Erfarenheter Canyon AL 29:er

peppen

Medlem
Hej!

Ni som har köpt en 29:er ifrån Canyon och har haft den ett tag, vad är era erfarenheter och reflektioner över cykeln?

* Är utväxlingen ett problem i pratiken?
* Vad fungerar bra / mindre bra på cykeln?
* Om man går i backen, går styret fritt från ramen eller slår den i det övre röret?
* ....

Berätta gärna hur ni använder cykeln? Stök ? Pendling? Grusvägar? XC-lopp? ...

Har läst mycket olika recensioner av cykeln, bla här på happy och i kadens, men är intresserad av folkets röst 8)

Hej!

Jag har haft min 7.9 i ca 2 veckor och kan ge de intryck jag fått.

Utväxlingen har jag inte alls upplevt som problem. Tog precis en titt på en runda från igår, på en grusväg låg jag på mellan 35-40km/h, kan inte komma ihåg jag försökte växla upp, och det var ungeför max för vad jag kunde trycka på. Som referens brukar jag ligga på mellan 80-90 i kadens på landsvägen.

Enda negativa kan jag tycka är att Fox ctd gaffeln inte låser riktigt bra i climb mode. Kanske är det att jag ska ha mer än de 100psi jag kör med i gaffeln, eller om det kanske skall vara så? Men står jag upp jag trycker på rör sig gaffeln säkert 2-3cm. Positivt är att jag definitivt känner jag blivit snabbare med denna cykeln, lättare att trycka på över rötter och stök i skogen. Uppför är den mycket bättre än min gamla, fronten håller sig bra på marken och känns stabilt.

Jag har satt på länge styrstam (110mm) och rakt styre, tagit bort alla utom sista spacern för att få ner styret. Vrider jag nu styret så tar växelreglagen i överröret.

Bara att fråga om du har fler frågor, tyvärr är jag ganska ny på MTB så har inte så mycket att jämföra med så kanske inte ge så bra recension.

Det finns även möjlighet till att byta den stora kransen till 38 kugg (tror jag det var, +2 kugg i alla fall).

Jag har för mig att problemen med FOX CTD tagits upp tidigare på Happymtb och med förslag på åtgärder för att få den att låsa bättre.

Hej!

Har haft min 9,9sl i 2 veckor nu och har inte hittat något negativt med cykeln!
Utväxlingen funkar fint för mig och jag känner inte att jag behöver större.
Fox Terralogic gaffeln, väldigt nöjd.
Växelreglagen tar i överröret på min xl ram.
Kapade min 1 timmes runda med fem minuter redan första gången jag satte mig på cykel,
Uppför helt fantastisk.

Hej!

Tänkte fråga er som har cykeln om det blir överdrivet mycket drop på storlek large med sadeln på 82?

Med vänlig hälsning, Niclas

Jag har haft min 7.9 i ungefär en månad. Tyvärr har jag lyckats dra på mig två stadiga förkylningar på raken vilket gjort att jag inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat.

Mina tankar:
* Är utväxlingen ett problem i praktiken?
Nej, jag tycker inte det. Detta oroade mig lite innan jag beställde cykeln, ff a eftersom jag har cykeln till jobbpendling då och då. Jag har inte cyklat "seriöst" på ett decennium och är ganska ringrostig och det är möjligt att snabbare cyklister än jag upplever utväxlingen som problematisk.

* Vad fungerar bra / mindre bra på cykeln?
Med reservationerna att jag är en ringrostig cyklist som därtill inte kunnat cykla så mkt har jag inte hittat några direkta svagheter. Den uppför sig otroligt stabilt i skogen även i (för mig) höga farter och stökig terräng, klättrar bättre än någon hoj jag haft och komponenterna har fungerat väldigt bra. Utöver detta är jag väldigt nöjd med själva finishen och byggkvaliteten på cykeln.

Jag kommer kanske upptäcka svagheter efterhand som jag cyklar mer (och förhoppningsvis blir skickligare), men just nu har jag inga direkt negativa synpunkter.

* Om man går i backen, går styret fritt från ramen eller slår den i det övre röret?
Inte vurpat än så även här ber jag att få återkomma...

Jag använder cykeln i ännu relativt enkel terräng, men med mer stök sista tiden. En del grusväg och jobbpendling har det också blivit.

Hej. Tackar för informationen. Går i tankarna på att sälja min canyon 26 och köpa en canyon 29. Har varit väldigt nöjd med min 26:a

Hej!

Någon som har lust att mäta droppet med
Sadeln på 82 cm, centrum till sadeln topp. På en large alt xl? . Canyon säger att det blir 13,5 large, 11,5 xl uträknat från geometrin. Vill inte riktigt acceptera detta. Tycker det låter
Mycket.

Please :)

Med vänlig hälsning, Niclas

Jag har ingen 29:a, men jag hade vinklat ned reglagen och sänkt styret. Reglagen tog i överröret vid en vurpa, och där har jag nu en buckla. Så en liten varning för detta. Om man vill ha en bucklafri ram..

Niclas87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Någon som har lust att mäta droppet med
> Sadeln på 82 cm, centrum till sadeln topp. På en
> large alt xl? . Canyon säger att det blir 13,5
> large, 11,5 xl uträknat från geometrin. Vill
> inte riktigt acceptera detta. Tycker det låter
> Mycket.

Ja det låter mycket. Vid vårt test av AL 29er mätte vi droppet http://happymtb.org/2012/04/10/test-canyons-forsta-29er/

AL-29.gif

På en Large med en sadelhöjd på cirka 80 cm är droppet 4-5 cm med styret i originalposition. Vänds styrstammen och spacers tas bort ökar droppet med cirka 3 cm.

Ah precis svaret jag ville ha. Såg att 7.9 versionen som jag är sugen på även har riser styre som kanske kompenserar upp litegrann att jag sitter ca 2cm till?

13,5 känns nämligen lite väl mycket vid 82 när maxhöjd är 83,5. Känns inte så vanligt med de droppen på en mtb.

cubeltd skrev:
> Hej Nicklas!
>
> Mätte lite på min xl ram, med sadel höjd på 83
> blev det ca 6-7 cm i dropp.
>
> Jocke

Tack så hemskt mycket för svar bägge två :)

Då borde det funka med en large ram till mig med 91 ben och 187 längd? Eller vad tror ni? Eller ska man ta en xl? Inte så kul om den blir gigantisk heller.

Niclas87 skrev:
> cubeltd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej Nicklas!
> >
> > Mätte lite på min xl ram, med sadel höjd på
> 83
> > blev det ca 6-7 cm i dropp.
> >
> > Jocke
>
>
> Tack så hemskt mycket för svar bägge två :)
>
> Då borde det funka med en large ram till mig med
> 91 ben och 187 längd? Eller vad tror ni? Eller
> ska man ta en xl? Inte så kul om den blir
> gigantisk heller.
Jag är 191 och har 92 i benlängd och kör en large. Jag upplever storleken som perfekt för mig så spontant skulle jag tro XL blir lite stort för dig. Jag skulle satsat på en large om jag var som du.

Väldigt trevlig cykel är det iaf. Jag är galet nöjd med min.

Härligt att höra :) hade vart kul att se era mått och vilken storlek ni valt? :) är inne på en large med 187 och 91 ben. Tycker det verkar rimligt.

Är 187 lång och har 90 i ben, beställde en large.. Återkommer med feedback. Skall bli kul att prova på en storhjulare efter 17 år på en 26.

Jag är också en som övergått till 29er efter kanske 20 år med 26". Avverkade några GT Karakoram på 80-talet och senast så hade jag en Balance med XT-växlar.

Det tar några rundor att vänja sig med de stora hjulen, men sedan går det fort i skogen. Jag tycker att den hänger med bra även i stök o bröt terräng och jag upplever inga större problem med de "stora" hjulen, tvärtom.

Jag har också sneglat på Canyon's 29er och det var mer en slump att det inte blev det, men nu funderar jag i alla fall på att beställa en jag med. Undrar bara om de kommer i annan färgsättning inför 2013 och om de kommer att rea i höst?

Lycka till i alla fall med ditt köp, det kommer att bli bra!

Färgsättningen brukar de väl ändra varje år.

Deras rea tycker jag inte är mycket att prata om. Gamla saker som säljs med typ 15 % rabatt. De hade ju lite kampanj nu på toppmodellen i alla fall.

Jag är intresserad av en Grand Canyon Al SLX 8.9 efter att Mavic Cross hjulen som sitter på 7.9 har fått så mycket kritik för glapp.
Men då frågar jag er som har DT Swiss Spline M1900 (eller M1700 för 9.9) hur era erfarenheter av de hjulen är?
tack :)

AlexanderJonsson84 skrev:
> Jag är intresserad av en Grand Canyon Al SLX 8.9
> efter att Mavic Cross hjulen som sitter på 7.9
> har fått så mycket kritik för glapp.
> Men då frågar jag er som har DT Swiss Spline
> M1900 (eller M1700 för 9.9) hur era erfarenheter
> av de hjulen är?
> tack :)

Suverän cykel som du garanterat kommer att bli nöjd med 8).. När det gäller DT Swiss Spline hjulen så överlevde de inte speciellt länge. Typ att halvår, runt 600 mil.. Droppade från en sten och knäckte framfälgen så illa att det inte gick att rikta upp ordentligt. Har hjulet som reserv men det är väldigt ojämn ekerspänning för att få det rakt. Bakhjulet är idag ombyggt till ett trainerhjul med QR och trainerdäck som jag använder på min CX.

Stans Flow fälg med Hope nav passar mig klart bättre. Dock så är jag ganska tung och gillar att bröta ordentligt med cykeln.

Tillbaka
Topp