Erfarenheter av mavic Crossride

Jag behöver nya 27,5" hjul till min Genius. Då jag är fattig lutar det åt Crossride. Jag kör ganska hårt trail/enduro men med hyfsad teknik. Är det någon som kör dom hjulen? Skulle isf gärna höra om era erfarenheter, håller dom? Om inte vad ska jag satsa på istället?

De har väl rätt dåligt rykte om sig, främst för att baknaven börjar glappa på grund av tveksam konstruktion.

Dock tror jag att de fått en helt ny navkonstruktion från 2016, som heter FTS-X eller liknande. Det återstår att se om de löst problemet.

Kolla Mavics hemsida.

Har kört med Crossride i en herrans massa år, både på skogshojen och "civilisten". Inga problem alls med glapp. Sen kan jag hålla med om att konstruktionen inte är den smartaste.
Har som tradition att plocka isär några gg/år, göra rent och gojsa in det. Verkar som om det funkat för mina hjul.

/steen

Har kört Crossride 27.5" över sommaren (15mm fram och 142x12 bak) och har inte haft några problem. De har aldrig känts veka på något sätt och har inte tappat ekerspänningen. Baknavet är inte så värst kvalité i känslan om man tar tag i bakhjulet och bender i sidled men det verkar funka bra ändå när man cyklar. Jag betalade 2 lax för mitt par och för den pengen får man ett hyffsat lätt par hjul som funkar perfekt till min cykling (stig med 150mm-fulldämp, inga drop > 1m, jag väger 76kg). De ska vara tubeless ready också, men den featuren har jag inte testat än.

Har 26" Crossmax, vet ej om det är en liknande konstruktion. Är runt 6 år gamla, men känns som nya. Endast frihjulsbodyn (plastlagringen) som krånglat lite.

Tillbaka
Topp