Epic?

Oggler

Aktiv medlem
Epic?
Efter 20+ år på HT så funderar jag på att prova på FS. Jag hojar främst det som möjligen skulle kunna kallas XC. Jag har kollat mest på Spark, Anthem och Epic. Om jag blundar lite för priset så verkar Epicen ha minst nackdelar. Jag har fastnat lite för Epic Comp Carbon. Den levereras med en Reba vilket känns bra.

Så nu har jag en del frågor:

Vad skiljer Com Carbon från lite dyrare modeller (comp carbon är också dyr, jag vet)? Är det samma braindämpare som sitter på de olika modellerna?

Hur är det med udda tekniska lösningar? 142+ nav verkar ju vara en sådan grej. Finns det mera? Hur är det med styrlager och dimension på gaffelrör? Är det vanlig standard?

Den levereras ju med en Reba solo air. Jag har haft en del äldre rebor (dual air). Går det fortfarande att ändra slaglängd på dagens solo air rebor?

Hur funkar servicen av bakdämparen i praktiken? Skickar man in den och får en utbytesdämpare tillbaka. Hur ofta bör man serva? Är det viktigt att hålla intervallen osv?

Jag kommer på fler frågor eftersom....

Senast ändrad:
Epic?
Är du säker på att du vill ha brain dämpare? Det är inte alla som gillar den, inklusive mig själv. Dessutom blir det ju mer att serva vilket kostar mer pengar.

Vill man ha en FS som känns lite som en HT rekar jag Cannondale Scalpel, den är väldigt tight och effektiv för att vara en FS hoj.

Annars spark. Låsbar fram och bak och klarar det mesta så länge man inte tror att det är en enduro eller DH hoj utan anpassar tempot lite.

Epic?
Det som skiljer 142+ mot ett vanligt 142 nav är att kassetten sitter ett par mm längre ut.

Servicen av Brain dämparen går till så att man går in till handlaren och säger att man vill serva dämparen. Då skickas en utbytes dämpare som butiken byter till när den kommit.

Epic?
Epic kombinerar det bästa från en HT med det bästa från en FS och är en riktigt grym cykel. Brainen gör precis det som den är byggd att göra och alla gillar inte det (en del gillar mjuka dämpare med mycket gung). Epic-cyklarna är fullblodade tävlingscyklar vilket inte är för alla.

Tillbaka till ämnet... Alla 142-hjul passar i 142+ ramar. Så om du vill byta hjulen så är det inga problem då det finns massor med "vanliga" 142-hjul.

Däremot passar inte 142+ hjul i 142-ramar, men det är ett ickeproblem i sammanhanget såvida du inte har tänkt flytta över 142+ hjulen från Epicen till en annan ram som inte är 142+.

Förutom 142+ så tror jag resten är standard, bortsett från brain-dämparna dårå.

Testa och för guds skull se till att ställa in dämparna och brainen rätt, annars blir du lika besviken som några av de andra i denna tråd.

Epic?
Hubbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Testa och för guds skull se till att ställa in
> dämparna och brainen rätt, annars blir du lika
> besviken som några av de andra i denna tråd.

Det va inte för att dämparna va felinställda jag inte gillade brain.

Epic?
Jag har kört min epic comp i drygt 1,5år och trivs bra med den. Jag var inne på en comp carbon men då enda riktiga skillnaden som vad mellan den och vanliga compen var dryga 3-500gr men rätt mycket mer pengar. Jag köpte då compen och har sen bytt det mesta på den och fortfarande kommit billigare undan än att köpa den dyrare.

Brain är fantastiskt så länge det inte är riktigt stökigt, då blir det lite väl stötigt då Brain inte blir riktigt lika följsamt som utan.

Epic?
Kan rekommendera Evalds mtb när det du ska serva bakdämparen. Jag beställde en utbytesdämpare och en vecka senare kom den med posten. Det var enkelt att byta och sen var det bara att skicka tillbaka den gamla.
Det var väldigt smidigt.

Epic?
Älskar min epic comp (2015), racerfullblod för "småslantar" - och alltid redo för bus, åkte spark 950 innan, och även om de är rätt snarlika på papper så är det betydligt mer busskänsla i den.

Gjorde samma analys innan köp, kolfibervarianten var inte så mycket lättare att det kändes värt den stöddiga merskillnaden, lägger pengarna på att cykla istället.

Min är helt standard, bortsett från att den körs slanglöst.

Vad gäller brainservice, tog 3 dagar för sportson på Erikslund i Västerås att trolla hem en utbytesdämpare, något som går på garanti första året, sedan kostar det 900-något, tycker det är klart överkomligt..

Epic?
Fredrik80 skrev:
> Är du säker på att du vill ha brain dämpare?
> Det är inte alla som gillar den, inklusive mig
> själv. Dessutom blir det ju mer att serva vilket
> kostar mer pengar.
>
> Vill man ha en FS som känns lite som en HT rekar
> jag Cannondale Scalpel, den är väldigt tight och
> effektiv för att vara en FS hoj.

Så du kritiserar honom för att vilja ha en cykel med speciallösning (Specialized med Brain) och föreslår istället ett annat märke som har en ännu mer extrem speciallösning (Cannondale med Lefty)?

Epic?
Happy levererar som vanlig:- Det är värdefull info som levereras.

Hur ska man tänka angående storlek. Jag är 185cm lång och sitter på 78cm. Jag tänkte mig en Large. Men kan det finnas anledning att fundera på någon annan storlek tro?

Hur är hjulen som levereras med Comp Carbon? Är det snarast "Emballage-hjul" eller är det något som faktiskt är bra?

Epic?
Naka.H skrev:
> Vad är det för nackdelar på de cyklar du
> räknar bort?
>
> Lite lättare att hjälpa om man vet vad du inte
> vill ha.

Nackdelar. Jag kanske uttryckte mig lite väl pessimistiskt. Sparken verkar ju ha något slags system med tre lägen på dämparna både fram och bak. Jag tycker det verkar vara trassligt och onödigt komplicerat. Dessutom så har jag inte så stort förtroende för foxgafflarna som sparken levereras med. Jag vill gärna ha en Reba. De verkar vara enkla att serva och jag känner till dem sedan förut.

Hur det är med Anthem vet jag inte riktigt. Levereras de med Rebor? Anthem verkar ju ha någon slags övertro på att deras länkage ska vara så trampeffektivt att man aldrig ska behöva låsa bakdämparen. Jag vet inte ens om Anthem-hojarna levereras med styrreglage för att låsa dämparen? Anthem är väl den cykel jag kollat minst på. Jag har faktiskt aldrig provhojat någon.

Epicen verkar man kunna få till ok pris just nu. Och dessutom så verkar det vara en cykel med någorlunda bra andrahandsvärde. Om man nu över huvud taget kan prata om andrahandsvärde på cyklar.

Epic?
Oggler skrev:
> Hur ska man tänka angående storlek. Jag är
> 185cm lång och sitter på 78cm. Jag tänkte mig
> en Large. Men kan det finnas anledning att fundera
> på någon annan storlek tro?

Large blir bra. Jag är 186cm och hade en Epic i storlek Large (även en Stumpy i samma storlek).

Epic?
Rj skrev:
> Köp en begagnad epic comp från 2012-13
> Ej pressfitlager, ej intern vajer, skulle du av
> någon anledning ej tycka om brain i bak så är
> det bara att hänga dit en rp23 dämpare.
> Då får gott om pengar över till att köpa
> lätta hjul mm.

Varför skulle pf lager och intern vajerdragning vara något negativt?

Epic?
Fulkinesen skrev:
> Oggler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur ska man tänka angående storlek. Jag är
> > 185cm lång och sitter på 78cm. Jag tänkte
> mig
> > en Large. Men kan det finnas anledning att
> fundera
> > på någon annan storlek tro?
>
> Large blir bra. Jag är 186cm och hade en Epic i
> storlek Large (även en Stumpy i samma storlek).

189 här, epic large är perfa!

Epic?
Oggler skrev:
> Hur det är med Anthem vet jag inte riktigt.
> Levereras de med Rebor? Anthem verkar ju ha någon
> slags övertro på att deras länkage ska vara så
> trampeffektivt att man aldrig ska behöva låsa
> bakdämparen. Jag vet inte ens om Anthem-hojarna
> levereras med styrreglage för att låsa
> dämparen? Anthem är väl den cykel jag kollat
> minst på. Jag har faktiskt aldrig provhojat
> någon.

Den Anthem som 42Hz länkar till här ovan kommer ju med Reba. Och Anthems baklänkage ÄR trampeffektivt.

Epic?
Jag tycker Anthem gungar som tusan. Jag bytte till låsbar dämpare på min då jag tröttnade på halvsvampig ProPedal. Körde Epic för några år sen och kommer förmodligen leta mig dit igen när jag byter nästa gång.

Epic?
JT skrev:
> Jag tycker Anthem gungar som tusan. Jag bytte till
> låsbar dämpare på min då jag tröttnade på
> halvsvampig ProPedal. Körde Epic för några år
> sen och kommer förmodligen leta mig dit igen när
> jag byter nästa gång.

Du måste ha haft fel på din.

Tyckte min var svajig när jag stod upp förr... Men det var bakdäcket som gjorde gunget helt enkelt. Med lite mer luft så märks det inte. Väldigt trampeffektivt är det iaf.

Storlek large låter bra iaf. :)

En anthem 29 x 2015 väger precis över 12kg med funworks crest. 12.05kg. Med däck lättare än 720g går man under 12 då :)
Ca 650g mer med pxc2hjulen tubeless. Tror min vägde 13 ur lådan.

Edit. Kul att du är skeptisk både till att spark har reglage på styret och att anthem inte har reglage på styret.
Spark verkar vara en riktigt bra cykel tycker jag då.

Senast ändrad:
Epic?
Jag kollade i något size-chart för Epic som jag hittade på nätet. Av det kunde jag utläsa att lägsta längd för rekommendation XL är 188cm. Jag är ju 185 och troligen har jag ganska lång överkropp.

Tror ni inte det finns anledning att fundera på en XL? Eller blir det helt enkelt för stort?

I dagsläget har jag en HT med överörslängd 620mm och reach ca 420mm. Den ramen upplever jag ibland som aningens kort. Jag har ganska lång styrstam och när jag klättrar och spurtar så uppskattar jag barends för att komma fram ytterligare i greppet.

Epicen har ju överörslängd 620(samma som min HT), men reachen är hela 441mm. Dvs betydligt längre än min HT. Detta måste ha och göra med att sadelstolpvinkeln på Epicen är brantare än på min HT.

Jag tror att den längre reachen på Epicen kommer göra att jag upplever den som lite större än min nuvarande HT. Eller vad tror ni?

För övrigt så verkar det som att det är lite längre reach på FS-ramar jämfört med HT-ramar rent generellt. Är det någon som har någon teori runt detta?

Epic?
Oggler skrev:
> Jag kollade i något size-chart för Epic som jag
> hittade på nätet. Av det kunde jag utläsa att
> lägsta längd för rekommendation XL är 188cm.
> Jag är ju 185 och troligen har jag ganska lång
> överkropp.
>
> Tror ni inte det finns anledning att fundera på
> en XL? Eller blir det helt enkelt för stort?
>
> I dagsläget har jag en HT med överörslängd
> 620mm och reach ca 420mm. Den ramen upplever jag
> ibland som aningens kort. Jag har ganska lång
> styrstam och när jag klättrar och spurtar så
> uppskattar jag barends för att komma fram
> ytterligare i greppet.
>
> Epicen har ju överörslängd 620(samma som min
> HT), men reachen är hela 441mm. Dvs betydligt
> längre än min HT. Detta måste ha och göra med
> att sadelstolpvinkeln på Epicen är brantare än
> på min HT.
>
> Jag tror att den längre reachen på Epicen kommer
> göra att jag upplever den som lite större än
> min nuvarande HT. Eller vad tror ni?
>
> För övrigt så verkar det som att det är lite
> längre reach på FS-ramar jämfört med HT-ramar
> rent generellt. Är det någon som har någon
> teori runt detta?

Skall du bara cykla fort på lättrullat...ta den större, är det normal skogscykling och lite av varje - ta den mindre. :)

Jag är 189 med lång överkropp, tycker large känns perfekt för mig, och jag föredrar bråttom före krångel, men gärna på stig.

Senast ändrad:
Epic?
NickPick skrev:
> Du måste ha haft fel på din.
>
> Tyckte min var svajig när jag stod upp förr...
> Men det var bakdäcket som gjorde gunget helt
> enkelt. Med lite mer luft så märks det inte.
> Väldigt trampeffektivt är det iaf.

Nej, det är inget "fel" på min. Men jämfört med Epic så är det inte ens i samma liga. För du har väl provat Epic och har kunnat göra jämförelsen själv?

Trampeffektiviteten har jag inget problem med på Anthem. Men jag vill kunna ställa mig upp och trycka till utan gung. Och då är det Epic eller låst dämpare som gäller. Allt annat gungar även med jesus-länkage och ProPedal-varianter på dämparen.

Epic?
Borde inte både Epic och Anthem finnas att titta på i butik? Fast kanske inte både L och XL förstås.

En annan idé kan ju vara att efterlysa provsittning i Uppsalatråden här och FB-gruppen MTB i Uppsala.

/johan

Epic?
JT skrev:
> NickPick skrev:
> -----
> > Du måste ha haft fel på din.
> >
> > Tyckte min var svajig när jag stod upp förr...
>
> > Men det var bakdäcket som gjorde gunget helt
> > enkelt. Med lite mer luft så märks det inte.
> > Väldigt trampeffektivt är det iaf.
>
> Nej, det är inget "fel" på min. Men jämfört
> med Epic så är det inte ens i samma liga. För
> du har väl provat Epic och har kunnat göra
> jämförelsen själv?
>
> Trampeffektiviteten har jag inget problem med på
> Anthem. Men jag vill kunna ställa mig upp och
> trycka till utan gung. Och då är det Epic eller
> låst dämpare som gäller. Allt annat gungar
> även med jesus-länkage och ProPedal-varianter
> på dämparen.

Ja men där har du en bra poäng. När man ställer sig upp och tar i så gungar det duktigt... Särskilt om man kör mer sag än specat. Det köper jag!
Sitter man ner är det kanonbra dock :)

Drar väl till med att brain är en vattendelare. Hälften älskar det och hälften hatar det. :)

Spark är ju enkelt... Låsbart från styret! Dock blir det ju mer att "hålla reda på".

Large brukar finnas att provcykla så kör. Är den för liten så beställ xl.
Jag har 89 långa ben och 184 i kropp och är väl på lägre skalan på Large... Ordnas med lite kortare stam.

Epic?
Jag bumpar tråden i förhoppning om att få lite trevlig läsning av och till under dagen:-

Jag har provhojat Epic. Jag är ganska säker på att det är en L som jag ska ha. Men ni vet hur det är. Det är först när man haft hojen ett tag och kittat den som man vill ha den med styre och stam osv, det är först då den bekänner färg. Alla hojar känns ju ovana när man provhojar. Ibland är det svårt att avgöra om det bara är ovana eller om det rent av är en storleksfråga?

Epic?
Oggler skrev:
> Jag bumpar tråden i förhoppning om att få lite
> trevlig läsning av och till under dagen:-
>
> Jag har provhojat Epic. Jag är ganska säker på
> att det är en L som jag ska ha. Men ni vet hur
> det är. Det är först när man haft hojen ett
> tag och kittat den som man vill ha den med styre
> och stam osv, det är först då den bekänner
> färg. Alla hojar känns ju ovana när man
> provhojar. Ibland är det svårt att avgöra om
> det bara är ovana eller om det rent av är en
> storleksfråga?

Du provade ordentligt på så stökig stig som du ska ha den till?

Upplevde du fjädringen bak som följsam? :)

Epic?
Oggler skrev:
> Jag bumpar tråden i förhoppning om att få lite
> trevlig läsning av och till under dagen:-
>
> Jag har provhojat Epic. Jag är ganska säker på
> att det är en L som jag ska ha. Men ni vet hur
> det är. Det är först när man haft hojen ett
> tag och kittat den som man vill ha den med styre
> och stam osv, det är först då den bekänner
> färg. Alla hojar känns ju ovana när man
> provhojar. Ibland är det svårt att avgöra om
> det bara är ovana eller om det rent av är en
> storleksfråga?

Jag provade både XL och L och XL kändes för mig direkt fel i storlek medans L kändes bra.
Nu efter 1,5år och ca:1000mil så känns min L fortfarande bra.

Epic?
Ni som kör Epic. Hur tänker ni runt gaffelvinkeln? I dessa tidevarv med stigcyklar och allt vad det heter så är ju 70,5 graders gaffelvinkel ganska brant. Det är ju ett XC-spjut såklart. Men även sådana hojar flirtar ju lite med stigcyklisterna(Vad fasen är en \"stigcykel\" egentligen?) numer.

Epic?
Gaffelvinkeln är brant ja

Det har blivit några OTB:s :D

Jag tänker att när jag ska köra grusväg med inslag av stig så tar jag min Epic

Ska jag köra stig så tar jag min Stumpjumber FSR som e både snabbare o roligare för just stig, men trött på grus

Enkelt :)

Epic?
Nyburgare skrev:
> Gaffelvinkeln är brant ja
>
> Det har blivit några OTB:s :D
>
> Jag tänker att när jag ska köra grusväg med
> inslag av stig så tar jag min Epic
>
> Ska jag köra stig så tar jag min Stumpjumber FSR
> som e både snabbare o roligare för just stig,
> men trött på grus
>
>
> Enkelt :)

Vad har gaffelvinkeln på epic med att du gjort några OTB? Det är ju ändå du som kontrollerar cykeln och kroppspositionen på cykel. Om du har dropper på stumpjumper fsr så tror jag det gör större skillnad än skillnaden i gaffelvinkel!

Epic?
På tal om höj och sänkbara sadelstolpar. Går det att sätta sådana på Epic? Den har ju 27,2mm-stolpe. Kort sagt. Finns det höj och sänkbara stolpar för 27,2mm diameter?

Epic?
Jag har satt en KS Lev integra på min :)
image.jpeg

Epic?
mg25 skrev:
> Nyburgare skrev:
> -----
> > Gaffelvinkeln är brant ja
> >
> > Det har blivit några OTB:s :D
> >
> > Jag tänker att när jag ska köra grusväg med
> > inslag av stig så tar jag min Epic
> >
> > Ska jag köra stig så tar jag min Stumpjumber
> FSR
> > som e både snabbare o roligare för just stig,
> > men trött på grus
> >
> >
> > Enkelt :)
>
>
> Vad har gaffelvinkeln på epic med att du gjort
> några OTB? Det är ju ändå du som kontrollerar
> cykeln och kroppspositionen på cykel. Om du har
> dropper på stumpjumper fsr så tror jag det gör
> större skillnad än skillnaden i gaffelvinkel!

De e väl när man har kört mest på Stumpjumpern ett tag vänjer sig vid vad den klarar av... o sen drar ut på Epicen. men men :)

Ne, ingen dropper än. Men det nog faktiskt mest på epicen man känner behovet av det för att den är så brant och låg i fram. Som sagt Stumpy på stig!

Epic?
...nja...det går att cykla skitfort på stig med Epic med. Jag tycker nog endurovarianterna blir väl klumpiga för de flesta \"normala\" stigarna.

Det blir lite SUV i innerstan-syndrom av det här, man måste ha 140mm i slag...etc...

Epic?
Tycker nog merparten av de stigar jag cyklat funkar riktigt bra med min Epic, det känns inte som om det är den som sätter begräsningarna. Men står man där och inte vet om man ska ha en Epic eller stumpjumper så är valet lätt, Camber :)

Tillbaka
Topp