Era lampbyggen. [ DESIGN & BILDER ]

Klicka på bilden för se i större upplösning
Håller på att inskaffa saker till mitt bygge. Skall skriva sedan allt om mitt bygge (Har redan börjat lite).

Hehee.. Vackert med Meccano! Riktigt 'cleant'. :)
(Nej, jag skall inte bygga en hållare i LEGO.. ;))

Min 'Musse Pigg-variant'. ;)

pannlampa18jg.jpg

Kostade 260$ när jag köpte den och det verkar vara samma pris nu. Man fick (får?) 20% rabatt om man säger att man hittade till deras sida via mtbreview.

Billigaste och snyggaste HID-lampan helt enkelt. Funkar prima gör den också kan väl tilläggas.

Lite OT men appropå ljusporr så har jag varit sugen på en sån här ficklampa rätt länge:

x5-light.jpg
x5-cover.jpg

Inova X5 Tactical
Inova X5 Tactical The Inova X5 Tactical is a torch that is built to last a lifetime.

The case of the Inova X5 is hand machined from aircraft aluminium and finished with military grade hard coat anodising, the 100mm long Inova X5 is virtually indestructible.

Each of the 5 LED lamps in the Inova X5 have a life of 110,000 hours, are ultra bright, and are recessed into a patented stainless steel head heat sink. Skilled machinists precisely drill and flare each of the five distinct projector holes to maximise beam projection range.

The stainless steel reflectors are so precise that the Inova X5's effective usage range is 120 feet, and offers a 2 mile signal visibility. The lithium batteries (included) give this torch upto 20 hours of light per set.

Some key points:

* Effective Range: 120 feet / 35 metres
* Signalling Range: 2 miles / 3.2 Km
* Crush Proof: to 2000 lbs / 900 Kg
* Waterproof: to 150 feet / 45 metres
* Operating Temperature: -40°c to +50°c
* Length x Diameter: 100mm x 21mm
* Battery Life: 20 hours per set (Lithium)

Harri: det är medlemspris på Inova X5 hos Addnature just nu, 449:-

Edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Den i kolfiber va grym men jag bygger den nog billigare själv.
Förhoppningsvis kommer min å bli lika sexig :)
Visst fan, ska skaffa lite tid också.

Ma Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Av en burk sparris
> en halogenlampa och lite smått och gott från
> Classe O
> kan man bygga en pannlampa.

Hur mycket väger den :o

Är det 51mm-lampa?

Gillar inte helller burksparris men det var den enda burk som hade hyffsat rätt diameter. Har inte sett bönburkar i så litet format men du kan ju göra som jag och slänga sparrisen, den kostade bara 7,50.-.

Det är en 51mm lampa, jag fick köra konservöppnaren lite på sniskan för att få en tillräckligt bred kant för lampan.
Vikt okänd.

hehe sant :)
jag tycker det är kul med folk som gör sina egna saker istället för tråkmånsar som härmar andra (syftar på mig själv som byggde den ökända IKEA-modellen.) Den är dock RIKTIGT smidig, man kan ta bort både kablar och lampa i ett nafs =)

Blev lite sugen på att testa hur mycket ljus man behöver, så jag provade med vad jag hade att tillgå...
det fick bli en vanlig magligte... Det funkade så pass att jag kunde trampa på i bäckmörkret på vanliga stigar utan problem. eller... ja det blev ju mer spännande än i dagsljus ;)
nog inte intressant nog för att jag ska beskriva hur jag gjorde i detalj... men så här blev det.
pannlampa.jpg

Silvertejp + Maglite = Verkar fungerar:D
Jag hade en fundering på att andvända min Maglite som lamphus men kom fra till att det inte skulle bli det billigaste lamphuset. Annars passar en halgenlampa mycket bra...

Snyggt bygge förästen, gillar underliga saker.

Det funkade men var ju inte så superbra kanske...
Planen är att bygga nån mussepigg-variant med halogenspottar, men största problemet jag ser är batterierna.
=>
Fråga: Vad använder ni för batteripack?
Har letat men inte hittat nåt vettigt. Var köper man ett 12V pack som håller för typ 2st 20W lampor i två timmar drygt? utan att man blir ruinerad på kuppen...

Lätt är mindre viktigt. har det ändå i ryggsäck. men nåt bilbatteri är inte intressant...

tanken med att bygga själv istället för att köpa en färdig pannlampa för över 1500 kr är ändå att få det billigare.

blir det inte bra nog för att vara användbart kunde man ju sparat pengarna ändå.
Så mina två val blir ->billigt och ->bra :)

32821.jpg

Information om Blyackumulatorer http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/blybatterier/
Formler: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/formler/
DATA-blad för mitt batteri: 12V 7.2A
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-R127R2P.pdf

Detta är vad jag kör med. Batteret har jag i min ryggsäck. Jag valde just ett högkvalitet's batteri eftersom det skulle tåla att andvändas upponer. Det är viserligen dubbelt så dyrt som biltemas men har troligtviss dubbelt så bättre kvalite och livsläng.

Skulle vara kul att se ifall någon har fått ihop en anordning som inte ser ut som att man har rymt från en anstalt. Är det ens möjligt? =)

mk04 skrev:
> Skulle vara kul att se ifall någon har fått ihop
> en anordning som inte ser ut som att man har rymt
> från en anstalt. Är det ens möjligt? =)
>
Haha, låter bra för vara sant...Någon som har testat cykla i en randig pjamas? (Byxor, tröja och mössa, samt en liten plastbox vid foten)

Ekfeldt skrev:
> Snygg helgardering i din signatur t0dy.
> Perfekt för alla forum ;)
>
>

haha jo man tackar :)
eftersom jag tycker det är extremt jobbigt när folk säger att jag inte vet ett skit kan jag lika gärna säga det först så slipper man höra skiten.

EDIT: glömde min signatur... finns det nån knapp som gör att den automatiskt finns med i alla inlägg jag skriver?

t0dy skrev:
> EDIT: glömde min signatur... finns det nån knapp
> som gör att den automatiskt finns med i alla
> inlägg jag skriver?
>
Min profil/ forum inställningar
Där kan du välja "Ja" i en trevligt ruta.

Ideal skrev:
>Vad fan ska ni med lampor till?
>Är ni blinda eller ser ni bara kasst?

Ser man kasst kan man skaffa glasögon.
Naturligtvis är vi blinda. Du anar inte hur mycket lampor hjälper oss blinda...

Tillbaka
Topp