Enkelslipade glasögon istället för progressiva vid cykling?

Bele

Aktiv medlem
Numera använder jag progressiva glas. De är dock mycket dyra och jag skulle vilja ha något billigare som jag kan använda vid MTB-cykling utan att vara rädd för att repa dem t ex genom att torka av dem när de har blivit skitiga.

Någon som har erfarenhet av växla mellan progressiva och enkelslipade? Behöver hjärnan omställningstid?

En nackdel med enkelslipade kan vara svårigheter att se vad det står på displayer t ex på en cykeldator. Kan det finnas andra nackdelar när man har vant sig vid progressiva?

Nej.
Den del av dina progressiva glasögon som du använder när du tittar på långt håll har exakt samma egenskaper som enkelslipade glas.
KjellF

Problemet är när man har enkelslipade brillor och sen ska navigera med en gps tex. Jag kör numera med multifokala linser. Inte bra skärpa nånstans, men tillräckligt bra för att vara allround. Och ja, jag har progressiva svindyra glasögon dagligdags.

+1

Enda problemet jag haft är att titta på GPSen. (vilket iofs blir lite ovant när man är van att se skarpt)

KjellF sa:
Nej.
Den del av dina progressiva glasögon som du använder när du tittar på långt håll har exakt samma egenskaper som enkelslipade glas.
KjellF

Det är helt korrekt. De progressiva har dock en glidande övergång från läs till långt håll, dvs t ex skärpa på två meter. Teoretiskt skulle det kunnas finnas ett behov även av det när man cyklar, men jag gissar att i praktiken så ser man tillräckligt bra ändå.

Nu har jag inte behovet av progressiva glas men mina tämligen linjära glas klarar jag mig inte utan. Kan tänka mig att de funkar helt ok. Testa ett par läsglasögon vid en tur, är ju ganska billigt om de finns i ungefär rätt styrka.

Har däremot progressiva dämpare, och de är ju gött :D

Just displayavläsning hade jag redan nämnt som en nackdel. Däremot så var det intressant med mulitfokala linser, det kände jag inte till.

För att krångla till det hela har jag astigmatism, så "vanliga" linser funkar så där. Det finns speciallinser, men jag har inte prioriterat att sätta mig in i vad det skulle kräva och kosta, då jag använder linser så sällan. Glasögon känns enklare, men har självklart vissa nackdelar t ex vid regn.

JLarsson sa:
Problemet är när man har enkelslipade brillor och sen ska navigera med en gps tex. Jag kör numera med multifokala linser. Inte bra skärpa nånstans, men tillräckligt bra för att vara allround. Och ja, jag har progressiva svindyra glasögon dagligdags.

Jag använder kontaktlinser och kompletterar med läsglasögon.
När jag cyklar kör jag cykelglasögon utan styrka men där jag satt in läsrutor som finns att köpa.
Jag har sådana läsrutor i alla mina solglasögon och om man vill kan man flytta läsrutorna mellan olika glasögon.
Funkar riktigt bra till lågt pris.
https://www.amazon.com/Hydrotac-Stick-Bifocal-Lenses-Diopter/dp/B00GHRIW6E

Med läsglasögon skulle jag bara få synskärpa på nära håll, så det skulle nog inte gå så bra...

Håller med om att progressiva dämpare är gött.

roskai sa:
Nu har jag inte behovet av progressiva glas men mina tämligen linjära glas klarar jag mig inte utan. Kan tänka mig att de funkar helt ok. Testa ett par läsglasögon vid en tur, är ju ganska billigt om de finns i ungefär rätt styrka.

Jag har progressiva glas till vardags men enkelslipade cykelglasögon. Funkar ok än så länge, har helt ok skärpa på GPS:en men ser inte lika "långt" som jag gör med avståndsdelen på mina vardagsglasögon, men det funkar.

Det som märks är att cykelglasögonen har skärpa längs med hela linsen, medan vanliga glasögon har en skärpepunkt i mitten (fick jag det förklarat typ, det går säkert att förklara med bättre ord), vilket gör att cykelglasögonen är dom som kan kännas lite ovant till en början när man sätter på sig dom för att man har en annan sorts skärpa längre utåt sidorna.

Jag fick bra hjälp med detta hos SportOptik (numera Synsam Sport), för det beror väl också lite på vilket synfel man har och hur stor korrektion man behöver på nära håll.

Bele sa:
Med läsglasögon skulle jag bara få synskärpa på nära håll, så det skulle nog inte gå så bra...

roskai sa:

Men det finns ju "läsglasögon" med både + och - som alternativ? Har inte testat själv men det finns väl i rätt små styrkor?

Har man astigmatism så är det ju värre.

Jag köpte mina progressiva vardagsglasögon på Sportoptik. Jag har fört en diskussion med dem om andra glasögon, vilket utmynnade i antingen ett par dyra och fula sportglasögon pga optiska aspekter eller linser (intressant nog nämndes speciallinser först när de var klart att de skulle bli en del av Synsam). Nu är jag alltså inne på en enklare och billigare lösning som kommer att ha några nackdelar.

I mitt fall skiljer det så mycket i styrka mellan läs- och avstånd att jag tror att det inte skulle funka.

roskai sa:
Bele sa:

roskai sa:

Men det finns ju "läsglasögon" med både + och - som alternativ? Har inte testat själv men det finns väl i rätt små styrkor?

Har man astigmatism så är det ju värre.

Köp enkelslipade eller använd kontaktlinser och lägg till hydrotac läsrutor så är du hemma.

Efter 50 år med glasögon har jag opererat mina ögon (linsbyte). Klarar mig helt utan glasögon nu. Ser bra på alla avstånd. Helt magiskt!

bsandborgh sa:
Efter 50 år med glasögon har jag opererat mina ögon (linsbyte). Klarar mig helt utan glasögon nu. Ser bra på alla avstånd. Helt magiskt!

Jag funderar också på det, men tvekar lite. Har du fått några biverkningar? Typ halo eller sämre mörkerseende?

Bele sa:
Jag köpte mina progressiva vardagsglasögon på Sportoptik. Jag har fört en diskussion med dem om andra glasögon, vilket utmynnade i antingen ett par dyra och fula sportglasögon pga optiska aspekter eller linser (intressant nog nämndes speciallinser först när de var klart att de skulle bli en del av Synsam). Nu är jag alltså inne på en enklare och billigare lösning som kommer att ha några nackdelar.

Jag har också astigmatism. Jag kan ha Rudy Rydon, men de blir ganska tjocka ute på kanterna (vet dock inte om just det har med astigmatismen att göra)
Jag håller även på att testa linser, men vi har kommit fram till att det inte finns någon endagslins som funkar för mitt vänsteröga, så nu ska jag testa månadslinser. Månadslinser blir dock dumt och dyrt, då jag i första hand tänkt att ha linserna tillfälligt, som vid bad och så. (historiskt har jag haft problem att ha linser då de irriterar mina ögon)

fhloston sa:
bsandborgh sa:

Jag funderar också på det, men tvekar lite. Har du fått några biverkningar? Typ halo eller sämre mörkerseende?

+1

Samma här, jag funderar på att göra en RLE, jag är 52 och har idag progressiva linser (månadslinser) och börjar ledsna på det.
Googlar man på linsbyte och biverkningar så tycker jag att man mest hittar äldre inlägg med folk som fått bestående problem. Det verkar vara ganska vanligt med lite post-op problem som haloeffekter mm, men dom klingar av när ögonen vänjer sig och hjärnan "ställer om sig"

Nu finns det ju även trifokala linser sen några år, som även ger skärpa på mellanavståndet.

Jag håller med JLarsson, progressiva vanliga linser är en kompromiss, ok på dom flesta avstånd, men inte riktigt lika skarpt som glasögon.
Min amatörtolkning är att den vanliga linsen inte riktigt kan kompensera för den dåliga linsen som sitter i ögat, det problemet kanske försvinner om man opererar och byter ut den dåliga linsen.

Bsandborg: hade du progressiva linser/glasögon?

Stewe sa:
fhloston sa:
bsandborgh sa:

+1

Samma här, jag funderar på att göra en RLE, jag är 52 och har idag progressiva linser (månadslinser) och börjar ledsna på det.
Googlar man på linsbyte och biverkningar så tycker jag att man mest hittar äldre inlägg med folk som fått bestående problem. Det verkar vara ganska vanligt med lite post-op problem som haloeffekter mm, men dom klingar av när ögonen vänjer sig och hjärnan "ställer om sig"

Nu finns det ju även trifokala linser sen några år, som även ger skärpa på mellanavståndet.

Jag håller med JLarsson, progressiva vanliga linser är en kompromiss, ok på dom flesta avstånd, men inte riktigt lika skarpt som glasögon.
Min amatörtolkning är att den vanliga linsen inte riktigt kan kompensera för den dåliga linsen som sitter i ögat, det problemet kanske försvinner om man opererar och byter ut den dåliga linsen.

Jag körde med linser tidigare för utomhusaktiviteter men tyckte det blev jobbigt när jag började behöva läsglasögon. Gick över till progressiva glasögon civilt och bifokala "inserts" till cykelglasögon (Rudy Project).
Mina progressiva glasögon blev efter 6-7 år repiga och danna och jag behövde köpa nya. De kostar ca 10 000:-, en RLE operation ca 25 000:- (netto) så jag slog till!
Jag har nu trifokala linser i ögonen. Det tar flera månader upp till ett år för hjärnan att vänja sig men nu 5 månader efter operationen är jag väldigt nöjd. Ser som en hök! Det finns halo-effekter på punktljuskällor på kvällen/natten men det är inget som stör. De minskar fortfarande. Mörkerseendet upplever jag inte som sämre.

bsandborgh sa:
Stewe sa:
fhloston sa:
bsandborgh sa:

+1

Jag körde med linser tidigare för utomhusaktiviteter men tyckte det blev jobbigt när jag började behöva läsglasögon. Gick över till progressiva glasögon civilt och bifokala "inserts" till cykelglasögon (Rudy Project).
Mina progressiva glasögon blev efter 6-7 år repiga och danna och jag behövde köpa nya. De kostar ca 10 000:-, en RLE operation ca 25 000:- (netto) så jag slog till!
Jag har nu trifokala linser i ögonen. Det tar flera månader upp till ett år för hjärnan att vänja sig men nu 5 månader efter operationen är jag väldigt nöjd. Ser som en hök! Det finns halo-effekter på punktljuskällor på kvällen/natten men det är inget som stör. De minskar fortfarande. Mörkerseendet upplever jag inte som sämre.

Det låter ju toppen. Var opererade du ?

fhloston sa:
bsandborgh sa:

Dock inte för alla. En arbetskamrat bytte också linser. Stora problem med överkänslighet under lång tid. Och behöver fortfarande glasögon.
Det finns risker med ALLA ingrepp i kroppens organ.

Nå, jag har syn som mr. Magoo utan glasögon och har alla kända synfel som finns samt några som inte finns, känns det som när nya glas skall betalas. Linser funkar tyvärr inte.
Men det går bra att ha enkelslipade glas i cykelglasögonens insats, med samma svaghet som nämnts ovan, att se cykeldatorn. Det går att leva med.

Var förbi två optiker idag. Vid besöket hos den första hade jag fokus på glasögon. Vid det andra linser. Med facit i hand skulle jag bara ha satsat på linser, då de inte var fullt så dyra som jag hade befarat. Dock missade jag att ställa frågan om skärpa, så det skulle kunna vara en viktig faktor som kan fälla avgörandet, dvs hellre bra synskärpa vid cyklingen och ingen displayskärpa än för dålig synskärpa vid cyklingen. Någon annan som har provat multifokala linser?

Bele sa:
Just displayavläsning hade jag redan nämnt som en nackdel. Däremot så var det intressant med mulitfokala linser, det kände jag inte till.

För att krångla till det hela har jag astigmatism, så "vanliga" linser funkar så där. Det finns speciallinser, men jag har inte prioriterat att sätta mig in i vad det skulle kräva och kosta, då jag använder linser så sällan. Glasögon känns enklare, men har självklart vissa nackdelar t ex vid regn.

JLarsson sa:

fhloston sa:
Jag har också astigmatism. Jag kan ha Rudy Rydon, men de blir ganska tjocka ute på kanterna (vet dock inte om just det har med astigmatismen att göra)

Det har nog bara med din närsynthet att göra och att sportglasögon blir ganska breda.

Pfaff sa:
fhloston sa:
bsandborgh sa:

Dock inte för alla. En arbetskamrat bytte också linser. Stora problem med överkänslighet under lång tid. Och behöver fortfarande glasögon.
Det finns risker med ALLA ingrepp i kroppens organ.

+1

Ögonen är defintivt något man inte vill ha onödigt strul med.

bump

Måste ta ställning till ett tidsbegränsat erbjudande om glasögon. Just nu är jag inne på spåret multifokala linser och undrar om någon mer än JLarsson har testat multifokala linser?

Jag kör med multifokala linser sen några år tillbaka
Det funkar hyffsat, ganska bra skärpa på dom flesta avstånd men inte riktigt skarpt någonstans

Det är en kompromiss med att få olika styrkor i en liten lins, dessutom är allt beroende på hur mycket ljus det är och hur mycket pupillen öppnas.
Jag har gått upp ett kvarts steg på ena linsen för att lura hjärnan att använda det ena ögat mera för att se på långt håll och det andra på nära håll.
Det var bökigt i början men nu funkar det ganska bra

Jag klarar allt det vardagliga, köra bil, cykla, jobba vid dator med bara linserna
Enda gången jag behöver förstärka med ett par typ läsglasögon 1.0 är när jag ska läsa en längre stund, framförallt i dåligt ljus.
(eller meka med cykeln ute i förrådet med dålig belysning) :-(

Dessutom blir det lite oskarpt på långt håll, t.ex. så kan jag ha lite bökigt när jag går och handlar, då ser jag inte vad det står på skyltarna på långt håll i affären, måste gå nästan ända fram.

Men hittils har jag tyckt att nackdelarna har varit värt att stå ut med eftersom jag inte gillar glasögon, tycker dom är ivägen, immar igen, halkar av, jobbigt när man cyklar och tränar mm

Det enda som stör mig är att dom bra linserna ofta är ganska dyra, jag kör på
Bausch & Lomb Purevision2 progressiva Månadslinser dygnet runt
Handlar på nätet och då ligger jag på ca: 90 kr i månaden
Skulle jag handla hos optikern, nästan det dubbla.

Egentligen är det nog inte dyrt, om man jämför vad man kan lägga på andra saker, hrm...

Just nu så funderar jag verkligen på en operation

Senast redigerad av en moderator:
Jag är långsynt och började med läsglasögon vid 40. 17 år senare ligger närpunkten i Andromedagalaxen eller längre bort... Trifokala progressiva glasögon permanent. Vid sista uppdateringen för 3 år sen fick jag bra pris på sportglasögon med inre progressiv lins där själva läsfältet är litet. Yttre glaser utbytbart för att kunna ha klar - gul - spegel etc. Kostade ca 1.500 i tillägg. Funkar utmärkt.

Stewe sa:
Jag kör med multifokala linser sen några år tillbaka
Det funkar hyffsat, ganska bra skärpa på dom flesta avstånd men inte riktigt skarpt någonstans

Det är en kompromiss med att få olika styrkor i en liten lins, dessutom är allt beroende på hur mycket ljus det är och hur mycket pupillen öppnas.
Jag har gått upp ett kvarts steg på ena linsen för att lura hjärnan att använda det ena ögat mera för att se på långt håll och det andra på nära håll.
Det var bökigt i början men nu funkar det ganska bra

Jag klarar allt det vardagliga, köra bil, cykla, jobba vid dator med bara linserna
Enda gången jag behöver förstärka med ett par typ läsglasögon 1.0 är när jag ska läsa en längre stund, framförallt i dåligt ljus.
(eller meka med cykeln ute i förrådet med dålig belysning) :-(

Dessutom blir det lite oskarpt på långt håll, t.ex. så kan jag ha lite bökigt när jag går och handlar, då ser jag inte vad det står på skyltarna på långt håll i affären, måste gå nästan ända fram.

Men hittils har jag tyckt att nackdelarna har varit värt att stå ut med eftersom jag inte gillar glasögon, tycker dom är ivägen, immar igen, halkar av, jobbigt när man cyklar och tränar mm

Det enda som stör mig är att dom bra linserna ofta är ganska dyra, jag kör på
Bausch & Lomb Purevision2 progressiva Månadslinser dygnet runt
Handlar på nätet och då ligger jag på ca: 90 kr i månaden
Skulle jag handla hos optikern, nästan det dubbla.

Egentligen är det nog inte dyrt, om man jämför vad man kan lägga på andra saker, hrm...

Just nu så funderar jag verkligen på en operation

Tack för ett mycket informativt inlägg. Jag ska bara ha linserna till cykling och troligen bara för cross och MTB. Hur tycker du att det fungerar?

Till skillnad från dig tycker jag att glasögon funkar bra för det allra mesta inklusive landsvägscykling. Jag har använt linser tidigare, men gått tillbaka till glasögon. Om du funderar på operation bör du vara medveten om att med tiden kan din syn ändras, vilket kan medföra att du återigen behöver glasögon/linser.

Bele sa:
Tack för ett mycket informativt inlägg. Jag ska bara ha linserna till cykling och troligen bara för cross och MTB. Hur tycker du att det fungerar?

Till cykling funkar det bra, då kan du ev. köra på progressiva endagslinser som du slänger efter passet
(eller sparar dom i ett etui, går ju att använda flera gånger)

Till skillnad från dig tycker jag att glasögon funkar bra för det allra mesta inklusive landsvägscykling. Jag har använt linser tidigare, men gått tillbaka till glasögon. Om du funderar på operation bör du vara medveten om att med tiden kan din syn ändras, vilket kan medföra att du återigen behöver glasögon/linser.

Jo det får man nog räkna med, att man får komplettera med läsglasögon mm, men det gör jag redan idag så det kanske inte blir så stor skillnad, men helt klart är ju det nått som får mig att tveka, om det verkligen blir en bestående förbättring eller om man måste ha glasögon även för att se på längre håll i framtiden.

Senast redigerad av en moderator:
Luzen sa:
Köp enkelslipade eller använd kontaktlinser och lägg till hydrotac läsrutor så är du hemma.

Bumpar en gammal tråd, är det någon som provat detta?
Undrar vilken styrka man skall välja på läsrutan, tex om man har +1,5 på glasögonen (långt håll) och behöver +2.5 på läsdelen,
skall jag då köpa +1.0 på läsrutan?
(eller funkar optik på annat sätt? har ingen aning själv)

https://www.webboptik.se/sv/articles/2.249.7633/hydrotac-lasruta

ja det är bara att plussa på. fast sen kan det hända att du inte vill ha full lässtyrka för mtb. cykeldatorn sitter längre bort än vanligt läsavstånd, och det kan vara bra om stigen strax framför cykeln är hyggligt skarp.

har ungefär samma synfel som du, men klarar mig hittills med enkelslipade. nästa steg blir hydrotac eller liknande läsrutor. det är skönt att inte behöva vara rädd om glasögonen. ser dem som förbrukningsvara, fast de brukar hålla länge ändå. men som sagt särskilt vid sportutövning skönt att ha ett mindset att det inte spelar så stor roll med t ex en repa.

branchen och priserna man får folk att acceptera är annars långt förbi gränsen för lurendrejeri. ungefär som en mtb för 109 djävla tusen kronor.

Senast ändrad:
vanliga glasögon med fjädrande skalmar är faktiskt helt ok. på t ex ö&b finns ett hyggligt utbud sådana läsglasögon 1+ och uppåt. men ditcha de som har fasta skalmar.

vill du se lite småarg ut köp insektslika glasögon på närmsta sportaffär för 20-50 ggr högre pris. de kan toppas med lite krom eller toning så man får bort lite av ljuset från lamporna man köpt:)

Jag är rejält översynt kryddat med dito astigmatism. Till vardags kör jag med bifokala då jag inte kunnat vänja mig med progressiva. Linser går inte. Till cykling använder jag sportbrillor med enkelslipade insatser enligt mitt "normal"-recept. Ser datorn lite suddigt men inställd på största möjliga siffror går det bra. Blir det behov av att meka med cykeln är en pina utan läsdel.

blir det mekk tar jag fram ett par starkare glasögon. händer dessbättre rätt sällan;)

är också rätt astigmatisk (och översynt) men problemet minimeras tillräckligt med endast plusglas.

Tillbaka
Topp