Er "cykelografi"?

Er "cykelografi"?
Sent om sider får man väl halka in i debatten...
- Diverse "barncyklar". Bland annat kommer jag ihåg en blå metallic med lååång limpsadel och hög båge bakom sadeln... *suck, nostalgi*
- DBC 5 växlad som jag skrotade i en nerförsbacke. Min första faceplant som slutade med spricka i käken och sabbad käkled. Bra jobbat för att vara så ung :)
- Nishiki med tioga disc wheels
- Moongoose med rak framgaffel (kommer ni ihåg debatten om vad som var bäst?)
- Univega med framdämp (kommer inte ihåg modellen)
- Centurion racer (svart) tumväxlar
- 10 års uppehåll (kampsport, basket, bilda familj, jobba) Hade iofs en Kronan cykel ett tag :)
- Scott Expert Racing -01
- Scott Expert Racing -02
- Gary Fischer Sugar 3+
- Cannondale Jekyll 1000 -03

/Mattias

Er "cykelografi"?
Först diverse barncyklar och sedan:

- 89 Flamingo, racer med Campaprylar, såld

- 92 Alpine Stars, hybrid, min första flört med MTB, stulen

- 93 Wheeler 8000, hyfsad aluram med full XT, stulen (sista gången jag lämnade en MTB utomhus oavsett kvalitet på låsningen :-()

- 94 Wheeler 9990, Easton Varilite-ram med Marzocchi gaffel och full XTR, fortfarande min pendlarhoj (gaffeln bytt -00)

- 94 Bianci, pendlarracer med Campaprylar, såld

- 97 Diamant, racer, stålram med Reynoldsrör och Ultegrakomponenter

- 98 Klein Adroit, full XTR, fortfarande en grym hardtail

- 03 ??? Skall det bli en S-works EPIC ???

/C

Er "cykelografi"?
OK - här kommer min historia:

det glada 70-talet: barncyklar - alla glömda förutom en liten blå sak som jag vurpade med så jag tuppade av...

-81 Crescent hybrid? rullade fram till mitten av 90-talet som transportmedel.

-94? Miyata Path?Runner. Ersatte Crescenten som rostat ihop totalt. Miyatan sågs oxå enbart som ett transportmedel. Körs idag av min syster som rulla-till-dagis-cykel.

-98 Raleigh M80 - min första RIKTIGA cykel. Aluram, RS Indy, STX-RC. Detta var cykeln som öppnade mina ögon för Cykling som livsstil:-) Rullar fortfarande under min sambo, numera uppgraderad (cykeln - inte sambon) med RS Judy+Englunds TAC, XT.

-99 beggad -96 GF Joshua Z0. Judy XL/XT/XTR. Efter moget övervägande klev jag på FS-tåget med denna heldämpade URT - lätt, rolig och tyvärr för liten. Körs idag av arbetskompis.

-00 Giant TCR3 lvg. Första farthojen:-) Aluram/Veloce/AEROKOLFIBERSTOLPE (de ni :-) ) Landsväg är OTROLIGT roligt! Rullar fortfarande uppgraderad med Ksyrium Elite.

-00 beggad Klein Mantra -97. Ännu en URT som ersatte GF:en. Fruktansvärt rolig cykel som uppgraderades med beggat XTR, skiva fram, Marzocchi MXC.
Gavs bort till lillebror (vilket jag ångrar) i julklapp i vintras.

-01 Giant MCM2. Kolfiber-MTB. Inköpt till ruskigt bra pris. Ramen gav dock upp efter 2 månader så jag fick en Team-modell på garanti. Uppgraderades med RS SID och en massa kolfiber - lätt, styv och - tråkig. Ramen såldes -02 för inköp av...

-02 Specialized Sworks FSR XC-ram. Alla komponenter från MCM:en flyttades över till denna. Mycket nöjd än så länge med denna - inga planer på att sätta bort den.

-02 beggad Mountain Cycle San Andreas-ram. 15cm dämpning bak i en klassisk design - Hope Mini, XT/XTR8-del, Marz MXC, Conti Vertical.
Brutal XC/Trail som är som en stridsvagn i skogen, rullar över allt utan problem. Går även som träningscykel vintertid och blir nog kvar i min ägo än ett tag.

-03 beggad Crescent lvg från -80tal? 450kronorsrepobjekt inför vintern, blir antingen lvgträningscykel eller varför inte CX av den.

-Framtiden: De nya VPP-designerna ser intressanta ut i skogen.
På asfaltsidan skulle en riktig tempohoj vara kul att få braka runt på:-)

Slutsats: I skogen är det heldämpat som gäller!

/MickeS

Er "cykelografi"?
min behövs uppdateras:

96 en specialized rockhopper aluram och stelgaffel och, hujeda mig, vridreglage
med den körde jag finnmarken- blev stulen
98 en specialized rockhopper comp stål ram
01 en specialized stumpjumper fsr comp
den skönaste hojen jag ngnsin kört på
cykeln man alltid ville ha när man var liten med smatterkort och flagga

03eller 04
kona jake the snake????

konan finn s nu i min ägo
en 03 inköpt på rea för 9500
ord pris 13500
på cykloteket

därmed har jag en väl använd specialized rockhopper comp till salu
med stel gaffel och som jag använt till jobbet hoj året runt
1500-2000 kr om man vill ha ngn fälg och flite sadel och däck på köpet

om ngn vill betala mkt mer så får ni gärna det

ingo

Er "cykelografi"?
1987 11år gammal tjatar men till sig något så konstigt som en bergscykel. De var inte vanliga på den tiden, iaf inte i Borås. Det var jag och kompisen (vars pappa var cykelhandlare) som hade varsin. Märket var Dorado. Utrustad med styre och stople i ett med en dubbel V-formad styrstam, cantibromsar, traktordäck och feta BMX-pedaler. Från början utrustad med skärmar, pakethållare och lyse efter krav från föräldrar. Dessa monterades snabbt av. Cykeln användes till vardags och sporadiska upptäcksfärder i skogarna. Hängde med tills...

1992 eller 93 En Giant Cadex CFM 3 med kolfiberram Lx/Exage utrustning och stel cr-mo gaffel inköptes. Kördes på en hel del skogsturer tills år 2000 då intresset tog fart på allvar. Cykeln hottades upp med en Marzochi Z4 fly-light och Avid arch rival V-broms samt SPD-pedaler och nya däck. Tränade en hel del och körde MTB-vättern på denna. En hel del kändes dock slitet och under sommaren införskaffades en ...

2000 Bianchi Martini racing L470 (?) -99 med xt/xtr och SID-XC. Bromsarna var mek-skivor och dessa byttes raskt mot XT hydrauliska. Denna kördes en hel del tills..

2002 Lade ut Bianchin på annons på kul och fick napp direkt. Sålde utan att veta vad jag skulle ersätta med. Var sugen på Fs och fick nys om en helt ny -01 Trek Fuel 90 Disc till bra pris, slog till direkt. Har inte ångrat mig en sekund.

/jns

Er "cykelografi"?
-94 Cyclepro Stonypoint, blev stulen efter 6 mån.. Fick en ny på försäkringen som blev en

-95 GT Timberline, var himla rolig att cykla med i skogen eftersom man kunde spänna fast fötterna med remmar.. Tyckte jag då.. Efter ett antal vurpor utan att lyckas få ur fötterna så inhandlades mina första SPD-pedaler. Coolt..

-99 GT Avalanche LE, min första cykel med dämpare, en Judy SL, byttes efter några år till en X-fly 80(usch,tvi..). Full XT rakt över. En jättelätt och rolig cykel.. Tyckte jag då.. Trotjänaren rullar fortfarande som vintercykel, numera nergraderad och med skärmar och pakethållare och sadelväska och...

-01 GT Zaskar Race, äntligen en lätt och rolig cykel. Som jag fortfarande tycker.. :) Manitou mars super, XTR, Crossmax UST.. Mmm.. Fortfarande den absolut snyggaste och stilrenaste cykeln jag ägt, bara svart och rött, en riktig pärla. Tyvärr var ramen lite för liten så jag sålde den året efter och köpte mig en..

-02 GT Zaskar Team, köpte den på Supergo för halva priset mot i Sverige. Flyttade över alla komponenter från Race'n. En skön cykel, lite tunnare rör och mer komfortabel. Racig och såld.. :(

-02 Crescent 2319 -01 införskaffades på en cykelrea. Kände att garaget behövde fyllas på.. Campa Record, Chorus, Daytona och Mavic hjul.. Återigen en lite liten ram. Kikade runt länge på olika ramar att ersätta den med men..

-02 Monark Oscar, en pendlarhoj.. Inga växlar, helsvart och retrostuk.. Jag säger bara det.. Mmm..

-03 Giant NRS 1, min första heldämpade XC och dessutom med skivbromsar. Ojoj.. Vilken hoj. Enklare utrustning med LX/XT men med Hayes bromsar. Vilken raket, trots att den vägde drygt 2kg mer än cykeln innan så är den så jäkla roliga cykla på, speciellt på stökiga banor. Bara att dundra på över rötter och sten..

-03 Crescent 2320 Exa, jag och flickvännen var inne och kikade på cykel åt henne när jag fick se den! En Exa hängde i taket och glänste, Dura Ace och Ksyrium SL fick mina ögan att nästan tåras.. :) När jag sen fick höra priset så var det bara ta med sig den hem. Halva priset.. Då kan man inte låta bli eller man får inte.. Dessutom perfekt i storlek. Den gamla racern såldes.. Och tjejen ja, hon fick sig en cykel hon med, en Monark Karin med tre växlar.. :)

-04 En lättare och ännu snabbare Giant NRS om jag får bestämma.. :)

Er "cykelografi"?
Bzzzt - så vaknade den här gamla tråden till liv!

1987 - Giant MTB (minns inte modellnamnet - äldsta MTB:n i denna tråd?)
1988 - Scott Boulder (Wow - Deore med SIS! Och Biopaceklingor!)
1995 - Cannondale M400 (Åh, Gripshift - grymt!)
2003 - Cannondale Scalpel 1000 (EPO!!! Lefty DLR Titan!!! Marta!!!)

Från 3.500 till 40 lax på 16 år... Var ska det sluta?

Er "cykelografi"?
Tjena!

Detta är lite smått absurt.. Jag satt och läste i denna tråden så sent som igår kväll och nu drar du upp den till ytan..

Er "cykelografi"?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> 1996: Sålde moppen

Hm, jag som trodde det var i år jag hade 10-årsjubileum? Måste kolla upp det där känner jag.

2004: Crescenten gav upp igen, så en Turner 5-Spot införskaffades.

2005: Kanske blir det en Kona Sutra innan vägarna är vita?

Er "cykelografi"?
Och jag missade mitt 15-årsjubileum... Undrar om hojen var sur utan att jag fattade varför.

Senast redigerad av en moderator:
Er "cykelografi"?
Har cyklat kort tid men många cyklar.

2004 - Kona Cinder Cone
2005 - Giant NRS
2005 - Kona Cowan
2005 - KHS DJ300
2005 - Felt F70
2005 - Giant CRS-SE

Man måste ju testa på och se vad man tycker e skoj

2006 - Surly Pugsley kanske

Er "cykelografi"?
Tjena!

hmm.. ska se om jag kommer ihåg alla mtbs.. * = äger fortfarande

Scott Expert Racing 96 * (knäckt)
Scott Comp Racing (2 st 97 o 99)
Specialized S-Works M4 99
Specialized P3 (den första i sverige) 99
Specialized FSR Enduro Expert 99 (knäckt)
Specialized FSR XC 00
Specialized Stumpjumper (2 st 98 o 00)
Kona Cindercone 97 (tog mig två dagar att köra av)
Kona Chute 99
Kona Explosif 96 * (fyllehoj hos morsan)
Hooger Booger Patrol (Första fr-hardtailen i sverige, med inbyggd bash dessutom!) 96 (finns en likadan hos PlanetRide om man frågar bobby snällt om han vill visa)
Scott MX2 01
Orange MsIsle 00
Santa Cruz Super8 (2 st 02)* (ena har jag kvar)

Samt fyra bmx:er, en lowrider, två electra-cruisers, högvis med damjonnar och militärhojar.. och två caféracers* en fuji temphoj och en motobecane ss...

och jag har ignen aning om i vilken ordning eller när jag har haft hälften..

Er "cykelografi"?
28 maj -88: Haro Extreme (full XT). Lätt trasig vid stöldförsök -91. På vägen hem från stöldförsöket fick klanttjuvarna syn på mig och hojen, och slog sönder båda. Löstes in av försäkringbolaget (inte jag, hojen...)

Juli -89: Fisher CR-7 (full XT, 1 1/4 styrlager, 31,6 mm sadelstolpe, grov vevaxel, alu-framram, stålbakram) En riktig "värsting" då, som kostade 10600 spänn. Numera är alla komponenter utom nav, vevaxeln och sadelstolpen bytta. Inget (förutom däck) är dock nyare än -94. Används fortfarande med förtjusning.

-91: Begagnad Eddy Merckx SLX med C-Record/Cobalto. Mycket fin efter 150 timmars slipande/polerande av komponenter. Använd mycket lite till SS:ifiering -05. Nu körs den ibland i varje fall.

Hösten -04: Orange Hitman. Från början försedd med Rockshox Duke XC, som inte höll för min körning, och numera sitter en stel DMR Trailblade där.

Er "cykelografi"?
På hugget idag: Den (cr-7) har väl knappast en grövre vevaxel? Okej att vevhylsan är 88 mm istället för dagens 73 eller 68, men axeln? Vanlig 17 mm, väl? Det sitter en hylsa runt den på insidan för att förhindra att den ska glida i sidled men den gör ju inte axeln grövre?

Er "cykelografi"?
R skrev:
> På hugget idag: Den (cr-7) har väl knappast en
> grövre vevaxel? Okej att vevhylsan är 88 mm
> istället för dagens 73 eller 68, men axeln? Vanlig
> 17 mm, väl? Det sitter en hylsa runt den på
> insidan för att förhindra att den ska glida i
> sidled men den gör ju inte axeln grövre?

Den jag har nu är bearbetad slät hela vägen utan några stansningar eller annan påverkan mitt på. Genom att den är slät finns det ju färre ställen för brottsanvisningar också. Den första som satt där var dock grövre innanför lagren men den ersattes rätt snart. Jag har ingen aning om vad det var för fel på den dock.

Er "cykelografi"?
Marvil - Dundret (GS 200)
Pacific - ? (DX)
Marvil - () (XTR)
Marvil - Manitouba (XTR)
GT - Zaskar LE (XTR - Manitou fork)
Tucker - Tucker (XTR - Control Tech fork)
Manitou - HT (XTR - Manitou)
Manitou - HT (XTR - Pepperoni)
Gary Fisher - Joshua Z0 (XTR - Rock shox)
Gary Fisher - Procaliber (XT - Manitou)
Gary Fisher - Supercaliber (XTR - Manitou)

ungefär så

Er "cykelografi"?
min första "mtb": en billig Bianchi blåmetallic för 2000kr (köpt för lääääänge sen :P)

andra mtb'n: Bianchi X32al stx/LX/XT (köpt typ 2000-2001)knäckt nu

3dje: Bianchi Tycoon 5800 (köpt 2004)

4järde: Specialized P.2 (köpt 2005)

5mte: Bianchi Ilions (köpt 2005)

sen har jag ju haft andra cyklar innan dess, typ nån 3växlad "bmx" och en mustang med 3växlar o pakethållare o sånt...

sen fick jag ju min nya ram imellan 2an o 4an...

Er "cykelografi"?
1992: GT Tequesta - frän lila rökfärg och sunkiga Suntourkomponenter - tävlad på ett par gånger men sedan stulen och ersatt av...
1993: Rocky Mountain Stratos - DX-utrustad, misshandlad till döds som skogs- och pendlingscykel under drygt 11 år innan den återuppstod som flickvänscykel 2005 med ny fräsch pulverlack och nya komponenter. Får se hur länge den lever...
2004: BeOne Killer B Team: Ölburkscykeln som fick mig att börja cykla skog på riktigt igen. Uppgraderades nyligen med happyfavoriterna MXComp och Schwalbe Jimmy.
2006?: Ja vad kan det bli egentligen? Fullgung är ett som är säkert iaf!

Er "cykelografi"?
På hedenhös tid:

Raleigh Chopper (orange med limpa , aphängare och 2pet stick shift). =P
Highback.jpg

DBS Avanti 10pet pakethållarracer (som jag krökte vänster vevarm på 4gånger).

Och på senare tid:

1999 Trek VRX 200.
2001 Cyclepro comp M1 (ihopplock).
2003 Cannondale Gemini 900.
2005 Giant NRS (lyfte över delarna från Cp).
2005 Columbus Pinta med Campa(Xenon).

Edit: Lade till bilden.

Er "cykelografi"?
1986 Miyata Valley Runner. Hi-Ten-(vattenlednings)rör och friktionsväxlar, men MTB har väl aldrig
varit roligare. Alla stigar var ju nya!

1988 Bridgestone MB-1 Tange Prestigerör o XT-växlar. Mjuk men lätt som en plätt.

1990 Merlin MTB Outslitlig vän som försågs med massor av titangrejer. Säljs aldrig.

1997 Cannondale SuperV 2000 Första fullgung. Kändes som att vara tillbaka på MC igen. Bara dra över
sten o rot :)
1999 Cannondale Raven 4000 SL Syndigt vacker o äckligt lätt. Alla har spräckt sina ramar utom jag.

2004 Turner 5Spot Frestar mig at köra onödigt fort i nerförsbackarna.

Er "cykelografi"?
Kneecap,

Schysst av dig att låta morsan ha en fyllecykel, man vill ju att ens föräldrar ska ta sig fram ståndsmässigt även när de är på örat... :)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> hmm.. ska se om jag kommer ihåg alla mtbs.. * =
> äger fortfarande
>
> Scott Expert Racing 96 * (knäckt)
> Scott Comp Racing (2 st 97 o 99)
> Specialized S-Works M4 99
> Specialized P3 (den första i sverige) 99
> Specialized FSR Enduro Expert 99 (knäckt)
> Specialized FSR XC 00
> Specialized Stumpjumper (2 st 98 o 00)
> Kona Cindercone 97 (tog mig två dagar att köra av)
>
> Kona Chute 99
> Kona Explosif 96 * (fyllehoj hos morsan)
> Hooger Booger Patrol (Första fr-hardtailen i
> sverige, med inbyggd bash dessutom!) 96 (finns en
> likadan hos PlanetRide om man frågar bobby snällt
> om han vill visa)
> Scott MX2 01
> Orange MsIsle 00
> Santa Cruz Super8 (2 st 02)* (ena har jag kvar)
>
> Samt fyra bmx:er, en lowrider, två
> electra-cruisers, högvis med damjonnar och
> militärhojar.. och två caféracers* en fuji temphoj
> och en motobecane ss...
>
> och jag har ignen aning om i vilken ordning eller
> när jag har haft hälften..
>
> __________________________________
> Ett clowliknande cykelställ.. :D
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-09
> 14:23 av Kneecap.

Er "cykelografi"?
oj här måste jag vara med

70 talet
diverse olika från trehjuliga singespeed via hobbex hottade (med positionsljus, blinkers och den underskattade accesoaren -spelkort med knädnypa mot ekrarna wow det var fett coolt) till kvarterets snyggaste 10vxl racer

80 talet
den första serösa racern -en ilsket neongul Centurio med suntour komponenter
Med denna åktes rund vättern några gånger, såldes av Bosse på cykelstallet

racer nr 2 typ 1986 den italienska drömmen, En Visom med columbus slx ram köpt för 3000 kr på rea, köptes av cykelbutiken på styrmansgatan. Köpte en Campa Chorus sats av cycling på thulegatan för 3000 kr, det var halvapriset-rea även där. lyckling kunde jag sedan gränsla en helt underbar italienska. mycket crom, tonad rödmetallic lack med ett tidstypiskt raster/rut mönster. ni som var med vet vad jag talar om. vit styrlinda och vita handtagsgummin på campareglagen. ojojoj
behöver inte beskriva känslan........

90 talet
i början av 90talet upptäcker jag tjusningen med mtb, min första egna var en fisher, kommer inte ihåg modellnamnet men jag tror det var 1990 eller 91. färgen var svart och den marknadsfördes som en uphill cykel med sitt svängda sadelrör. Den var hur som helt en otroligt kul upplevelse, körde min första mtb tävling med denna. Långa lugnet i falun, på den tiden med start i Rättvik och mål i Falun. Dessvärre var modellens fastlödda framväxelfäste en brottsanvisning så min ram tillsammans med alla andra likadana drabbades av ett abrupt slut då sadelröret gock tvärs av.

Då jag fick reklamera cykeln passade jag på att uppgradera till en Gary Fisher Procaliber. Det var en stålskogsracer med de bästa som mtb värden utanför shimano kunde uppvisa. Suntours bästa komponenter mm
tävlade och tränade intensivt med denna. Upptäcke hur kul det är att uppgradera så hade tillslut bytt allt utom ramen, som dessvärre såldes när den sprack.

Hade en period även den numera kultiga styrstammen Frankenstem med lång fjädringsväg, vi talar om 1-2"

Efter det 1994 inhandlades den första titan mtb:n Fuji med campa or grejjor mm
trivdes aldrig med denna så den såldes ganska kort efter

Köpte i stället en Proflex 953
Detta var en helt ny upplevelse,från stela hojjar till en heldämpad med samma vikt, mycket lila på denna,,,bla lila cook bros vevar
hade även onza titan pedaler som var fullständigt kass men var lätta och dyra......vill minnas att den vägde mindre än 11 kg

1996 blev dock suget efter en ny hoj stort så plånboken tömdes fullständigt och hem bärgades en sprillans Gary Fisher Procaliber LTD. OCLV ram lätt lätta grejjor trevlig cykel som efterhand uppgraderades
hade när den såldes tom DT titanekrar......

2000 talet
Cannondale cyclocross, byggd från lös ram, Chorus komponenter, Mavic helium hjul mm
trevlig cykel lite stel kanske...

Pinarello Prince Chorus/record komponenter
Snabbaste hittills, otroligt trevlig vet inte om en lvg kan kännas bättre

Cresent Gram SID race gaffel, XTR
10 kg tung

Inga nya planer för stunden men vem vet det kanske finns något bakom hörnet, en singespeed med positionsljus och blinkers, eller turbokort i ekrarna.......

// Mr_fredrik

Cyklade i BCS Yetis färger

Er "cykelografi"?
1995
Parkpre nånting. Min första MTB. Gripshift, 21vxl, stel gaffel och cantileverbromsar. Den fick dock aldrig se skogen på allvar för det kom långt senare. Den mötte ödet i en brannt uppförsbacke i Borås. 2 år höll den, sedan fick jag fritramp både frammåt och bakåt. Släpade hojen till en LBS i grannskapet och frågade om det var dyrt att laga. Svaret blev "ja" (något som jag nu, 10 år senare inser var en ren lögn)
Nåja... Läropengar är svårt att låta bli att spendera =/

1997
GT Taladera. Acera-hjul, Acera-vxl, Alivio-reglage (tror jag). Tack och lov separata reglage för broms och växel. Den pendlade jag till skolan och senare till jobbet med enda fram till 2000.
Funkade felfritt när den såldes 2003 då jag köpte en ny pendlarhoj. Acera är inte skräp, inte för pendling i alla fall =)

2000
Raliegh M80. LX-växlar, Deore-reglage, min första hoj med dämpad gaffel. V-broms! Nu äntligen gick det att stanna! En härlig djupblå färg och helskön att cykla på. Blev snodd i cykelförrådet (fastlåst i ett avloppsrör) midsommaren 2003.

2003
Scott Tampico. Min första riktiga MTB och det var då jag började cykla mycket i skogen, alltså flera gånger i veckan, och det var nu jag började förstå hur kul det är med MTB. Nu, två år senare är den hojen såld till förmån för något som jag tycker passar mig bättre.
Köpte även en Crescent detta år att ha som pendlarhoj eftersom Scotten kändes fel att pendla på. Lite för bra helt enkelt. Crescenten såldes även den i år till förmån för en uppgradering.

2005
Kona Coiler och Kona Hoss. Coilern köptes i maj och Hossen för ett par veckor sedan. Coilern är precis vad jag behöver. Visserligen lite tyngre än Scotten, men jäkligt mycket roligare med tanke på vad jag gillar att göra i skogen. Hossen skall vara pendlarhoj och vinterskogshoj men jag misstänker att jag kommer skaffa något sunkigare att pendla på istället när vintern är här.

Er "cykelografi"?
Ni som postar bilder som inte längre funkar...
Vad är poängen ?
Som webutvecklare får jag utslag och konstiga ryckningar när jag ser döda länkar.
Om någon skulle se en dö länk som jag lagt upp så hoppas jag få höra det.

Er "cykelografi"?
Öh, alltså. Jag lägger in en liten lista här också, då. Har kvar sju av dessa cyklar. Nej, jag kommer inte ihåg alla cyklar i huvudet. Det är sådant här man har MS Excel till.

Bontrager Privateer Comp -98, Deore XT, Judy XC
Cannondale Black Lightning -03, Campa Record 10
Cannondale F700 -04, singlespeedifierad
Cannondale Jekyll 700 LTD -01, en pansarvagn, fast på ett bra sätt.
Cannondale Scalpel 2000 -02, köpt lös ram, XTR, Magura Marta, Lefty DLR
Centurion Pro Tour -89, Shimano Deore LX
Eddy Merckx Corsa Extra -84, Campa Record
Fuji Team -91, Shimano 600 Ultegra
Gary Fisher Competition -88, fillet brazed, singlespeedifierad, gamla coola grejer på den
Gary Fisher Joshua Z -96, lös ram, XTR, Judy SL, Crossmax
Gary Fisher Procaliber -93, XTR, Mag 21
Gary Fisher Procaliber -93, Campa Record OR, funkade kasst
Gary Fisher Procaliber LTD -94, allt det lättaste som fanns då, 8,9 kg med SPD-pedaler
Gary Fisher Procaliber Team Issue -98, OCLV-ram, XTR, Judy SL, Crossmax
Gary Fisher Prometheus 18" -91, XTR, White-nav, titangaffel, titanstyre, nämnde jag titanvevlagret?
Gary Fisher Prometheus 20" -91 XTR, skärmar & pakethållare, stulen hmm….
Gary Fisher RS-1 -91, hottad till tänderna, Campaväxlar, skivbroms, Mag 21, krävde extremt mycket mek-tid för att funka. Men mycket trevlig.
Jaco Supreme -90, Shimano Sport LX,
Klein Mantra Race -97, XTR, Judy SL, Crossmax,
Klein Quantum -89, Dura Ace,
Klein Quantum Pro -97, Dura Ace, Mavic Cosmichjul
Lemond titanium -94, Dura Ace, White Industries-nav, Timegaffel, Cinelli titanstam
Merlin Extralight -97, Campa Record, Wound Up-gaffel, Ksyriumhjul, Ibisstam
Merlin Extralight -97 ram, hmm, skulle bygga nåt konstigt, men sålde den
Merlin Mountain Titanium -93, XTR, Specialized FSR-gaffel, Graftonbromsar (vilket skit!)
Merlin XLM -96, XTR, Maguragaffel, Moots-styre, Ibisstam, Syncrosnav, bla bla bla
Pace RC201 -00, stel Pacegaffel, XTR, Crossmax
Santa Cruz Heckler -98, Pace RC-36 gaffel, XTR, Avid Arch Supremebromsar
Serotta Colorado CSI -95, Kestrelgaffel, Dura Ace
Serotta Colorado II -92, Campa Record, Shamalhjul, smällde med en bil, cykeln ramsned och jag bröt nyckelbenet. Aj. Nej, det var inte mitt fel.
TBG Kona Explosif -89, Deore XT, P2 gaffel, ramen gick av, jag fick en ny
Tech Nova -93, något slags citybike, brorsan fick den
Univega Alpina Uno LX -89

Er "cykelografi"?
Tjena!

Sjävl tycker man att man har en lång lista med pryalr och som kommer R indundrandes.. blä.. fast å andra sidan började han när jag inte ens hade börjat lågastdiet ser det ut som.. :P

Er "cykelografi"?
Diverse småcyklar, DBS med limpa, Metallicgrön bmx med plastsadel, bockstyre med 5 nav-växlar.

In order of appearance.
Marvil Sierra Nevada -92? [SÅLD]
Scott Peak Adventure, grå pulverlackad tung sak (4130 CROMO TUBING)
Specialized Stumpjumper M2 -98 [SÅLD]
Kona Kuku bmx -99 [SÅLD]
Arrow DS3 -00 köpt -01
Wethepeople kh01 BMX -01 [SÅLD]
Peugeot racer [SÅLD]
Monty X-stam -98
Mercier racer [Bortskänkt]
Scarpa racer - fixie
Centurion Super Le Mans racer -87? - singlespeed

Hmm det var ju inte många

Er "cykelografi"?
Jahaa man kanske ska gräva i historien......

60-tal.... Få se.. 3-hjuling och diverse pojkcyklar, provade morsans med ballong-hjul många gånger

70-tal.... Herrcykel vunnen på bingo av mina föräldrar.

80-tal.... Köpte min första egna cykel. En 10-växlad DBS hybrid med positronväxel. Användes som pendlarhoj till gymnasiet och senare till jobbet.

90-tal.... Började sukta efter en MTB. -93 hade jag äntligen bestämt mig för att det skulle nog bli en
Myata i 5-6000 kronors klassen. Men då hade jag turen att vinna en tävling i Svenska Mountainbike Magasinet. En GT RTS2 med lx-utrustning och en MAG 10 gaffel (kass) levererades hem till mig. Uppgraderades sedermera med neongula Magura hs33. Äntligen fick man bromsar som fungerade.
-98 såldes RTS 2an och en GT Avalanche LE -97 med Judy gaffel och xt utrustning inhandlades, senare samma år dök den första lvg-racern upp i garaget, en Cresent 2316 med campa mirage växlar och sirocco-hjul (tyvärr var ramen en aning stor).

-01... Cresenten såldes och min nuvarande lvg-hoj inhandlades, en KLEIN Quantum Pro med Dura-Ace utrustning.
-02 GT-n såldes. En Ideal Race Pro Team med SID-gaffel och full xt inklusive skivbromsar hamnade hemma i garaget.
-03 Idealen såldes och min nuvarande mtb en KlEIN Adept Comp inhandlades. Senare samma år köpte jag ett blivande projekt en lös Avanti Agressor-ram (är fortfarande på projekt-stadiet). Blev även en fyllehoj i form av en Cyclepro av okänd årsmodell (hittegods).

-05-06 Avantin ska byggas färdig. Adepten ska uppgraderas med bla. skivbromsar, bättre hjul och växlar. Ev. kanske en ny gaffel också.

PG.... som missar älgjakten, är sängliggandes med feber

Er "cykelografi"?
Min lilla lista

-84 Monark pojkcykel hittad i buskaget utanför vårt hus och inlämnad till polisen, ingen hämtade den utan jag fick den.

-87 King herrcykel med bockstyre och 10 växlar. Två i navet och 5 med växelförare. Den hadde navbroms och det var tur för fälgbromsarna funkade ju knappt.

~87 Raleigh Team ~80 Racer som egentligen tillhörde min far, jag började använda den så fort jag blev tillräckligt lång för att kunna nå till pedalerna. Tränade ganska flitigt med den mellan -90 och -94 Campa record och annat fint på den. Byttes till min stora sorg bort -96 mot en inte alls lika kvick Crescent 2314 med sladdrig ram:(

-91 Cyclepro Colorado -90 Lite kortare små äventyr på lätta skogsstigar.

-93 Miyata Pathrunner -93 Stals hos cykelhandlare när den var inne för service, fick en mycket dyrare Crescent Lodur som kompensation.

-96 Crescent Lodur -96 Användes inte så flitigt då jag tagit körkort precis och fick dålig kondition :/ Används numera som pendlingsfordon innom samhället.

-02 Merida Matts 990 Elite -99 Började återfå lusten att cykla i skogen och körde min första tävling Långalugnet i Falun. Det enda som är kvar av originalet är ramen, bromsarmarna och barendsen.

-04 Univega SL-9 -04 heldämpat är skönt!

-05 Canyon Carbon Ultimate -05 Lite roligare att nöta asfalt med den än med en mtb, otroligt styv och lätt:)

Det är hittills och jag hoppas att det blir fler, den som har haft flest cyklar när han dör vinner;) och R ligger ju lite före så att det får nog bli en ny HT snart.

Er "cykelografi"?
Mina märken (60-00-tal):
Crescent, Crescent, Chimo, Motobecane, Centurion, Kona, Wheeler, Crescent, Columbus, Columbus, Crescent, GaryFisher, Dahon, Ridley, Ridley, Enigma, Rose. Samt Husqvarna. Dom flesta stulna, har ersatts med likadana.
(Första cykeln, "moppen" på 60talet, kan ej märket, den var ss på framhjulet)

(herregud 2003, nästan 10 år, fanns happy då!)

Senast ändrad:
Er "cykelografi"?
Okey, här kommer enn uppdatering på GURU'ns begäran!

Raleigh Chopper (orange med limpa , aphängare och 2pet stick shift). =P
DBS Avanti 10pet pakethållarracer (som jag krökte vänster vevarm på 4gånger).

Och på senare tid:

1999 Trek VRX 200.
2001 Cyclepro comp M1 (ihopplock).
2003 Cannondale Gemini 900.
2005 Giant NRS (lyfte över delarna från Cp).
2005 Columbus Pinta med Campa(Xenon).
2005 Apollo 10speed, singlifierad, senare snodd.
2008 BMX.
2011 Specialized Roubaix Elite.
2012 YT Industri Wicked 150 eller Banshee Rune(om ekonomiavdelningen tillåter)

Er "cykelografi"?
Jag började ju inte cykla annat än a->b (och knappt det) förrän 2004, så det blir ingen lång lista...

* markerar sånt jag har kvar

2004: Zodiak Taurus (okänd årsmodell, oklart när köpt) - fulsvensk cykel, blev sedermera ss.
2005: Marin Wolfridge ('05) - Lyxade till det med heldämpad och 6" slag bara sådär pang
2006: Stolen Getaway ('07) - Rolig BMX
2007: Base TA26 ('07) - Första trialhojen
2008: BT Raven 8.0 ('08) - Trialhoj 2
2009: Norco Team DH ('06) - Första DH-hojen.
2010: Racebike Dragster DH ('08) - Singelpivot är roligare helt enkelt.
2011: Revell DSXR ('09) - CRC hade visst rea, så en 24" dirt kunde ju vara kul förstås. *
2011: Mongoose Nugget ('11) - Dags att göra en omvänd split och få 1" slag per 2" slag jag hade. *
2012: Echo Pure SL ('12) - Dags för trial igen. *
2012: Specialized Globe Daily 1 ('12) - Man måste ju ta sig till jobbet på något också. *

Hyfsat modernt cykelstall iaf.

Er "cykelografi"?
Började på en cykel grannen backat över med bilen och som pappa rätade upp, kortade ner och svetsade ihop. Tramporna tog nästan i marken.
Sedan var det nog en massa småplock av olika typer. Ett par hemmabyggda choppercyklar som var helt livsfarliga.
86 köptes första racern, en Peugeot som fortfarande rullar som pendlare. Vi höll ihop ett bra tag innan mc följt av bil försoffade mig.

95 påbörjades studierna och då behövdes en hygglig cykel för pendling och rekreation. Det blev en Scott Comp Racing med Lx. Rullar fortfarande varje dag även om mycket är bytt. Bl.a. till Maguras hydrauliska bromsar.

2003 var det dags att skaffa en ny hoj för skogen. Kona Kula kom in i mitt liv. Några MTB-vättern och Ränneslättsturer på den innan latmasken tog över.(skaffade ungar, hus etc). Tjänstgör fortsatt sim skogshoj.

2010 skulle stora diket rundas så en Scott CR1 105 köptes. 5-600 mil har vi gjort ihop. Till sommaren får hon nya hjul om allt går som planerat.

9, 8, 7 år mellan köpen. Hmmm. Vill inte vänta till 2016 med att skaffa CX.

;~}

Er "cykelografi"?
DrEnglund skrev:
> 9, 8, 7 år mellan köpen. Hmmm. Vill inte vänta
> till 2016 med att skaffa CX.
>
> ;~}

Ganska långt mellan mina köp också..
1991 Scott Super Lite
1992 GT Xiang LE
1993 Rocky Mountain TI Bolt
2006 Rocky Mountain Element 70
2011 Intense Spider 29

Er "cykelografi"?
Jomper: Hur ser din uppdaterade lista ut då?? =)

Fyller på gamla listan som slutade 2003 sist.

1991: Cyclepro Stony Point
1992: Cyclepro Pinnacle
1994: Cannondale KV900
1997: Klein Adroit
1998: Kona Cinder Cone
2000: Kona Chute
2001: Surly 1x1
2003: Craftworks FRM125
2004: Santa Cruz Bullit
2006: Canfield Formula 1
2008: Kona Dew Plus
2009: Noname Kolfiber räser

Er "cykelografi"?
Kan väl göra ett försök;

1989: Nishiki Arrow Speed. Såld.
1991: Gary Fisher Hoo Koo E Koo. Såld.
1993: Kona Exsplosif. Såld till oxr som har den kvar.
2001: Trek 8000. Rambrott. Garantiramen såld.
2002: Spec Enduro med RS Psylo
2003: Spec S-works Enduro (garanti). Gaffeln uppdaterades till Z1 Fr. Nya hjul.
2004: Spec S-works Enduro (garanti, såld). Rullade en tid med en Maveric DUC, supergaffel!
2005: Surly Cross Check. Touringpendlarstigcross. Campakittad. Har kvar men använder ej.
2006: Scott Ransom. Först med DUC men pga för kort AC byttes den mot Fox 36. Mkt trevlig utförsorienterad AM-hoj. Ramen såld.
2009: Kona Unit 2-9. Min huvudsakliga stigcykel sedan dess. Har kvar.
2010: Norco Vesta. Skivbromsad beltdrive-hoj med bockstyre. Inte rullat så mkt. Har kvar.
2011: Scott Team CX. Pendlartouringlandsvägscross. Har kvar.
2011: Commencal Meta 55 Team. Rullade Trans Provence 2011 med Fox 36:a. Såld i originalutförande.

Bästa cyklarna här har nog varit S-works Enduron med Brain och DUC-gaffeln och lätta hjul. En otroligt fin stigcykel, och Ransomen med Fox 36 som var en övertrevlig alpcykel som jag saknade på TP i somras. Värd att nämnas är den Sunn Tzar som jag lånade alldeles för länge. Kanonhoj.

Årets AM-29er-hardtail kommer i mars..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp