Erfarenhet av insatser i glasögon

Hr F

Medlem
Jag har rätt så tjocka glasögon och känner mig lite diskriminerad när det gäller glasögon för cykling. En del brillor kan man sätta in en insats i men de flest fungerar bara upp till 4 dioptrier och jag behöver mer. Nu har jag hittat en firma som säger +9! http://www.kontrolsports.co.uk
Är det någon som har erfarenhet av detta märke? Och hur fungerar det generellt med insatser i glasögonen? Jag tänker mest på reflexer och kondens mellan glasögon och insats?

Hr F skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har rätt så tjocka glasögon och känner mig
> lite diskriminerad när det gäller glasögon för
> cykling. En del brillor kan man sätta in en
> insats i men de flest fungerar bara upp till 4
> dioptrier och jag behöver mer. Nu har jag hittat
> en firma som säger +9!
> http://www.kontrolsports.co.uk
> Är det någon som har erfarenhet av detta märke?
> Och hur fungerar det generellt med insatser i
> glasögonen? Jag tänker mest på reflexer och
> kondens mellan glasögon och insats?

Kolla med Sportoptik http://www.sportoptik.se/ Det finns ju högbrytande glas som man kan använda för att inte linserna ska bli för tjocka. Jag har -5,75 i mina.
De fungerar alldeles utmärkt utom i regn. Då ser man inte mycket.

Jag har kollat med Sportoptik. De vill ha motsvarande nästan en (för mig) hyfsad cykel för ett par brillor. Om nu britterna kan leverera något användbart så sparar jag åtskilliga tusenlappar. Eller snarare, jag betraktar inte Sportoptik som ett alternativ så om inte insatser funkar så får jag väl låta tårarna rinna i nerförsbackarna.

Hr F skrev:
> Jag har kollat med Sportoptik. De vill ha
> motsvarande nästan en (för mig) hyfsad cykel
> för ett par brillor. Om nu britterna kan leverera
> något användbart så sparar jag åtskilliga
> tusenlappar. Eller snarare, jag betraktar inte
> Sportoptik som ett alternativ så om inte insatser
> funkar så får jag väl låta tårarna rinna i
> nerförsbackarna.

Du kan inte ha linser förmodar jag?

Jag har funderat på att skaffa mig ett par glasögon med insatser, och sedan låta tex specsavers skära till ett par glas som passar. Har man bara bågen så är det något vilken optiker som helst klarar av. Sportoptik hade onekligen ett brett sortiment glajor så det kanske blir nått därifrån men själva glasen köper jag nog lokalt av någon jag kan ge onda ögat.

Senast ändrad:
Är det för fåfängans skull som du vill ha mer cykelspecifika glasögon? Själv har jag glasögon för att skydda mot damm, vatten, vind och insekter. Hade jag redan haft vanliga glasögon hade jag inte behövt använda de glasögon jag har nu.

geologen skrev:
> Är det för fåfängans skull som du vill ha mer
> cykelspecifika glasögon? Själv har jag glasögon
> för att skydda mot damm, vatten, vind och
> insekter. Hade jag redan haft vanliga glasögon
> hade jag inte behövt använda de glasögon jag
> har nu.

Knappast. Sportbrillor är inte snygga. Däremot så är de aerodynamiskt utformade. Mina vanliga får luften att virvla runt kanten vid lite fart med tårar och risk för skit i ögonen som resultat. Dessutom så skyddar sportbrillor för irriterande sidoljus.
Har fått svar från Kontrol om varför de klarar höga dioptrital och svaret var att de använder högrefraktiv (1.67) plast. Nu är det inte speciellt nytt med sådan plast så man undrar varför övriga producenter inte anser sig klara mer än 4 dioptrier.

Hur upplever ni själva insatsen? Är den stor nog för att täcka hela synfältet eller ser man skarven mellan insatsen och yttre glaset?

Jag har ett par av Roses billigare med insats. Trots att Rose anger +-2,5 som max fungerar mina Mr Magoo plastlinser alldeles utmärkt.
Jag kan inte omedelbart se vad som skulle hindra större dioptrier då själva insatsen är rätt flexibel.
Och med sportglasögonen slipper jag tåras som ett barn som tappat glassen, pga den turbulensen som bildas bakom vanliga glasögon. Även i mina måttliga hastigheter.

Imma tycker jag mest är ett problem när om man stannar. Så fort man börjar cykla försvinner det problemet. Jämfört med vanliga glasögon är det egentligen bara en situation då det känns som sämre och det är om det råkar droppa ner svett som gör att det blir kladdigt mellan insatsen och vanliga "glaset". Då är det inte helt enkelt att få det rent i farten.

Körde de första åren med vanliga glasögon. Bytte sen till sportbrillor med insatsbågar. Var väl egentligen tre skäl: dels upplevde jag ögonen tårades, i synnerhet utåt ögonvrårna, dels ville jag ha solglasögoneffekten och dels var det ren fåfänga då det eliminerade lite av glasögonormseffekten! Säkert smidigare med linser, men jag och peta i ögonen funkar inte.

Min personliga erfarenhet när man byter mellan två olika glasögon med samma styrka är att det inte blir helt bra. Jag har aldrig provat insatser men däremot har jag provat slipade solglasögon köpta från samma optiker där jag köper mina vanliga glasögon. När jag byter mellan mina vanliga glasögon och dessa blir det en sorts "förvrängning", vet inte varför, men jag upplever samma sak i några dagar efter att jag köpt nya glasögon, kanske är det olika form på glasen (det blir dock bra efter några dagar när ögonen har vant sig).

Min poäng är att har du aldrig provat att byta mellan olika glasögon med samma styrka kanske du blir besviken, det blev i alla fall jag. Jag är inte heller helt förtjust i linser men använder det när jag ska ut på långa pass, eller pass där jag vet att jag kommer käka mycket flugor och annat skräp.

Är nog olika hur man reagerar. Jag har aldrig upplevt någon sådan effekt. Å andra sidan så kör jag utan glasögon när jag springer trots att jag har 3-4 dioptrier, så jag är kanske ovanligt okänslig!?

Jag har kört med Adidas Evil Eye med insatser i ett par år, tror det funkar prima. Jag köpte mina (inkl. slipning) från www.vision3k.com i UK. Fick maila över styrkor etc funkade kalasbra. Är det väldigt fuktigt ute immar igen om man stannar, men så länge man rullar är det inget problem.

Pfaff skrev:
> Jag har ett par av Roses billigare med insats.
> Trots att Rose anger +-2,5 som max fungerar mina
> Mr Magoo plastlinser alldeles utmärkt.
> Jag kan inte omedelbart se vad som skulle hindra
> större dioptrier då själva insatsen är rätt
> flexibel.

Intressant. Vad har du för styrkor på dina Magoo-linser? Och vilken optiker gjorde jobbet?

Jag är ju så pass gammal att jag behöver glasögon för att se på nära håll. Jag behöver ca +2 dioptrier. Körde först med mina vanliga progressiva glasögon men som flera har skrivit redan är det inte optimalt, var särskilt jobbigt i vintras. Sen hittade jag ett par skyddsglasögon, från Jula, i garaget och testade dessa. De har ett litet läsglas i nederkant som finns med olika styrkor. läsglaset gör att jag kan se cykeldator, klocka, mobil mm. och vägen ser jag fortfarande tillräckligt bra utan korrektion. De första jag hittade var lite för svaga nu men jag köpt ett par med +2 och de fungerar jätte bra som skydd mot fartvind eftersom dom går rejält långt bak på sidorna. Inget solskydd visserligen men priset på 69;- kan väl knappast någon klaga på. Har funderat på att köpa lite solfilm och sätta ett band i överkant så man får lite solskydd också.
Finns upp till +3 i styrka på läsglasen.
Tänkte att det kunde vara ett tipps för er som bara behöver lite hjälp på nära håll och tycker att de speciella sportglasögonen med insatser är lite väl dyra.
/Lasse

Tillbaka
Topp