Erfarenhet av OMNIUM CXC eller tips om alternativ?

Hutnu

Aktiv medlem
Efter några år av mekande och pulande så har jag landat i att det är dags att avveckla några av mina retrobyggen och skaffa en mer modern hoj. Den ska främst användas för åretruntpendling, 2 mil per dag i Stockholm, men ibland förhoppningsvis längre turer. Jag kommer troligen köra Single speed pga vill minimera underhåll och vikt, behöver bara klara mig uppför Götgatan.

Detta behöver jag:
- skärmmöjligheter
- packmöjligheter, korg och/eller pakethållare
- gärna möjlighet att byta mellan SS/Fixie/Remdrift/Växlar
- någorlunda lätt, inte över 12, helst runt eller under 10.
- tyst och lättrullad
- den måste vara snygg, och det betyder raka rör, inga krusiduller.
- så lite underhåll som bara går. Jag har insett att det inte hamnar överst på priolistan.

CxC verkar väldigt flexibel och är snygg. Tänker jag rätt? Har jag glömt något? Vad finns det för alternativ som jag borde kolla upp? Brother Kepler och Surly har jag hört lite om, de verkar inte vara lika flexibla men kanske bättre på andra sätt?
Finns det nånstans man kan känna på en CxC i Stockholmsområdet?

Tack för tips! Den ser fin ut, dock ytterst få fästpunkter för skärmar och packning. Mycket bra att ha som jämförelse, men om en hoj är sådär pass clean utrustningsmässigt så borde den väl inte väga över tolv kilo? Eller är jag bortskämd med min gamla Peugeoträser som klockar in under tio? Är det fetare däck och skivbromsar som väger extra kanske?

Jag har ju för övrigt ingen aning om vad en omnium cxc väger fullkittad, jag borde nog inte ha några vidare förhoppningar egentligen.

Det som talar för CXC’n är väll det helt horisontella överröret. Jag är också sjukt sugen på en CXC men euro kursen får mig att inte slå till..

Skulle kunna va en Brother Kepler som alternativ då.

Kepler/cxc/mehteh osv blir nog lättare.
Men då börjar vi prata 10k för ramen. Inte hela cykeln :)

Vill man ha ngt lätt så är det bättre med något som inte är stål. Det här härket landade kring 8 om jag minns rätt
IMG_5237.jpeg

Men då börjar vi prata 10k för ramen. Inte hela cykeln :)
Sen finns ju cxc i titan också, då sticker det nog iväg. ?
MEN budgeten är ganska flexibel, efter lång tids snålande och ett jävla tråkigt 2023 så kan jag tänka mig att pröjsa lite mer för en hoj som checkar tillräckligt många boxar. (Kanske inte riktigt titan-flexibel, men ändå.)

Cannondale är ju alltid rätt, men som vinterpendlare vetetusan.

?
Fin, och jag gillar verkligen Pelagos stil på cyklar och racks. Men det är nåt som inte riktigt triggar, den kanske är för mycket vanlig herrcykel ändå, och då har jag redan en finfin Miyata som fyller den rollen. (nä okej, fyra Miyator, men ändå)

Braindumpar lite status.
Har fått tag på en hygglig typ som gärna låter mig kika på hans Omnium-hoj. Har snöat in lite på den ramen, så det blir intressant.

Har börjat grubbla över övriga delar. Är mkt sugen på remdrift pga hatar att jiddra med kedjor. Och så SS pga än så länge klarar jag Götgatan utan granny gear. Brett ganska rakt styre med mekaniska skivbromsar så att jag lätt kan switcha till dropbars vid feeling. Sugen på framkorg pga smidigt att kasta ner saker i, men också en lagom snabbfäst sadelstångsmonterad väska (carradice?). Ingen pakethållare pga dödar the looks.

Osäker på hjul och däck, sånt vet jag inget om. Navdynamo är väl najs på en pendlare, men blir det inte lite framtungt? Har inte provat.

Osäker på hjul och däck, sånt vet jag inget om. Navdynamo är väl najs på en pendlare, men blir det inte lite framtungt? Har inte provat.

Jag skulle aldrig bygga en pendlare utan navdynamo och snygga lampor. Så skönt (och trafiksäkert) att alltid ha vettig belysning från första tramptaget.

Ett extra plus i sammanhanget, om man är lite knepig och gillar mekutmaningar utöver de enkla Lego-byggena en modern hoj innebär, är de kreativa lösningar som sladdragning och lampmontering bjuder på.

Ja, det kanske måste bli med navdynamo ändå. Jag har ju aldrig hört nån vara missnöjd. Sladdragning har jag just gjort med en flaskdynamo, sjukt bökigt och ovärt.

Fortsatta grubblerier:
Jag fick möjlighet att känna på en cxc i storlek Large i fredags. Fin som snus, jag är fortsatt superpepp på en sådan ram. DOCK: när jag stod grensle över den så gick den liksom hela vägen upp. Jag är 182 och då ska jag ha en Large, men det känns inte riktigt rätt? Jag tror inte jag har exceptionellt korta ben. Lutar åt att jaga en Medium som är tre cm lägre. Tänker att man väl ändå kan justera sittställningen med styrstam och sadel etc, men det kanske är dumt?

Fortsatta grubblerier:
Jag fick möjlighet att känna på en cxc i storlek Large i fredags. Fin som snus, jag är fortsatt superpepp på en sådan ram. DOCK: när jag stod grensle över den så gick den liksom hela vägen upp. Jag är 182 och då ska jag ha en Large, men det känns inte riktigt rätt? Jag tror inte jag har exceptionellt korta ben. Lutar åt att jaga en Medium som är tre cm lägre. Tänker att man väl ändå kan justera sittställningen med styrstam och sadel etc, men det kanske är dumt?

jag skulle prioritera att cykeln passar bra när du faktiskt cyklar på den, än när du står gränsle över den

jag skulle prioritera att cykeln passar bra när du faktiskt cyklar på den, än när du står gränsle över den
Ja, jo, det låter ju rimligt, det gör det ju. Hade varit skönt att kunna testa båda storlekarna men jag ska se om jag kan hitta en hoj hemmavid som har ungefär samma spec.

Bikeinsights.com är vettigt för visualisering
Jag är 183 och kör en XL mehteh med 100mm stam och rakt styre.

Man får ha i åtanke att en cykel som urpsrungligen är designad för dropbars är kortare än en som är designad för rakt styre.

Tycker det blir en bekväm, relativt upprätt sittställning för mig som är lite ryggmongo

IMG_5357.jpeg

Jämför med en gravelcykel som är designad för rakt styre:
IMG_5358.jpeg

Så är dom rätt mycket längre i motsvarande storlek. Så en medium skulle antagligen behöva en jättelång stam för att få okej reach.

Allt det här bygger på min killgissning att du ska köra rakt styre. Ska du köra bockstyre så kan du strunta i mitt svammel

Kass standover är ju priset man får betala om man vill ha en ram med horisontellt överrör. Är standover viktigt för dig kanske du ska kika på en annan ram med lite slopad TT.

Bikeinsights.com är vettigt för visualisering
Grymt, tack! Jag inser att jag måste sätta mig in i geo lite mer innan jag chansköper en ram. Min dröm är ju att köpa en ram to rule them all, som skulle ersätta hela mitt garage, men det är nog lite naivt.

Kass standover är ju priset man får betala
Ja, så är det ju såklart. Jag får grubbla lite till, fick ju några bra tips här i tråden.

Kass standover är ju priset man får betala om man vill ha en ram med horisontellt överrör. Är standover viktigt för dig kanske du ska kika på en annan ram med lite slopad TT.
Instämmer i detta. Med det snygga kommer det vissa nackdelar. Den grymt snygga poseringsmanövern att sitta med ena skinkan på överröret och andra benet i marken i skönt avslappnad stil faller bort med det horisontella överröret. Andelen sitta-på-överröret gentemot sitta-på-sadeln är ju försvinnande liten, men ändock något jag själv skulle ha med i beräkningarna. Fåfäng much?

Sen för att sväva ut lite så måste det sägas att CXC:n ser väldigt kort ut. Har inte kollat geo i detalj osv, men med rakt styre måste det bli en ganska kort cykel gissningsvis.

Jag hade kompromissat på mycket för att få ett horisontellt överrör mot ett slopat så kör på en Large du säger jag!

CXC är ju mer åt track geon än en drop bar cykel så det får man ju vara med på både i gaffelvinkel och längd. Tror dock det är en sjukt trevlig och snärtig vardags och city hoj!

Hur har det gått Hutnu? Blev det en CXC tillslut?
Tackar som frågar! Nej inte ännu eftersom det inte funnits några i rätt storlek och färg. Men hoppet lever! Nu väntar jag på svar från ATR angående en beställning eftersom det äntligen är en ny batch med ramar på väg från fabriken.

Min nuvarande tanke är att köra en Cxc Medium. Siktar på någorlunda komfortabel sittställning med brett styre med lite backsweep. Remdrift och kanske dubbla hjuluppsättningar med ss/alfine11. Sen när/om ramen anlänt måste jag ju välja alla detaljer som bromsar etc och där har jag ganska dålig koll, men det ordnar sig väl. Fokus kommer nog ligga på underhållsfritt och hållbart snarare än bling. Sen lär jag låta ATR bygga ihop den pga jag kan bara bygga skrot, inte fincyklar.

Jaha, nähä. Nu har det nog faktiskt bokats en ram. Eftersom livspusslet sett till att tömma mitt sparkonto lagom till detta inköp så kommer jag få ta resten lite pö om pö. Men så länge det finns en ram så går ju resten att lösa.

Jag lutar fortfarande åt att köra dubbla uppsättningar hjul, och då är tanken att ha lika stort bakdrev för att kunna byta enkelt. Måste klura på utväxlingen, så att det går att ha samma med SS som med navväxeln. Leker också med tanken på att SS-hjulparet ska vara 650b för att kunna köra lite fetare däck.

Säger inte att det måste vara så, men jag tror inte jag hört om någon som köpt två hjulset till en cykel och sen faktiskt använt bägge ?

Säger inte att det måste vara så, men jag tror inte jag hört om någon som köpt två hjulset till en cykel och sen faktiskt använt bägge ?
Haha ja, tanken har ju slagit mig. Det blir nog till att bygga ett 700c-set med alfine11 och son28 (eller deluxe?), och om det känns för vuxet och framförallt tungt så får jag köpa ett till i efterhand.

Kan väl bygga ett lätt dynamo-framhjul iaf, så kanske det räcker med att byta bakhjul ifall du vill lyxa till det med ss/fixie

Kan väl bygga ett lätt dynamo-framhjul iaf, så kanske det räcker med att byta bakhjul ifall du vill lyxa till det med ss/fixie
Ja det vore ju ett alternativ såklart, skönt att ha ljus fixat även på stads-skoj-varianten. SonDelux är lite lättare än Son28 vad jag förstår. Eller finns det nåt alternativ jag borde kolla upp?

Då vill vi ju veta vad det blev för färg på ramen!
Blurple! Och tanken är att allt annat ska vara nattsvart och mattsvart.

Ruggigt snyggt bygge även om jag tror att geometrierna för korgens infästning kan ge lite intressanta laster

Ruggigt snyggt bygge även om jag tror att geometrierna för korgens infästning kan ge lite intressanta laster
Ja, det ser vanskligt ut. Jag siktar på lite högre styre så korgen kan vara rakt ovanför hjulet. Håller på och velar kring vilken korg jag ska ha. Min vanliga lösning med sånt budgetrack som fästs i canti-fästena funkar ju inte nu, så måste hitta en tajt korg som fästs mot gaffelbenen.

Här är målbilden och främsta anledningen till att jag ville ha en blurple cxc.

Visa bilaga 687251
En waldkorg är ju hemsk att cykla med även om den sitter tight mot styrröret. Vill inte ens tänka på hur den här känns.

specialized rear ut sina fram-racks:
IMG_9308.jpeg
Går att ha det väldigt "rakt ner"

Annars:

En waldkorg är ju hemsk att cykla med även om den sitter tight mot styrröret. Vill inte ens tänka på hur den här känns.

specialized rear ut sina fram-racks:
Visa bilaga 687268
Går att ha det väldigt "rakt ner"
Ja, såg att dom rear ut den där kollektionen nu men vill absolut kunna ha en korg till vardags så behöver en lite större plattform. Vill bara inte ha korgen jättelångt framför hjulet.

Tillbaka
Topp