Enorm träningsvärk [tips och råd]

• Trådstartare Trådstartare Jimmyer
  • Start datum Start datum
J

Jimmyer

Guest
Nu sitter jag här och nästan skriker för att jag har så ont i benen. Förra veckan cyklade jag rätt så mycket, flera mil per dag kan det nog ha blivit. Tog en vilodag igår och när jag vaknade i morse började helvetet. Självklart så har jag ju inte stretchat eller något när jag kommit hem efter turerna. Vilket jag ångrar nu.

Har försökt att stretcha benen och vila hela dagen. Trotsade smärtan och cyklade i lugn takt till affären för att köpa mat. Hade så ont i morse då jag vaknade och gick ner till tvättstugan att jag var tvungen att ringa mig sjuk till skolan. Dum som jag är så har jag varit med om det här tidigare också, då varade värken nästan två veckor.

Nu undrar jag, tror ni att det här är vanlig träningsvärk eller kan det vara så att jag har skadat mina ben på något sätt?

Någon som har någon mirakelkur för hur jag ska få det att gå över snabbare den här gången? Mot smärtan har jag använt värktabletter och is.

Och vad bör jag tänka på till framtiden? Hur ska jag stretcha?

Kolla så du sitter som folk på cykeln så inget är fel där. Och vila inte för mycket, gå ut och cykla ett superlätt pass för att få igång benen igen. Det funkar. "Flera mil" om dagen kan vara vad som helst - men ha lite förstånd, att gå från inget till för mycket funkar inte. Om du vill träna långsiktigt så ska man inte plötlsigt gå från 2 till 20 itmmar i veckan. Värm upp ordentligt, varva ner efter träning.

Stretcha om du vill. Men experterna är inte ense om de hjälper eller inte. Tror ett lätt cykelpass kan funka bättre.

Bästa sättet att få bort tränings värk är att träna bort den.
Varmt bad eller tigerbalsam brukar få igång de tröttaste lemmar.
Det är inte så¨att du har en liten sväng av ichias eller hur det nu stavas som strålar ner i benen.

Låter lite märkligt av lite olika anledningar. Min egen erfarenhet är att det är väldigt svårt att cykla så man får träningsvärk. Iaf i benen. Det brukar även gå fint att träna med träningsvärk. Det kan göra ont tills man är uppvärmd, men sen brukar det vara ok om man inte tränar hårt.

Vad jag vet så finns det inga bevisade kopplingar mellan stretching och träningsvärk, varken att stretching förebygger träningsvärk eller att det påskyndar "återhämtningen". Lätt träning kan dock påskynda återhämtningen eftersom det ökar cirkulationen i muskulaturen. Träningsvärk får man när man överanstränger muskler som man inte använder ofta, så efter bara ett par träningspass så brukar man inte längre få någon träningsvärk.

Träningsvärk i två veckor låter rätt länge.

Sjukskriva sig pga träningsvärk? Allvarligt? Om det är träningsvärk du har så är det inte farligt att röra på sig även om det gör ont.

Träningsvärk får man väll bara efter ett långt träningsuppehåll eller om man hittar nya otränade muskler i kroppen. Träningsvärk kommer i regel dagen efter och känns, men är inte särskillt besvärande, i kanske ett par tre dagar till. Brukar mildras av lätt träning. Så är det för mig i alla fall. Det låter allvarligt om du behöver knapra smärtstillande. Har du ont så ont så skulle jag rekommendera att du pratar med en läkare.

Låter som nåt annat än träningsvärk. Ordentlig träningsvärk kan ju bli värre två dagar efteråt, men två veckor låter verkligen för mycket. Kolla upp det.

Tack för alla svar, blir nog till att besöka en vårdcentral i morgon bitti.

Jag "led" tidigare av våldsam träningsvärk om jag hade hållit upp bara några dagar från träning - det riktigt skrek i musklerna - och jag trodde att det var normal träningsvärk...
Ända tills jag i 35-åldern lämnade blodprov pga onormal trötthet/glömska mm och det visar sig att jag lider av ärftlig B12-brist, det som tidigare kallades anemi/blodbrist och som folk dog av förut - kroppen tar inte upp B12/folsyra som normalt i tarmarna, vilket leder till att produktionen av röda blodkroppar inte fungerar som den skall.
Efter diagnos äter jag nu hästkurer av receptbelagt B12 och folsyra och mår mycket bättre och slipper den där hemska träningsvärken - nuförtiden känns musklerna stela/trötta som mest efter riktigt hårda pass.
Kan vara värt att kolla upp.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter lite märkligt av lite olika anledningar.
> Min egen erfarenhet är att det är väldigt
> svårt att cykla så man får träningsvärk. Iaf
> i benen. Det brukar även gå fint att träna med
> träningsvärk. Det kan göra ont tills man är
> uppvärmd, men sen brukar det vara ok om man inte
> tränar hårt.
>
> Vad jag vet så finns det inga bevisade kopplingar
> mellan stretching och träningsvärk, varken att
> stretching förebygger träningsvärk eller att
> det påskyndar "återhämtningen". Lätt träning
> kan dock påskynda återhämtningen eftersom det
> ökar cirkulationen i muskulaturen. Träningsvärk
> får man när man överanstränger muskler som man
> inte använder ofta, så efter bara ett par
> träningspass så brukar man inte längre få
> någon träningsvärk.
>
> Träningsvärk i två veckor låter rätt länge.
>
> Sjukskriva sig pga träningsvärk? Allvarligt? Om
> det är träningsvärk du har så är det inte
> farligt att röra på sig även om det gör ont.

Nej just det. Stretching förebygger ingen träningsvärk tyvärr. Man kan ju faktikst få träningsvärk av att bara stetcha.
Sjukskriva sig för att man har sån jävulsk träningsvärk har jag vart med om oxå. Jag tog med en kompis till gymmet som inte har kört nå gym tidigare. Tipsade honom om att ta det lugnt när han körde vader men det slutade med att han var hemma från jobbet i tre dagar för att han inte kunde stå rakt. Han kröp mellan toan och sängen i två dagar.

1. Du har en skada, gå till doktorn.
2. Flera mil per dag...från noll, eller? Gör ett träningsprogram i fortsättningen, så att du inte skadar dig igen. Här på forumet finns folk som kan hjälpa dig med ett program.
3. Låna/köp en stretchbok. Fast träningsvärk får man när man tränar/tävlar över sin förmåga...och det kan ju vara "bra" om det är måttligt. Man bryter först ned för att sedan bygga upp.

Vilket sammanträffande, jag säljer homeopat-destillat. Hör av er om ni vill skicka pengar, jag tar emot alla möjliga valutor.

Suck, vilket kvacksalveri! Du kan ju inte destillera bort de 10^-20 verksamma partiklarna i det homeopatiska läkemedlet. Då kommer den ju inte att funka.
App app. Alla sanna homeopat-vetenskapsmän (som mig själv) vet att det räcker med en uppkvark från ursprungsbrygden för att ge extrem energi och upprymdhet.

(Om någon istället vill koppla av efter en dags hårt Zwiftande så kan jag även leverera nerkvark.)

App app. Alla sanna homeopat-vetenskapsmän (som mig själv) vet att det räcker med en uppkvark från ursprungsbrygden för att ge extrem energi och upprymdhet.

(Om någon istället vill koppla av efter en dags hårt Zwiftande så kan jag även leverera nerkvark.)
Du menar att ditt destillat är fusk och inte tar bort allt. Blir värre och värre det här!

Tillbaka
Topp