Erfarenheter Fulcrum Red Wind Xlr 50mm

Sempre105

Ny medlem
Hej!

Har fattat tycke för Fulcrums Red Wind XLR 50mm alu/carb.

http://www.bikeinn.com/cykling/fulcrum-red-wind-xlr-50mm-dark-label--pair--usb/32691/p

Vad har ni för erfarenheter kring dessa?

Cyklar 6-700 mil om året både långt och kort och är ute efter ett hjulpar som dels förskönar känslan i cyklingen och dels ska hålla ett par år. Därför är jag villig att betala runt 10 lapp för ett hjulpar. väger ca 86 kg.

Min erfarenhet så här långt är att dom gör sig riktigt bra i mitt hjulställ :-)
Har inte provat dom ännu men de är tänkta som finhjul för mig som gubbfettomotionär , dvs Vättern & andra motionslopp där man trots bristfällig kapacitet orkar ligga med och stötvis göra sin del i en halvsnabb klunga .
Möjligt att Trident provat dom , kolla med honom .

M

Det känns ju efter av vad jag kan utläsa som om de är riktigt fina hjul och de har fått riktigt bra rekomendationer på div sidor...

Prisläppen känns ju också helt ok tycker jag om man jämför med fullcarbon hos ex zipp...

Om det är samma skillnad som mellan de olika varianterna i kokosplast som Fulcrum säljer så är det lättare nav i XLR versionen.

Jag väger ju ca 86 kg, är det då fördelaktigare av mig att köpa ett par hjul som är alu/carbon gentemot ett par rena carbonhjul?

Tänker mer på om man skulle köra i gropar eller på kanter mm...??

När jag läste på innan mitt beg-köp så var det enda negativa jag hittade att finishen var sådär bla att limmet mellan carbon/aluminium syntes och det gör det om man konsentrerar sig och tittar i denna riktningen :

20130102_172037.jpg

man ser däremot inget från sidan och man stör sig absolut inte på det .

Står på Fulcrums hemsida att man endast ska cykla på jämn asfalt men hittade ingen viktbegränsning .
Tror inte någon tillverkare skriver att hjulen är bra att köra i potthål och liknande med :-)

M

Fördelen med aluminiumet framför kanttrådsdäck med "ren" kolfiberfälg är väl mest att bromsarna funkar bättre.
Du slipper använda speciella klossar och behöver inte oroa dig för överhettning om du t.ex. ska rulla ner från en alptopp.

När det kommer till stöttålighet så är det skitsamma vilket du väljer vad jag förstår.

Jag var också intresserad av Fulcrum Red Wind XLR då de var väldigt billiga i höstas, men jag lät bli att köpa då de dels är rätt tunga (Fulcrums viktuppgifter är tydligen väl optimistiska) och dels fått rätt medelmåttiga betyg när det kommer till aerodynamik.

Hjulet är mer eller mindre identiskt med Campagnolo Bullet Ultra 50; tror endast ekringen skiljer. Kan vara till hjälp om du vill söka efter mer info.

Det där med bromsklossarna är ju en aspekt värd att väga in iaf!

Återstår att se vad det blir... Ska kolla in lite fler tester, har ni några bra får ni gärna länka!

Men, du väger 86kg? Knappast i riskzonen för att behöva bry sig om weightlimit. Köp det du vill ha istället för att bry dig om sådant som 110 plussare oroar sig över.
Skrota runt lite på nätet och välj 3-4 olika hjul och ta sedan de som du tycker är snyggast / lättast för din budget

Tillbaka
Topp