Erfarenhet av tempobåge

Erfarenhet av tempobåge
jag antar att du kör racer eftersom du annars borde ha ett tempostyre från början (om du nu inte kör mtb men fan ska du med tempostyre till då:P) om tävlar/tränar triathlon så rekomenderas Profile design fast forward sadelstolpen så du får rätt höftvinkel samt kommer närmare vevpartiet.

Jag tycker annars clipon bågar är nice spec om man vill slippa byta styre om man vill köra i grupp.

I övrigt så är tempobåge mera aero och allt som är mera aero är bättre än allt som är mindre aero :D

Angående erfarenhet, så är det bättre i motvind och på rakor med tempobåge och sämre när det är mycket branta backar tycker jag. Ska du ha den på racer så får du tänka på storleken på cyklen, har testat med både 60mm styrstam och 100mm styrstam, 60mm känns väldigt ostabilt och vingligt medans 100mm gör hela cyklen stabilare och mindre vinglig dock så blir man mindre kompakt över cyklen med kortare styrstam.

Sen ger tempobågen bara 2 positioner att han händerna medans ett bockstyre ger 3 och bockstyre med clipon ger 4 vilket kan var relevant under längre turer.

Senast ändrad:
Erfarenhet av tempobåge
Jag har haft clip on båge några år (Deda Clip-black). Jag tycker det fungerar bra, man har en ny position som avlastar handlederna, vilket kan vara skönt under långturer och när man väl vant sig tycker jag att ligga i bågen är minst lika stabilt som att ligga i bocken. Köp en som är lätt att montera av, då de inte är tillåtna på många motionslopp.

Senast ändrad:
Erfarenhet av tempobåge
Jag har ett profile design clipon. Under de två säsonger när min målsättning var triathlon istället för cykel så använde jag tempobågen mycket och vande mig vid den. Säsongen efteråt när jag inte hade tränat något med bågen så stod jag bara ut i korta stunder.

Även om min inte var proffsanpassad så är poängen att man måste jobba lite för att det ska funka bra i bågen. (sen är det klart skillnad om man ska köra ett kort tempo eller ironman...)

Erfarenhet av tempobåge
Kan tillägga att det är svårt att ställa in en tempobåge riktigt bra, bara några millimeters kan göra skillnad mellan bekväm och obekväm, min blev bättre efter att jag hittat några videor på YouTube i ämnet och sedan ställde upp cykeln framför spegelgarderobsdörren och meckade tills jag fick det ok.

Erfarenhet av tempobåge
Har en lös båge (clip on?) Liggande sedan några år. Har aldrig använt den. Inbillar mig att det ger mindre träning för mage och rygg om jag kör med den, lite "fuskigt" alltså?

Kanske borde sälja den eller är det något att ha för en vanlig landsvägsgubbmotionär som jag?

Erfarenhet av tempobåge
Hej alla och tack för era idéer. Sorry att jag försvann under radarn. Åkte på influensa. Lite svar på eran input.

Jag har en racer, eller närmare bestämt en CX som jag investera lite mer i med bland annat funderar på köpa nya hjul till samt en clip on triathlon styre. Profile verkar ha väldigt många alternativ runt 1000-1500 sek som jag tycker låter rimligt. Jag får dyka förbi cykelcity och kika.

Behdad

Tillbaka
Topp