lopp, olyckor polarn frontade med en bil han klarade sig bra.
slutspurt på en gång/cykelväg inte optimalt, mtbn hade varit bättre på vissa sträckor.
Men sjukt fint väder lätt/platt runda. Och några sub8or stötte man på alltid trevligt
måste få ordning på min tröjja :-(
Hoven: 121,6 hade jag på distans och 38,2 i snitt.

Energitrampet
121,2 km och snitt på 34.2 hade jag.
Ganska nöjd att mina axlar orkade med distansen, fast det gjorde ordentligt ont emellanåt.

Var det verkligen en som blev överkörd (benet) av en pickup? Otäckt.

Energitrampet
Fettot skrev:
> Om kraschen i den håriga S-kurvan

Ajaj Anders, tur att det gick rätt bra ändå. Hoppas verkligen nästa dröjer, du såg stark och pigg ut fram till dess. Låt läkningen ta den tid den behöver så tar vi en mysrunda på Södertörn inom en snar framtid.

För egen del gick loppet över förväntan. Efter ca 4 mil tog vattnet slut på min halvlitersflaska (bara nån slurk kvar). Jaha, men då tar jag och byter ut den mot någon jag har bakom sadeln. Efter lite fumlande upptäckte jag till min fasa att dessa hade ramlat nånstans på vägen. Det var bara att bita ihop och köra resten utan vatten, inte speciellt optimalt med tanke på dagens väder...

Efter en hel del hjulsugande och vääldigt lite dragjobb kom jag slutligen i mål på 3:10:40 som 21 gubbe utan att ha krampat/bonkat. Jag tränade verkligen upp kamelegenskaperna idag:)

Annars tycker jag det var ett läskigt lopp faktiskt, det värsta hitills, med slutspurten på cykelvägen. OK, det är ett motionslopp men det kan väl inte undgått arrangörerna att folk faktiskt ändå cyklar som fan sista biten? Förra året var slutsträckan på vägen vilket var långt bättre. Eller som talaren vid målgång sade: "Det här är ingen tävling, men vinnaren av Energitrampet 2009 är..."

Annars var det perfekt väder och vacker omgivning. Rutten:
Energitrampet_2009.jpg ht=453

Edit: hmm efter 4 mil var det visst, förra året tappade jag flaskan efter 3.5 mil, blandade ihop det. Det finns nog inga lopp där jag tappat så mycket flaskor som under detta med dess tvättbrädevägar.

Edit2: Måste också ge lite extra cred till zapiens som jag tog rygg på när vi skulle hinna ifatt förstaklungan. Starkt kört idag!

Energitrampet
Jag hörde inte hur det kunde komma sig, men att en person fått underbenet knäckt hörde jag från arr. el ambulans vid sidan av kraschen jag drogs med i.

Energitrampet
121,5km 35,9 i snitt visade min Garmin. Första cykelloppet för min del, har haft cykel som första träningsval i ett par månader (och småfuskat i lite mindre än ett år). Låg med i andraklungan (snabbgruppen??) hela vägen. På slutet var vi bara 5-6 man kvar så jag tryckte på lite på "upploppscykelbanan" bland hundar och cykelkorgar och var först i mål. Riktigt kul tyckte jag men det kanske inte var någon av de andra som brydde sig om att spurta...

Energitrampet
Det var den kraschen jag hörde. hade rört mig lite uppåt i fältet och hör killarna bakom kroka ihop. hann inte se vilka som var inblandade. ett himla brak var det. Skönt det gick hyfsat iaf. starkt kört! dags att byta nick!

122,1km 35,4 km/h

Fettot skrev:
> Trodde mitt liv skulle sluta i en kurva efter ca
> 47 km och farten var ca 40km, framför mig så
> kör man ihop och det ligger en kille mitt på
> vägen, jag har inget annnat val än att välja
> än att braka ner i diket.

> //Anders

Energitrampet
Jobbigt med bilarna. hoppas alla klarade sig ok. en pickup vi mötte åkte mycket fort och gick i någon bakom mig i klungan som Västerås CK drog de första 5-6 milen. Såg två andra som låg i diket och en annan krock med bil, trodde inte det skulle vara så här osäkert på cykellopp
Loppet gick bra för mig tycker jag, det var ju mitt första lopp någonsin. Jag kom in med den stora klungan 3:35. Snitt ca 33 kmh.
Här är min puls och hastighetskurva.Sträckan och snittet är lite fel, pga att jag kalibrerat dåligt, men jag åkte hela loppet :)
Min tröskelpuls är runt 170
energitrampet.jpg ht=357

Energitrampet
Det var mitt andra motionslopp, men tycker att jag är rätt så van att köra i klunga från alla klubbträningar. Jag tyckte det kändes som "vilda västern". Killen som slog sig värst i kraschen jag var med i skulle få operera lårbenshalsen nu under kvällen. Han var en av dem du såg gram.

Energitrampet
Premiär för min del.

Riktigt fina omgivningar, dock lite bristande kvalitet på vägarna emellanåt, fick hålla hårt i styret när jag grävde i bakfickorna.

Stark att du klarade dig runt på den vattenmängden Stelios.

Hoven, hur funkade det med knät? Du såg stark ut :-)
/Patrik

Energitrampet.jpg ht=484

Energitrampet
Kul start det blev på mitt första Energitramp. Pilen och jag rullade bort på vägen när startfållan började fyllas. När vi kom tillbaka var hela vägen fylld med cyklister. Jag visste att de olika grupperna skulle starta med olika tider så jag antog att alla som stog där skulle köra elitgruppen. Jesus finns det så många bra motionärer! Svensk som jag är ville jag inte tränga mig utan gled in i startfållan där det fanns en plats.

Starten gick. Rätt snart såg jag ngra hudra meter fram hur en stor grupp cyklister bildat en klunga, djävlar missar jag tätklungan tänkte jag och satte fart. Efter en måttlig ansträngning var jag ikapp och kunde lägge mig och vila. Döm om min förvåning jag ser an annan klunga långt bort i fjärran.

Skit! Tåget har gått.

Ner med huvudet och trampa, plockar upp evo på vägen, ner med huvudet 98% av maxpuls och kör. Att komma ikapp och få ligga och hjulsuga ett tag det var härligt.

Vägarna var fina slingriga och fina, solen sken och i princip ingen vind. Skönt lopp. Kul att ligga först och dra i en klunga och bara ha motorcykeln framför sig. Vågade mig dock inte på några utbrytningar som evo, hoppas det finns en bild på den.

Det tråkiga år att så många blir skadade. 500 människor träffas och har kul, ambulans tillkallas. Detta hända detta lopp och det hände Roslagsvåren oxå. Lite för ofta tycker jag.

Slutspurten är omnämnd tidigare, helt oansvrigt att lägga den på det sättet. Jag kommer ihåg en liten flickas skräckslagna min när tätklungan kon dundrande i 45+ och hon inte ont anandes var ute och fincyklade.

Ingen slutspurt blev det för min del, rullade in på 3:10:46 vilket en räckte till 38:e plats.

Energitrampet
Det är fan sanlöst att läsa detta, det var samma visa ute på Ekerö
och verkar vara det på dom flesta motionslopp är ni ute efter att
tävla och spurta och köra över hela vägen skaffa för fan licens
och tävla på riktigt, håll inte på och lek tävlingscyklister på motionslopp
utan kör riktiga tävlingar på avlysta vägar eller med ledarbilar,flaggvakter,följebilar
där får ni dessutom det motståndet och förutsättningar ni verkar söka, det är fan löjligt
att prata placeringar i motionslopp för att inte tala om att spurta på allmäna cykelvägar!!!!!!!
fattar ni inte att snart blir någon dödad. Cykelsporten har ett uppsving nu förstör
in detta genom att agera som idioter.

//Per

Energitrampet
schäfer skrev:
> Det är fan sanlöst att läsa detta, det var
> samma visa ute på Ekerö
> och verkar vara det på dom flesta motionslopp är
> ni ute efter att
> tävla och spurta och köra över hela vägen
> skaffa för fan licens
> och tävla på riktigt, håll inte på och lek
> tävlingscyklister på motionslopp
> utan kör riktiga tävlingar på avlysta vägar
> eller med ledarbilar,flaggvakter,följebilar
> där får ni dessutom det motståndet och
> förutsättningar ni verkar söka, det är fan
> löjligt
> att prata placeringar i motionslopp för att inte
> tala om att spurta på allmäna
> cykelvägar!!!!!!!
> fattar ni inte att snart blir någon dödad.
> Cykelsporten har ett uppsving nu förstör
> in detta genom att agera som idioter.
>
> //Per

Oj. Litegrann håller jag faktiskt med. Fast det är väl det som händer när man är ny på det här med att cykla och plötsligt ser sig på ganska bra placeringar på olika lopp. Och då är det antagligen en process inann man kommer upp till steget att ta en tävlings licens. Och det får ni som har det också förstå.

/Toni

Energitrampet
Per, du missade att spurten på cykelvägen uteblev (fast jag var lite otydlig när jag nämnde "kör som fan"). Det var ingen som försökte spurta och ta placeringar på cykelvägen, inte vad jag kunde se. Det hade varit galenskap, men fort gick det.

Det enda osnygga var det som SuperApe beskrev. Annars tyckte jag faktiskt att folk försökte sköta sig och varna alla medcyklister.

OK, att jag nämnde placeringen var lite ovidkommande faktiskt. Jag ville mer säga att jag kom imål med huvudklungan och att det gick bra. Är detta att bete sig som en idiot? Då har vi nog olika uppfattningar om vad det innebär.

Energitrampet
Jag försöker inte idiotförklara folk på detta och andra forum som har hittat
till cykelsporten det är ju underbart, men vill man tävla på sådant allvar
som det verkar så är cykeltävlingar mer lämpliga som arena dom har ju dessutom
ett syfte att kora en vinnare. motionslopp har ju ett annat syfte?????
Jag tror också att behållningen blir större för alla som snudd på elittränar
att mäta sig med likasinnade i rätt åldersklass, hur svårt kan det vara
att som 25-30 åring att köra ifrån gubbar på 45-60 år, det är ju bättre
att man får det motståndet man är värd. Samtidigt som man gör det på ett
så säkert och kontrollerat sätt som möjligt

//Per

Energitrampet
Var det energitrampet? Tycket det var ovanligt mycket folk ut och cyklade ;)
Trampade runt på mellantrampet och hade en rätt bra dag, hängde på lite olika gäng ända upp till Hallstahammar sen blev det solokörning resten av vägen. 7km innan mål passerade täten från storatrampet mig och en km senare kom en stor klunga och passerade, h*vetet vad det gick undan men en rätt häfftig upplevelse när dom drog förbi :)
Tog mig runt dom 70km på 3,11 vilket jag är riktigt nöjd med då jag hade räknat på närmare 4timmar, det skulle blivit en plasering runt 160e plats men jag har liggcykel och får inte anmäla mig :(

Energitrampet
schäfer skrev:
> Jag försöker inte idiotförklara folk på detta
> och andra forum som har hittat
> till cykelsporten det är ju underbart, men vill
> man tävla på sådant allvar
> som det verkar så är cykeltävlingar mer
> lämpliga som arena dom har ju dessutom
> ett syfte att kora en vinnare. motionslopp har ju
> ett annat syfte?????
> Jag tror också att behållningen blir större
> för alla som snudd på elittränar
> att mäta sig med likasinnade i rätt
> åldersklass, hur svårt kan det vara
> att som 25-30 åring att köra ifrån gubbar på
> 45-60 år, det är ju bättre
> att man får det motståndet man är värd.
> Samtidigt som man gör det på ett
> så säkert och kontrollerat sätt som möjligt
>
> //Per

Eliten körde väll samma bana på energitrampet som motionärerna? I år vet jag inte om eliten körde, men förra året var dem med. Då dessutom med en högre hastighet och ännu mer kamp om placeringarna. Det är väll sällan som vägarna är helt avstängda.

Motionslopp ser jag som tävling för nybörjare. Varför ska man betala ett par hundralappar bara för att vara ute och ta det lungt? Vill man cykla i grupp så går det bra utan att man är med i ett motionslopp. Tiden kan man ta själv också..

Jag håller däremot med om att det är farligt många gånger, men det går inte att göra så mycket åt. Oavsett om det är motionärer eller elit som cyklar så sker det olyckor. Det är en risk man får vara medveten om som cyklist. Arrangörerna ska däremot hålla sig borta från cykelbanor och liknande så att inte människor utanför loppet råkar illa ut.

Energitrampet
schäfer skrev:
> Det är fan sanlöst att läsa detta, det var
> samma visa ute på Ekerö
> och verkar vara det på dom flesta motionslopp är
> ni ute efter att
> tävla och spurta och köra över hela vägen
> skaffa för fan licens
> och tävla på riktigt, håll inte på och lek
> tävlingscyklister på motionslopp

Men det är precis det vi vill. Vi är glada jobbpendlare som gillar att cykla vi vill leka tävlingscyklister och har ingen avsikt att öka träningsmängden till den grad att vi ens kan sitta med på rulle runt en riktig tävling.

Titta på alla andra sporter t.ex. löpning, korpfotboll, hockey där ges tillfälle att "leka" i cuper och i lopp med resultatlistor och upplägg som påminner om riktiga tävlingar. Många människor gillar uppenbarligen att tävla även om de inte är på elitnivå. Det som förstör cykelsporten i Sverige är just denna hårda uppdelning i motionär "alla är vinnare" och tävlingsklass. Låt motionärer få leka tävling om de vill.

Detta blir så tydligt på Energitrampet där speakern i mål säger att "detta är ingen tävling, vinnaren är Tony Widing"

Till arrangörer vill man säga acceptera att folk vill tävla och gör loppet så säkert det går, och till deltagare är det givetvis tänk på säkerhet i första hand sen tävling.

> hur svårt kan det vara
> att som 25-30 åring att köra ifrån gubbar på 45-60 år, det är ju bättre
> att man får det motståndet man är värd. Samtidigt som man gör det på ett
> så säkert och kontrollerat sätt som möjligt

Om man är gubbe på 52 som gillar köra ifrån 25-30 åringar då?

/Glad gubbe på 52

Energitrampet
Många påståenden att bemöta het potatis detta, nej motionslopp är inte tävlingar
för nybörjare! energitrampet för eliten är då omgärdat av fler flaggvakter
som stoppar all trafik när cyklisterna kommer så närkontakt med bilar inte kan ske.
korpfotboll och seniorhockey sker inte på allmäna vägar i farter på 50-70 km/h
Många här skulle nog ha större behållning av "tävlingar" än motionslopp
man utvecklas ju mer som cyklist!! Problemet är att ni tittar på pro tour lopp
och tror att det är så tävlingar går till. Ni som bor i stockholmsregionen
kör falkenloppet nästa helg då har ni något att jämföra med.
och välj rätt klass annars kommer dom ställa av er så fort så
ni inte fattade vad som hände, det händer alla i början till man lärt
sig cykla!!

//Per

Energitrampet
Jag har kört motionslopp i längdåkning, mtb, löpning, inlines, windsurfing.
Bara under mitt första motionslopp på lvg har jag upplevt att det varit osäkert och inte anpassat till vad motionärerna försöker göra, vilket oftast är att testa sina gränser, inte elitens gränser.
Kanske ligger i sportens natur och namn, landsvägs-cykling, det är ju inte lätt att spärra av landsvägar för blåbär utan viktiga licenser.

Energitrampet
Håller med att folk som vill spurta och köra riktigt fort borde skaffa licens och tävla på riktigt. Men hur svårt är det för arrangören att åka med en bil innan huvudklungan kommer och varna alla bilister att det kommer en klunga på 200 pers? Satt själv med i klungan där det blev kaos när dåren i pickupen ökade farten när han mötte klungan. Såg riktigt läskigt ut och det var rena turen att killen som ramlade ut mot bilen inte frontade den.

Tillbaka
Topp