Erfarenheter av Biltemas produkter?

Har inte provat pedalerna eller däcken, men kanske finner du svaren här: http://happymtb.org/forum/read.php?1,28878

Edit: Eftersom du även frågade generellt kan jag tillägga att jag är nöjd med skärmar, styrlinda och diverse verktyg som jag köpt på Biltema. Enligt mig finns det prisvärda grejer på biltema, men också endel skräp.

Senast redigerad av en moderator:
Många saker är ju billigare modeller från vanliga leverantörer, typiskt sånt som sitter på cyklar man köper men med en annan logga på. De prylarna är det inget fel på.

Biltemas däck vill jag höja ett varningen finger för.
Köpte däck för några år sedan som torkade sönder på en säsong.

Kanske är bättre nu dock, vet ej...

Allt är givetvis inte skräp där, köpte nya bromshandtag till min pendlare för 59kr paret som fungerar ypperligt!

Tja, mina erfarenheter är som tidigare skribenters, lite blandat... köpte en pendlarcykel av dom för ca 4år sedan (Yosemite Distance), billigast tänkbara för runt 1500:- eftersom jag har den vid tågstationen Södertälje syd. Den funkar förvånandsvärt bra fortfarande, och har dessutom inte blivit snodd :-) (Yosemite-klibbor verkar bättre än bra lås...)

kör med biltemas plattis pedaler o dom funkar bra.. dom ser billiga ut är billiga men hållbara (än så länge)... kostar dessutom en bråkdel av vad ett par "värstingar" gör så håller dom bara två bråkdelar av en sådan är dom ju prisvärda ;)

Jag körde ett tag med Biltemas pedaler, helt ok, men när jag körde sönder dom bytte jag till Shimanos. Runt 100 kr dyrare, och 100 gram tyngre men väldigt mycket smidigare att komma i och ur. Jag kan inte klaga på hållbarheten på Biltemapedalerna, men Shimanopedalerna har fått enormt mycket mer stryk och funkar fortfarande klockrent.

Provat cykeldatorn, min vart fuktskadad och slutade fungera efter en månad men kanske fick ett dåligt ex.

Har även provat MTB 26x1.95 däcken som kostar 90:- dom är en aningen mjuka(studsiga) men funkar utmärkt i övrigt.

Tyckte dom var mycket mer prisvärda än Continental SpeedKing 2.3 som jag köpte innan för 250:- som var rena skräpet :P. Aldrig lyckats få 4 punkteringar på en månad förut.

Får man fyra punkteringar på en månad med SK2.3" så är det nog inte däcket det är fel på, utan att det sitter kvar något skit i däcket efter första punkteringen eller liknande "vanligt" fel. Jag har kört SK2.1"SS utan punkteringar, och det är betydligt sämre punkaskydd där än vanliga icke-SS SK2.3".

Måste säga att Biltemas SPD-pedaler är sjukt bra skit. Har kört mina i 2,5 år nu och det börjar bli ett litet pytteglapp på ena pedalen nu, men då har den fått smaka mycket stenbumblingar på sistone... klossarna håller i mitt tycke lika länge som ordinarie Shimano-klossar (omkring 1 år i mitt fall innan de börjar kännas lite trötta). Och framförallt så kostar dom 300 spänn och väger in på löjligt låga 304gr paret.

Shimano 520/540 må ha lite bättre hållbarhet (om nu 2,5 år för 300 spänn inte duger), men de kommer med en rätt saftig extra straffvikt också...

De här handtagen tycker jag är sköna - http://www.biltema.se/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelhandtag-Velo-2-st/ Lite halkiga när de är blöta dock, inte helt perfekta alltså. Supergrepp när det är torrt dock.

Deras styrlinda tycker jag funkar hur bra som helst. Och den lilla billiga svarta plastpump de har haft är jättebra.

Deras dubbdäck har jag lite dåliga erfarenheter av, ett av de två 47x622 jag köpte for av fälgen, en gång när jag först monterade det, och sedan en månad senare när jag cyklade på det. :( Tryckte sönder skärmen gjorde den då också. Men bra grepp hade de, både på is och i snö.

Har köpt lite smågrejer typ styre, pedaler, kedja etc och är nöjd.
Dock har dom lite varierande servicgrad...
Fick försöka 3ggr för att lyckas köpa ett nexushjul av dom, första gången var kartongen öppnad och det saknades grejer som inte gick att hitta.
Andra försöket ringer jag och kollar att allt finns innan jag åker -får ett positivt svar och åker dit för att höra att det finns i datorn men inte på laggret...
Tredje gången finns en kvar och den kartongen är oxå öppnad men denna gång hittar killen den saknade delen på lagret...
Det jobbar en hel del personal (inte alla) på sådana ställen som kanske inte riktigt passar i ett serviceyrke!

De däck jag provat var lite för hala, för mycket plast i dom, på vått underlag. Hade även lite ojämn slitbana så man "skumpade" på asfalt.
Kläderna har jag inte testat, bara kännt på dom. Verkar väl vettigt med tanke på priset.
Har däremot kört några år med Biltemas cykelhandskar, bl.a en VR. Helt ok. 70 spänn för ett par handskar passar mig. Just nu testas en långfingrad crosshandske. So far so good.
Har även ett framhjul för skivbroms på pendlaren, funkar kanonbra.

/steen
27-472_l.jpg ht=400

82-106_l.jpg ht=400

Senast redigerad av en moderator:
Jag har kört med tröja och byxor en stund nu, tröjan funkar fint men byxorna är skit. För trånga över låren och sömmen i grenen sprack för (alltså den som håller vadderingen)

Tillbaka
Topp