Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Anders Grönqvist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > I "rådet" arbetar vi fram förslag som absolut
> > skall verkställas av styrelsen men besluten skall
> > ha stöd från årsmöte och verksamhet för att
> > det skall finnas genomslagskraft i arbetet, det
> > är en grundförutsättning för att projektet
> > skall lyckas.
> >
> > De strategier som tas fram i "rådet" och i
> > projektgruppen har för avsikt att vara
> > applicerbara på förenings, distrikts och
> > landsdelsnivå för att förenkla, förbättra och
> > få en hållbar grund i det organisatoriska
> > arbetet ute i vår verksamhet. Därför är det
> > mycket viktigt att vi får en bred representation
> > i arbetet utifrån discipliner, nivåer och
> > geografiskt.
>
> Fast jag begriper fortfarande inte vad Anders säger.
Nej, för att göra det måste du ju djupanalysera det Anders skrivit, och vem vill eller orkar göra det på ett forum som detta?
Inte för att jag vill vara dryg, men jag kan varmt rekommendera Anders ett par kurser på SU: "Akademiskt skrivande" och "Skrivande i yrkeslivet". Båda kurserna lär akademiker att skriva texter som är lätta att förstå, eftersom akademiker ofta är dåliga på att göra sig förstådda i skrift.
Irriterande nog tar många icke-akademiker efter det beteendet, i tron om att svårlästa texter får skribenten att framstå som bildad och påläst. I praktiken innebär det bara att man döljer textens budskap bakom en mur av obegripliga ord och krångliga formuleringar. Och det är synd att göra det om man har en riktigt bra tanke eller idé bakom det man gör och skriver.
> Någon som kan översätta vad ovan faktiskt betyder?
Min tolkning:
Rådet tar fram förslag som styrelsen verkställer. För att förslagen ska verkställas måste hela förbundet stå bakom dem.
Rådet tar fram strategier som ska användas inom hela organisationen. För att strategierna ska fungera för alla krävs det att människor från hela organisationen deltar i arbetet med att ta fram dem.