Erfarenhet av Bikester.se

Därför att felet redan beskrivits av mig i text och med video samt att jag hade fått bekräftat från Lupine att lampans funktion var defekt. Att trycka på knappen on/off hade räckt, det kallar jag inte för en teknisk undersökning som ska ta 14 dagar att genomföra.
Men om du finner att det är ett schysst sätt så får det stå för för dig, jag är av annan åsikt.

Tagga ner lite. Jag undrade bara vad du menade. En enkel fråga utan några värderingar.

Haha. Jag blev tillräckligt irriterad av nieves historia att jag tolkade Andys kommentar som något surt :)

Köpte en gaffel som var kass vid leverans en gång och det ordnade sig men det var ej smidigt. Köper numera bara smågrejer som generellt ej kan ha några direkta fel.

Köpte en sänkstolpe för ca 1år sedan där vajer var fransad. Hade ny stolpe och retursedel för dem gamla 2dagar efter reklamation.

Beställde två cyklar i våras. En 24’ Orbea till dottern och en Marin alpine trail 7 till frun. I samma beställning några pedaler, en sadel och ett lås. Allt utom Marinen dök upp i olika försändelser, mailade och efterfrågade den. Fick då med lång väntan till svar att den var skadad på lagret och att den var slut (när jag la min beställning fanns flera x på lager enligt saldot). Besked om vad som var skadat gick inte att få. Någon kompensation var inte att tala om, möjligen kunde de bjuda på transporten om jag beställde något annat. När jag då hävdade min rätt enligt konsumentköplagens 12, så vägrade man fortsatt. Jag föreslog att dom skulle sälja mig modellen ovan (som fanns på lager)alpine trail8 för inköpspris +moms. Inte heller det gick man med på.
Tanken var att anmäla till ARN men orken tog slut..

Finns ju många andra bra/seriösa butiker.
Nog för att de verkar hantera en del saker illa men du kan väl inte ta dem till arn för att de inte vill sälja dig en bara, oavsett orsak?
Eller har jag helt missförstått din beskrivning. Att de först lovat sälja den och sen konstaterat att de inte kan det är oturligt men knappast skäl för arn/bojkott osv.

Nog för att de verkar hantera en del saker illa men du kan väl inte ta dem till arn för att de inte vill sälja dig en bara, oavsett orsak?
Eller har jag helt missförstått din beskrivning. Att de först lovat sälja den och sen konstaterat att de inte kan det är oturligt men knappast skäl för arn/bojkott osv.
Förstår inte heller. Beställer en cykel som visar sig inte finnas, vilket såklart år tråkigt och oturligt, klart man blir sur om man nu rekat och bestämt sig och kanske hittat ett bra pris. Men hade de kunnat sälja och få in pengarna hade de nog gärna gjort det. Blir erbjuden fri frakt på en annan cykel som kompensation (värde 2-300:-?) Då tycker man ARN skall bemöda sig med det? Sen skriver du "i våras"? Dvs under en stigande corona-pandemi?

Allt kan gå åt helvete såklart och det har ju i frakt/corona-tråden bevisligen varit problem på Bikester, framförallt cykelleveranser verkar ha strulat.

Överlag så har de enligt min erfarenhet bra service, utbud, pris och leverans. Sällan billigast på något, men det händer. Men låg fraktkostnad (oftast gratis), snabba leveranser i alla fall från svenska lagret och generösa returregler gör att jag i alla fall har de på min short-list när det gäller cykeltillbehör.

Av alla beställningar jag gjort på Bikester (20-30 st) så har jag haft någon enstaka reklamation och det har hanterats smärtfritt. Returer kan ibland ta lite tid att få återbetalda men det har aldrig varit problem. I måndags, strax innan lunch beställde jag en del grejer, det som skickades från Sverige kunde jag hämta strax efter lunch igår, dvs ca 24h. Fint

Jag har beställt flera cyklar och en hel del komponenter härifrån och jag tycker att de har bra service och prylarna dyker oftast upp snabbt, ibland löjligt snabbt.

Vid ett tillfälle skickade de dock fel storlek på en cykel och när jag kontaktade dem så visade det sig att den storlek jag beställt var slut (surt!). Besviken skickade jag tillbaka cykeln och skulle såklart få pengarna tillbaka MEN då insåg jag att de märkt storlekarna fel i sitt system! Jag frågade lite vänligt ifall så var fallet vilket det visade sig vara, de skickade en ny cykel i rätt storlek och bjöd på frakten! Det tycker jag är bra service!

Nu kan jag inte konsumentköplagen utantill men är det verkligen rimligt att förvänta sig en ordentlig kompensation för att de inte har cykeln du beställt på lager? Lagersaldon är väl sällan helt tillförlitliga!? Ibland får jag intrycket att en del går och väntar på att någon skall göra ett misstag och då gör allt för att krama ut så mycket som möjligt för egen vinning som möjligt. Oavsett om det är rimligt eller ej.

Nja. Jag anser att säljaren (bikster) har ett visst ansvar för att ha ett korrekt lagerstatus, jag har inga problem med att godta om man nästa vardag eller liknande hör av sig och säger att här har det blivit fel. Men väntar man över 3v och meddelar sig först efter att konsumenten hört av sig och efterfrågat varan så är det en annan femma. Jag har ju låst mina pengar i detta köp och försatt chansen att beställa något annat.
Jag krävde ingen fet kompensation utan likvärdig produkt till samma pris alternativt en bättre utrustad produkt till ett pris som inte innebär någon nämnvärd kostnad för företaget.

Utdrag från lagen.nu

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
[S2]Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
[S3]Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Kommentar
Köparen har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet. Om det skulle kräva stora ekonomiska och fysiska uppoffringar från säljaren att fullgöra så kan han frånkomma sin plikt men det ska vara objektivt omöjligt, det får alltså inte vara något som beror på säljaren som person. Det kan t.ex vara en vara som är helt unik och den har förstörts.
Köparen måste meddela säljaren inom rimlig tid att han vill att säljaren fullgör köpet.”

Nja. Jag anser att säljaren (bikster) har ett visst ansvar för att ha ett korrekt lagerstatus, jag har inga problem med att godta om man nästa vardag eller liknande hör av sig och säger att här har det blivit fel. Men väntar man över 3v och meddelar sig först efter att konsumenten hört av sig och efterfrågat varan så är det en annan femma. Jag har ju låst mina pengar i detta köp och försatt chansen att beställa något annat.
Jag krävde ingen fet kompensation utan likvärdig produkt till samma pris alternativt en bättre utrustad produkt till ett pris som inte innebär någon nämnvärd kostnad för företaget.

Utdrag från lagen.nu

[S2]Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
[S3]Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Kommentar
Köparen har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet. Om det skulle kräva stora ekonomiska och fysiska uppoffringar från säljaren att fullgöra så kan han frånkomma sin plikt men det ska vara objektivt omöjligt, det får alltså inte vara något som beror på säljaren som person. Det kan t.ex vara en vara som är helt unik och den har förstörts.
Köparen måste meddela säljaren inom rimlig tid att han vill att säljaren fullgör köpet.”
Ja, den cykelmodell (=unik vara) som du beställt fanns inte längre tillgänglig. Då är det svårt för säljaren att fullgöra köpet.

Bikester är pinsamt dåligt.
Beställde en cykel för en cykelsemester som ska äga rum om två veckor. Idag efter att min order har stått still i en vecka så hör jag av mig till Bikester, får då svaret att cykeln är defekt och slut i lager och att dom därför makulerar min order. Förklarar situationen i fråga och att jag har väntat i en vecka på cykeln och att jag tycker att det är uselt att jag först får svar gällande situationen efter att jag själv hör av mig.

Då skickar personen från Bikester några länkar på betydligt sämre cyklar som alternativ, eller att jag istället köper cyklar som kostar 6000 kr mer. Han skriver även att han kommer skicka mig någon rabattkod i ett seperat mail, vilket han så klart inte gör.

Pissigt.

Med tanke på situationen i branschen hade jag inte dömt ut en butik för de är sena med att leverera kompletta cyklar, -då finns det snart inga ställen kvar att handla på. Bikester är inte bäst men helt OK.

Utdrag från lagen.nu

Kommentar
”Alla våra priser anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, etc. En produkt som redan skickats från vårt lager påverkas inte av en eventuell höjning eller sänkning av priset som sker efter ordertillfället, till exempel i form av rea, kampanjer, rabattkoder eller förändringar i prissättningen.”

Har inte sett någon skillnad mellan de olika butikerna där. Det gäller att hålla reda på att grejorna skickas inom ett par dagar och annars hantera det. Det kan man gärna tycka är dåligt men då är alternativet att handla lokalt.

Tycker att dessa trådar om diverse stora webbfirmor är rätt intetsägande. Det finns alltid enstaka dåliga erfarenheter, men överlag funkar alla bra, alla har liknande processer för att hantera reklamationer. Det enda dåliga jag har att säga om Bikester är att man oftast hittar produkten billigare på någon annan av de stora tyskarna såsom bike24, bike-components, bike-discount, r2-bike, starbike etc. Genom åren har jag använt typ varenda webbshop i europa, i enstaka fall har jag behövt returna, aldrig problem. Många webbshoppar har dock inte fri retur (de med bäst priser har i regel inte det), så det kan bli dyrt att returnera.

Ja, störsts argumentet för Bikester är väl att folk tror att den inte är fultysk och att man får 10% rabatt på ett 20% högre pris. MEN de har snabba leveranser och ibland bra sortiment

Handlat en hel del på bikester och överlag så funkar det bra. Snabba leveranser, någon retur som även den funkat ok.
Vill man spara pengar och kan stå ut med någon dag extra så finns det andra alternativ. Som läget är just nu så får man hitta saker lite här och där (y)

Första gången jag funderar på att köpa därifrån, en Tern Eclipse P20 cykel som kostar 15 500 kronor där men 18 200 hos en auktoriserad handlare. Bikester.com är inte en auktoriserad handlaree enligt Tern och Ten varnar mig att hanldla från icke auktoriserade, men det finns bara ett par sådana i Sverige och deras lager är gnaksa tomma och deras priser mycket högre. Vad ska jag göra, slå till ändå? Priskskillanden ligger på 2700.

Första gången jag funderar på att köpa därifrån, en Tern Eclipse P20 cykel som kostar 15 500 kronor där men 18 200 hos en auktoriserad handlare. Bikester.com är inte en auktoriserad handlaree enligt Tern och Ten varnar mig att hanldla från icke auktoriserade, men det finns bara ett par sådana i Sverige och deras lager är gnaksa tomma och deras priser mycket högre. Vad ska jag göra, slå till ändå? Priskskillanden ligger på 2700.
De heter ju "bikester.se" och ägs av "Internetstores GmbH", det kanske förändrar saken?

Men vad menas med "auktoriserad handlare", är det ens tillåtet att en tillverkare/grossist begränsar vem som får sälja deras cyklar?

Det finns nog en rimlig förklaring som praktikanten som svarade inte begriper. Antingen det eller så har bikester varit i Kina och handlat på nattskiftet.

Bikester vore nog intresserad av veta att tillverkaren ber kunderna att inte handla av dem.

Eller så tycker de inte svenska kunder ska ha handla av tysken.

Det finns nog en rimlig förklaring som praktikanten som svarade inte begriper. Antingen det eller så har bikester varit i Kina och handlat på nattskiftet.

Bikester vore nog intresserad av veta att tillverkaren ber kunderna att inte handla av dem.

Eller så tycker de inte svenska kunder ska ha handla av tysken.
Deras (bikester.se) garantier gäller bara i Tyskand enligt vad jag kan tyda svartet från Tern.

Min fråga:
I am trying to orde an Tern Eclipse P20 from Sweden but I can hardly find any dealer that looks authorized and has this bike.Bikester.se has one in stock. Are they authorized?
Tern svarar:
Bikester is not an authorized dealer in Sweden.
They can only sell into Germany and their warranty support is valid in Germany.

Betr om cykeln går sönder: Vad har ni för erfarneheter av hur bikester.se hanterar garantiärenden i Sverige? Jag har frågat bikester.se men ännu inte fått någpot Svar.

Senast ändrad:
Deras (bikester.se) garantier gäller bara i Tyskand enligt vad jag kan tyda svartet från Tern.

Min fråga:

I am trying to orde an Tern Eclipse P20 from Sweden but I can hardly find any dealer that looks authorized and has this bike.Bikester.se has one in stock. Are they authorized?

Ten svarar:

Ok, det bästa är väl att inte köpa från folk som inte vill sälja och informera Bikester så kan hela lagret gå i retur.

Nu har jag inte järnkoll men jag tror att Tyskland ligger i EU och de troligen har att rätta sig efter det och annan tillämplig lagstiftning.

Men jag hade informerad bikester och köpt en annan cykel.
Shimano tycker säkert också det är bättre om vi köper shimano i Sverige till "svenska" priser. Blir lustigt ibland när världen förändras. Det gick ju att köpa telefoner från andra än Televerket utan att världen gick under...

Men vad menas med "auktoriserad handlare", är det ens tillåtet att en tillverkare/grossist begränsar vem som får sälja deras cyklar?

Nej det är inte tillåtet men det kan ju uppstå ”olyckliga leveranssvårigheter”. Levi’s fina jeansfirma är ju ökända för att tillämpa metoden.

Min fråga:
Tern svarar:

Betr om cykeln går sönder: Vad har ni för erfarneheter av hur bikester.se hanterar garantiärenden i Sverige? Jag har frågat bikester.se men ännu inte fått någpot Svar.
Konstigt att de inte får sälja till Sverige när de har en fysisk butik i Sickla..

jag tycker allt är märkligt. det' får sälja till Sverige men kan tydligen inte hantera garantiärenden för de som köper och använder cykeln i Sverige.
Jo men om bikester som är tyskt, säljer till dig och du använder den i Sverige. så kommer du reklamera den till bikester och de tar det med Tern från en tysk till en annan. Så borde det rimligtvis vara

Vid vissa typer av reklamationer och problem så kräver ju Bikester (och andra tyska återförsäljare) att den trasiga varan skickas tillbaka till dom. Det är ju du och Bikester som har en relation. Hur deras avtal till sina leverantörer ser ut kan ju kvitta. De erbjuder ju även montering och avhämtning från partners runt om i Sverige och där gör de nog inte undantag på olika märken.

jag tycker allt är märkligt. det' får sälja till Sverige men kan tydligen inte hantera garantiärenden för de som köper och använder cykeln i Sverige.

Garanti är ju något tillverkaren/säljaren erbjuder (Tern i detta fall). Det finns ingen lag på att de måste lämna garanti så de kan diktera villkoren. Kan vara så att de har extra marginal på cyklarna som säljs i Tyskland för att täcka ev. garantier eller kanske garantilagstiftning ser annorlunda där.

Det du fortfarande har, oavsett om vem du köper ifrån i Sverige är reklamationsrätt. Det har du i 3 år och det gäller för fel som fanns när du köpte cykeln. Första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren (Bikester i detta fall) resterande 2.5år ligger den på köparen. Dvs spricker ramen efter 1 år så är det upp till dig att bevisa att beror på ett tillverkningsfel och inte pga. att du varit vårdslös med cykeln.

Deras svar att inte Bikester får sälja i Sverige låter ju lite märkligt. Jag har frågat igen om det verkligen stämmer och påpeka att de faktiskt säljer deras Cyklar vi deras svenska hemsida/fysiska butiker.

Gäller garantin fortfarande inte. Så får du väl fundera på hur mycket du litar på deras kvalitet. Det går ju att laga ganska mycket för 2700kr.

Det finns ingen lag på att de måste lämna garanti så de kan diktera villkoren.

Är det ett faktum eller ett tyckande? Jag vet inte men skulle inte bli ett dugg förvånad om det är i detalj reglerat i EU lag.
EDIT. om man det är tillåtet att inte ge warranty beroende på land

EDIT2: Det är väl dessutom inte bereonde på land utan om man köper det i rätt affär.

mm, men det verkar vara warranty inte guarantee det gäller

Tern bicycles are sold on behalf of our company (“Tern”) by selected Authorized Tern Dealers who understand the assembly and service needs of our products. Tern provides a warranty against defects in materials and workmanship to the original retail purchaser (“Owner”) of a Tern bicycle from the date of purchase according to the following terms:

• Five Years: Frame, Handlepost, and Fork
  • One Year: All Tern or BioLogic branded parts and components, except as noted below.
  • Other: Any other parts or components are covered by the stated warranty of the original manufacturer of that part or component.
This warranty supersedes any other warranty supplied by Tern.

Det står dock inget om att köpa det från rätt handlare i fel land.
Det skulle alltså fungera bra om man köper det på bikester.de?

Jag "call bullshit" men det rimliga är att man informerar bikester och sen köper en annan cykel.

Ja, alltså, tillverkaren kan ha diverse garantivillkor och de är väl i princip fria att sätta vilka regler de vill. Konsumentköplagen, reklamation- och ångerrätt gäller alltid och det är handlaren du vänder dig till om det skulle vara ett problem.

Jag har aldrig köpt en hel cykel av Bikester, bara delar och tillbehör, men de verkar ju vara en seriös aktör på den svenska marknaden.

Bikester tror jag absolut är relativt seriösa. Det bästa är väl som sagt att ta det med dem innan köp. Det är inget bra att tappa ramgarantin.
Jag tror det är bullshit men det blir väl samma bullshit när man ska claima i så fall.

Jag gick till Bikesters stora butik i Stockholm och var mäkta imponerad av deras närvaro vilket fyllde mig med tilltro och beställde en Tern Eclipse P20 på en gång med leverans inom 10 dagar. Deras service sträcker sig två år och de verkar ta hand om alla kunder väl. Jag fick den för 14 000 kronor men kostar över 18 000 kronor hos alla andra. Mitt mål var att få tag i den bästa och snabbaste vikcykeln och jag tror faktiskt att Eclipse P20 är just den.

Jag gick till Bikesters stora butik i Stockholm och var mäkta imponerad av deras närvaro vilket fyllde mig med tilltro och beställde en Tern Eclipse P20 på en gång med leverans inom 10 dagar. Deras service sträcker sig två år och de verkar ta hand om alla kunder väl. Jag fick den för 14 000 kronor men kostar över 18 000 kronor hos alla andra. Mitt mål var att få tag i den bästa och snabbaste vikcykeln och jag tror faktiskt att Eclipse P20 är just den.

Lycka till med den!
Men säg det inte högt, vissa Bromptonägare här kommer att studsa som en guttaperka över ditt påstående ?

Fick en order idag, tog ett par dagar. Så skönt jämfört med Wiggle och andra Englandsbaserade från vilka det numera går seeegt att få något levererat.

enda fördelen med Brom
Lycka till med den!
Men säg det inte högt, vissa Bromptonägare här kommer att studsa som en guttaperka över ditt påstående ?
Den enda fördelen med Bromton vad jag kan se är att den blitr mindra då den viks ihop och kvaliten är säket i topp, men med samma vikt runt 12 kg kan jag få en Tern vikcykel med 26 tums hjul till ett billigare pris. Jag har också kikat på Birdy Classic och Citty som viks ihop snyggt och har bra suspenison, men de är hemskt dyra och kostar runt 26 000 knoror enligt vikcykel.se.

för att återgå till ämnet, Bikester.se updaterade lagersaldot på sin hemsida till slutsåld på en gång efter jag beställt deras sista exemplar av Eclipsen P20, vilket visar på att de har fått ording på att synca lagersaldot på sin sida med verkliigt lagersaldo. De lovade en leveranstid på en vecka, max 10 dagar för avhämtning i deras butik i Stockhlm. Jag bebövde inte betala in något innan jag känt på cykeln i butik, är nöjd och bestämt mig för att köpa den. Mycet bra av Bikester men det återstår att se om de håller leveranstiden.

Senast ändrad:
Hur lång tid tar en retur ?

Jag skickade två returpaket samtidigt men till två olika Bikster-adresser.

Den returen som gick till en adress i Helsingborg tog ett par dagar att få återbetald.
Den returen som gick till en adress i Malmö (tyska lagret?) är inte återbetald eller mottagen än. Postnord meddelade att den var "levererad" när den ankom Örebo.

Någon som vet ungefär hur många dagar returen till tyska lagret tar innan det återbetalas?

Den returen som gick till en adress i Helsingborg tog ett par dagar att få återbetald.
Den returen som gick till en adress i Malmö (tyska lagret?) är inte återbetald eller mottagen än. Postnord meddelade att den var "levererad" när den ankom Örebo.

Någon som vet ungefär hur många dagar returen till tyska lagret tar innan det återbetalas?
Jag har tagit emot massor av paket från Kina och Japan och strulet med leveranser har nästan alltid varit relaterad till Postnord. Postnord anställer billigasgt möjliga analfabeter med lägt IQ och det invarkar givetvis på servicen. Så är det i Sverige i övrigt, speciellt innom sjukvården där jag befinner mig. De anställer vem som helst överallt oavett kompetens och förmåga -- alla är ju lika värda. Allt som styrs av politker blir så, så vi får förlita oss på den privata sektorn, på DHL, UPS, Shenker,,,som anställer de bästa.

Beträffande Tyskland. Min cykel skcikas från lagret i Tyskland till butiken i Stockhlom. De har lovat att det ska ta max 10 dagar dit, förhoppnisvis bara en vecka.

Senast ändrad:
Nej jag ser inget syfte med Bikester. Jag bara tar första billigaste affär på nätet. Ser mig som sjukt illojal överlag gentemot affärer men det är väl inte helt sant då jag har favoriserat Wiggle ett tag. Har dock gjort det de gånger priset varit bäst eller ja jag vågade inte köpa från de där konstiga tyska så bäst pris förutom på "de konstiga tyska" har väl varit närmare sanningen då ja..

ALLT SOM ALLT, bara köp från billigaste affären, ingen affär är lojal mot dig då de bara ser dig som en sedelbunt så var inte lojal mot dem.

För mig tog returen cirka två veckor (jag har bara returnerat till Bikester en gång). Det hanteras ju manuellt så jag antar att tiden kan variera.
Leveranser går betydligt fortare.

Ca en till två veckor är inte ovanligt (efter att det står som mottaget). Bikester nyttjar ju en uppsamling i Sverige för att inte paketen skall ett och ett gå till adressen i Tyskland. Så gör många andra också. Så det blir ett limbo där man inte riktigt vet vad som händer. Jag har returnerat mycket till Bikester och någon enstaka gång har det dragit ut på tiden, då har jag mailat eller ringt. Men det har alltid funkat.

Jag har tagit emot massor av paket från Kina och Japan och strulet med leveranser har nästan alltid varit relaterad till Postnord. Postnord anställer billigasgt möjliga analfabeter med lägt IQ och det invarkar givetvis på servicen. Så är det i Sverige i övrigt, speciellt innom sjukvården där jag befinner mig. De anställer vem som helst överallt oavett kompetens och förmåga -- alla är ju lika värda. Allt som styrs av politker blir så, så vi får förlita oss på den privata sektorn, på DHL, UPS, Shenker,,,som anställer de bästa.

Beträffande Tyskland. Min cykel skcikas från lagret i Tyskland till butiken i Stockhlom. De har lovat att det ska ta max 10 dagar dit, förhoppnisvis bara en vecka.

Ungefär.

Det heter arbetsmarknads politiska åtgärder, de som är längst ifrån arbetslivet ska få en chans och då dumpas de på stora statliga/delvis statliga företag/verk.

Dock var det en orsak till att de stod längst ifrån arbetslivet, de var inte så hajj på läget.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp