Erfarenheter cykelhållare från Thule (dragmonterad)

Dede

Medlem
Ska köpa en ordentlig cykelhållare men vill ha lite mer info innan man köper.
Kikar på modeller från framförallt Thule men det finns kanske andra man ska kika på också.
De är ju inte direkt billiga så all nyttig info mottages tacksamt.

Det kommer köras alla typer av cyklar (racer, 26" MTB, 29" MTB samt blytung damcykel med fast cykelkorg)
Oftast blir det väl MTB:erna som kommer lastas då även frugan blivit intresserad av att cykla i terrängen.
Bilen är antingen en V70 eller en skoda Fabia (båda kombi) så en tiltbar konstruktion är nästan ett krav. Man glömmer alltid något i bagaget när man lastat på hojarna.

De jag framförallt kikat på än så länge är:
Thule Easyfold 932
Thule Euroway G2 921
Thule Euroride 941

Hur är dessa att fästa på kroken, lasta cyklarna på, förvara när de inte används e.t.c.
Framförallt hur det är att lasta två cyklar är av intresse.

Jag har kört med Thules RideOn 9502 de senaste åren. Den är helt ok. Lätt att montera och stadig för två cyklar oavsett modell.
Fällningsfunktionen är det enda jag retat mig på. Stället hålls upprätt med krokar som man spänner med en mutter. Det gör att det tar lite tid att fälla. Krokarna tenderar att hamna lite på sniskan eftersom de inte har något vettigt mothåll. De kan då kärva när man skruvat ut muttern och vill frigöra dem. Sammanfattningsvis är det en habil hållare som jag inte skulle tveka att köpa, men jag kan inte direkt rekommendera den.
Om fällfunktionen på ställen du sett ut är bättre vet jag inte.

På EuroClassic G6 929 så är fällningen suverän, man trampar på pedalen så åker stället ner.
Sen lyfter man bara det på plats, klick, så sitter det.

Vid montering lyfter man stället på plats på kroken, trycker ner spaken så sitter stället fast.

Kan inte vara annat än helnöjd.

Jag köpte 2005 en plattformsvariant av Thules cykelhållare. "Hopfällbar" och tiltbar. Jag var jättenöjd med allt utom priset, montering och utrymmet vid 50 veckors förvaring ;-)

Den såldes förra året och är idag mycket nöjd med den nättare, billigare Thule HangOn 972 tiltbar.

Jag har ett RideOn 9503 som jag är nöjd med. Håller i stort sett med Daddy D.Lux.
Inte den allra smidigaste tiltfunktionen men den funkar.
Har lastat så väl racer som stigcykel, fixie och DH/FR-öket och alla står stabilt. Men det blir rätt trångt med tre MTB.
Med vår kombo förra sommaren bestod ofta av 26FS + 26HT och helstel 29 krävdes det lite vaddering för att undvika skav.

Bilen det är monterat på är en 9-3SC

Finns det alternativ till Thule som inte ruinerar en men som fortfarande har funktioner och en kvalitet som är i närheten av Thule?

Har kollat runt lite och blir det någon så är det Euroway 921 som ligger bäst till.
Finns just nu för runt 3500:- lite överallt vilket jag dock tycker är en ganska saftig summa för en cykelhållare.
Sen är det ju det här med förvaringen. Den tar ju en hel del plats, vilket det alltid är ont om.

Funderar på att köpa ett rideon men undrar lite hur det är med maxvikterna.
2 dh klarar ju inte riktigt 30kg gränsen, betyder det att man bör gå på den för 3 cyklar eller är det lugnt att lasta lite tungt?

Har du mtb:s så köp en euroway G6 det är dyrt men klart värt det, jag har haft båda. G2 är säkert bra för racercyklar men känns liten och klen för mtb:s.

Daddy D.Lux skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört med Thules RideOn 9502 de senaste
> åren. Den är helt ok. Lätt att montera och
> stadig för två cyklar oavsett modell.
> Fällningsfunktionen är det enda jag retat mig
> på. Stället hålls upprätt med krokar som man
> spänner med en mutter. Det gör att det tar lite
> tid att fälla. Krokarna tenderar att hamna lite
> på sniskan eftersom de inte har något vettigt
> mothåll. De kan då kärva när man skruvat ut
> muttern och vill frigöra dem. Sammanfattningsvis
> är det en habil hållare som jag inte skulle
> tveka att köpa, men jag kan inte direkt
> rekommendera den.
> Om fällfunktionen på ställen du sett ut är

+1

Med endast en cykel på stället så kan man fälla ner bygeln och vinkla cykeln istället. Den inbyggda fällanordningen har jag aldrig testat. Den känns för krånglig.

Fritte skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att köpa ett rideon men undrar lite
> hur det är med maxvikterna.
> 2 dh klarar ju inte riktigt 30kg gränsen, betyder
> det att man bör gå på den för 3 cyklar eller
> är det lugnt att lasta lite tungt?

Om du har rails på taket på bilen så kan du ju alltid stötta lite med ett spännband upp till dem för säkerhets skull.

Har svårt att tänka mig att det för tre cyklar är hållbarare faktiskt, men om du ska köra DH-hojar med breda gafflar så kan det vara trevligt att ha det ändå. Med mitt RideOn 9502 så är det trångt mellan cyklarna i ändarna om man har två lite biffigare hojar, brukar lägga en distans mot "stödarmen" för att få ut dem lite och slippa skav.

Det blev en G2 eftersom jag hittade den till ett bra pris.
Har än så länge bara testat den med en cykel men har lastat två MTB på en innan och det var inga större problem. I värsta fall får man ha en lös rem att spänna hjulen med eftersom man kan behöva justera en av hojarna i sidled för att få plats.

Visst är dom dyra men så mycket skönare att bara kunna ställa upp hojen, spänna gripklon och sen spänna hjulen.
Fällfunktionen är kanon och det går utan problem att öppna locket på en V70 och komma åt bagaget :)

Tillbaka
Topp