Erfarenheter av Pilen-cyklar?

MattiasN

Ny medlem
Jag ska köpa en 3-växlad bascykel i för 3-5000 kr och har blivit tipsad om cykelmärket "Pilen" som jag gillar rent utseendemässigt samtidigt som den verkar stabil. Men finns det nån här som har erfarenheter av cyklar från detta märke? Jag har sökt här på forumet och Google utan att hitta så många kund-uttalanden om Pilens cyklar.

Om man läser på hemsidan så verkar deras cyklar (såklart) ha en väldigt gedigen konstuktion, men frågan är hur kvaliteten står sig t.ex. mot Skeppshults cyklar i samma prisklass? Är det nån här på Happymtb som äger - eller känner nån som äger - en Pilen-cykel som har lust att uttala sig?

http://www.pilencykel.se/modeller.htm

// Mattias

Min "svärfar" har en Pilen och trivs väldigt bra med den, hittils har han haft den dagligen i ca 3 år utan några som helst problem!

Halloj!

En bekant till mig sökte robust herrcykel. Jag rekommenderade Pilen, och han köpte en fem-växlad, tror jag. Så vitt jag vet har han cyklat på den i över ett år nu utan problem, och är nöjd!

Jag vet ingenting om kvalitén men nu lanserar Pilen modellen Supersport med CroMo-rör, Avid BB7 och Alfine 11. Vikt och pris är oklart. Det låter tungt, men kul att det kommer bra komponenter till vanliga brukscyklar.

(info)
http://www.pilencykel.se/site/sv/pilen-supersport

(fler bilder)
https://www.dropbox.com/sh/lss72jvpr5zcfoy/yclQcsiVbL/Pilen Supersport Alfine 11 Speed Black Ladies

pilen-supersport-black-ladies-alfine12-1.jpg

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte Pilen som bygger oväxlade cyklar som
> väger över 15 kg samtidigt som dom flexar
> märkbart?

Bilagor

• Pilen_spec.JPG
    Pilen_spec.JPG
    16.9 KB · Besök: 590
Men det är väl vikten på deras sportmodell, inte supersport. Kan inte hitta vikten på den på deras hemsida.

Ser mycket trevligare ut än en hybrid tycker jag. Och lite mer upprätt körställning ser det ut att vara.

Pilen verkar ju vara riktiga skitcyklar. Dom är så tunga att det är ett praktiskt problem att lyfta dom, dom flexar som en vinballe och har utrustning som yosemitecyklar,fast till ett pris som är 4000 kr dyrare. Sedan har dom lyckats få ett rykte om att vara robusta när dom bara är överprissatta och dåliga.

Hejnrik skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte Pilen som bygger oväxlade cyklar
> som
> > väger över 15 kg samtidigt som dom flexar
> > märkbart?

Jag känner flera som använder pilen dagligen (för pendling) och är väldigt nöjda, men jag tror inte att någon av dom har erfarenhet av lättare cyklar.

Som veterancykelpendlare kan jag inte låta bli att jämföra med min vintercykel. Crescent Sport herrcykel från ca 1947 (oreducerade rör) väger 14kg med skärmar, stort kedjeskydd, torpedo 3-växel, helsmidd faubervev (stål), styre och styrstam i stål, sadelstolpe i stål och klassiska stålpedaler med gummi....

Att man inte har provat en okej cykel gör ju inte en Pilen bättre. Det är en kass cykel till ett högt pris med ett oförtjänt rykte att vara robust.

jofahjalm skrev:
> Att man inte har provat en okej cykel gör ju inte
> en Pilen bättre. Det är en kass cykel till ett
> högt pris med ett oförtjänt rykte att vara
> robust.

Nyfiken på vad som är kass på en Pilen? Håller med om att priset är högt.

Finns det ett bättre val som passar in på detta?
- "3-växlad bascykel i för 3-5000 kr"
- "Gillar Pilen rent utseendemässigt"

Det var jag som startade den här tråden. För er information så köpte jag en Pilen-cykel sommaren 2008. Min modell ser ut som den som heter "Lyx" på hemsidan och har navdynamo, 3 växlar och kostade dryga 5500 kr.

De första åren använde jag inte cykeln så ofta, men det senaste året har jag cyklat dagligen och jag är mycket nöjd med cykelns kvalitet och stabilitet. Det stämmer att cykeln är jävligt tung, men för mig som inte är van vid att cykla på lätta moderna cyklar så spelar tyngden inte så stor roll. Jag är osäker på vad ni menar med att den "flexar", men om det handlar om instabilitet så är det inget jag märker av. Förutom när jag skjutsar vänner - det fixar den inte riktigt.

Anyway, jag antar att det är med cyklar som det är med alla andra produkter. För de personer som fördjupat sig i detaljerna och vant sig vid specifika funktioner och attribut så kanske inte Pilen är ett bra alternativ. Men för mig som cykelamatör så fungerar den alldeles utmärkt och jag är nöjd med mitt köp.

/Mattias

Cpunk skrev:
> Men det är väl vikten på deras sportmodell,
> inte supersport. Kan inte hitta vikten på den på
> deras hemsida.
>
> Ser mycket trevligare ut än en hybrid tycker jag.
> Och lite mer upprätt körställning ser det ut
> att vara.

Det stämmer att det var vikten på modellen Sport som jag gjorde skärmdump på. Men jag nämnde inte att båda modellerna Sport och Supersport använder samma rör enligt webbplatsen. Så vikten bör inte skilja så fasligt mycket(?) http://www.pilencykel.se/site/sv/info/ram-i-krommolybdenstal-med-reducerade-ror

Ett annat intressant uttalande på webbsidan är:
"Inga andra tillverkare (undantag väldigt småskalig produktion) av klassiska bruks- och sportcyklar i Sverige, Norden eller Europa använder reducerade ramrör krommolybdenstål."

Det finns väl andra tillverkare i Europa med större produktion än Pilen som använder reducerade CroMo-rör?

Hmmm,

av hemsidan att döma har Pilen ryckt upp sig. Jag köpte en nångång i slutet av 90-talet, de såldes med olika firmanamn på nummerplåten, min var en ETC.
Det bästa man kunde säga om den, var att den var byggd av prima helgjutna vattenrör, och att den var TUNG.
Lämnade kvar cykeln i en cykelkällare på Nobelvägen i Malmö 2004 (?). Tror jag har kvar nyckeln, om nån vill ha den - och om den står kvar... :D

Är det någon som har sett eller ännu bättre provat en Pilen Supersport än?

Tycker den ser fin ut som en stadspendlare även om den kanske är åt det tyngre hållet.

En hybrid i stål med Alfine och skivbromsar som har skärmar, pakethållare, stöd och riktigt kedjeskydd. Verkar vettigt för en åretruntcykel som jag letar efter.

supersport-x5-1.jpg

De ser ut att inte ens ha lämnat gängade styrlaget bakom sig (men bilden är lite otydlig så jag kan se fel). Det är illa nog med stålram på en pendlarcykel, men det är ju rent av antikt att inte ha ogängat styrlager i dag!

Tja, första gången jag skruvade ur vevlagret på min första stålram fick jag en smärre chock. Jag köpte en stålram till efter det, en räserram, men det var min sista och kommer att förbli min sista. Vidrigt att använda ett material strukturellt som förgås så snabbt!

Utan att veta något ger det en fadd smak när man säljer en kinaprodukt genom att ge den ett helylle-svenskklingande namn. "Pilen". Eller döper det efter en amerikansk nationalpark få kan uttala korrekt. Eller "Kronan" där man drar nytta av folks tro att de gamla armécyklarna de facto gick att transportera sig på utan att man drog på sig grava fysiska men. (Fick jag i lumpen välja att gå eller cykla 4 mil med packning valde jag att gå pga av det pinoverktyg kronans cyklar utgjorde)

Lånade en Pil enligt bilden som hastigast. Tung som sagt, kändes inte bättre eller sämre än något annat under den korta turen. Vad Pilen anbelangar verkar marknadsföringen vara där tyngdpunkten ligger.

FlasyB skrev:
> Eller döper det efter en amerikansk nationalpark få
> kan uttala korrekt.

Yosemite?

FlasyB skrev:
> Just Yosemite. Min kvinna envisas med att uttala
> de "Joss-sé-mitte" men jag som vet bättre säger
> "Joschemajt". Fniss.
>

Det uttalas Yo!-so-mighty!

Det verkar vara väldigt mycket snack och väldigt lite sanning i denna tråd?? Signaturen Jofahjälm har troligtvis ALDRIG suttit på en Pilen vare sig modellen Lyx,sport eller supersport och verkar bara vilja smutskasta märket. för enligt min mening, som har en cykelverkstad och dagligen servar och lagar Samtliga märken, kan jag tala om att Pilen verkligen är underrepresenterade vad gäller fel,reparationer eller reklamationer.Sigaturen PFAFF påstår att han köpt en Pilen i slutet av 90-talet?????? Pilen fanns inte då. :)

Jag borde nog provsitta en Pilen igen. Jag skulle kanske ändra uppfattning av den komfort som bara 18 kg vattenledning kan ge. Pilen verkar också vara väldigt mycket cykel för pengarna, med ett relativt lågt kilopris.

customcyklar skrev:
> Det verkar vara väldigt mycket snack och väldigt
> lite sanning i denna tråd?? Signaturen Jofahjälm
> har troligtvis ALDRIG suttit på en Pilen vare sig
> modellen Lyx,sport eller supersport och verkar
> bara vilja smutskasta märket. för enligt min
> mening, som har en cykelverkstad och dagligen
> servar och lagar Samtliga märken, kan jag tala om
> att Pilen verkligen är underrepresenterade vad
> gäller fel,reparationer eller
> reklamationer.Sigaturen PFAFF påstår att han
> köpt en Pilen i slutet av 90-talet?????? Pilen
> fanns inte då. :)

Ett inlägg, enbart i försvar = hög trovärdighetsfaktor! ;)

42Hz skrev:
> customcyklar skrev:
> -----
[...]
> Ett inlägg, enbart i försvar = hög
> trovärdighetsfaktor! ;)

Antar att det är den här killen http://www.customcyklar.se/ så nog borde han veta ett och annat om pilencyklar.

Jag pendlar på en Pompino i CrMo. Cyklar i skogen på CrMo och kör landsväg/cross på al/kolfiber. Det roliga är att även min MTB med 140 mm slag väger mindre än pilens vardagscykel... Är du säker på det där med reducerade rör? Dom har inte fyllt dom med sand efteråt?

Kör själv en Pilen som vardagshoj sen ett par år.

När den köptes var kravspecen ungefär:
- Vardagsduglig (inbyggt lås, rediga skärmar, bekväm sittställning även med tung väska etc)
- Navdynamo och -broms
- Prydlig
- Prisvärd (dvs billigare än Skeppshult)

Enligt min analys var Pilens cyklar utrustade ungefär som Skeppshults, men en hel del billigare. Låg vikt och snärtighet fanns inte riktigt med på listan, det har jag andra cyklar till.

Ni som häcklar Pilen, vad har ni för klockrena alternativ att bjussa på? Står just i begrepp att ge min mor en cykel i 60-årspresent och är uppriktigt intresserad av bättre bud.

adrianm skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > customcyklar skrev:
> >
>
> > -----
> [...]
> > Ett inlägg, enbart i försvar = hög
> > trovärdighetsfaktor! ;)
>
> Antar att det är den här killen
> http://www.customcyklar.se/ så nog borde han veta
> ett och annat om pilencyklar.

Stämmer säkert men ändrar inget av det jag skrev, om nu inte första inlägget innehåller mer information.

Det där är ju en Pirat-grej! värre en fularellocyklar från Kina- köp inte den! det finns bara en Pilen

vad säger /nicket/ Pilen om detta?!!

Mister Jofahjälm verkar ha vaknat på fel sida idag :) Varför klanka ner på vikten på en cykel som du inte ens provat? Pilen är en vardags/pendlarcykel för sen som önskar en cykel att inte bara ta ut i solsken,utan även i oväder och på vintern. Medvetet har man valt bort material som alu och kolfiber som har en mycket begränsad livslängd och inte är så hållbart som CrMo och rostfritt stål. Om jag strippar min pilen från skärmar i rostfritt, extra stabil pakethållare i rostfritt mm. mm så väger den inte speciellt mycket den heller. Vitsen med en Pilen är att få en sjysst cykel till ett relativt lågt pris. Varför inte föra en dialog med skaparen på Pilen Cykel i Målilla så kanske du får svar på dina frågor? Men din ironi kommer han med All säkerhet att förpassa till sandlådan där den hör hemma.

Fälgbroms och dynamo mot däcket gör att den går bort för min del.

Värt en tusenlapp att få trum-/rullbroms och navdynamo för mig. Aluminiumram ser ju gynnsamt ut däremot, kapar ett antal kilo från Pilens vikt.

(Kanske värt några kronor att få en icke-cycleurope också...)

customcyklar skrev:
Medvetet har man valt bort
> material som alu och kolfiber som har en mycket
> begränsad livslängd och inte är så hållbart
> som CrMo och rostfritt stål.

Hur begränsad är livslängden? Jag är oroad eftersom jag har cyklar med både aluminium- och kolfiberdelar.

Stevie DeVille skrev:
> customcyklar skrev:
> -----
> Medvetet har man valt bort
> > material som alu och kolfiber som har en mycket
> > begränsad livslängd och inte är så
> hållbart
> > som CrMo och rostfritt stål.
>
> Hur begränsad är livslängden? Jag är oroad
> eftersom jag har cyklar med både aluminium- och
> kolfiberdelar.

Inte alls.

customcyklar skrev:
> Mister Jofahjälm verkar ha vaknat på fel sida
> idag :) Varför klanka ner på vikten på en
> cykel som du inte ens provat? Pilen är en
> vardags/pendlarcykel för sen som önskar en cykel
> att inte bara ta ut i solsken,utan även i oväder
> och på vintern. Medvetet har man valt bort
> material som alu och kolfiber som har en mycket
> begränsad livslängd och inte är så hållbart
> som CrMo och rostfritt stål. Om jag strippar min
> pilen från skärmar i rostfritt, extra stabil
> pakethållare i rostfritt mm. mm så väger den
> inte speciellt mycket den heller. Vitsen med en
> Pilen är att få en sjysst cykel till ett
> relativt lågt pris. Varför inte föra en dialog
> med skaparen på Pilen Cykel i Målilla så kanske
> du får svar på dina frågor? Men din ironi
> kommer han med All säkerhet att förpassa till
> sandlådan där den hör hemma.

En cykel måste inte vara tung för att vara hållbar. Däremot finns det många som tror det, dig inräknat uppenbarligen, och därmed finns det också en marknad för tunga och "hållbara" cyklar. Inget konstigt med det. Priset verkar ju onekligen rätt bra också.

Men en fin cykel? Njae.

Tillbaka
Topp