Ersätta min bakdämpare

Endroad

Medlem
Ersätta min bakdämpare
Hej
Går i tankebanor att ersätta min Fox float drcv bakdämpare som sitter på min Trek Remedy 8. Har ni några bra tips på andra dämpare?

Tack på förhand.

Ersätta min bakdämpare
Nu ska jag inte komma här och vara grinpelle, men är inte bakdämparen en stor anledning till att köpa just den cykeln? Men om du ska ha något som som är bättre så är det väl en rockshox monarch rct3 plus eller typ CC double barrel, Öhlins osv som gäller.

Ersätta min bakdämpare
Hur läcker den, är det i luftkammaren eller i dämparenheten? Det kanske omfattas av garantin eller bara behöver nya packningar till luftkammrarna.

Ersätta min bakdämpare
Jag tror att infästningen till trek är ganska standard faktiskt, däremot kan det vara en annan tune på dämparen så den ska motsvara originalets dämparkurva.

Ersätta min bakdämpare
Rebound skruven lossnade plötsligt när jag höll på att skruva ut den lite och det bubblade och rann ut olja (ganska mycket genom det hålet. Jag har skruvat upp luckan högst upp men får inte isär resten för att se var felet sitter nånstans.
Det ska gå att sätta in vilken dämpare som hellst om man använder adapter så kallade bushings ( var man nu än ska kunna hitta de här hemma!)
Har sett att det säljs nya dämpare billigt på ebay men skulle kanske vilja byta till en fjäderdämpare om jag nu hittar en som passar min vikt i storlek 200x57!
Någon som har en dämpare att sälja? ?

Ersätta min bakdämpare
Endroad sa:
Rebound skruven lossnade plötsligt när jag höll på att skruva ut den lite och det bubblade och rann ut olja (ganska mycket genom det hålet. Jag har skruvat upp luckan högst upp men får inte isär resten för att se var felet sitter nånstans.
Det ska gå att sätta in vilken dämpare som hellst om man använder adapter så kallade bushings ( var man nu än ska kunna hitta de här hemma!)
Har sett att det säljs nya dämpare billigt på ebay men skulle kanske vilja byta till en fjäderdämpare om jag nu hittar en som passar min vikt i storlek 200x57!
Någon som har en dämpare att sälja? ?
Okej dåså! Man kan säkert svarva till något också, borde inte bli så dyrt hos en mekanisk verkstad. Varför vill du ha en fjäderdämpare på en Remedy? Känns bakåtsträvande.

Ersätta min bakdämpare
Fjädern kräver mycket mindre underhåll, är stabilare, påverkas inte av temperatur och liknande och ger mera känslighet vid små hinder än luftdämpare gör. Men de är tyngre och erbjuder mindre inställningsmöjligheter. Drcv dämpare är väldigt bökiga att serva själv, vilket ska göras med jämna mellan rum för att de ska hålla! Sedan går inte att få tag på delar till de här hemma.
Det är många som använder fjäder på enduro cyklar och även om det är vanligare vid DH så tror jag inte att den extra vikten kommer att besvära mig speciellt mycket...
Blir så sjukt irriterad på att det ska vara så svårt att få tag på grejer här hemma.

Ersätta min bakdämpare
Är remedy som fuel så passar ganska få dämpare, jag satte en Rs monarch rt3 debonair på min fuel, finns i plus varianten till remedy speciellt anpassad för övre infästning är knas special på Trek.
Hittade min på biltester för runt 2000. Är nöjd med mitt utbyte av drcv evolution, bytte till en Pike fram också så helheten blev kanon.

Ersätta min bakdämpare
Jag har också kollat på Monarchen men det är fortfarande en luftdämpare med allt elände som det innebär ? man kan installera i princip vilken dämpare som hellst i en Trek bara man har rätt adapter så kallade Bushings som jag skrev tidigare. I England och USA är det många som byter deras bakdämpare på sina Trek (googla så får du se).
För närvarande så är jag mer inställd på en fjäderdämpare och hittar jag i rätt storlek bara dvs 200x57 då slår jag till!

Tillbaka
Topp