Energitrampet

Energitrampet
Pilen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett fåtal bilder på följande plats.
> http://vlt.se/sport/cykelsport/1.465945
>
> Från starten med några Happysar i centrum.
>
> /Pilen

Notera följande:

"Lördagens Energitramp startade klockan tio på förmiddagen vid Lögarängen. Tävlingen består av tre distanser, 127 kilometer, 70 kilometer och 27 kilometer"

Tävling enligt tidningen alltså :-)

Energitrampet
Ted_B skrev:
> Jag känner inte alls till namnen inom
> lvg-cyklingen, var det elitåkare med eller var
> det bara glada motionärer? :)

Bara ett gäng glada motionärer som fick starta i det som kallades "elitgrupp". :-)

Energitrampet
Ted_B skrev:
> Jag känner inte alls till namnen inom
> lvg-cyklingen, var det elitåkare med eller var
> det bara glada motionärer? :)

Jag frågade, när jag hämtade ut nummerlappen, vad elit betyder, om det var svenska cykeleliten eller något annat. Från Energitrampets synvinkel tänkte de på elitmotionärer dvs de som snittar över 35 km/h och inte svenska cykeleliten. Så i Energitrampets ögon var det många elitåkare på plats.

Energitrampet
Okej, fast jag menade ju svenska cykeleliten. Men det finns ju snabba elitmotionärer också så "segertiden" hade kanske inte varit så mycket bättre.

Energitrampet
zapiens skrev:
> Det som förstör
> cykelsporten i Sverige är just denna hårda
> uppdelning i motionär "alla är vinnare" och
> tävlingsklass. Låt motionärer få leka tävling
> om de vill.

Jag borde inte ge mig in i detta getingbo men precis det zapiens beskriver upplever jag också som ett problem, det är ett alldeles för stort gap mellan "motionärer" och tävlingscyklister. Grand Fondo loppen är väl ett försök att lösa detta problem. Sen förvånar det mig att man inte kan avlysa vägar i det här landet för att hålla motionslopp. Att tex Vättern Runt går på trafikerade vägar tycker jag är skandal! Titta på Vattenfall Cyclassics i Hamburg, där åker ungefär lika många cyklister på helt avlysta vägar i och kring Hamburg, och det är inga småvägar heller! Med tanke på folkmängden/densiteten där är det i det närmaste löjligt att man inte kan stänga av vägarna där Vättern Runt går! OK fattar också att man inte kan avlysa motorvägar för att köra det lokala motionsloppet men att stänga av vägarna runt Västerås några timmar i helgen hade inte gjort något betydande skada i min värld om det annonserats i gott om tid i förväg, de som absolut måste ut och åka bil under tiden kunde ha gett sig av tidigare eller senare än planerat.

OK kill me

Energitrampet
Håller med.

Det går tydligen alldeles utmärkt att stänga av halva göteborgs centrum för göteborgsvarv, cortege och liknande så att man inte skulle kunna stänga av mer avsides landsvägar en halv dag för cykellopp är bara trams. Det finns massvis med lopp nere i europa som har avstängda vägar, men det är klart, därnere är cykel en sport. I Sverige är det ett fordon.

Energitrampet
Precis vad jag funderade på när jag läste tråden. Varför ska det vara så svårt här i Sverige när det går alldeles utmärkt i mer tättbefolkade/trafikintensiva områden runt om i Europa.

Selast skrev:
> Sen förvånar det mig att man inte
> kan avlysa vägar i det här landet för att
> hålla motionslopp.

Energitrampet
JT skrev:
> Håller med.
>
> Det går tydligen alldeles utmärkt att stänga av
> halva göteborgs centrum för göteborgsvarv,
> cortege och liknande så att man inte skulle kunna
> stänga av mer avsides landsvägar en halv dag
> för cykellopp är bara trams. Det finns massvis
> med lopp nere i europa som har avstängda vägar,
> men det är klart, därnere är cykel en sport. I
> Sverige är det ett fordon.

Cykel är inget fordon i sverige, då hade inte varit något problem att stänga av vägarna. Cykling är ett fritidsintresse i sverige, typ fågelskådning eller att plocka svamp ;)
Nu är det fyra olika banor som man ger sig ut på i Energitrampet/Tjejtrampet så helt enkelt att stänga av övrig trafik är det inte, men visst skulle det om man bara vill. Se bara på rally tävlingar där man stänger av vägarna inför varje specialsträcka, har växt upp längs en "rallysträcka" och det var bara att anpassa den dagen efter det. Vägen stängdes ett par timmar innan första tävlingsbilen skulle komma och var stängd i 10-12timmar sen.

Energitrampet
Intressant diskussion. Jag tänker så här att det är ju inte så konstigt att vissa (många? de flesta?) vill "tävla" lite när de får chansen under hyfsat organiserade former. Det märkliga är väl att arrangörerna inte tar höjd för det och låter folk leka tävling bäst de vill?

Själv är jag en glad motionär som inte har några problem med att bli frånåkt av hetsporrarna längst fram, men jag blir arg och ledsen när jag läser om spurtar och "upplopp" på cykelbanor. (Och om någon undrar, vissa av oss cyklar motionslopp för att för en dag få ägna oss åt det roligaste vi vet tillsammans med andra som tycker likadant. Inte för att tävla mot något annat än oss själva och vår egen ambitionsnivå för dagen.)

Energitrampet
Läser man det här låter det som man cyklade ett lopp i helvetet. Det är fel. Max 10 minuter tillbringades i Köping.

Visst såg man några som spurtade sista biten, men jag tycker inte det såg ansvarslöst ut och jag tog det soft på slutet. De flesta flanörerna visste vad som pågick och kanske tom var på plats därför.

Det är väl ingen nyhet att det tävlas på motionslopp, på en lägre och mindre allvarlig nivå än på tävlingar, och det vet nog arrangörerna också.

Och det är jävligt lätt att säga att de där framme är hetsporrar och att man förstått allt om deras ambitioner medan man själv minsann är ett helgon i reflexväst med finare ambitioner. Vänta tills ni bli bra nog att hänga med där framme.

Energitrampet
SuperApe skrev:

> Och det är jävligt lätt att säga att de där
> framme är hetsporrar och att man förstått allt
> om deras ambitioner medan man själv minsann är
> ett helgon i reflexväst med finare ambitioner.
> Vänta tills ni bli bra nog att hänga med där
> framme.

Jag vet inte om det var mitt inlägg som gjorde dig ilsk, synd i så fall. Vad jag menade var att eftersom arrangörerna vet att många vill tävla borde lämpliga åtgärder vidtas för att skydda alla inblandade. Hetsporrar var menat som en vänlig blinkning från en plats längre ner i fältet.

Energitrampet
Lola skrev:
> SuperApe skrev:

> Jag vet inte om det var mitt inlägg som gjorde
> dig ilsk, synd i så fall. Vad jag menade var att
> eftersom arrangörerna vet att många vill tävla
> borde lämpliga åtgärder vidtas för att skydda
> alla inblandade. Hetsporrar var menat som en
> vänlig blinkning från en plats längre ner i
> fältet.

Ditt inlägg var solklart, det var inte ditt inlägg som gjorde honom till en sur grinig cynisk gubbe, han är det sen tidigare ;-)

Energitrampet
Jag blev inte ilsk alls! Det ser alltid ut så på internet när man jag försöker vara rolig men glömmer skruva ner cynismen som hjälper mig överleva dagen. Jag håller fö med om att arrangörerna verkar ha lagt mer tid på att bada i pengar än ordna med säkerheten.

Energitrampet
På tal om avstängda vägar.... Så här ser det ut vid starten på Vattenfall Cyclassics, vägen har jag glömt namnet på men det är en av Hamburgs största genomfartsvägar typ Avenyn i GBG eller Sveavägen i Sthlm....

jederman.jpg ht=115
(Sorry för den mikroskopiska bliden...)

Det "går" alltså att stänga av hyffsade vägar en dag utan att staden ifråga imploderar och försvinner från jordens yta...

Senast redigerad av en moderator:
Energitrampet
Målgången på cykelbanan är ju riktigt olycklig, tänk på hur illa det skulle kunna gå med lite otur.

Tänk om ett barn som cyklar förbi skulle bli påkört, det kan ju gå riktigt illa, och hur mycket skulle inte det förstöra för Energitrampet också?

Där borde arrangörerna tänkt efter lite bättre och löst målgången på något annat sätt.

Energitrampet
Måste få berätta min erfarenhet av Energitrampet i helgen.
Cyklade på i bra fart fram till ca 60 km då jag fick punktering. Jag behövde en skiftnyckel för att lossa mitt framhjul, vilket jag inte hade med mig.
Enligt uppgift på hemsidan skulle de ha fullt utrustade följebilar som kunde hjälpa en med mindre reparationer eller köra cykeln och dig till nästa kontroll för reparation där. Efter att ha väntat en tid vid vägkanten ringde jag journumret på nummerlappen. De lovade att en bil skulle köra förbi snart med hjälp... Jag ringde sammanlagt fyra gånger och de sa samma sak varje gång.
Väntade 1,5 timmar (!) vid vägen utan att någon bil från trampet kom eller ens passerade. Sista gången jag ringde efter en timme och en kvart var jag *inte* glad :-(
Tills slut kom en liten kompaktbil med två andra cyklister som väntat en timme vid vägkanten. Inga verktyg i bilen och ingen cykelhållare av något slag.
Jag hade inget val mer än att lämna cykeln vid vägkanten och åka med in till mål, där jag fick gå och hämta min egna privata bil och åka och hämta cykeln en bit utanför Köping.
Jag förstår att man inte kan förvänta sig support direkt, men för de fyrahundra kronorna som anmälan kostade förväntade jag mig faktiskt *någon* slags support ut med vägen.
Absolut sämst organiserade lopp jag varit med i - är otroligt besviken!

Energitrampet
SuperApe skrev:
> Läser man det här låter det som man cyklade ett
> lopp i helvetet. Det är fel. Max 10 minuter
> tillbringades i Köping.

Kan inte låta bli att lyfta fram det här fantastiska uttalandet!

Att man inte kan stänga av vägar vid större motionslopp är verkligen mystiskt, åtminstone Vätternrundan känns tillräckligt stort för att man skulle kunna kosta på sig det.

Tänk er en masstart på Vätternrundan, det vore mäktigt! (Och fullständigt galet osäkert.)

Energitrampet
Vätterrundan med masstart på morgonen, seedning som i alla andra motionsformer, avlysta vägar runt hela loppet. Då kan jag tänka mig att köra det igen.

Energitrampet
Någon framför fick för sig att tvärnita så när jag kom så var det plockepin. Valde mellan att köra över gubbe eller cykel, jag valde cykel.

Energitrampet
För den här cyklisten gick det väldigt bra, småskrap, lite stel i kroppen. Hade inte cykeln varit mos, hade jag kunnat köra vidare utan större problem. Killen som krascha framför bröt ju lårbenshalsen, så jag hade en väldig tur.

Energitrampet
Oh fy fan vad surt. Men skönt ändå att du klarade dig. Hur har det gått nu? Har du fått ut en ny på försäkringen eller fick du betala själv?
/J

Energitrampet
Håller med insändaren i vlt.se
Riktigt ruskigt lopp.

Hoppas bara att energitrampet tar åt sig av kritiken.
Tyvärr visar deras hemsida inte på det.
http://www.energitrampet.nu/

"I lokaltidningen Västmanlands Läns Tidning fick våra lopp toppbetyg från deltagarna."

"och det största problemet vi hade var att få sportdrycken att räcka till"

/Pilen

Energitrampet
Oj oj, hoppas det gick bra för dig och gubben och att det inte blir något krångel med försäkringsbolaget.

baggy skrev:
> En bild före Energitrampet och en efter.

Energitrampet
bigmollo skrev:
> Oh fy fan vad surt. Men skönt ändå att du
> klarade dig. Hur har det gått nu? Har du fått ut
> en ny på försäkringen eller fick du betala
> själv?
> /J

Sadeln blev lite lite skrapad, pedalen blev ful skrapad. Annars verkar det bara som ramen fick ta smällen. Jag tror jag slog i min ram i den liggande cykelns vevparti, sen kom köpingsfredrik bakom och körde över cykeln och landade mjukt på mig (enligt hans egna utsago).

Mollot/Zapiens: Jag har snackat med dem, de är lite griniga över att det skedde under "motionslopp", vilket de försöker få till tävling. Däremot är det inte helt omöjligt att det går igenom, de ville att jag skulle skriva ihop en anmälan.

Jag köpte en billigare ram på ebay som jag tänkte att man kunde ha under "folkrace".
Roubaix låter ju lovande iaf.
DSC00236.JPG ht=480

Jag säger bara tuuur att jag inte tog nya Nishikin, hade inte varit så kul med en plasthög med Di2 delar på.

Energitrampet
Zapiens: Det var inte jag! Men jag upplevde det som otäckt. Hade snitt 35 på mätarn och startade längre bak. Tänkte ta det lite lugnare, men det var vilda västern i min lilla klunga också. Tränade med en kompis igår och åkte förbi platsen jag kraschade. Vi fick möte även då och det är konstigt doserat och smalt, så ett led är max vad man kan köra just där. Gjorde det på Energitrampet också, men om någon annan är ute på utflykt och kastar sig in samtidigt som killen framför tvärnitar, då är det svårt att klara sig undan.

Energitrampet
baggy: Vad hände? och var nånstans?
Jag känner igen tidningsinsändarens beskrivning av den skymda 90-graders kurvan med bilen. Låg drygt 5 meter före den smällen.

Energitrampet
baggy skrev:
> Mollot/Zapiens: Jag har snackat med dem, de är
> lite griniga över att det skedde under
> "motionslopp", vilket de försöker få till
> tävling. Däremot är det inte helt omöjligt att
> det går igenom, de ville att jag skulle skriva
> ihop en anmälan.

Det är just det här som är det jobbiga med försäkringsbolagen och det man bör kolla upp innan. De kan vara jävligt fula också, du får ett muntligt ok av någon handläggare per telefon som sen plötsligt inte gäller när olyckan väl är framme. Man bör hitta det tydligt i villkoren också. Jag har faktiskt glömt bort vad mitt bolag sa om "motionslopp", måste kolla igen.

> Jag säger bara tuuur att jag inte tog nya
> Nishikin, hade inte varit så kul med en plasthög
> med Di2 delar på.

Ja, tur i oturen passar bra här ;-)

Energitrampet
Det är väl bara att hänvisa till SCFs åsikter om vilka lopp som är tävlingar. Har man inte licens borde man vara tämligen säker.

Energitrampet
cray skrev:
> baggy: Vad hände? och var nånstans?
> Jag känner igen tidningsinsändarens beskrivning
> av den skymda 90-graders kurvan med bilen. Låg
> drygt 5 meter före den smällen.

Jag bor ett par kilometer ifrån t.ex. ovanstående ställe. Där vi kraschade är senare, när man kommer från "Dåwö" och precis innan Svängen som är skyltad mot "Köping" innan man kommer fram till "Ullvi".

1. Slakten vi Norrsylta (90-graders)
2. Slakten vid Ullvi
energi.jpg ht=415

Sen finns det ytterligare ett par st slakter, han med underbenet osv. tror det var nära Dåwö.

Sitter på jobbardatorn, hade bara "paint" :)

Vägarna är grymma att cykla på när man är ett par stycken...men som lopp, kändes det farligt. Det är klart det även beror på dem som är med, men ska det gå att köra Energitrampet där så måste något förändras...

Energitrampet
JT skrev:
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > http://vlt.se/asikter/insandare/1.472772
>
> Det är även pinsamt att elitcyklister inte kan
> köra ifrån motionärer.
>
Det är nästan ännu mer pinsamt att dessa "motionärer" inte vågar ställa upp i riktiga tävlingar, utan envisas med att tävla i motionsloppen istället.

Energitrampet
davidi skrev:
> Det är nästan ännu mer pinsamt att dessa
> "motionärer" inte vågar ställa upp i riktiga
> tävlingar, utan envisas med att tävla i
> motionsloppen istället.

Jag är ganska övertygad om att det inte handlar om att "våga" i de allra flesta fall.

Energitrampet
JT skrev:
> davidi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är nästan ännu mer pinsamt att dessa
> > "motionärer" inte vågar ställa upp i riktiga
> > tävlingar, utan envisas med att tävla i
> > motionsloppen istället.
>
> Jag är ganska övertygad om att det inte handlar
> om att "våga" i de allra flesta fall.

Vad är det då?

Energitrampet
Kan man inte göra som på många mountainbike-tävlingar och ha med en motionsklass på vanliga tävlingar? Det skulle nog locka fler motionärer att köra dessa lopp då.

Energitrampet
Jag instämmer i riskören, det var ett skitlopp i år. Krascher överallt, tappade flaskor, hårresande möten och dåliga (om än rätt mysiga) vägar. Avslutningen på cykelbanan ska vi inte tala om, motionslopp eller ej.

Energitrampet
slors skrev:
> Vad är det då?

Utbudet av intressanta lopp/tävlingar.
Klubbmedlemskapskrav/licenskrav.
Klubbarnas/SCFs ointresse av att få fler att vilja cykla som sport.

Tillbaka
Topp