Epic eller Nerve?

XTRMNTR

Aktiv medlem
Epic eller Nerve?
Igår fick det vara nog, 2:a växelörat på lika många veckor. Hela den här säsongen har varit kantad av promenader hem med trasig cykel. Jag och min kära gamla Radon Stage (2012) känner att vi är klara med varandra.

Så nu det lite roliga, vad ska jag köpa för cykel?

Budget: ca 20k
Användning: XC och stökiga Kolmårdsstigar, som en FS 29" med 100-120 känns rätt.
Längd vikt: 172/65

Jag har kollat på Canyon Nerve (dock ingen specifik) och Specialized Epic comp. Det som talar för epiken är brain och sram X9 (vilket jag har idag och är väldigt nöjd, i övrigt känns Nerven hetare. Vilken av dessa ska jag välja eller finns det något annat som kan vara intressant?

Senast ändrad:
Epic eller Nerve?
Stod i samma val för nån månad sedan. Blev en Epic tillslut och är helnöjd. Har dock lagt en beställning på en Canyon ändå.... en Dude feting ;)

Epic eller Nerve?
kay skrev:
-------------------------------------------------------
> Var hittar man en Specialazed Epic för 20 000:-
> ???

Haga Cykel har Epic Comp 2015 för 22995... :)

Epic eller Nerve?
castrello skrev:
> Jag skulle kanske valt Epic.
>
> Men du borde få en skopåse för orsaken till att
> köpa ny cykel: växelörat gick av.

Jag var på gång att byta cykel inför säsongen. Dock är det inte vara växelörat som har gått av utan massor med annat som har strulat. Inget allvarligt men jag är sugen på nytt

Epic eller Nerve?
Är frågande också till varför dessa två modeller.

Kör själv på Epic men har cyklat flera gånger på Nerve.
De är knappast motsvarande varandra.

Epicen är race cykel med en geometri för optimal hastighet medan Nerven är mer stök och bök-vänlig.

Braindämparen är ganska hård. Framförallt bak och gör sitt jobb när det behövs men, varken mer eller mindre.

Nerven däremot är mer gung och ger en mer komfortabel tur och bjuder mer in att cykla på tekniska partier med mycket stök.

Men Epicen tål också stöket men ger inte samma komfort.

Prismässigt börjar Epicen på ca 26-27 tkr för alu varianten sedan går det ganska snabbt uppåt. Går såhär sent på säsongen att kunna hitta på utförsäljning om man har tur då butikerna börjar sälja 2016 års cyklar.

Nerven kan du få från ca 16 tkr så den ligger lite lägre i pris.

Om det är mer stök och bök som gäller så är Camber trevlig. Ingångsmodellen ligger runt 16tkr.
Har inte provat den själv men flera kompisar har den och är grymt nöjda.

/Simz

Senast ändrad:
Epic eller Nerve?
Fast att geometrin skulle skilja mycket stämmer inte. Det skiljer lite i längd på stam och setback på sadelstolpe. Det ger en mer upprätt sittställning som ger bättre kontroll i stökiga partier, men kan som sagt justeras med längre stam/annan stolpe. Så man kan sitta på samma sätt på Epic och Nerve. Sen gör ju länkaget att cykeln uppför sig annorlunda.

Jag gjorde just detta, alltså köpte en Nerve 29 och XC-anpassade den. Kom dock på efter en stund att det går snabbare och är roligare med Nervens originalsetup i den terrängen jag kör. Så jag ändrade tillbaka.

Är väldigt nöjd med min Nerve 7.9 men skulle nog köpt en 8.9 för snäppet vassare dämpare.

Jämförelse mellan Epic, Nerve och Spark i L 19":

Head Tube Angle
Scott: 70,1C/69,5C (BB-drop ställbart)
Epic: 70,5C
Nerve 29: 70

Wheel Base
Scott: 1143
Epic: 1140
Nerve 29: 1137

Head Tube
Scott: 115
Epic: 120
Nerve 29: 120

Chainstay Length
Scott: 448
Epic: 448
Nerve 29: 450

Seat Tube
Scott: 481
Epic: 470
Nerve 29: 485

Seat Tube Angle
Scott: 73,2 eller 72,5 (BB-drop ställbart)
Epic: 73.75°
Nerve 29: 74

Top Tube (effective)
Scott: 628 eller 630 (BB-drop ställbart)
Epic: 620
Nerve 29: 606

BB-drop
Scott: 41 eller 48 (BB-drop ställbart)
Epic: 40
Nerve 29: N/A

Stack:
Scott: 611 eller 615 (BB-drop ställbart)
Epic: 615
Nerve 29:616

Reach:
Scott: 442 eller 436 (BB-drop ställbart)
Epic: 441
Nerve 29: 430

Epic eller Nerve?
Anledningen till att jag har kikat på epicen är att jag får ett bra pris på den. Jag gillar rappa hojar men är lite orolig att epicen ska bli för rapp. Docl känner jag flera som har epic och är svinnöjda, dock ingen som har någon canyon.

Epic eller Nerve?
XTRMNTR skrev:
> Anledningen till att jag har kikat på epicen är
> att jag får ett bra pris på den. Jag gillar
> rappa hojar men är lite orolig att epicen ska bli
> för rapp. Docl känner jag flera som har epic och
> är svinnöjda, dock ingen som har någon canyon.

Jag är skitnöjd med min, funkar riktigt bra till raskt bus på normal stig, skall man åka stenkistor kanske man inte tittar på XC-hojar.
Den känns snabb och smidig, mindre traktorfeeling än i andra 29" FS jag testat.

Epic eller Nerve?
Husabuse skrev:

> Jag är skitnöjd med min, funkar riktigt bra till
> raskt bus på normal stig, skall man åka
> stenkistor kanske man inte tittar på XC-hojar.
> Den känns snabb och smidig, mindre traktorfeeling
> än i andra 29" FS jag testat.

Intressant, ska åka och klämma på en nu. Jag vill inte ha någon form av gunghäst eller traktor.

Epic eller Nerve?
Epicen gillade jag, fin karaktär i den cykeln. Dock gillade jag Scott Spark bättre så jag köpte en sån.

Jag tycker helt klart att du ska satsa på en Epic.

Epic eller Nerve?
Försök få tag på en bra begagnad 2012 epic comp.
Skottsäker hoj som är lättmekad.
Ingen jävla intern vajerdragning.
Inget jävla pressfitlager, utan vanliga med gänga.
Bakdämparen är utbytbar mot vilken RP23 eller liknande som helst om du nu mot förmodan inte skulle gilla brain, eller att ha som I reserv medans du server braindämparen.
Du får massvis med pengar över som du kan köpa lätta hjul och diverse carbonprylar för, vilket gör att cykeln närmar sig en s-works I vikt.

Epic eller Nerve?
IMG_7227.JPG

Blev en Epic till slut. Efter en kortare premiärtur så måste jag säga att jag är grymt nöjd.

Tillbaka
Topp