Erfarenheter Speedplay?

Dan S

Ny medlem
Erfarenheter Speedplay?
Som rubriken lyder..
Era erfarenheter av Speedplay LVG pedaler, det är jag intersserad av.
Är sugen på ett par. Är sjukt snygga aenligt mitt tycke..

Erfarenheter Speedplay?
Floten är så extrem att det känns som att ha fötterna på is i början. Klossen som egentligen är pedalen, det är pedalen som är klossen så att säga, slits mycket av att gå, värre än andra och ganska dyr med. Men, bra markfrigång är viktigt för mig, kör 180 vev, och pedalen fungerar bra, väldigt distinkt klicka ur, du kan nog ta i och vålda hur mycket du vill, den löser inte ut ändå så att säga.

Så, bra pedal med massa float, men inte direkt billig. Jag pratar zero nu.

Erfarenheter Speedplay?
Generellt sätt, bra.

+ Mycket bra justeringsmöjligheter map klossposition på skon och fotvinkel.
+ Separat och fullt justerbar float 0-15 grader åt båda hållen
+ Dubbelsidiga
+ Lätta (även inklusive kloss)
+ Tillbehör finns för att korrigera för i princip alla positionsåtgärder

- Inte lika stabila som t ex Shimano SPD-SL
- Ingen möjlighet att justera urklickningsspänningen
- Klumpig kloss
- Dyra
- Ytterst få skor har stöd för infästningen utan adapter

Kommentarerna gäller Speedplay Zero.

En viktig detalj är att Zero Ti, Stainless och Cro-Moly har alla olika lång axel, vilket sällan nämns i köpinfon (och knappt ens på Speedplays hemsida). Zero Ti är kortast, Stainless mellan och Cro-moly längst.

Erfarenheter Speedplay?
Har Zero Stainless som jag köpte 2004 och fortfarande kör med. Pedalerna och lagren är fortfarande nästan som nya och jag har bytt klossar två gånger sen jag började med dem. Man får komma ihåg att trycka i nytt fett i lagren nån eller några gånger per säsong bara.

En nackdel är att man måste smörja klossen, och beroende på smörjmedel kan det dra åt sig smuts och då funkar det inte så bra. Annars är de lätta att klicka i och ur och det är steglös inställning av ändlägena (och därmed grader av float).

Erfarenheter Speedplay?
Jag är grymt nöjd med mina pedaler . Jag har stainless modellen p.g.a speedplay inte garanterar att ti modellen håller om man väger över 85 kg . Visst är klossarna klumpiga men å andra sidan behöver man inte byta tre gånger om året för att dom slits ut av att man går på dom .Gillar också att man kan ställa floatet .

Erfarenheter Speedplay?
Jag har ett par Light Action i rostfritt. Floaten känns lite ovan i början, som Stervelo påpekade, men man vänjer sig och sedan är det bara skönt. Adapter behövdes, vet inte om dom blir speciellt höga trots det. Klossen slits fort men jag får för mig att det mest är kosmetiskt, man går ju inte på själva mekanismen, men ful blir den fort.
Håller med om att dom är snygga! jag köpte vita och det var ju lite svårt att hålla dom i den färgen, men snyggt är det (ett tag i alla fall).

Erfarenheter Speedplay?
Har använt min zero stainless frekvent sedan 2005 och aldrig bytt klossar.
Fortfarande inget glapp, men klossarna ser väl inte alltför vackra ut, men hur
många tittar under mina skor.
Enda problemet som jag ser det att man får passa sig vart man går. Att ta några steg i
t.ex. sand/jord utanför vägen kan göra att det blir vädigt svårt att få i klossen i pedalen
annars är jag jättenöjd med dem.

Erfarenheter Speedplay?
En annan detalj är att klossarna är förbaskat hala om man inte har "kaffestoppsklossarna". Det är inte bara en gång man varit på väg att ramla och halvt slå ihjäl sig i trappor osv.

Erfarenheter Speedplay?
En av mina Stainless har börjat glappa lite mellan sko och pedal. Känns lite i rundtrampet. Har tightat klossen utan resultat. Någon som har stött på problemet?

Erfarenheter Speedplay?
Jag upplevde lite glapp pga slitage i klossens plast (trehåls till fyrahålsplattan), pedalen äter sig sakta men säkert in i skon... Jag kör sedan dess med "nötskydd" för kolfibersula, det hjälpte.

Tillbaka
Topp