Epic

• Trådstartare Trådstartare Uno
  • Start datum Start datum
U

Uno

Guest
Epic
Hej skulle behöva er expertis.
skall köpa ny cykel och vill ha en verkligt bra allround.
Funderar på Specialized Epic, är det ett bra val?

Epic
Jag har cyklat i kanske 15 år och jag gick för ett antal år sedan FRÅN framdämpat till helstelt - jag gillade inte dämpning helt enkelt. Men så blev min fin fina cykel stulen i vintras och jag funderade på nya cyklar....Efter många om och men hittade jag en Epic till ett kanonpris och slog till. Måste säga att jag är sjukt nöjd - verkligen. Brain-dämparen funkar klockrent - dämpar när den skall dämpa och är stel när den skall vara stel. Cykeln är fenomenal på klättring och snabb/stabil nedför. Det enda jag är sugen på att uppgradera är bromsarna som jag vill byta till skivbromsar.

En annan sak jag tänkt på....på min gamla cykel hade jag tumväxlar - något som jag gillade skarpt efter att ha testat allt från gripshift till vanliga såna tjofräser man har idag....och jag måste säga att jag gillar tumväxlar bäst...om inte annat för att slippa att grenar växlar åt mig vilket händer titt som tätt.....Det är enklare att växla av misstag idag än vad det var när man hade tumväxlar.....ingen som håller med?

Epic
Har bara asfalts testat Epicen utanför butik. Men jävlars vad positivt överasskad jag blev. Måste erkänna att jag fnös lite åt stabil plattform o brain dämp o allt vad det heter. Men hur jag än provocerade den till pedalgung höll den sig stel som en HT. Utom när jag brände upp för refuger o annat urban stök. Då aktiverades den as if by magic. Tur(eller otur) för mig att jag var pank vid tillfället :)

Epic
Tack för era inlägg.
Man vill känna sig någorlunda säker när man köper en så dyr hoj. Vad jag hört om den innan samt vad ni bidragit med kommer jag köpa Epic Comp.

Tack

Epic
Köpte en Epic Comp nyligen på postorder från Tyskland, www.bikenet24.de. Kostade 24.000:- inkl. allt med Eurokurs 9,2kr, dvs. 6000:- under handlarpriset i Sverige. Det är visserligen värt en del att köpa från en handlare i närheten där man bor för att få service och hjälp med garantirep osv, men det är knappast värt 6000:-

En annan kille här på Happy har köpt en Specialized FSR (tror jag det var). Gick det bra för dig?

Epic
Linkan: Visst gick det bra! Tack för hjälpen, förresten.

Jag köpte en Stumpjumper FSR Pro från Bikerstreff.de (vars näthandel heter www.bikenet24.de). Det tog prick en vecka från beställning till att cykeln landade hemma hos mig. Det krävs i och för sig att man har lust mecka lite grann (vilket jag gärna gör), och så är det enklare om man kan lite tyska (vilket jag inte kan - jag pratar bara babelfish).

Jag har försökt räkna ut vad jag sparade på affären, men det är lite svårt eftersom SJ FSR Pro inte finns i Grahns katalog.

På det hela taget var det egentligen inte svårare att beställa från Tyskland än att beställa från Säffle.

/Johan

Epic
Som vanligt:

Finns butiken i butikslistan: Recensera!

Finns den inte: Lägg till, skriv en kort och objektiv beskrivning. När butiken är validerad - recensera!

Ju fler som recenserar desto pålitligare lista med butiksrecensioner!

Tillbaka
Topp