Erfarenheter av thru axles från AliExpress?

mkallstrom

Aktiv medlem
Jag vill eventuellt byta ut framaxeln på min grushoj. Den jag har nu har en dum konstruktion där huvudet är fastgängat i ena änden och det sitter inte längre fast på ett sätt som jag känner mig bekväm med. Jag behöver en med 15-17 mm lång gänga för att den ska passa på ett bra sätt och det verkar vara lite knepigt att hitta, men på AliExpress finns det flera olika som passar. Om vi bortser från att den antagligen kommer att gå av och jag slår ihjäl mig, är det någon som har erfarenhet av axlar därifrån och kan säga om något märke/variant är att föredra framför andra, när det gäller finish och hur dom passar i gaffeln? Har t ex tittat på den här: https://www.aliexpress.com/item/400...21774!sea!SE!0!ABS&curPageLogUid=Y1RRSLXlXfaf

Alternativen verkar vara att köpa en Brand-X från Wiggle (och är inte alls säker på att det märket eller butiken ingjuter mer trygghet) eller att kasta pengar på en Robert Axle Project från Tyskland (och som för närvarande bara finns i lager hos B-D som numera har rätt dyr frakt).

Jag skulle definitivt lita mer på en Brand-X axel än en random från aliexpress, av den enkla anledningen att Wiggle/Brand-X kommer att finnas kvar om några år och det är enkelt/möjligt att komma i kontakt med dom vid eventuella problem.

I övrigt så kan jag inte svara på din fråga.

AliExpress är toppen. Jag köper allt därifrån. Roligare än att skrapa Triss!

Men... vad är det för hoj? R2Bike har mycket prylar.

Senast ändrad:
Jag behöver en axel för 12x100 mm med 125 mm total axellängd, M12 x 1,5 mm gänga och runt 17 mm gänglängd. Ser inget som verkar passa hos r2-bike. Hos bike-discount finns en från Robert Axle Project som ska passa, men 180 kr i frakt känns inte så roligt. Föredrar ändå att köpa den framför att beställa en Brand-X från Wiggle som antagligen ändå bara är en Kina-axel med annat tryck.

Edit: Den som kom med cykeln är av den här typen (fast med andra mått och inget tryck) och en sån vill jag inte ha igen (verkar också säljas som märket Black Bearing): https://www.bike-discount.de/en/moq...UpT9CeDy7CALzVAJCCnzcfp9iC4Rrsp4aAiWREALw_wcB

Senast ändrad:
Axlar från Aliexpress ökar risken för ofrivillig tandlossning. Det kan bli dyrt.
Det du köper därifrån kan vara precis vad som helst. Köp endast grejer där konsekvensen av ett haveri är "oj", inte "aj".

Vi kan väl fortsätta i den här, nån med erfarenhet av ventiler därifrån? 300kr för ett par i handeln känns lite overkill,jag testat med ett gäng sånna här https://www.aliexpress.com/item/1005003642551226.html
Hur fel kan det bli? det är en liten svarvad aluminiumbit med gummiplopp... Dessa säljs under 2000 olika varumärken världen över hos LBS för flera hundra kronor... Same shit different name.

Bara de väletablerade varumärken med egna designer som är värda pengarna. Skulle dock starkt rekommendera att köpa ventiler med utblås på sidorna istället för botten på ventilen. Ett måste iaf om du någonsin ska köra skumkorv.

Finns en uppsjö av ventiler på R2 bike som uppfyller detta.

Ska ni köpa världens lättaste axlarna till billiga pengar så köp J&L thru axles på Ebay.
Fungerat i flera år. Både bak och fram.
19 gram för framaxel och 27-29 för en bakaxel.

Ska dock tillägga att jag valde köra en Robert project axle fram på nya hojen, var väl 6 eller 8 gram tyngre, men då vet jag också att axeln verkligen inte kan gå av som säkerhet.

Något ni kan spara mycket vikt på är cone washers! De är oftast, 99% fallen i mässing, de väger väl typ 3.5-4.5 gram styck. Men i år så finns det cone washers i aluminium på Aliexpress som väger 1/3 så mycket. Fungerar utmärkt.

Finns mycket guldkorn att finna på Ali!

Rent generellt efter att ha hanterat och byggt axlar av olika material så kan man påstå att billigare axlar är av mjukare alu legeringar och därigenom en större risk att gängan deformeras och kletar ihop vilket ger med mer åtdragning en permanent klump som är omöjlig att demontera.
Skall man montera o demontera många ggr så välj något som går att lita på och användas flera ggr. Gärna mutter och axel från samma tillverkare.

Jag skulle inte köpt axlar för 50 spänn per st. Något har de garanterat sparat in på.

Min ursprungliga axel var ju uppenbart av låg kvalitet (eller kanske snarare en dålig konstruktion) så den känns inte riktigt som referensmaterial.
IMG_5566.jpeg

Jag tog iaf en för laget och beställde en ZTTO-axel från AliExpress. Den väger 30 g, så inte skrämmande lätt, passar bra i gängorna i gaffeln och har inte ett huvud som kan skruvas av. Får hålla koll på att den håller formen.

Kommer kanske att byta ut den mot en från Robert Axle Project vid tillfälle, men det är också den enda som finns i de dimensioner jag behöver. DT eller Maxle finns inte i några varianter som passar. Att köpa en Wiggle/Brand-X känns ju ännu svajigare idag än när jag skapade tråden.

Tillbaka
Topp