Erfarenheter av Rock Shox Duke XC

Det var ganska länge sedan cykelindustrin gick över till 1 1/8" threadless. I stort sett bara "pre Trek" (har 1" rör) Bontrager, Klein och Cannondale som använder annan standard efter -95.

Judy gaffel jag har idag har en slagläng av 63 mm och den Duke jag tänkte mig har 80 mm. Jag har kollat med Specialized i USA via mail och de säger att det inte påvekar cykelns betende så mycket att gå från 63 mm till 80 mm slagläng.

Jag bytte min 97 Indy XC mot Duke Race 02. Fastän slaglängden är ungefär lika, 75mm resp 80mm, så ser den nyare gaffeln ut att vara ett par centimeter längre, alltså inte slaglängden utan längden från navet till headsetet. I början tyckte jag att det såg helt galet ut, men nu har jag vant mig. Den nya dämparen är skönare, så jag ångrar inte bytet.

Den effektiva längden av en framdämpare bör ju mätas när cykeln är belastad med cyklist. Dämparen sjuker ju ihop ca: 10 till 25% enl manualen. Jag vet att det börjar bli svår att få tag i 80 mm dämpare det är en av anledningarna till att jag byter. Den andra är att det börjar bli svårt att få tag i reserdelar till en gammal Judy gaffel. Endel delar från nyuarnade Judy och Pilot modellerna bör ju passa.

Frågan är ju om erfarenheter av Duken, så den här tråden är lite ot nu. Hursomhelst, jag hade en Duke -02 som jag var väldigt nöjd med, den var stabil och snygg. Dock var det något skummt med Rock Shoxs lack på 02:orna, så det uppkom små sprickor i lacken. Ett annat problem var att det inte var 80 mm slaglängd som utlovat utan runt 65-70 mm, utan sag inräknat. Men jag var mycket nöjd med den, enda anledningen till att jag bytte var att jag fick ett shysst erbjudande på en SID.

För att förtydliga Kevlars inlägg lite så är det U-Turn varianten av gaffeln som går att ställa. Det fins en med fast slaglängd och en ställbar mellan 63-108 mm som heter U-Turn. En kompis har en Duke SL U-Turn som han är mycket nöjd med den har fungerat felfritt hela året.

Har min Judy överlevt sedan 97 så ska jag nog inte krascha söder en Duke heller. Det verkat inte var så många som kör med Duke här. Vilket jag kan förstå då det är mest slaglängder från 100 mm och uppåt som gäller här och några SID gafflar. Men tack i alla fall. Jag får väl återkomma i höst med ett utlåtande om Duke kontra Judy.

Du blir nog nöjd med Duke. Den känns robust. Jag har hittills kört min två och en halv säsong utan problem. Det är inga sprickor i lacken.

Tillbaka
Topp