Era tankar angående Kona Stinky.

Reik

Ny medlem
Hej!

Har ett par frågor till alla er som cyklar i skogen..

Vad cyklar ni på och hur lyder era tankar ang. Kona stinky. Jag cyklar enbart i skog och då överallt och har funderat på en "downhill" cykel. Är amatör på detta men känner att jag vill ha fulldämpat på stigar och rötter, är jag ute och cyklar då? Hur resonerar ni ang. bromsar, vikt, dämpare osv.

Tacksam för lite klarhet i detta.

Hej,

Om du cyklar skog som i trampar för egen maskin på stigar så är Kona Stinky inget för dig. Titta på s k All Mountain-cyklar om du vill ha en heldämpad för skogen, nite downhillcyklar. DH-cyklar i allmänhet, och Kona Stinky i synnerhet, är för tunga och gungiga för att trampa uppför med. Sadelrörsvinkeln brukar också vara flack så du får ingen vikt på framhjulet när det går uppför, om du ens kan höja sadeln nog att försöka.

Näe, titta istället på något i stil med Giant Reign eller Commencal Meta 5, då träffar du närmare! Luftdämpare bak är bra för den här typen av cykling, och 130-150mm singelkronegaffel fram.

Själv cyklar jag på en cannondale prophet(140mm fram och bak, strax under 14kg) och den är kanonrolig på teknisk skogskörning och lättare DH-banor. Pallar att droppa och busa en hel del med men går ändå att köra uppför.

Senast redigerad av en moderator:
Har kört på Stinky sedan -05. Använder den stigåkning, grusvägar, freeride, downhill pch åka till affären. Tycker den funkar till det mesta.
Har du tävlingsambitioner eller är är elitmotionär kan du nog glömma Stinky, men kör du bara för att du tycker att det är skoj kan Stinky var någon att tänka på. Men Stinky går det även att köra uppför, såvida det inte är alltför brant...

Håller med stinky, så länge man bara ska roa sig i skogen och inte bryr sig om att det går lite långsamt uppför så funkar nog vilken freeride-hoj som helst.

Är du dock inne på att köpa ny hoj så är ju iofs en fulldämpad all-mountain att rekommendera.
Dock låter det som du redan fått upp ögonen för en stinky va?

Tillbaka
Topp