Erfarenheter av att serva BOS Deville?

(Varning för starka bilder)

Så!
Tack till Jon för moraliskt stöd.
Fortsättning följer...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    54.9 KB · Besök: 41
  • image.jpg
    image.jpg
    42.3 KB · Besök: 49
  • image.jpg
    image.jpg
    68.9 KB · Besök: 43
Hihi.. Närå, det kommer bli finfint det här när jag verkställt min plan. Imorse satt jag med en marzocchi 55 i varukorgen men nu är jag mer hoppfull trots de chockerande bilderna ovan.

PontusL:
Det förklarar varför du inte dök upp på turen i onsdags.
Det var ett radialt grepp. Fick du någon kläm på varför inte skruven ville släppa?

Vet inte varför den sitter fast, men fast sitter den - fortfarande och ordentligt... Men som synes är den ihålig så jag tänkte man kunde gänga för en liten m5 eller något och dra i istället.

PontusL skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte varför den sitter fast, men fast sitter
> den - fortfarande och ordentligt... Men som synes
> är den ihålig så jag tänkte man kunde gänga
> för en liten m5 eller något och dra i istället.

Jag trodde först att du skulle försöka dra ut den en grispick men risken finns nog att gängan i pistongen är skadad.
Men att gänga upp för en rostfri pinbullt borde fungera. Sedan kan du återvinna den avkapade skruven som tätning genom att borra upp den och plana av toppen.
Den är nog bättre med en mutter på utsidan.

Pinnbult schminnbult, jag gängade lite m6-gängor i pistongen och drog i en skruv. Den gamla skruvskallen fick tjänstgöra som ett extra lock (tyvärr blev champagne-anodiseringen lite skadad av mina experiment så den fick alufinish istället...)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    54.7 KB · Besök: 42
  • image.jpg
    image.jpg
    46.7 KB · Besök: 41
Nya SKF/fox34-seals på det samt lite motorex 5w olja (15w i luftbenet) och jag känner spontant att gaffeln har gått in i en helt ny dimension av plushness!

Nä nu ska jag öppna en Châteauneuf-du-Pape och byta strålkastare på min 2CV...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    46.6 KB · Besök: 50
PontusL skrev:
> Nya SKF/fox34-seals på det samt lite motorex 5w
> olja (15w i luftbenet) och jag känner spontant
> att gaffeln har gått in i en helt ny dimension av
> plushness!
>
> Nä nu ska jag öppna en Châteauneuf-du-Pape och
> byta strålkastare på min 2CV...

+1
Snyggt jobb! Tänkte att en pinbulten skulle skona din alu-gänga när du skall plocka isär den fler gånger. Jag har i alla fall 1m rostfri gängad pinne M6, ifall du vill testa. Du kan få en bit.
Men det blev snyggt med en skruv. :)

Robert: ah det verkar ju vettigt. Nåja, jag behåller väl skruven tills nästa service iaf..
Marran: visst, det här är mer edge än att cykla! :)

Första riktiga turen igår kändes bra till en början men tyvärr tappade gaffeln trycket efter ett tag. Men en extra o-ring ska nog råda bot på det.

Du skall nog täta med ojäst baugettdeg, lite som den franska varianten av lin. Du använde väl endast tryffelolja när du satte ihop gaffeln?

;-)

Tack för tipsen Pelle, den franska mekkulturen är verkligen fantastisk! Nu verkar visserligen gaffeln hålla luften men jag kanske ska sätta en deg bara utifall att...

Nu har jag gjort min första helservice på min BOS Deville. Om man följer tipsen tidigare i tråden med tryck i fjäderna och spännband, var det inga problem att få loss skruvarna.
En positiv iakttagelse var att det fanns inte några lösa brickor och kulor som ramlar ur när man tog isär gaffeln, som Fox. Jag fick isär den på ett tydligt sätt och det var lätt att rengöra.
BOS använder inte heller olika gummibälgar eller andra förbrukningsprylar som FOX.
Oljorna som rann ut såg inte alltför dålig ut. Min extra påfyllning av ytterbensolja i vänster benet, efter halva året, hade nog gjort nytta.
Innerbenen såg inte skavda ut som det gjorde på min Fox 36 RC2 vid första servicen.

Att BOS har open bath i dämparbenet borgar för god smörjning av dämparbenen men jag var lite orolig för att BOS rekommendation med 5ml olja i fjädrbenet skulle vara lite för lite.
Det visade sig att oljan i vänsterbenet endast smörjer oljetätningen och innerbenet. Kammaren är rätt liten och rymmer knappt mina 15ml som jag hällde i istället.
Det skall inte vara någon olja i luftfjädern som många andra märken har. Luftkammaren är hel innesluten i vänsterbenet och smörjas enbart gaffelfett på luftkolven. Såg inte alltför illa ut. Det var också viktigt att fylla på med gaffelfett i dammtätningarna.

Jag valde att hälla i Motorex 5wt olja då den fungerade bra i min BOS Idylle. Det är också ett hett tips från Preacher. I fjäderbenet tolkade att 20wt är Fox Fluid, den blåa, är en bra ersättare.

I manualen rekommenderas 50mm oljehöjd i dämparbenet. Det var dock inte så enkelt att mäta oljehöjden med gaffeln i helt utsträckt läge. Det blev inte tillräcklig stor öppning mellan locket för att få i en linjal. Jag blev tvungen att att montera av övre locket från pistongen och säkra upp stumpen med hjälp av ett buntband, så att inte pinnen drunknade i oljan.

Jag valde också att försegla gaffeln med låg tryck i nedre kammaren i vänsterbenet så att gaffeln säckar ihop när jag släppte på trycket i luftfjädern. På så sätt kunde jag på en kontrollerat sätt reglera höjden i det oljafyllda dämparbenet när jag skulle ömsom fylla på, mäta och slutligen montera på locket igen med någon cm slack för att komma åt med verktyg men ändå inte låta olja svämma över.

Bortsett från pillet med oljepåfyllningen måste jag nog ändå säga att BOS gör föredömliga gafflar som är enkelt byggda men ändå levererar bra egenskaper.
Synd med att PontusL fick en skuren gänga men BOS håller ändå måttet jämför med mina tidigare gafflar från Fox, Manitou och Marchozzi.

Gött!
Angående oljemängd ska den enligt manualen mätas med komprimerad gaffel och fullt utdragen pistong, precis på samma sätt som Idylle. Annars blir det jättesvårt precis som du noterade.

Höjden är kritisk för att få rätt beteende, jag har ofta hällt i någon mm mer olja än rekommendationen för att få lite mer progressivitet, men det handlar verkligen om millimeter. Har du 50mm oljehöjd med fullt utdragen gaffel är jag ganska övertygad om att den kommer hydrolocka långt innan den når full slaglängd.

Sen brukar jag faktiskt hälla någon liten droppe float fluid eller 15wt olja i luftkammaren förutom fettet, bara för att lyxa till det.

Jag bytte olja i min idag. Ut med 10wt och i med 5wt motul i cartridge. Anledningen till att jag hade 10wt var att det var vad jag fick tag på snabbt i Spanien, och där var ändå så varmt att det funkade bra. Häruppe i minusgraderna kändes det ganska överdämpat däremot.

Oljan såg ok ut, bara lite smutsig i botten. Gaffeln har väl gjort uppskattningsvis 100-150 khm utförs under säsongen, så det får anses vara ok tycker jag.

Med ny fräsh 5wt och ny smörjolja i luftbenet känns den underbar igen.

marran skrev:
> Jag bytte olja i min idag. Ut med 10wt och i med
> 5wt motul i cartridge. Anledningen till att jag
> hade 10wt var att det var vad jag fick tag på
> snabbt i Spanien, och där var ändå så varmt
> att det funkade bra. Häruppe i minusgraderna
> kändes det ganska överdämpat däremot.
>
> Oljan såg ok ut, bara lite smutsig i botten.
> Gaffeln har väl gjort uppskattningsvis 100-150
> khm utförs under säsongen, så det får anses
> vara ok tycker jag.
>
> Med ny fräsh 5wt och ny smörjolja i luftbenet
> känns den underbar igen.

Jag var också rätt imponerad av att oljan såg inte alltför gul ut vilket den altid gjorde på FOX 36. Men jag har nog inte kört den lika mycket som du.
Man jag kör nog ändå in en skvätt nu olja i vänsterbenet, om ett halvår.

Var får man tag på motul 5w olja? Kan man handla det över disk i Göteborg eller är det internet som gäller? Har försökt googla men kommer inte fram till något vettigt.

Det börjar bli dags för service. Funderar på att byta till fox skf packboxar när jag ändå är igång. Fungerar det med vilket gaffelfett som helst eller ska det vara något särskilt?

xyz-saft skrev:
> Var får man tag på motul 5w olja? Kan man handla
> det över disk i Göteborg eller är det internet
> som gäller? Har försökt googla men kommer inte
> fram till något vettigt.
>
> Det börjar bli dags för service. Funderar på
> att byta till fox skf packboxar när jag ändå
> är igång. Fungerar det med vilket gaffelfett som
> helst eller ska det vara något särskilt?

Jag tror ifs du kan köra på nästan vad som, det verkar inte kritiskt enligt min erfarenhet. Jag körde på ngn halvful 7,5wt ett tag, den var lite trög. Sen har jag kört både motorex och motul 5wt, vaddetnuvarpåcrc 7,5wt och allt det lirade helt ok. Den lilla eventuella skillnaden kan man lätt justera bort med komp och returrattarna. Fräsch olja vilken som helst är bättre än gammal trött tycker jag.

Ang. packboxar är fox skf grejen. De går dessutom att montera med bara fingrarna om man fettar ordentligt. Jag körde PrepM, judy butter eller liknande funkar säkert också.

Tänk på Devillen som en gammal Marzocchi från 2005 fast byggd av en Schweitzisk urmakare istället för en vinfull italienare, häll i lite slattar av det du har och den funkar utmärkt :)

De där skf-tätningarna måste väl finnas till mindre pengar någonstans för det ändamål de ursprungligen utvecklats för? Fox är ju helt jävla svindyra på samma delar jämfört med ex RS.

När jag har varit på Momentum säger de att SKF inte har några i sin katalog, så jag tror faktiskt de kan vara specialbeställda

Det var ju synd. Extra synd att just Fox beställt dem. Hade det varit RS hade de säkert kostat hälften så mycket. Å andra sidan hade det lika gärna kunnat vara BOS och då hade de väl inte gått att få tag i alls ;-)

Bos har om jag inte minns fel även SKF original, fast de är lite annorlunda. Mycket hårdare att banka ner framförallt, och lite lurigare att få tag på. Minst lika dyra, jag valde att glömma bort priset omgående efter att mitt konto tömts

Gött, då har jag lite bättre koll på var jag ska leta. Blir till att ringa runt imorgon och försöka få tag på rätt saker. Kanske blir till att lägga en beställning någonstans också, måste serva bakdämparen också så behöver ett Fox air sleeve service kit och lite annat bös.

Tillbaka
Topp