Engwe L20? Nån som testat? Hur klarar de kall vinter?

Mathew

Medlem
Halloj!
Jo vi funderar på en sådan till frugan, just pga geometrin, de feta däcken, lite pack möjligheter och ändå en smidig storlek som ska funka året runt på alla underlag. https://engwe-bikes-eu.com/collections/eu-warehouse/products/l20?variant=41245037199404

Den har fått massa beröm i UK men hur står de sig i kallgrader här uppe i norr? Det finns många cyklar med liknande ramar och säkert samma tillverkare, ex Samebike mfl.

Har i nån erfarenhet? Jag hittar inget mer om de än tester i England i snöfritt landskap...

Är det förresten lätt att byta till dubbdäck på en 20x4" eller krävs grövre verktyg än vanliga 2,25"? Har aldrig testat fatbikes tidigare..

/Mattias

Jag hade personligen inte vågat köpa den. Med reservation för att jag inte har någon erfarenhet om just den cykeln men så vitt jag kan se så verkar alla komponenter på hela cykeln vara okända förutom växlarna. Ingen cykelbutik kommer att vilja skruva i en sådan cykel så när något går sönder så är det upp till dig att fixa.
Vill man ha den typen av cykel är nog Rawbike ett bättre val, de kostar betydligt mer men dom har också ett telefonnummer man kan ringa och flera auktoriserade verkstäder om man får några problem.

Jag hade personligen inte vågat köpa den. Med reservation för att jag inte har någon erfarenhet om just den cykeln men så vitt jag kan se så verkar alla komponenter på hela cykeln vara okända förutom växlarna. Ingen cykelbutik kommer att vilja skruva i en sådan cykel så när något går sönder så är det upp till dig att fixa.
Vill man ha den typen av cykel är nog Rawbike ett bättre val, de kostar betydligt mer men dom har också ett telefonnummer man kan ringa och flera auktoriserade verkstäder om man får några problem.
Ja bra tanke. De verkar väldigt populär i UK men endast där. Börjar luta lite mer åt en Fiido T1 Pro eller Vitilan U7 istället. Men kanske är samma där, dock lite bättre komponenter på vissa saker som bromsar, batteri etc. Men fortfarande ovanliga i Sverige..

Ja bra tanke. De verkar väldigt populär i UK men endast där. Börjar luta lite mer åt en Fiido T1 Pro eller Vitilan U7 istället. Men kanske är samma där, dock lite bättre komponenter på vissa saker som bromsar, batteri etc. Men fortfarande ovanliga i Sverige..
Engwe själva säger flrresten i ett mail att deras cyklar är avsedda att användas mellan -5 - 40° så de rekommenderade inte -10 och kallare.

Det kanske har blivit bättre men tidigare har inte alla cykelverkstäder tagit emot den typen av cyklar för ex däcksbyten. De har inte rätt verktyg. Vi hänvisar till däcksverkstäder eller moppe/mc verkstäder.

Tillbaka
Topp