Erfarenheter med dissector?

D i U

Aktiv medlem
Någon som kört med maxxis dissector ? Lite sugen på å testa dem i 3C 2,4 antingen både fram och bak eller bak ihop med ett dhf fram? Kör mest typisk göteborgs terräng och dess blandade väderförhållande. Åker på dhr fram å bak nu med 3c gummi fram.

Körde det fram med Rekon bak när det var torrt i somras. Kör DHF/DHR annars. Lite kluven som framdäck. Anledningen att köra det var att det skulle rulla lättare än DHF men vet inte om det var någon större skillnad mot DHF vad gäller rull.

Har dissector 2C exo i bak och shorty maxxterra exo i fram på trailhojen och det rullar fint och greppar bra. Har mest kört det i vått men har inte haft några bekymmer med det. Vet inte om jag skulle köra det i fram, men bak är det fint.

Ha kört det bak förra året. Rullar lite snabbare än DHR II, lite sämre grepp, men fullt kontrollerbart.
Vägde upp det med mer grepp i form av ett Assegai i nosen.

Gillar väl inte blöta jättemycket.

Jag kör Dissector fram i 2.6 MaxxTerra på min helstel, tillsammans med Rekon 2.4 Dual bak. Rekon tappar greppet då och då, men är nöjd med Dissector hittills. Behöver fler stigmil för grundligare slutsatser.

Har kört Dissector Maxxterra 2.4 i bak under vintern och det har funkat bra tillsammans med DHF i fram. Rensar lera Ok, greppet tycker jag är bra. Lite släpp på blöta rötter men vilket däck gör inte det. Ska byta till Rekon Dual nu och testa men är variabeln rull/grepp inte är fantastiskt mycket bättre än Dissector så får det kanske komma tillbaka.

Kör med dissector bak och assegai fram. i Göteborg. Bra kombo med ett mer snabbrullande bakdäck och ett väldigt greppigt framdäck. Har väl liknande egenskaper som DHRII men har lite sämre grepp men mer lättrullat. Inte superoptimalt i det blöta men det duger.

Jag hoppas på att man blir belönad nu i vår och sommar med denna kombo?

Bara så du vet så är 3C ingen gummiblandning, utan betecknar att däcket har tre olika gummihårdheter. Det finns tre olika 3C-sorter: MaxxSpeed, MaxxTerra och MaxxGrip.

Provade ett Maxxterra Dissector fram och det var väl ok, men inte mer. Däcket har ju en ganska markerad fåra mellan mittendobbarna och kantdobbarna vilket gör kurvtagningen lite vag tills man lägger ned hojen ordentligt. Jag gick tillbaka till mitt favoritframdäck DHRII och slänger på Dissector bak i höst när leran kommer....

Senast ändrad:
Provade ett Maxxterra Dissector fram och det var väl ok, men inte mer. Däcket har ju en ganska markerad fåra mellan mittendobbarna och kantdobbarna vilket gör kurvtagningen lite vag till man lägger ned hojen ordentligt. Jag gick tillbaka till mitt favoritframdäck DHRII och slänger på Dissector bak i höst när leran kommer....

Ja, förstår inte varför Maxxis inte har lagt de två yttersta dobberna av de tre i mitten lite länge ute. Har dock ännu inte haft problem med det, jag kör inte så hård på min helstel.

Jag köpte Dissector för att den är enda Maxxis däck emellan DHR II och Rekon och för att den finns i 2.6 + MaxxTerra + 60TPI. Förstår inte varför Maxxis inte har en mönster som Specialized Eliminator eller nya Nobby Nick. Tycker att Eliminator är en perfekt bakdäck och mönstret funkar också fram på sommaren.

Jag bytte nyligen från Rekon till Dissector bak för att få bättre grepp vid teknisk klättring och för att Rekon packades igen fullständigt i snö eller lera. Jag tycker absolut jag fått bättre grepp. Annars kan ju Agressor va ett alternativ.

Jag körde agressor för drygt ett år sedan ihop med dhf, gillade däcket men borde finnas som 3C maxxterra och 2,4 också.

Har bytt till dissector bak på båda cyklarna (115 och 140 slag). Jag tycker att det kanske är det perfekta bakdäcket for Svensk stigcykling (nästan) året om. Körde Rekon och DHRII tidigare och har kört med Aggressor. Kör dock med korv bak och exo+.

Bytte till Dissector Maxterra 2.6 både fram och bak i höstas. Lera och snö funkar bra tycker jag. Kan lämna mer recension när jag har testat på torrt underlag.

Jag har Dissector 2.4 3C fram på min stigcykel och är nöjd. Känns stabilt och rullar riktigt bra.

Har kombinerat med både XR4 2.4 och Rekon 2.4 DC bak. Upplever att Rekon rullar lite snabbare men också har klart sämre grepp när det är blött och lerigt.

Tillbaka
Topp