Erfarenheter av CAPS vid överträning

TPIV1976

Ny medlem
Jag är på väg tillbaka från en period i mitt liv som varit kantad av extrem tröthet samt överträning som är konstaterad av läkare.Men ingen har rekomenderat att ta extra vitaminer miniraler.Jag har nu tagit extra magnesium samt zink under ett par dagar och humöret vänder upp som en raket orken blir bättre.läst att det gör så med kroppen hur är era erfarenheter AV JUST zink

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör ZMA i perioder, vet inte om det är placebo men känner att jag sover bättre och är piggare på dagarna.

ja sömnen vart bättre bra att du är seriös i ditt svar trevligt.skälv är jag 40 bast så libidon skulle ju kunna vara ett annat tecken haha. zma är b vitamin zink magnesium va

Seriös fråga: Vore det inte en god idé att först satsa på en varierad och fullvärdig kost, istället för att äta kosttillskott?

Allvarligt.
Överintag av metaller är skadligt och svårt för kroppen att hantera.
Ät och lev som folk så slipper ni problem.
(Och har ni missbruksbeteende så sök behandling hos närmsta psykolog.)

Seriöst då. Jag körde zink/magnesium ett tag när jag började jobba natt och hade jäkligt svårt att sova. Om det var det eller att kroppen vande sig vet jag inte, men jag upplevde att jag sov bättre samt var piggare än innan medan jag tog tabletterna.

TPIV1976 sa:
jo visst men om inte läkare kan ge bra råd vid denna sitvation så kollar man runt.och roligt att du kunde vara seriös.

Gå ut en kväll på en mysig restaurang och ät lite ostron. Extremt hög andel zink i ostron, och även andra "havsfrukter". Om det nu är konstaterat att du har zinkbrist...

Fler starka källor till zink här: http://matkalkyl.se/naringsamnen61.php

om du jobbar natt så har du svaret där.skälv skiftat i 22 år.så den delen kan jag.att överdosera är farligt japp helt klart.men jag tar bara 25 mg om dagen rekomenderat är 11 mg till en som sitter still.jag jobbar i ett gjuteri smälter järn så svettas som en björn när jagjobbar det gör inte en som sitter på kontor hela dagarna. En som idrottar mycket lider ofta brist på en del vitaminer miniraler,ska man äta variertat ska man vara duktig på kosten helt klart.Men det är inte alltid så lätt som det låter

TPIV1976 sa:
ja dom livsmedlen är ju billiga att ha i kylen ren kostar här nere 200 kroner kilot.men man kan ju alltid äta torrjäst

Missade du saker som: Pumpafrön, sesamfrön, quorn, nötkött, griskött, kakao, olika sorters nötter och ostar, ägg, leverpastej, havregryn, med mera?

kollade runt lite och enligt eliten ska man äta 45 mg zink via kosten om man äter 8000 kcal per dag.så man kan nog säga att det blir svårt på husamanskost att äta det

Om man äter t.ex. ca 200 gram nötkött (eller annat kött som vilt eller lamm, eller annars quorn om man är veg.) 2 ggr/dag samt utöver det ca 200 gram cashewnötter (pumpafrön ännu bättre med sina 7,5 mg zink per 100 g) under en dag så är man bara på detta uppe i nästan 40 mg zink. Lätt att slänga i sig en näve cashew/pumpafrön då och då till frukost, maten, och/eller som mellanmål. Går utmärkt att baka in i bröd och kakor/bars också!

Sen tillkommer det ju småmängder i resten av den dagliga kosten så att komma upp emot 50 mg utan tillskott borde inte vara så svårt. Om man nu inte är nötallergiker och/eller inte alls äter kött/quorn, då blir det genast knepigare och tillskott kan vara en enklare lösning.

Senast ändrad:
Johan Falk hur tänker du nu?
Länkar till Livsmedelsverket om Zink sedan skriver du om att Ts lätt får i sej zink motsvarande 40mg via 400g nötkött o och 200g nötter eller frön om dagen. 200g nötter eller frön är ganska mycket att äta dagligen sedan har livsmedelsverket gått ut med att vi inte ska äta mer än max 500g nötkött i veckan (vilket är skitsnack från dem som så mycket annat de lurar i folk)?

Naka.H sa:
Johan Falk hur tänker du nu?
Länkar till Livsmedelsverket om Zink sedan skriver du om att Ts lätt får i sej zink motsvarande 40mg via 400g nötkött o och 200g nötter eller frön om dagen. 200g nötter eller frön är ganska mycket att äta dagligen sedan har livsmedelsverket gått ut med att vi inte ska äta mer än max 500g nötkött i veckan (vilket är skitsnack från dem som så mycket annat de lurar i folk)?

Det var ju bara för att nämna några exempel ur tabellen. Jag skrev inte att man skulle äta nötkött eller nötter 7 dagar i veckan. Använd fantasin och variera kosten, eller ät kosttillskott om det är mer tilltalande.

Johan Falk sa:
TPIV1976 sa:
jo visst men om inte läkare kan ge bra råd vid denna sitvation så kollar man runt.och roligt att du kunde vara seriös.

Gå ut en kväll på en mysig restaurang och ät lite ostron. Extremt hög andel zink i ostron, och även andra "havsfrukter". Om det nu är konstaterat att du har zinkbrist...

Fler starka källor till zink här: http://matkalkyl.se/naringsamnen61.php

Allra bäst blir det om ostronen äts här: http://www.zinkgrill.se/

Om du jobbar med ett hårt kroppsarbet som dessutom är i en varm miljö, kör 14 pass i veckan och äter dåligt, då ska du fan vara glad att du inte dött.

Jag skulle köpa en bunt med "elektrolyt"tabletter, köra ett par såna under dagen när du dricker många liter vätska. Sen får du verkligen inte fuska med käket om du ska köra så hårt. Ät direkt efter varje pass, annars går du tom i dina depåer och de tar många dagar att fylla på igen annars.

Vad menar du med pass är kanske bra att veta? Hur hårt kör du?

passen var som en vanlig dag kom hem från jobbet på med rullebladsen körde en timme på 160 puls.

på kvällen kunde det bli styrketräning eller löpning eller simning.ibland promenader.jobbet jag har innebär att smälta järn mellan32-55 grader i lokalen som jag jiobbar i.varmare när vi tappar smällt järn kan säga att man haft en del vurper på hjärtat.oregelbunda slag.men läkarna har inte hittat nått

TPIV1976 sa:
kollade runt lite och enligt eliten ska man äta 45 mg zink via kosten om man äter 8000 kcal per dag.så man kan nog säga att det blir svårt på husamanskost att äta det

Enligt http://happyride.se/forum/read.php/1/3005745/3005750#msg-3005750 tränar du två gånger i veckan. Att du då inte skulle klara att få i dig det du behöver via vanlig kost förefaller mycket otroligt. Att hålla på och dra fram siffror som relaterar till elitidrottare är bara larvigt.

det är så jag tränar nu JA men inte förut så manlär sig så länge man lever.så vad du tycker är larvigt är upp till dig.men med det jag körde så åt jag alldeles för dåligt med faciet i handen.

Om du gått till en läkare och denne undersökt dig och kommit fram till att du lider av extrem trötthet och zink då hade varit ett bra tillskott att ta, tror du då inte att läkaren rekommenderat dig det? Jag antar att i samband med att du träffade läkaren berättade om din träning, vilket gör att läkaren bör ha haft med detta i sin bedömning. Att då själv börja surfa upp kostråd för elitidrottare och av dessa dra slutsatsen att du som f.n. inte tränar som en elitidrottare (om du nu någonsin gjort det) borde ta tillskott tycker jag är larvigt. Varför söka råd för personer som befinner sig i en situation som inte alls liknar din och utifrån dessa råd dra slutsatser om hur du bör agera?

Men du gör som du vill. Någon tillverkare av tillskott blir väl alltid glad.

GoranS sa:
Om du gått till en läkare och denne undersökt dig och kommit fram till att du lider av extrem trötthet och zink då hade varit ett bra tillskott att ta, tror du då inte att läkaren rekommenderat dig det? Jag antar att i samband med att du träffade läkaren berättade om din träning, vilket gör att läkaren bör ha haft med detta i sin bedömning. Att då själv börja surfa upp kostråd för elitidrottare och av dessa dra slutsatsen att du som f.n. inte tränar som en elitidrottare (om du nu någonsin gjort det) borde ta tillskott tycker jag är larvigt. Varför söka råd för personer som befinner sig i en situation som inte alls liknar din och utifrån dessa råd dra slutsatser om hur du bör agera?

Men du gör som du vill. Någon tillverkare av tillskott blir väl alltid glad.

Lite av det jag menar, respekt till ditt svar GoranS

Tillbaka
Topp