Erfarenhet av cykelväg Stockholm-Västerås

mwahlstedt

Ny medlem
Hej,

Jag har fått för mig att cykla till Västerås på lördag (och eventuellet hem på söndag, får se hur det känns...) och funderar på färdväg. Har försökt surfa runt och hitta hur andra galningar cyklat men hittar inget som jag tycker verkar riktigt perfekt (vill att det ska bli så kort som möjligt men givetvis undvika motorväg). Eniro ger denna väg som förslag om man väljer att undvika motorväg http://kartor.eniro.se/m/aJVnb Är det någon som har erfarenhet av denna eller delar av denna väg?

Ett annat alternativ har jag hittat på nätet är denna http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteID=1758 men den blir nog lite längre.

Något annat alternativ som kan rekommenderas?

Tack

Eniro alternativet lär vara den kortaste vägen. Funbeat alternativet går på lite roligare vägar. Om det är motvind skulle jag välja funbeat alternativet.

Eftersom delar av din färdväg går över mina "cykelhemtrakter" (Bålsta-Hummelsta) så gäller nog följande, Tar inte hänsyn till Stockholm -Bålsta, finns inte så många val. Heller inte Hummelsta -Västerås.

Eniro, ja Kortas och snabbast. Kör gamla E:18 Bålsta - via Enköping - Hummelsta. Stor väg mestadels stor väggren from (hjälstaviken)och rak väg = tråkig väg

Funbeat, den kör du som jonas-ni skriver, på lite roligare vägar, lite mera "på landet känsla".

Varför inte köra den ena till Västerås och den andra hem :-)

Hoven

Tack för tipsen. Är rädd för att jag kommer bli uttråkad oavsett så de roligare vägarna är kanske att föredra. Och jag kan ju alltid ta den kortare hem om jag är på det humöret som Hoven föreslår :)

Enirovägen: mellan Enköping och Östanbro och i viss mån ända fram till Irsta, där t.o.m. cykelbana finns för sista biten (rekommenderas) är det oftast väldigt lite trafik numera sedan E18 gjordes om. Eniro-kartan ser lite lustig ut med en bit som verkar gå rätt genom skogen (ungefär mellan "Lyckan" och "Liljebo"), men det stämmer faktiskt, vägen går så där numera.

Personligen skulle jag ta pendeltåget till Bålsta, följa funbeat:s rutt till punkt 32 (Breds kyrka), ta extrasvängen rakt norrut till Simtuna kyrka, köra tillbaka till Bred och sedan följa funbeats rutt till V-ås.

Nackdelen är att du inte kan skryta om att du cyklat från Stockholm till Västerås men fördelarna är desto större; vågen Bred - Simtuna är mycket roligare än Stockholm - Bålsta + flexibiliteten ökar.

KjellF

Tjena, jag tänkte oxå ta mig t Västerås, fast på fredag EM. Ska vi kanske köra "partempo"? Pm:a isf, kanske kan bli tidigt Lördag morgon oxå, beroende på min "Teamchef"

KjellF: Ta pendeln till Bålsta låter som en bra idé, med tanke på min nuvarande form gör det nog inget att sträckan bara blir ca 8 mil utan extrasväng. Upptäckte dessutom att min nödplan att ta tåget hem på söndag inte är genomförbar eftersom man enligt SJ:s hemsida inte får ta med cykel ombord på tåget. Får således cykla åt båda hållen.

Ridley: Det hade varit roligt, men jag tror tyvärr att jag snarare skulle sinka dig. Dels är det tidigt på säsongen, dels har jag aldrig cyklat så långt förut :). Får nog ta det en annan gång.

GurraG: Tack :)

mwahlstedt skrev:
-------------------------------------------------------
> KjellF: Ta pendeln till Bålsta låter som en bra
> idé

Var då beredd på att sträckan efter Kungsängen kostar extra.
Du är då utanför Sthlms-län och då måste man betala xtra.

/Håkan

Mike_Dee skrev:
> ADMIN CSENSURERAR FORUMET FRISKT. Bara så ni vet.

Tack Admin!

HåkanC skrev:
> mwahlstedt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > KjellF: Ta pendeln till Bålsta låter som en
> bra
> > idé
>
> Var då beredd på att sträckan efter Kungsängen
> kostar extra.
> Du är då utanför Sthlms-län och då måste man
> betala xtra.
>
>
> /Håkan

För att vara mer precis så är det bara sträckan efter Bro som kostar extra, så man kommer en station till efter Kungsängen.

Jag har cyklat sträcket som Eniro föreslår (ungefär samma, iaf) flera ggr. och kört det med bilen, senast för ett par veckor sedan. Funbeat har inte uppdaterat kartan för att inkludera nya E18 väster om Enköping, så sträcket från Enköping förbi Hummelsta är mycket lungnare nu, precis som Kupa skriver. Skulle dock rekommendera att du tar gamla gamla E18 vid första korsningen väster om Sagån istället för som Eniro rekommenderar.

Håller med att pendeln förbi Västerort är att föredra om du vill spara tid och energi, men kliv av vid Kungsängen istället för Bålsta på vägen ut (om det är inte alltför mycket motvind.)

Daner skrev:
> Skulle dock rekommendera
> att du tar gamla gamla E18 vid första korsningen
> väster om Sagån istället för som Eniro
> rekommenderar.

Faktum är att då blir det en liten snutt grus, eller kanske snarare sprängsten. De har klippt av "gamla gamla E18" och dragit ihop den med "gamla E18", just där vägen ser ut att gå i terrängen. Om man kör rakt fram i korsningen Daner menar, så är asfalten är lite smårisig på sträckan där gamla E18 går upp i skogen, där vajervägen börjar, men det är så kort, ngn km bara.

mwahlstedt skrev:
> dels har jag aldrig
> cyklat så långt förut :).
>

Om det behövs en paus är Konditori Drott i Enköping ett tips. Passeras dessutom om du kör Eniro-alternativet.

Kupa skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> > Skulle dock rekommendera
> > att du tar gamla gamla E18 vid första korsningen
> > väster om Sagån istället för som Eniro
> > rekommenderar.
>
> Faktum är att då blir det en liten snutt grus,
> eller kanske snarare sprängsten. De har klippt av
> "gamla gamla E18" och dragit ihop den med "gamla
> E18", just där vägen ser ut att gå i
> terrängen. Om man kör rakt fram i korsningen
> Daner menar, så är asfalten är lite smårisig
> på sträckan där gamla E18 går upp i skogen,
> där vajervägen börjar, men det är så kort,
> ngn km bara.

Klippt av? Menar du att det går inte längre att köra från Östanbro förbi Björkbacken till Liljebo? Vi åt lunch vid Nykvarn för några veckor sedan men jag testade inte att köra "gamla gamla E18" åt andra hållet.

Screenshot2011-05-04at12.38.18AM.png

Daner skrev:
> Klippt av? Menar du att det går inte längre att
> köra från Östanbro förbi Björkbacken till
> Liljebo? Vi åt lunch vid Nykvarn för några
> veckor sedan men jag testade inte att köra "gamla
> gamla E18" åt andra hållet.

Den nya korsningen vid Liljebo har varit grus väldigt länge; jag tror de håller på att fixa till den just nu, men underlaget har sett väldigt grovt ut de gånger jag passerat. Svårt att se exakt hur långt det varit grus också. Det blir nog bra, och cykelbart, till slut.

Så där, då var helgen avklarad. Hur gick det då?

Vägen dit (funbeat) var riktigt fin. Fantastiskt väder, lätt medvind och riktigt fin väg! Kan verkligen rekommendera den vägen. Trevligt landskap, nästan ingen trafik.
http://runkeeper.com/user/mwahlstedt/activity/34556455

På hemvägen tog jag eniro-vägen och den var riktigt tråkig långa sträckor. Tråkig miljö, mycket trafik och motvind... Riktigt sega ben på slutet!
http://runkeeper.com/user/mwahlstedt/activity/34764084

Men uppdraget är avklarat och personligt avståndsrekord slaget :) Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp