Engagera dig för Svensk Cykels Framtid!

Nej det svåra blir inte att fylla platserna, utan det svåra blir att få en bredd i representationen därav anledningen till att projektet väljer att gå ut med informationen även här för att nå så många som möjligt som berörs av verksamheten inom SCF.

Se det som en chans till att få er röst hörd inom SCF. Många kritiker just nu, men sök en plats då och försök se det som en chans att ändra SCF till det bättre. Nu tycker till och med jag att det är lite väl mycket rent gnäll.

// Fischer

Tydligen fattades beslut om att dra igång Svensk Cykel i början av 2009. 1/9-09 ska man ha ha vaskat fram 50 namn till ett råd. Detta råd ska sedan mötas fyra gånger under ett års tid.

Åtta månader för att samla ihop 50 namn. 12 månader med fyra möten. Med ett så här såsigt tempo kan det knappast vara ett projekt som är "i mycket stort fokus inom SCF". Alternativt bedriver SCF all övrig verksamhet ännu långsammare, vilket även det är skrämmande.

Jag sågar det här för att det inte verkar vara en fokuserad satsning. Anledning till att jag säger det är att det uppenbarligen inte tilldelats några särskilda resurser. Dessutom är allt jag läst om det här projektet så flummigt skrivet att det oavsett vad man kommer fram till kommer vara något annat än vad uppdragsgivarna önskade. Ingenting sker förbehållslöst och särskilt inte inom en organisation.

Av allt det detta projekt kommer att presentera är nog det enda som kommer att förverkligas vara en omorganisation av SCF i nya regioner/områden utan tillskott av nya medel. Mycket möjligt är också att man kommer besluta att en ny logga behövs för att stärka varumärket.

Jag engagerar mig för svensk cykels framtid genom att cykla och att få mina barn att välja cykeln som transportmedel. Undrar vems arbete som kommer ha mest bestående resultat?

Lycka till!
Martin

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Anders Grönqvist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > I "rådet" arbetar vi fram förslag som absolut
> > skall verkställas av styrelsen men besluten skall
> > ha stöd från årsmöte och verksamhet för att
> > det skall finnas genomslagskraft i arbetet, det
> > är en grundförutsättning för att projektet
> > skall lyckas.
> >
> > De strategier som tas fram i "rådet" och i
> > projektgruppen har för avsikt att vara
> > applicerbara på förenings, distrikts och
> > landsdelsnivå för att förenkla, förbättra och
> > få en hållbar grund i det organisatoriska
> > arbetet ute i vår verksamhet. Därför är det
> > mycket viktigt att vi får en bred representation
> > i arbetet utifrån discipliner, nivåer och
> > geografiskt.
>
> Fast jag begriper fortfarande inte vad Anders säger.

Nej, för att göra det måste du ju djupanalysera det Anders skrivit, och vem vill eller orkar göra det på ett forum som detta?

Inte för att jag vill vara dryg, men jag kan varmt rekommendera Anders ett par kurser på SU: "Akademiskt skrivande" och "Skrivande i yrkeslivet". Båda kurserna lär akademiker att skriva texter som är lätta att förstå, eftersom akademiker ofta är dåliga på att göra sig förstådda i skrift.

Irriterande nog tar många icke-akademiker efter det beteendet, i tron om att svårlästa texter får skribenten att framstå som bildad och påläst. I praktiken innebär det bara att man döljer textens budskap bakom en mur av obegripliga ord och krångliga formuleringar. Och det är synd att göra det om man har en riktigt bra tanke eller idé bakom det man gör och skriver.

> Någon som kan översätta vad ovan faktiskt betyder?

Min tolkning:

Rådet tar fram förslag som styrelsen verkställer. För att förslagen ska verkställas måste hela förbundet stå bakom dem.

Rådet tar fram strategier som ska användas inom hela organisationen. För att strategierna ska fungera för alla krävs det att människor från hela organisationen deltar i arbetet med att ta fram dem.

Frågan är vilken organisation som släpper ifrån sig beslutanderätten till ett externt råd som man inte själv kan påverka sammansättningen av. Trots att SCF är en liten organisation finns det säkerligen en hel massa personer som bevakar olika frågor, områden och positioner. De kommer inte att släppa dessa positioner som de under lång tid kämpat sig till bara för ett projekt säger så. Varje sak projektet kommer fram till kommer att malas ner i den interna politiken om de riskerar att ändra status quo.

Någon väsnades en massa och hade en himla massa ideér. För att få lite ordning på det skickar man iväg personen att sammanställa det i ett projekt. Det blir lite andrum och den överenergiske ges lite uppmärksamhet. Alla nöjda.

Jag kritiserar inte initiativet i sig utan att det inte kommer att leda till något. Förändring kommer uppifrån. Kommer den underifrån kallas det uppror eller revolution.

Tja, allt det ovanstående gäller inte mig, eftersom jag inte kan vara medlem i en cykelklubb eftersom jag bland annat 1. ibland inte kör cykel, utan HPV (liggcykel), och 2. är medlem i ett internationellt förbund som konkurrerar med UCI:s verksamhet.

MangeO skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------

> > Fast jag begriper fortfarande inte vad Anders
> säger.
>
> Nej, för att göra det måste du ju djupanalysera
> det Anders skrivit, och vem vill eller orkar göra
> det på ett forum som detta?

Om du hade läst igenom hela trådan, samt mina inlägg i den, så hade du sett att jag om någon försökt tränga in i vad som avses och få lite klarhet. Men vem orkar läsa igenom en tråd på ett forum :)

MangeO skrev:
> Irriterande nog tar många icke-akademiker efter
> det beteendet, i tron om att svårlästa texter
> får skribenten att framstå som bildad och
> påläst. I praktiken innebär det bara att man
> döljer textens budskap bakom en mur av
> obegripliga ord och krångliga formuleringar. Och
> det är synd att göra det om man har en riktigt
> bra tanke eller idé bakom det man gör och
> skriver.

Ofta är ju anledningen att man lägger ut en ordmatta just att dölja det faktum att man inte har något att säga, så jag blir per automatik misstänksam när ord som kärnvärden, applicera på <nivå>, fokusera brett, grundförutsättning, vision, entreprenöriell och kanske även titta ut genom framtidsfönstret förekommer i en text.

Så då är det ju extra synd att klä sitt budskap i sådana termer, för jag tar det som luft.

Tillbaka
Topp