Enorm brist cyklar och trainers

Magil

Medlem
Har väl inte undgått någon att det ekar väldigt tomt på cykelfabrikanternas lager men jag är ändå lite överraskad över att det bara blir värre och värre. Satt idag och letade efter en tacx trainer och totalt slut i hela Europa förutom de dyraste modellerna.

Vad är orsaken? Även med pandemin i åtanke så är det lite förvånande att man inte kommer ikapp. Har cykelindustrin legat nära sitt produktionstak även innan 2020? Nu är ju leveranstider närmare sommaren 2021 inte ovanliga....

Preacher

Aktiv medlem
Högre efterfrågan + minskad produktion får svallvågor långt efter att de två inträffat, och nu inträffade de i unison.
Cykelmodeller/produktionsprognoser för cyklar löper ofta 2-3 år bort i tiden, så det kommer vara svajigt ett bra tag.

Gällande trainers så är det inte riktigt likadant tidsmässigt, men fabrikerna där de tillverkas har ju även de haft en produktprognos med allt vad det innebär: råmaterialinköp med mera. De fabrikerna har ju säkerligen även en full kalender, och då är det svårt att "lassa in 100% fler nästa batch"

K

Medlem
Pandemin ger svallvågor på en mängd saker. Exempelvis kallskum där det finns råvara (kem) till 30% av efterfrågan. Priserna har skjutit i höjden och man får vara glad om man får tilldelning av vad som produceras.

när efterfrågan på cyklar ökar med 25% och fabrikerna var stängda i tre månader och därefter längre sjukfrånvaro än tidigare så... ja, ganska enkel matematik - brist.

vi lär se detta länge (2023?) komma och gå i olika branscher.

Flurken

Aktiv medlem
För just trainers har väl dessutom länder där det ej är vanligt börjat köpa. LBS berättade att de fått samtal från bla Italien som undrade om de hade något att skicka.

jonte987

Aktiv medlem
Frågan är om inte alla utbyttesenheter gör lika mycket som covid.

Sen finns det att köpa både cykel och trainer om man är lite flexibel med modell och betalar fullpris.

Vill man som jag och resten av happy ha något väldigt specifikt och väntar på 30% rabatt så är det ett tråkigt år.

mhenry

Aktiv medlem
Jag köpte en Wahoo Kickr på XXL häromdagen. Då fanns det nån Tacx Flux-variant på hyllan både i Bäckebol och i Karlstad, så det kanske kan löna sig att ringa runt lite till deras varuhus.

BOBCAB

Medlem
Har väl inte undgått någon att det ekar väldigt tomt på cykelfabrikanternas lager men jag är ändå lite överraskad över att det bara blir värre och värre. Satt idag och letade efter en tacx trainer och totalt slut i hela Europa förutom de dyraste modellerna.

Vad är orsaken? Även med pandemin i åtanke så är det lite förvånande att man inte kommer ikapp. Har cykelindustrin legat nära sitt produktionstak även innan 2020? Nu är ju leveranstider närmare sommaren 2021 inte ovanliga....
Det är inte bara cyklar o den typen av produkter som det är brist på. Det är samma problem med massor av olika produkter inom industrin. T.ex en sådan sak som spånskiva ! Lockdowns kostar på långt efter att det det återöppnat, och det lär vi få leva med ett bra tag framöver.

Federer

Aktiv medlem
Jag tror det finns en risk att detta kan slå mot andra hållet nästa år, många har nu köpt cykel och ett vaccin mot corona är på gång, flera märken verkar inte få ut sina cyklar på marknaden förrän sensommaren t.om tidig höst , det blir en väldig kort säsong för handlarna att hinna sälja cyklarna, på en kanske redan mättad marknad.

ooms

Aktiv medlem
Jag tror det finns en risk att detta kan slå mot andra hållet nästa år, många har nu köpt cykel och ett vaccin mot corona är på gång, flera märken verkar inte få ut sina cyklar på marknaden förrän sensommaren t.om tidig höst , det blir en väldig kort säsong för handlarna att hinna sälja cyklarna, på en kanske redan mättad marknad.
Risk? Det är väl en möjlighet!

Federer

Aktiv medlem
Risk? Det är väl en möjlighet!
Risk för handlarna så klart, det är ju dom som tar en ekonomisk risk. För oss konsumenter kan ju det bli en tidig julafton.

Jag har förbeställt en Cube , men den har redan blivit försenad, först sa dom vecka 4, sedan vecka 7 och nu igår fick jag ett melj om vecka 12, flera andra Cube säljare har vecka 20 på min modell, förhoppningsvis får man cykeln före midsommar. Meridas speed serie såg jag skulle komma i augusti.

jonte987

Aktiv medlem
Blir kanske lite rotation på beg marknaden också vi får se. Jag vet inte, jag förstår inte riktigt mekanismen. Drivs trainer försäljning i Sverige av stängda gym eller av zwift trenden i stort? Troligen det senare.

freddes

Medlem
Det är skoj att se att fler börjat cykla, gick själv inom Sportson i Hbg och tugga med folket där. Helt länsat på cyklar typ, brukade hänga där och aldrig sett de så tomt (vilket är positivt så klart). Ser en liknande effekt i skogen där jag bor, massvis med folk som knatar omkring. Jag hoppas det håller i sig men handlarna kommer få de tufft då de inte kommer ha så mycket att sälja. Fråga som sagt när Trek skulle komma in så svara de september/oktober 2021.

nu skall jag bygga egen hoj men även den blev uppskjuten 2 månader, en simpel ram utan krimskrams.

jonte987

Aktiv medlem
Det är skoj att se att fler börjat cykla, gick själv inom Sportson i Hbg och tugga med folket där. Helt länsat på cyklar typ, brukade hänga där och aldrig sett de så tomt (vilket är positivt så klart). Ser en liknande effekt i skogen där jag bor, massvis med folk som knatar omkring. Jag hoppas det håller i sig men handlarna kommer få de tufft då de inte kommer ha så mycket att sälja. Fråga som sagt när Trek skulle komma in så svara de september/oktober 2021.

nu skall jag bygga egen hoj men även den blev uppskjuten 2 månader, en simpel ram utan krimskrams.
Helt sjukt om det stämmer med sep/oct. Mobilisera est och skicka regeringsplanet efter egress. Förstatliga stålverken.

Jag misstänker att den absolut främsta orsaken till bristen av cyklar/komponenter nu är den globala bristen på containers. De stora containerrederina(Maersk,MSC,CMA/CGM etc) har till följd av vikande volymer pga Covid lagt upp ett stort antal fartyg. När nu handeln och godsvolymerna har börjat komma tillbaka och fartygen inte är i trafiken så har det uppstått en enorm brist på container i främst Asien, då containers står och köar i hamnarna. Priset på en containers från Asien till Europa har gått upp med över 300% sedan i våras. Vi får nog dessvärre leva med den här situation tills det kinesiska nyåret är över

ambientzz

Aktiv medlem
Med stor risk för att uppfattas som bitter men är det bara jag som inte tycker att mer folk i naturen är bra/roligt/trevligt? Jag uppfattar det som att de flesta tycker det är jättetrevligt att fler cyklar med mer slitage, trängsel osv. Det är inget jätteproblem för mig men jag föredrar att färdas själv i naturen istället för att se folksamlingar över allt :)

Alex_85

Medlem
Ring runt till mindre orter, jag åkte till en trek handlare i karlskrona och dom hade diverse modeller hemma av 2021 årsmodell.
Jag såg roscoe 7,8 och 9 tex

ooms

Aktiv medlem
Det är klart det är tillfälligt. När vardagen är tillbaka och folk måste vara på jobbet igen återgår mycket till det normala. Då kan inte folk tjuva åt dig nån timme här och där för att göra annat, vilket många verkar göra nu.

jonte987

Aktiv medlem
Det är klart det är tillfälligt. När vardagen är tillbaka och folk måste vara på jobbet igen återgår mycket till det normala. Då kan inte folk tjuva åt dig nån timme här och där för att göra annat, vilket många verkar göra nu.
Där har vi nog en av pusselbitarna ja.

DanielS

Aktiv medlem
Blir kanske lite rotation på beg marknaden också vi får se. Jag vet inte, jag förstår inte riktigt mekanismen. Drivs trainer försäljning i Sverige av stängda gym eller av zwift trenden i stort? Troligen det senare.
Jag är en av dom som köpt en (osmart) trainer tidigare i höstas eftersom jag tänker att man inte kommer att vilja gå till gymmet under vinter-säsongen i år.

Men om fler cyklar så antar jag att fler får upp ögonen för trainers?

glitch

Aktiv medlem
Vad tror ni alla cyklister i Spanien, Italien, Frankrike som är vana att kunna cykla ute året om i behagliga förhållanden gör nu när de har lock down? Klart de kör trainer.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det mesta som har med träning att göra är svårt att hitta material till. Hantlar, skivstänger och viktskivor tar också slut direkt när det kommer in i lager. Alla ska träna hemma.

Magil

Medlem
Någon som har mer info om hur cykeltillgången kan se ut under 2021? Frågan är om det kommer att normaliseras under sommaren eller om det kommer att vara brist hela året.
Tycker det händer inget med antal cyklar i lager, var man än letar är det väldigt tunt med cyklar på lager.
Bygger tillverkarna lager tills våren eller är det fortfarande sån brist på komponenter?

T ex Bikediscount skrev att en viss cykel skulle levereras inom 4 veckor, tyckte det lät misstänkt snabbt så kontaktade dem och mycket riktigt så innan vecka 15 fanns det nog inga cyklar. Och det är kanske inte osannolikt att det blir ännu senare.

jonte987

Aktiv medlem
Trodde tidigare att det skulle komma ifatt under våren trots allt men nu tvivlar jag ordentligt. Flera tillverkare har väl sagt i höst så det blir kanske så.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Stora problemet verkar vara komponenterna.... iaf enligt cykeltillverkarna.
Men dem kanske bara vill skylla ifrån sej.
Hörde iaf att ShimanoNordic snart hade slut på spd-pedaler å nästa sändning var augusti.

Vilken modell de gällde vet jag ej... träffa den lokale handlarn på Coop å småsnacka lite allmänt om branschen när han nämnde detta.

Jag jobbade tidigare på Evalds.se å vet genom dem att väldigt mycket hos Specialiced är slut å de fylls på i väldigt långsam takt. Vill själv ha en ram å fick lite skämtsamt svaret att jag nog får vänta till hösten. De va i hösten 2020 jag beställde ramen... håller tummarna för att Specialozed lyckas få fram en ram.

Preacher

Aktiv medlem
Många tillverkare har ju nu slut på cyklar, det betyder att om man inte har en specifik cykel på förorder som butik så är det inte möjligt att få tag på något alls förens 2022-modellerna börjar rulla in.

Många märken har ju redan nu spikat förorder på mycket av 2022-sortimentet, första produktionssteget av många modeller är även där tagna i anspråk.

Detta sträcker sig till lösa komponenter med, det finns ont om komponenter för produktion och det innebär att de stora tillverkarna drar i alla trådar för att få ihop sin planerade produktion.
Beroende på SRAM/Shimanos policys för eftermarknad så stryper även detta till viss del tillgång på smådelar över disk, tänk bakväxlar, kassetter, bromsar etc.

jonte987

Aktiv medlem
Dyrt verkar det bli också med brist på ramar, komponenter och knas med transporter och brexit på det.

Jag ska inte köpa nåt mer än en barncykel i höst men funderar på om man borde ha en extra grupp på hyllan.

darkforce

Aktiv medlem
är i branchen o kan säga de är ingen lek att få tag på cyklar eller delar marknaden dammsugs nu på delar i lager....

iomed lockdowns stängda fabriker osv så e de brist i hela kedjan från råvaror till tillverkning till färdiga produkter.
conteinerbrist i asien fraktfartyg ligger i allt från karantäner till kajsatta utan personal. transportkostnader har som sagt stigit över 300%är snart upp mot 400% från asien.
vissa cykeltillverkare står med ramar o inga delar andra utan råvara för tillverka ramar alla köar på containers från asien osv. vissa cykelmodeller finns inte längre i 2021 års modell för man har inte kapacitet mer än att just nu med nöd o näppe kanske kunna leverera de som redan ligger på sålda på beställningar. viss risk finns inte ens alla som redan beställt kommer få en... rent tillverkningsmässigt skulle fabrikerna normalt sett redan börjat med 2022 års modeller men kämpar febrilt ännu med förseningar på tillverka 2021 års modeller o få ut dom på marknaden

lyssnar man generellt på europamarknaden så talas de om ganska reljäla sviter ända in i 2023-2024 års marknad innan man lyckas producera ikapp 2020 års förluster ..

är inte bara "nycykelmarknaden" som ligger illa till även reservdelsmarknaden tryter hårdare o hårdare de handlare som inte vågade/kunde snabbt som f-n i början av pandemin skicka på en brakorder på delar o hann få sitt innan H-vetet bakade totalt lös dom har de jobbigt nu redan.

delar kommer defenetivt inte bli billigare i närmaste framtiden "redan nu" har typ allt i branchen tvärhöjts rätt många % över en natt i inköpspris

min personliga åsikt ang cykelbranchen i dagsläget är i summa summarum att människan är prismedveten och lite så där lite smågirig o litesådärsmått snål o beställer helst av billiga stora marknadsdrakar för o spara pengar. MEN i dagens läge så just du japp ja menar just dej som läser detta. glöm inte o stödhandla ett litet uns gnutta mer än vanligt hos din lokala lilla handlare (även om de svider lite så där tarvligt bittert i pluskiluskan) om du vill ha denne kvar i närheten i framtiden "den där gången de är riktigt akut o du slet av sista växelvajern dagen innan du ska ut me hela tjocka gänget på årets bästa dag o cykla"

de stora drakarna klarar sig alltid alla köper därifrån för de mesta men LBS:er kommer få kämpa 2021-2022

NickPick

Aktiv medlem
Stora problemet verkar vara komponenterna.... iaf enligt cykeltillverkarna.
Men dem kanske bara vill skylla ifrån sej.
Hörde iaf att ShimanoNordic snart hade slut på spd-pedaler å nästa sändning var augusti.
Förvånande att Shimano Nordic ens får sälja något med tanke på att dom tar ungefär en teslaakties värde för ett par m-520 och din förstfödde för en kassett och kedja 😁.
RRP är sjukt. Det är bara priset vad tillverkarna säger att dom tycker delen ska kosta, men i verkligheten kan den ju ligga på hälften eller kanske 60% av det som normalpris.

freddes

Medlem
Rent generellt är där brist i produktioner inom alla branscher, har en kund som nu får stänga två veckor för dessa inte fått material från en produktion i USA. Jobbar inom matindustrin och där är det relativt lugnt men hörde någon som skulle få sin Volvo åtgärdad (inkallad först i höstas för att skjutas upp till januari till att skjutas upp på obestämd tid), där har de inte delar heller.

Så de blir nog hamstring deluxe :) har en drivlina jag måste köpa och en dämpare när man fått mer kapital så hoppas att de finns kvar när de väl gäller...

Hehe, har en hel cykel i nästan nya delar liggande över, så istället för att bygga en cykel till frun av det kanske man ska försöka sälja det dyrt om en månad eller två :)

Fundadores

Aktiv medlem

stigfinnare

Aktiv medlem
Local bikeshop hade plockat bort prislapparna på Trek-cyklarna för ”justering”, tror ju inte att det är snack om rea direkt.

De flesta kommer ju återgå till jobbet, men tror det blir långt ifrån alla. Vårt företag har insett att hemjobb har vissa fördel kommer bli mer av det oavsett Corona. En del företag ifrågasätter nyttan av dyr lokalhyra och fortsätts drivas helt eller delvis på distans.

På kontoret tog jag nån dag i veckan längre lunch och käkade ute med kollegor, hemma gör jag detsamma men cyklar med grannar. Ser inte att det är att tjuva åt sig tid direkt.

Local bikeshop hade plockat bort prislapparna på Trek-cyklarna för ”justering”, tror ju inte att det är snack om rea direkt.

De flesta kommer ju återgå till jobbet, men tror det blir långt ifrån alla. Vårt företag har insett att hemjobb har vissa fördel kommer bli mer av det oavsett Corona. En del företag ifrågasätter nyttan av dyr lokalhyra och fortsätts drivas helt eller delvis på distans.

På kontoret tog jag nån dag i veckan längre lunch och käkade ute med kollegor, hemma gör jag detsamma men cyklar med grannar. Ser inte att det är att tjuva åt sig tid direkt.

Instämmer till fullo, jag spår att den äldre generationen fått upp ögonen för hur effektivt de kan hantera vardagen genom digitala möten och faktumet att majoriteten faktiskt är väldigt produktiva när de jobbar hemifrån. Tror att framtiden kommer bestå av betydligt fler som jobbar hemifrån och att kontoren blir mer en mobil arbetsplats. Där finns enorma fördelar med sänkta omkostnader samt att människor som jag själv tex är betydligt mer flexibel med mina arbetstider vilket gynnar företaget enormt & samtidigt ger mig lite mer frihet.

ooms

Aktiv medlem
Får du mer lön nu när du sitter hemma och sliter på din egen inredning, köper kaffet själv, betalar internet som används till jobbet och behöver mer utrymme i bostaden?
Konstaterade när jag fick elräkningen för 2020 att min elförbrukning gick upp ca 20% när jag började jobba hemifrån i mars. För första gången på länge var jag över 1000 kWh på ett år.

Får du mer lön nu när du sitter hemma och sliter på din egen inredning, köper kaffet själv, betalar internet som används till jobbet och behöver mer utrymme i bostaden?

Tro det eller ej men pengarna är inte moroten i mitt jobb. Jag värderar friheten och kreativiteten betydligt mer än sådana försumbara saker som kaffepengar och ett skrivbord som ändå används för en dator.

Tror det handlar om personliga preferenser men jag trivs otroligt bra med att jobba hemifrån.Får betydligt mer gjort, blir aldrig störd för att någon slentrianmässigt är uttråkad och vill snacka strunt och jag kan välja att sticka till gymmet eller ta en långpromenad med hunden mitt under dagen för att jobba ikapp den tiden under kvällen. Passar mig som handen i handsken.

ooms

Aktiv medlem
Det stora frågetecknet är ju hur arbetsgivarna ska kunna leva upp till det lagstadgade ansvar de har för arbetsmiljön, när de inte har kontroll över den. Såhär nåt år med ”undantagstillstånd” funkar det ju, men ska det vara mer permanent är det inga enkla frågor att lösa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer