Era egna bergsetapper...

Era egna bergsetapper...
I Skåne får man ihop 740 höjdmeter på 74 km om man kör "mittsektionen" på Eslövs Cykelcity Gran Fondo. Man börjar i Knutstorp och följer banan tills man kommer till Kågeröd. Tre härliga backar med "Lotta på Åsen" som sista rejäla backe, 1.7 km och 7.5% snittlutning.

Era egna bergsetapper...
Jocke skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ursäkta Teodor, jag begriper inte dina värden
> > som din Polardator vaskat fram: Du har en total
> > stigning på 276 meter, din snitthastighet är
> > 15,1 km/h och din snittpuls är 172 slag/min.
> Det
> > är något som inte stämmer, hade du 15 kilo
> bly
> > fästad vid varje fot?
> >
>
> Det är ju sifforna för varv 4. Dvs uppför
> backen som hade en snittlutning på 5,9%

Precis. Snitt var 160 i puls och 560 i stigning.

Micke S:
OK, värdet kanske känns fel bara för att det står i anslutning till stigningen. Kan man inte dela 560 på sträckan?

Era egna bergsetapper...
Vi är ett löst sammansatt gäng på Alnö utanför Sundsvall som har en egen bergakungstävling. Ett antal rätt seriösa backar på ön är utvalda. Du kör själv och fyller i din tid på vår hemsida. En poängberäkning är också konstruerad men inte helt utbyggd på sidan.
Kolla gärna på
www.ankarsvik.nu

Era egna bergsetapper...
> Micke S:
> OK, värdet kanske känns fel bara för att det
> står i anslutning till stigningen. Kan man inte
> dela 560 på sträckan?

visst kan du göra det. frågan är vad du ska göra med dina nya fina siffror bara? hm/s... men det har ju inget att göra med procentsiffran.

kör du uppför = får potensiell energi, kör nedför = förlorar samma energi du nyss fått... i slutändan är summan 0 om du startar och kommer tillbaka till samma höjd. jaja.. det polar säger om ditt pass är att du _övervägande_ har kört utförs. vill du mäta backar har du ju mellantidsfunktionen, och den beter sig på samma sätt som för totalsammanställningen.

Era egna bergsetapper...
teddo skrev:
> Appropå klättringar. Är det någon som vet hur
> Polarklockorna/programmet räknar egentligen? Här
> är kvällens standardrunda, hur får den totalen
> i klättring till -0,2%?
> Varv-procenten verkar ju stämma sådär
> också...?
>
>

Jag antar att du körde en runda och kom tillbaka där du startade. Då luftrycket ändras över tiden så diffar det ibland på höjdmätaren. Det är ganska ofta jag kommer hem från ett långpass och min lägenhet ligger plötsligt någon meter högre/lägre öh. Eller när jag kör intervaller upp på Hammarbybacken kan den vara ett par meter lägre enligt höjdmätaren efter 7:e gången jag passerat där...

Era egna bergsetapper...
notrix skrev:
> teddo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Appropå klättringar. Är det någon som vet
> hur
> > Polarklockorna/programmet räknar egentligen?
> Här
> > är kvällens standardrunda, hur får den
> totalen
> > i klättring till -0,2%?
> > Varv-procenten verkar ju stämma sådär
> > också...?
> >
> >
>
>
> Jag antar att du körde en runda och kom tillbaka
> där du startade. Då luftrycket ändras över
> tiden så diffar det ibland på höjdmätaren. Det
> är ganska ofta jag kommer hem från ett långpass
> och min lägenhet ligger plötsligt någon meter
> högre/lägre öh. Eller när jag kör intervaller
> upp på Hammarbybacken kan den vara ett par meter
> lägre enligt höjdmätaren efter 7:e gången jag
> passerat där...

Jo, det är klart att mätningen diffar lite över dagen/passet. Jag tyckte bara att siffran 0,2 inte riktigt stod i relation till stigningen, men nu är det ju utrett.

Era egna bergsetapper...
the_TnT skrev:
> Ska testa imorgon

Nu är det provkört!

1Totalt.png ht=443

La till lite extra här och där, som en tripp upp till Gussjöstugan och vände samt lite Tour De San FranLudvika. Så det blev 87,8 km med 890 höjdmeter. Inte speciellt märkvärdigt alls faktiskt.

Sträckan Östanbjörka > Morberget förbi sjön Rämen var dock fin med sina 16 km och 219 höjdmeter!

Mer detaljerad rapport i bloggen: http://grumt.blogspot.com/2007/06/asfaltsrull-fokus-klttring.html

Era egna bergsetapper...
Det här är gårdagens kurva. trots att jag siktade på backarna så blev det snäppet mer höjdmeter än ett normalt distanspass (1400 hm på 4 h senast) i Göteborg. Backarn här i Falun är för flacka. Ner från flyberget har jag tex 40 minuter utan knappt nån stigning alls.

Bilagor

• backpassjuni.JPG
    backpassjuni.JPG
    56.8 KB · Besök: 42
Era egna bergsetapper...
Micke S skrev:
Det här är gårdagens kurva. trots att jag siktade på backarna så blev det snäppet mer höjdmeter än ett normalt distanspass (1400 hm på 4 h senast) i Göteborg. Backarn här i Falun är för flacka. Ner från flyberget har jag tex 40 minuter utan knappt nån stigning alls.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

År det Flyberget på bilden? Vad åker du för runda när du passerar Flyberget? Eller blir det upp och ner samma väg? /Mats

flyberget.JPG ht=565

Era egna bergsetapper...
Från Sälen på gamla vägen upp förbi högfjällshotellet blir det numera en mil av trevlig backkörning.

Polar mäter med lufttrycket så beroende på hur lufttrycket förändras över tiden så stämmer det inte alltid med topografin.

Tillbaka
Topp