Nu har jag gjort min första helservice på min BOS Deville. Om man följer tipsen tidigare i tråden med tryck i fjäderna och spännband, var det inga problem att få loss skruvarna.
En positiv iakttagelse var att det fanns inte några lösa brickor och kulor som ramlar ur när man tog isär gaffeln, som Fox. Jag fick isär den på ett tydligt sätt och det var lätt att rengöra.
BOS använder inte heller olika gummibälgar eller andra förbrukningsprylar som FOX.
Oljorna som rann ut såg inte alltför dålig ut. Min extra påfyllning av ytterbensolja i vänster benet, efter halva året, hade nog gjort nytta.
Innerbenen såg inte skavda ut som det gjorde på min Fox 36 RC2 vid första servicen.
Att BOS har open bath i dämparbenet borgar för god smörjning av dämparbenen men jag var lite orolig för att BOS rekommendation med 5ml olja i fjädrbenet skulle vara lite för lite.
Det visade sig att oljan i vänsterbenet endast smörjer oljetätningen och innerbenet. Kammaren är rätt liten och rymmer knappt mina 15ml som jag hällde i istället.
Det skall inte vara någon olja i luftfjädern som många andra märken har. Luftkammaren är hel innesluten i vänsterbenet och smörjas enbart gaffelfett på luftkolven. Såg inte alltför illa ut. Det var också viktigt att fylla på med gaffelfett i dammtätningarna.
Jag valde att hälla i Motorex 5wt olja då den fungerade bra i min BOS Idylle. Det är också ett hett tips från Preacher. I fjäderbenet tolkade att 20wt är Fox Fluid, den blåa, är en bra ersättare.
I manualen rekommenderas 50mm oljehöjd i dämparbenet. Det var dock inte så enkelt att mäta oljehöjden med gaffeln i helt utsträckt läge. Det blev inte tillräcklig stor öppning mellan locket för att få i en linjal. Jag blev tvungen att att montera av övre locket från pistongen och säkra upp stumpen med hjälp av ett buntband, så att inte pinnen drunknade i oljan.
Jag valde också att försegla gaffeln med låg tryck i nedre kammaren i vänsterbenet så att gaffeln säckar ihop när jag släppte på trycket i luftfjädern. På så sätt kunde jag på en kontrollerat sätt reglera höjden i det oljafyllda dämparbenet när jag skulle ömsom fylla på, mäta och slutligen montera på locket igen med någon cm slack för att komma åt med verktyg men ändå inte låta olja svämma över.
Bortsett från pillet med oljepåfyllningen måste jag nog ändå säga att BOS gör föredömliga gafflar som är enkelt byggda men ändå levererar bra egenskaper.
Synd med att PontusL fick en skuren gänga men BOS håller ändå måttet jämför med mina tidigare gafflar från Fox, Manitou och Marchozzi.