Ersätta bromshandtag, Magura

Elias Ran

Medlem
Dagens runda resulterade i en liten crash där jag lyckades bryta av mitt bromshandtag (frambroms). Ok, slang etc. ser bra ut, endast handtaget som nu behöver bytas.

Cykeln är en Cube Stereo 2020 och bromsen "Magura MT Thirty". Misstänker att detta är Cubes egna variant, framtagen till dem. Frågan då blir vad en lämplig ersättare skulle kunna vara? Vill ju gärna att levern passar med slang etc. i övrigt.

Tacksam för svar!

Enligt den sidan MT sport handtag. Men som marr säger så kan du troligen använda valfritt magura (eller shimano om man vill köra shimura)

Bilagor

• A58C0788-58DC-4875-82E7-BEAC665C7E83.png
    A58C0788-58DC-4875-82E7-BEAC665C7E83.png
    97.8 KB · Besök: 49
Antar att der är mer än bara greppet (lever-blade) som är sönder, men till Magura kan man köpa dom separat.

Jag har 2 st oanvända MT5 lever blades liggande om det kan vara av intresse. Bara att PM:a i så fall.
Dock vet jag ej om de passar, och jag är inte säker på att jag förstått vad som gått sönder. Är det själva handtaget eller är det i plasten det gått sönder?

Om du ska byta hela handtaget så är alla handtag i MT serien kompatibel. MT Trail sport handtag om greppet (lever blade) är kort, MT5 handtag om greppet är långt (2finger)

Är det bara greppet så passar HC 1 finger, t.ex
(Finns flera modeller i carbon och aluminium)
och 2 finger https://www.bike-discount.de/en/buy/magura-mt5-brake-lever-2-finger-aluminum-from-2015-253318

Shimanos bromshandtag funkar också bra, då kör man med shimanos oliv och shimanos stödhylsa i mässing (den rostfria är för liten).

Stort tack för alla svar, uppskattas!

Hela handtaget inklusive lever blade är sönder, så allt behöver bytas.

Verkar luta åt en MT5 i så fall :)

Är Magura MT4 och MT5 handtag samma eller inte? Dom ser linkande ut, men kanske har MT5 större cylinder för att driva dubbla bromsen?

Har själva just köpt en MT8 Pro broms. Handtaget ser lite annorlunda ut i detaljer, men ser inte om den är tekniskt annorlunda.

Maguras bromsutbudet är mycket förvirrande med massa olika leverblades till olika handtag som verket vara (nästan) identiska.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp